Πέμπτη 26 Οκτωβρίου

28η Οκτωβρίου

Το Σάββατο είναι η επέτειος της 28ης Οκτωβρίου του 1940. Επειδή είναι ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της ιστορίας μας, μπορούμε να αξιοποιήσουμε το τριήμερο, για να μιλήσουμε για αυτό στα παιδιά, να τους δείξουμε σημεία που σχετίζονται με την κατοχή στην πόλη μας και να τους αφηγηθούμε εμείς ή οι παππούδες τους ιστορίες από τον πόλεμο και την Κατοχή. Σε αυτό μπορούμε να αξιοποιήσουμε ένα Χρονικό των γεγονότων που ακολούθησαν την 28η Οκτωβρίου 1940, που μπορούμε να βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/FTbMpkXDPyTGNBN 

Ταυτόχρονα μπορούμε να βάλουμε χρώμα στο γνωστό χαρακτικό του χαράκτη Τάσσου με θέμα το "Όχι", που μπορούμε να βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/wkLWw2RB5czXToE

Γλώσσα

Εργασίες

  1. Ανάγνωση: α. το χρονικό για τα γεγονότα μετά την 28η Οκτωβρίου, β. το ποίημα "Αστροναύτης" στο βιβλίο μαθητή (σελ. 31)
  2. Αντιγραφή - Ορθογραφία: γράφουμε 2 φορές στο κόκκινο τετράδιο (μόνο σήμερα) την τελευταία στροφή του ποιήματος.
  3.  Φύλλο εργασίας για τα δίψηφα φωνήεντα, που μπορούμε να βρούμε εδώ.

 

Τετάρτη 25 Οκτωβρίου

Πώς λέγεται το βουνό που βλέπουμε από το παράθυρο της τάξης μας; Πώς λέγεται η λίμνη της πόλης μας; Γιατί πρέπει να προστατεύουμε τα δάση; Τι πρέπει να κάνουμε αν δούμε φωτιά; Ποιος είναι ο τηλεφωνικός αριθμός της πυροσβεστικής; Αυτά και άλλα ερωτήματα μας απασχόλησαν στο σημερινό Εργαστήριο δεξιοτήτων.

Στη Γλώσσα συνεχίσαμε την ενότητα που ξεκινήσαμε χθες και στα Μαθηματικά είδαμε τι είναι η συμμετρία, σχεδιάσαμε άξονες συμμετρίας και σχήματα συμμετρικά.

Αυτά -πάνω-κάτω- μάθαμε σήμερα. Παρακάτω μπορείτε να βρείτε τις εργασίες της ημέρας.

Γλώσσα

Εργασίες

  1. Ανάγνωση: το κείμενο "Ιστοριες με εικόνες" στη σελίδα 30 του βιβλίου. Μετά την ανάγνωση μπορούμε να παίξουμε το παρακάτω παιχνίδι:

Ιστορίες με εικόνες - κατανόηση κειμένου

2. Αντιγραφή-Ορθογραφία: γράφουμε 5 φορές τη φράση "Στην Αίγυπτο έφτιαχναν ιστορίες με εικόνες πάνω σε παπύρους"
Εξάσκηση στην Ορθογραφία:
Ιστορίες με εικόνες - Ορθογραφία - Διαλέγουμε το σωστό!

3. Διόρθωση Ορθογραφίας: στα κόκκινα τετράδια έχουμε ασκήσεις διόρθωσης των τελευταίων δύο ορθογραφιών.

Μαθηματικά

Εργασίες

  1. Τετράδιο Εργασιών ("λεπτό" βιβλίο): ασκήσεις β, γ και δ στις σελίδες 20 και 21. Αφήνουμε τα παιδιά να τις κάνουν μόνα τους και να διασκεδάσουν με αυτές όσο θέλουν.

Εργαστήριο δεξιοτήτων

Αν έχετε χρόνο, μπορείτε να δείξετε στα παιδιά το Μιτσικέλι, τη λίμνη μας (να τους πείτε ότι λέγεται Παμβώτιδα) και να τους εξηγήσετε και εσείς σε τι είναι χρήσιμα τα δάση. Έχουν την περιέργεια και το ενδιαφέρον να μάθουν και θα σας ακούσουν με προσοχή.

Τρίτη 24 Οκτωβρίου

Γλώσσα

Μπήκαμε σε νέα ενότητα με θέμα τα κόμικς. Στην ενότητα αυτή θα δούμε πώς γράφουμε διαλόγους και πώς τους μετατρέπουμε σε κείμενο.

Εργασίες

  1. Ανάγνωση: το κόμικ για τη "Χωχαρούπα" στις σελίδες 28 και 29.
  2. Αντιγραφή: γράφουμε 4 φορές τη φράση: "Ναι! Είναι μια πόλη ονειρεμένη με ψηλά δέντρα και καταπράσινη χλόη. Όλα τα παιδιά έχουν λουλούδια στο σπίτι τους..."
  3. Απαντάμε γραπτώς στην ερώτηση 3 στη σελίδα 29. Γράφουμε την απάντησή μας σε 4-5 σειρές στο τετράδιο Εργασιών (μπλε τετράδιο). Σε αυτήν περιγράφουμε με δικά μας λόγια την ιστορία που βλέπουμε στις εικόνες.

 

Μαθηματικά

  1. Τετράδιο Εργασιών (λεπτό βιβλίο): ασκήσεις δ και ε στη σελίδα 19.

Παρασκευή 20 Οκτωβρίου

Γλώσσα

Εργασίες

  1. Ανάγνωση: "Ο σπουργίτης και το ουράνιο τόξο" (Ανθολόγιο, σελ. 93)
  2. Αντιγραφή: Γράφουμε 6 φορές τη φράση: "Τα όνειρά του είχαν χρώματα του ουράνιου τόξου. Τόσο όμορφα όνειρα ήταν".
  3. Φύλλο εργασίας για το κείμενο: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/eLNWDHs6EMA34Pt Κάνουμε αυτό που ζητά η εργασία, η οποία είναι από το βιβλίο. Σχεδιάζουμε πάνω στον πίνακα ό,τι λείπει για να μοιάσει με την πεδιάδα της ιστορίας. Τις εργασίες τις φέρνουμε στην τάξη, για να τη στολίσουμε ή, αφού τις ελέγξει ο δάσκαλός μας, τις παίρνουμε στο σπίτι, αν θέλουμε να στολίσουμε το δωμάτιό μας.
  4. Φύλλο εργασιών με το επόμενο "επεισόδιο" του Τολίτο: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/oMLxp7SLkx5gwds

 

Μαθηματικά

  1. Φύλλο εργασίας για τον υπολογισμό του μισού και του διπλάσιου ενός αριθμού: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/FaN4HaEJ5cDfLWA

Πέμπτη 19 Οκτωβρίου

Γλώσσα

Στη Γλώσσα γράψαμε διαγώνισμα, οπότε δεν έχουμε τίποτε για αύριο. Αύριο φέρνουμε το Ανθολόγιο.

Μαθηματικά

  1. Τετράδιο Εργασιών ("λεπτό" βιβλίο): άσκηση ε, σελίδα 17. Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να προσπαθήσουν να λύσουν τη συγκεκριμένη άσκηση μόνα τους. Ακόμη κι αν τα βοηθήσουν οι γονείς τους, είναι σημαντικό στη φάση που είμαστε στις ασκήσεις των Μαθηματικών να διαμορφώσουν τις δικές τους απορίες και να αναζητήσουν τους δικούς τους τρόπους να κάνουν προσθέσεις και αφαιρέσεις. Οπότεμπορούμε να κάνουμε το εξής: εξηγούμε στα παιδιά τι ζητά η άσκηση [στην περίπτωση της άσκησης ε, τους λέμε ότι πρέπει να βρουν πόσο κάνει 27-8 και ότι το 8 το σπάμε σε 7 και 1. Αφαιρούμε πρώτα το 7 (27-7) και στη συνέχεια από αυτό που βρίσκουμε αφαιρούμε 1]. Τα αφήνουμε να μας πουν ποιον αριθμό βρήκαν. Η απάντησή τους είναι πολύ σημαντική! Αν είναι κοντά στο 19 έχουν κάνει κάποιο μικρό λάθος. Αν είναι 11 έχουν καταλάβει ότι κατεβαίνουμε δεκάδα, αλλά δεν αφαιρούν 1. Αν είναι 18 κάνουν λάθος το 20-1. Αν αυτό που θα σας πουν είναι πολύ μακριά από το 19, τότε μπορεί να κάνουν εντελώς λάθος τον συλλογισμό, οπότε θα πρέπει να τους δείξετε εσείς κάποιον τρόπο. Απόφασίστε εσείς τι θα τους πείτε και πόσα. Αν δυσκολεύονται πολύ με τη συγκεκριμένη άσκηση, αφήστε την άλυτη και πείτε τους να δουν πώς θα την εξηγήσω εγώ στην τάξη. Σε καμία περίπτωση αυτό δε σημαίνει ότι δε χρειάζεται να προσπαθήσουν να τη λύσουν. Επίσης, σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι θα πρέπει να τη λύσετε εσείς.
  2. Προσθέσεις και αφαιρέσεις με δεκάδες. Τις γράψαμε στο τετράδιο. Είναι οι παρακάτω:

17 + 10 =

28 + 20 =

35 + 20 =

46 + 30 =

65 + 30 =

51 + 40 =

70 + 20 =

 

38 - 10 =

64 - 20 =

73 - 30 =

89 - 60 =

94 - 40 =

58 - 20 =

79 - 30 =

18 - 10 =

32 - 30 =

95 - 70 =

Για τις συγκεκριμένες πράξεις προτείνω τον εξής τρόπο: τα παιδιά ξέρουν να ανεβαίνουν 10-10 και να κατεβαίνουν 10-10. Δείξτε τους ότι το 95 - 70 σημαίνει ότι κατεβαίνουμε 7 δεκάδες. Άρα, μπορούν να κατέβουν (ακόμη και με τα δάχτυλα) 7 δεκάδες: 85, 75, 65, 55, 45, 35, 25.

Αν τους έχετε δείξει ή τα ίδια τα παιδιά απλά αφαιρούν τις μονάδες από τις μονάδες και τις δεκάδες από τις δεκάδες (95 - 70 = 9 - 7 και 5 - 0 = 25) και μπορούν να υπολογίσουν σωστά το αποτέλεσμα, εννοείται πως και αυτός ο τρόπος είναι σωστός!

Τετάρτη 18 Οκτωβρίου

Αύριο θα γράψουμε επαναληπτικό διαγώνισμα στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά. Στη Γλώσσα το διαγώνισμα θα είναι σε όσα μάθαμε στη 2η ενότητα (πληθυντικός ευγένειας, μονοσύλλαβες-δισύλλαβες-τρισύλλαβες-πολυσύλλαβες λέξεις, λήγουσα-παραλήγουσα-προπαραλήγουσα, οξύτονες-παροξύτονες-προπαροξύτονες λέξεις). Στα Μαθηματικά στις προσθέσεις και αφαιρέσεις με το 1, το 2, το 3, το 4 και το 10. Περισσότερα μπορούμε να δούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/moiRALJmwwpFmQ3

Γλώσσα

Φύλλα εργασίας: μπορούμε να βρούμε το πρώτο εδώ και το δεύτερο εδώ. Με τις εργασίες που περιλαμβάνουν θα κάνουμε μία ωραία επανάληψη στο πώς μιλάμε ευγενικά και το χωρισμό των λέξεων ανάλογα με τον αριθμό των συλλαβών τους, που είναι και τα φαινόμενα που πρέπει να έχουμε κατακτήσει στο πλαίσιο της 2ης ενότητας.

Παίζουμε και τα παρακάτω κουιζ για εξάσκηση:

 

 

Λέξεις οξύτονες, παροξύτονες, προπαροξύτονες

 

 

Μονοσύλλαβες, δισύλλαβες, τρισύλλαβες, πολυσύλλαβες
 

 


Μαθηματικά

Κάνουμε μία επανάληψη στις πράξεις με τους αριθμούς που αναφέρουμε παραπάνω.

Εδώ θα βρούμε πράξεις με το 1, το 2, το 3 και το 4. Μπορούμε να κάνουμε το κουιζ όσες φορές θέλουμε. Θα μας βοηθήσει να εξοικειωθούμε με τις πράξεις αυτές.

 

 

Πράξεις με το 1, το 2, το 3, το 4

 

Παιχνίδι με τους τυφλοπόντικες: Χτυπάμε αυτούς που κρατούν ταμπέλες με αριθμούς που κάνουν 10.

 

Χτύπησε τους τυφλοπόντικες με άθροισμα 10.

Τρίτη 17 Οκτωβρίου 2023

Γλώσσα

Σήμερα είδαμε πώς χαρακτηρίζουμε τις συλλαβές βάσει της θέσης τους μέσα στη λέξη. Μιλήσαμε λοιπόν για τη λήγουσα, την παραλήγουσα, την προπαραλήγουσα. Οι συγκεκριμένες έννοειες είναι δύσκολες για τα παιδιά, πολύ περισσότερο που τις συναντούν για πρώτη φορά. Δεν επιμένουμε, λοιπόν, πολύ σε αυτές, δε ζητάμε, δηλαδή, από τα παιδιά να μας πουν πώς λέγεται η κάθε συλλαβή. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να τους ζητάμε να χωρίσουν τη λέξη σε συλλαβές και να μας δείξουν ποια είναι η λήγουσα, η παραλήγουσα και η προπαραλήγουσα.

Εργασίες

  1. Αντιγραφή-Ορθογραφία: γράφουμε 5 φορές και μαθαίνουμε τη φράση "Δίπλα στο σπίτι μας φυτέψαμε μια λεύκα"
  2.  Φύλλο εργασίας: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/aQ3HrTpczafgDaB

 

Μαθηματικά

Εργασία: Κάνουμε την άσκηση α στη σελίδα 16 του Τετραδίου Εργασιών (λεπτού βιβλίου). Η άσκηση θα μας βοηθήσει να μάθουμε πώς ανεβαίνουμε και πώς κατεβαίνουμε 10-10, προσθέτοντας αντίστοιχα και αφαιρώντας.

 

Εξάσκηση: Βρίσκουμε τις λέξεις που τονίζονται στη λήγουσα, την παραλήγουσα, την προπαραλήγουσα.

Λέξεις που τονίζονται στη λήγουσα, την παραλήγουσα, την προπαραλήγουσα

Πέμπτη 12 Οκτωβρίου

Γλώσσα

  1. Ανάγνωση: "Πρωινό άστρο" (Βιβλίο μαθητή, σελ. 25)
  2. Ορθογραφία: Γράφουμε 5 φορές τις λέξεις "καλημέρα, καλησπέρα, καληνύχτα" από το Τετράδιο Εργασιών.
  3.  Παραγωγή Γραπτού Λόγου (έκθεση): Στα πράσινα τετράδια ξαναγράφουμε τις εκθέσεις που γράψαμε με θέμα "Η πρώτη μου μέρα στο σχολείο", διορθώνοντας τα λάθη που κάναμε, χωρίζοντας σε παραγράφους. Φροντίζουμε οι εκθέσεις μας να έχουν παραγράφους, να κάνουμε ωραία γράμματα, να ξεκινάμε από την αρχή της γραμμής και να μη γράφουμε στο περιθώριο. Τα παιδιά που δεν είχαν γράψει την έκθεση, θα πρέπει να τη γράψουν τώρα.
  4. Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/rEiZcTfJZeorBQn

 

Μαθηματικά

Φύλλα εργασίας για πράξεις με τον αριθμό 4 (https://files.e-me.edu.gr/s/aEYQ7wRn5mi2Wi9) και προσθέσεις και αφαιρέσεις με το 10, το 20, το 30 κτλ. (https://files.e-me.edu.gr/s/G32EwAGS6ztfq4x)

Τρίτη 10 Οκτωβρίου

Γλώσσα

  1. Ανάγνωση: Βιβλίο μαθητή, σελίδα 24, τον διάλογο ανάμεσα στη Χαρά και τη Βάγια την κουκυβάγια.

2. Αντιγραφή (5 φορές) - Ορθογραφία: τις λέξεις "γράμμα, μπλοκ, γραμματόσημο, δέμα, φάκελος, κουμπαράς, επιταγή, ταχυδρομείο".

3. Φύλλο εργασίας με ασκήσεις συλλαβισμού: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/LzwHRDNJCCBqaeN.

Μαθηματικά

1. Φύλλο εργασίας για τις δεκάδες και τις μονάδες: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/AoDkbTCDKfe2Psk

2. Στο τετράδιο των Μαθηματικών γράψαμε τον παρακάτω κανόνα:

Οι προσθέσεις και οι αφαιρέσεις με το 3 είναι εύκολες. Αρκεί να ανέβω ή να κατέβω 3. Μπορώ να θυμάμαι ότι το 3 κολλάει τέλεια στο 7, αφού μαζί κάνουν 10.

Στο ίδιο τετράδιο κάνουμε τις πράξεις:

1 + 3 =

2 + 3 =

3 + 3 =

4 + 3 =

5 + 3 =

6 + 3 =

7 + 3 =

8 + 3=

9 + 3 =

10 + 3 =

17 + 3 =

18 + 3 =

19 + 3 =

20 + 3 =

27 + 3 =

37 + 3 =

47 + 3 =

3. Παιχνίδια στο ίντερνετ:

 

Ξεχωρίζουμε τις δεκάδες από τις μονάδες και βρίσκουμε τον αριθμό

 

 

 

Μονάδες - Δεκάδες - Πράξεις και γρίφοι

 

 

 

Πράξεις με το 3

 

 

Αγώνας προσθέσεων: Πατώντας στην παρακάτω εικόνα θα μεταφερθείτε σε ένα παιχνίδι με προσθέσεις, στο οποίο μπορείτε να παίξετε εναντίον παιδιών από όλο τον κόσμο. Πατήστε "Join" μπείτε σε έναν αγώνα και κάντε τις πράξεις όσο πιο γρήγορα μπορείτε για να νικήσετε όλους τους αντιπάλους σας. Βγάλτε μας ασπροπρόσωπους!

Πέμπτη 5 Οκτωβρίου

Γλώσσα

  1. Ανάγνωση και Εργασίες: διαβάζουμε το κείμενο "Η μεγάλη απόδραση" από τη φωτοτυπία που μπορούμε να βρούμε εδώ και στη συνέχεια κάνουμε τις εργασίες: https://files.e-me.edu.gr/s/37aDZi2o37Xcp5y
  2.  Αντιγραφή - Ορθογραφία: Γράφουμε 5 φορές τη φράση "Σας παρακαλώ, μου δίνετε μία σοκολάτα;"

 

Μαθηματικά

  1.  Φύλλο εργασίας: λύνουμε στο τετράδιο Μαθηματικών τα προβλήματα που μπορούμε να βρούμε στο παρακάτω φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/cdjLmTA9oEy6wB7 Τα 3 βήματα που περιγράφονται στο φύλλο εργασίας είναι σημαντικά. Για να λύσουμε ένα πρόβλημα πρέπει, αφού καταλάβουμε τι ζητάει, να σκεφτούμε τι πράξη θα κάνουμε, για να το λύσουμε, να κάνουμε την πράξη και στο τέλος να απαντήσουμε. Το πρόβλημα μας θέτει μία ερώτηση στην οποία πρέπει να απαντήσουμε. Στα προβλήματα που έχουμε σήμερα αυτό που πρέπει να μας προβληματίσει είναι αν το αποτέλεσμα είναι μεγαλύτερος ή μικρότερος αριθμός από τον αρχικό, αλλά και να κατανοήσουμε ότι όταν είναι μεγαλύτερος κάνουμε πρόσθεση και όταν είναι μικρότερος κάνουμε αφαίρεση.
  2. Τετράδιο: Κάνουμε προσθέσεις και αφαιρέσεις με το 2. Ο σκοπός των πράξεων που έχουμε είναι να εξασκηθούμε στο πώς κάνουμε με τον νου πράξεις με το 2. Μπορούμε απλά να δείξουμε στα παιδιά ότι, για να προσθέσουμε ή να αφαιρέσουμε 2 "ανεβαίνουμε (ή κατεβαίνουμε) 2". Οι πράξεις που έχουμε για το σπίτι θα μας βοηθήσουν να καταλάβουμε και πώς ξεπερνάμε τη δεκάδα (π.χ., στο 28 + 2 ή στο 29 + 2). Οι πράξεις που έχουμε είναι:

1 + 2 =

2 + 2 =

3 + 2 =

4 + 2 =

5 + 2 =

6 + 2 =

7 + 2 =

8 + 2 =

9 + 2 =

10 + 2 =

11 + 2 =

12 + 2 =

18 + 2 =

19 + 2 =

20 + 2 =

28 + 2 =

29 + 2 =

36 + 2 =

38 + 2 =

39 + 2 =

44 + 2 =

48 + 2 =

49 + 2 =

51 + 2 =

58 + 2 =

59 + 2 =

66 + 2 =

68 + 2 =

69 + 2 =

78 + 2 =

79 + 2=

88 + 2 =

89 + 2 =

97 + 2 =

 

2 - 2 =

3 - 2 =

4 - 2 =

5 - 2 =

6 - 2 =

7 - 2 =

8 - 2 =

9 - 2 =

10 - 2 =

11 - 2 =

12 - 2 =

20 - 2 =

21 - 2 =

22 - 2 =

30 - 2 =

41 - 2 =

50 - 2 =

61 - 2 =

70 - 2 =

80 - 2 =

90 - 2 =

99 - 2 =