3 Δ1. Οικοδομώ ψηφιακή παιδεία και γραμματισμό Ε΄ Στ’ τάξη

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Ο μαθητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή:
να χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο με ασφάλεια και να τηρεί βασικούς κανόνες προστασίας
να αντιλαμβάνεται τη σπουδαιότητα και τις προεκτάσεις της χρήσης των ΤΠΕ στη ζωή του σύγχρονου ανθρώπου
να γνωρίζει θέματα προσωπικών δεδομένων
να αναπτύξει κανόνες ορθής διαδικτυακής συμπεριφοράς
να γνωρίζει τρόπους διαχείρισης, προστασίας εθισμού από την πολύωρη ενασχόλησή με ηλεκτρονικές συσκευές
να γνωρίζει το φαινόμενο του Διαδικτυακού εκφοβισμού και τρόπους πρόληψης και αποφυγής
να διακρίνει φαινόμενα παραπληροφόρησης στο διαδίκτυο
να αναγνωρίζει, να αποφεύγει και να καταγγέλλει το Διαδικτυακό εκφοβισμό
να αναγνωρίζει πιθανούς κινδύνους από τη χρήση εφαρμογών λογισμικού επικοινωνίας (π.χ. messenger, skype), τη συμμετοχή σε κοινωνικά δίκτυα (π.χ. facebook, twitter), την εγγραφή σε δικτυακούς τόπους
να εφαρμόζει τεχνικές και κανόνες ασφάλειας και προστασίας από κακόβουλο λογισμικό
να αναγνωρίζει τη σημασία της άδειας χρήσης περιεχομένου και λογισμικού που αντλεί από διαδικτυακές πηγές
να σέβεται και να αναφέρει τα πνευματικά δικαιώματα σε πληροφορίες που αντλεί από διαδικτυακές πηγές
να παρουσιάζει θέματα/ζητήματα ως μελλοντικός πολίτης στην ψηφιακή εποχή

 

Βασικά θέματα
Ασφάλεια στο Διαδίκτυο
Διαδικτυακός Εκφοβισμός
Εθισμός
Παραπληροφόρηση
Netiquette
Πνευματική ιδιοκτησία
Προσωπικά δεδομένα
ΤΠΕ και καθημερινότητα

 

Ενδεικτικές δραστηριότητες

Στο εργαστήριο ο/η εκπαιδευτικός εμπλέκει τους μαθητές/τριες σε εκπαιδευτικά παιχνίδια ευαισθητοποίησης για τους κινδύνους του Διαδικτύου και βασικά βήματα αντιμετώπισης.
Οι μαθητές ευαισθητοποιούνται σχετικά με τον διαδικτυακό εκφοβισμό, τους τρόπους που υλοποιείται, τρόπους αποφυγής και τρόπους αντιμετώπισης.

Οι μαθητές/τριες με την υποστήριξη του/της εκπαιδευτικού αξιοποιούν εφαρμογές των ΤΠΕ προκειμένου να παρουσιάσουν θέματα ή να υλοποιήσουν δραστηριότητες που αφορούν επίκαιρα θέματα της σύγχρονης κοινωνίας.
Συζήτηση για θέματα ενημέρωσης/παραπληροφόρησης στο Διαδίκτυο.
Προτείνεται η συνεργατική υλοποίηση διερευνητικών δράσεων από τους μαθητές/τριες, είτε με τη χρήση ΤΠΕ είτε με την υλοποίηση συνεντεύξεων, προκειμένου να καταγράψουν βιώματα και στάσεις συμμαθητών τους σχετικά με τον εθισμό από το Διαδίκτυο και στη συνέχεια να τα παρουσιάσουν στην τάξη τους προς συζήτηση.
Οι μαθητές εντοπίζουν διαφημίσεις στον έντυπο και στο ηλεκτρονικό τύπο, τις συγκρίνουν, καταγράφουν τις ιδιαιτερότητες κάθε κατηγορίας. Μελετούν και συζητούν για τις αλλαγές που έχει επιφέρει η διάχυση των ΤΠΕ στην καθημερινότητας (π.χ. επαγγέλματα που χάθηκαν ή δημιουργήθηκαν). Ακολουθεί συζήτηση στην τάξη με σύνθεση των απόψεων.
Ενημερώνονται για θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων, ορθής διαδικτυακής συμπεριφοράς και πνευματικής ιδιοκτησίας.

Ενδεικτικός διδακτικός χρόνος: 2 ώρες

 

Εκπαιδευτικό υλικό
Ενδοσχολική βία ΕΨΥΠΕ http://www.antibullying.gr/poioi-eimaste.html
Ασφάλεια στο Διαδίκτυο,
Κόμβος του ΠΣΔ http://internet-safety.sch.gr
Εκπαιδευτική Τηλεόραση http://www.edutv.gr/index.php/diadiktio
Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου http://www.saferinternet.gr
Παραπληροφόρηση στο Διαδίκτυο http://www.pi.ac.cy/InternetSafety/kindinoi_parapliroforisi.html
CyberKid – Οδηγίες ψηφιακής ασφάλειας http://www.cyberkid.gov.gr/
Σύνδεση με σύνεση http://synmesyn.sch.gr/
Πρόγραμμα Stop Bullying http://stop-bullying.sch.gr
Προσωπικά δεδομένα https://goo.gl/sjkJek
Άδεις creative commons https://creativecommons.ella k.gr/fylladio/
Netiquette: κανόνες της ορθής διαδικτυακής συμπεριφοράς https://goo.gl/68Is0L
Πνευματική ιδιοκτησία https://goo.gl/czHKLg