Στην Ελλάδα έχοντας ανταποκριθεί άριστα σαν Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, καλούμαστε να αποφασίσουμε τόσο για την επερχόμενη εξεταστική περίοδο όσο και για την νέα ακαδημαϊκή χρονιά
Τα ακαδημαϊκά Ιδρύματα τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό καλούνται να χειριστούν το παγκόσμιο φαινόμενο της πανδημίας αναμορφώνοντας την ακαδημαϊκή τους προσέγγιση. Έχουν προκύψει αρκετές διαφορετικές μεταξύ τους προσεγγίσεις με βάση οικονομοτεχνικά, υγειονομικά αλλά και πολιτικά κριτήρια.
Στην Ελλάδα έχοντας ανταποκριθεί άριστα σαν Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, καλούμαστε να αποφασίσουμε τόσο για την επερχόμενη εξεταστική περίοδο όσο και για την νέα ακαδημαϊκή χρονιά.
Στην παρούσα φάση, διαφαίνονται τρεις διακριτές προσεγγίσεις
1) Επιστροφή στην προ-κορωνοϊου εποχή με φυσική παρουσία
Σε αυτή την περίπτωση επιβάλλεται η τήρηση αποστάσεων, η χρήση μάσκας και η εντατικοποίηση της καθαριότητας.
Τα Ιδρύματα θα αντιμετωπίσουν αυξημένο κόστος καθαριότητας που θα πρέπει να το αναλάβει η Πολιτεία, αυξημένες ανάγκες σε χώρους διδασκαλίας και ώρες διδασκαλίας από τους διδάσκοντες, που ένα μέρος πρέπει να καλυφθεί με επιπλέον θέσεις διδασκόντων εκεί που οι αριθμοί μελών ΔΕΠ είναι κάτω από 30 σε κάθε τμήμα.
Φαντάζει κατάλληλη περίπτωση με την εμφάνιση των εμβολίων.
2) Υβριδικό σενάριο με φυσική παρουσία και αξιοποίηση εξ αποστάσεως διδασκαλίας
Μια έκδοση της συγκεκριμένης προσέγγισης θα προέβλεπε
2.α) την φυσική παρουσία σε εκπαιδευτικά εργαστήρια και δράσεις όπου οι διδάσκοντες θεωρούν απαραίτητη την φυσική παρουσία. Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να εφαρμοστούν όσα αναφέρονται στο (1)
2.β) την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (διαλέξεις, εργαστήρια) όπου οι διδάσκοντες το συστήσουν με χρήση των τεχνολογιών και της υποδομής που αναπτύχθηκε στο προηγούμενο εξάμηνο. Σε αυτή την περίπτωση θα χρειαστεί να χρηματοδοτηθεί από την Πολιτεία ο εξοπλισμός και η σύνδεση στο διαδίκτυο των φοιτητών (ιδιαίτερα όσων σπουδάζουν εκτός μόνιμης κατοικίας).
Φαντάζει κατάλληλη περίπτωση για το ακαδημαϊκό εξάμηνο, και τις εξεταστικές περιόδους Ιδρυμάτων με Σχολές όπως Ιατρικής, Μηχανικών κτλ
3) Εξ αποστάσεως διδασκαλία
Σε αυτή την περίπτωση μορφοποιείται το πρόγραμμα σπουδών για αποκλειστικά εξ αποστάσεως διδασκαλία. Θα χρειαστεί πλέον καθολικά να χρηματοδοτηθεί από την Πολιτεία ο εξοπλισμός και η σύνδεση στο διαδίκτυο των φοιτητών κατά περίπτωση. Επιπλέον θα απαιτηθεί να προσαρμοστεί ο προϋπολογισμός των Ιδρυμάτων κατάλληλα, με ενδεχόμενη οικονομική ενίσχυση από την Πολιτεία. Ιδιαίτερη προσαρμογή απαιτείται στις επιστήμες που τα εκπαιδευτικά εργαστήρια και οι κλινικές είναι απαραίτητα για την ολοκλήρωση των σπουδών, όπου μπορεί να αναζητηθούν ειδικές μορφές τηλε-σεμιναρίων.
Φαντάζει κατάλληλη περίπτωση για εξεταστικές περιόδους όπως του Σεπτεμβρίου, όπου φοιτητές/τριες μετακινούνται μόνο για την εξέτασή τους. Τα Ιδρύματα θα πρέπει να μπορούν να καταφύγουν σε αυτή την επιλογή όταν υποδειχθεί από τις υγειονομικές συνθήκες.
Αντιλαμβάνεται κανείς ότι ενδεχομένως μπορεί να απαιτηθεί κατά την διάρκεια του εξαμήνου ένα Ίδρυμα να περάσει από μια από τις παραπάνω εκδοχές σε μια άλλη, εντείνοντας την πολυπλοκότητα τους εγχειρήματος.
Σαν αποτέλεσμα ο παράγοντας της αξιολόγησης συμπεριλαμβανομένης της όποιας εξέτασης των φοιτητών/τριών απαιτεί αντίστοιχη διαβάθμιση και προσαρμογή της λειτουργίας των Ιδρυμάτων. Είναι σαφές ότι δεν αρκεί πλέον η εξεταστική περίοδος για να αξιολογηθεί η επίδοση και απαιτείται ολοκληρωμένο σύστημα μαθησιακής εμπέδωσης με αξιοποίηση υποστηρικτικών τεχνολογιών e-class.
Ένα νέο δυναμικό σύστημα προκύπτει, που ενδεχομένως καταλύει γεωπολιτικούς φραγμούς και μας οδηγεί σε έναν διάλογο που διαμορφώνει την νέα γενιά των Πανεπιστημίων μας.
Αναδημοσίευση από το https://www.esos.gr/