2 A1. Γνωρίζω και χειρίζομαι τον υπολογιστή Γ’ και Δ’ Δημοτικού

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Ο μαθητής/τρια πρέπει να είναι ικανός/ή
• να κατονομάζει τις βασικές μονάδες του υπολογιστικού συστήματος και να περιγράφει τη λειτουργία τους
• να διακρίνει τα βασικά αποθηκευτικά μέσα με βάση τα χαρακτηριστικά τους
• να αναγνωρίζει και να χρησιμοποιεί διάφορους τύπους περιφερειακών συσκευών (π.χ. εκτυπωτής, σαρωτής, ψηφιακή φωτογραφική μηχανή)
• να χειρίζεται βασικά στοιχεία του γραφικού περιβάλλοντος εργασίας (εικονίδια, παράθυρα, φάκελοι, φάκελος διαγραμμένων αρχείων)
• να χρησιμοποιεί απλές εφαρμογές, όπως ημερολόγιο, αριθμομηχανή, ζωγραφική, κειμενογράφος
• να αποθηκεύει στο δίσκο του τα αρχεία που δημιουργεί δίνοντας κατάλληλα ονόματα
• να οργανώνει το χώρο αποθήκευσης που χρησιμοποιεί και να διαχειρίζεται φακέλους
• να είναι ενήμερος και ευαισθητοποιημένος σε θέματα υγείας, εργονομίας και καλών πρακτικών χρήσης των ΤΠΕ

Βασικά θέματα

Μέσα αποθήκευσης, Περιφερειακές συσκευές, Γραφικό περιβάλλον εργασίας (Λειτουργικό Σύστημα), Εκτέλεση προγράμματος, Απλές εφαρμογές, Οργάνωση/διαχείριση φακέλων, Εργονομία και σωστή χρήση υπολογιστών.

 

Ενδεικτικές Δραστηριότητες

Οι μαθητές/τριες, με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού εξοικειώνονται με το λειτουργικό περιβάλλον του υπολογιστή και υλοποιούν κατάλληλες ασκήσεις και δραστηριότητες. Εντοπίζουν στον υπολογιστή και εκτελούν εγκατεστημένα προγράμματα και εφαρμογές (ημερολόγιο, αριθμομηχανή, ζωγραφική, κειμενογράφος κ.λπ.).
Διακρίνουν και χρησιμοποιούν διάφορες περιφερειακές συσκευές που υπάρχουν στην τάξη ή στο σχολικό εργαστήριο υπολογιστών (εκτυπωτής, σαρωτής, ψηφιακή φωτογραφική μηχανή κ.λπ.).
Δημιουργούν απλά ψηφιακά έργα με τη ζωγραφική και τον κειμενογράφο και αποθηκεύουν τα αρχεία τους χρησιμοποιώντας κατάλληλα ονόματα.
Οργανώνουν τα αποθηκευτικά μέσα που χρησιμοποιούν και αποθηκεύουν τις εργασίες τους σε φακέλους. Εξοικειώνονται με τις λειτουργίες διαχείρισης φακέλων (άνοιγμα, δημιουργία, μετονομασία, διαγραφή, αντιγραφής, μετακίνησης). Εντοπίζουν και χρησιμοποιούν το φάκελο αποθήκευσης διαγραμμένων αρχείων. Επαναφέρουν αρχεία που έχουν διαγράψει.
Αναζητούν στο Διαδίκτυο και εντοπίζουν εικόνες και βίντεο σχετικά με την ορθή στάση του σώματος κατά την εργασία με υπολογιστή.

 

Από ποιες πρώτες ύλες παράγονται τα ρούχα που φοράμε;
(Δ’ τάξη)
Διαδραστική δραστηριότητα που στοχεύει στην εξοικείωση με τις πρώτες ύλες που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή ειδών καθημερινής ένδυσης και παράλληλα στην ανάπτυξη δεξιοτήτων χρήσης ποντικιού. Οι μαθητές διερευνούν τις σχετικές πληροφορίες για τις πρώτες ύλες κατασκευής ενδυμάτων και, στη συνέχεια, εξασκούν τις γνώσεις τους και τις δεξιότητες χρήσης της διεπαφής.

Υλικό & λογισμικό (Γ’ & Δ’ τάξη)
Διαδραστική δραστηριότητα που στοχεύει στη διάκριση των μονάδων ενός υπολογιστικού συστήματος (υλικό, λογισμικό, δημιουργίες-αρχεία χρήστη). Οι μαθητές διερευνούν και ανακαλύπτουν τα διαφορετικά στοιχεία ενός υπολογιστικού συστήματος μέσα από ένα παράδειγμα χρήσης του.

Σκουληκάκι (Γ’ τάξη)
Εκπαιδευτικό παιχνίδι που στοχεύει, παράλληλα, στην εξοικείωση με τον χειρισμό του πληκτρολογίου και στην εξάσκηση σε απλές αριθμητικές πράξεις. Οι μαθητές προσπαθούν να υπολογίσουν το αποτέλεσμα μιας τυχαίας πράξης ενώ πρέπει να κατευθύνουν τον παίχτη στη σωστή
θέση με χρήση των πλήκτρων.

Αρχές εργονομίας: Η σωστή στάση εργασίας στον υπολογιστή (Γ’ & Δ’ τάξη)
Διαδραστική εφαρμογή που στοχεύει στην ενημέρωση των μικρών μαθητών σχετικά με τη σωστή στάση που πρέπει να έχουν μπροστά από τον υπολογιστή. Ο μαθητής πειραματίζεται προσπαθώντας να τοποθετήσει τον μικρό ήρωα στη σωστή στάση εργασίας, σύμφωνα με τις αρχές της εργονομίας, οι οποίες παρουσιάζονται με συνοπτικό τρόπο.

Οργάνωση και ταξινόμηση ηλεκτρονικών αρχείων και φακέλων (Δ’ τάξη)
Εφαρμογή που στοχεύει στην εξοικείωση των μαθητών με την οργάνωση και ταξινόμηση ηλεκτρονικών αρχείων και φακέλων

Ενδεικτικός διδακτικός χρόνος: 2 ώρες

 

Εκπαιδευτικό υλικό

Λειτουργικό σύστημα και Βοηθητικές εφαρμογές, Ζωγραφική, Ημερολόγιο, Αριθμομηχανή, Υπολογιστικό σύστημα, Σκληρός δίσκος, Εξωτερικοί δίσκοι, Σαρωτής, Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, Βιντεοκάμερα, Εκτυπωτής, Διαδίκτυο, Εκπαιδευτικά βίντεο.

 

Από ποιες πρώτες ύλες παράγονται τα ρούχα που φοράμε; http://photodentro.edu.gr/lo r/r/8521/5055?locale=el
Υλικό & λογισμικό http://photodentro.edu.gr/lo r/r/8521/2453
Σκουληκάκι http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/3126
Αρχές εργονομίας: Η σωστή στάση εργασίας στον υπολογιστή http://photodentro.edu.gr/lo r/r/8521/757
Οργάνωση και ταξινόμηση ηλεκτρονικών αρχείων και φακέλων http://photodentro.edu.gr/v/ item/ds/8521/9554