Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια: Όλες οι αλλαγές που έρχονται
Μείωση του ορίου ταχύτητας στις πόλεις στα 30 km/h, μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής σε όλα τα σχολεία, αλλαγή στην ύλη των θεωρητικών εξετάσεων κ.α.
Το νέο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια παρουσίασε η ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε εκδήλωση στο Ελληνικό Μουσείο του Αυτοκινήτου. Ένας από τους κύριους στόχους είναι να μειωθεί ο αριθμός των νεκρών και των σοβαρά τραυματιών από τροχαία κατά 50% έως το 2030. Τη δεκαετία 2010-2019 παρουσιάστηκε μείωση των θυμάτων κατά 43%, όμως είναι κάτι που οφείλεται κυρίως στην οικονομική κρίση, λόγω των περιορισμένων μετακινήσεων.
Το «παρών» έδωσε και ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος είπε ότι οι στόχοι πρέπει να είναι φιλόδοξοι. «Εξακολουθούμε να είμαστε πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ στον αριθμό των θυμάτων και τραυματιών από τροχαία. Είναι κάτι που πρέπει να διορθώσουμε. Είναι σημαντικό οι νέοι να βλέπουν τα μαθήματα και τις εξετάσεις οδήγησης όχι ως μία τυπική διαδικασία, αλλά αυτή στην οποία θα μάθουν πραγματικά να οδηγούν».
Ποιοτικά και αξιόπιστα δεδομένα
Θα είναι υπεύθυνο για τη συλλογή, την τήρηση και την επεξεργασία εθνικής βάσης δεδομένων. Θα δημοσιεύει σε ετήσια βάση ενημερωτικό δελτίο στατιστικών στοιχείων για την οδική ασφάλεια.
Καλά μελετημένο στρατηγικό σχέδιο
Στην κορυφή του συστήματος θα είναι η Κυβερνητική Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας, στο επόμενο επίπεδο η Μόνιμη Εκτελεστική Επιτροπή, ακολουθούν οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης και στο τέλος η κοινωνία των πολιτών.
Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Οδικής Ασφάλειας 2021-2030, μετά τη δημόσια διαβούλευση για γίνει νόμος του κράτους. Στόχος η μείωση των νεκρών κατά 50% την επόμενη δεκαετία, όπως και για τους σοβαρά τραυματίες.
Καλλιέργεια της κυκλοφοριακής αγωγής
Θα γίνει συγγραφή νέων εγχειριδίων για την εκπαίδευση των υποψήφιων οδηγών, όλων των κατηγοριών, από ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Καταργείται το σύστημα εξέτασης που βασίζεται σε προκαθορισμένες ερωτήσεις με γνωστές απαντήσεις.
Αποτελεσματικό σύστημα επιβολής κανόνων οδικής κυκλοφορίας
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά στην αναθεώρηση του ΚΟΚ με βάση 5 βασικές αρχές:
Την κατηγοριοποίηση των παραβάσεων με βάση τον βαθμό επικινδυνότητας και συχνότητας
Το διαχωρισμό των κυρώσεων με βασικό κριτήριο την οδηγική συμπεριφορά ή την κατάσταση του οχήματος (τιμωρία σε οδηγό ή όχημα, δηλαδή αφαίρεση πινακίδων)
Την μείωση της μέσης ταχύτητας στις αστικές περιοχές (όριο ταχύτητας στις κατοικημένες περιοχές από 50 στα 30 km/h)
Τη διασφάλιση της επιβολής και είσπραξης του προστίμου (η ευθύνη για παράβαση π.χ. με κάμερες θα αποδίδεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος, θα υπάρχει δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής μέσω e-banking ή ΑΤΜ, ενώ οφειλή που έχει λήξει θα περνά στο taxis)
Την καθιέρωση ηλεκτρονικής διαδικασίας για την παρακολούθηση των παραβάσεων του ΚΟΚ (online ενημέρωση των οδηγών για τους βαθμούς ποινής που έχουν στο point system).
Βελτίωση οδικού δικτύου
Όπως ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, το πρόγραμμα περιλαμβάνει επεμβάσεις σε 7.000 επικίνδυνα σημεία, σε 2.500 χλμ και 80 οδικούς άξονες.
Επίσης, προβλέπεται δημιουργία Μητρώου Εποπτών ΚΤΕΟ, δηλαδή διαπιστευμένων ιδιωτών μηχανικών οι οποίοι θα επανελέγχουν στο σημείο όχημα που πέρασε με επιτυχία. Πιο αυστηρό πρόστιμο επίσης για όσους αμελούν να περνούν από τεχνικό έλεγχο το όχημά τους.