Το ελληνικό αλφάβητο

Η γλώσσα μας έχει 24 γράμματα. Αυτά είναι: 

Α, α (άλφα)

Β, β (βήτα)

Γ, γ (γάμμα)

Δ, δ (δέλτα)

Ε, ε (έψιλον)

Ζ, ζ (ζήτα)

Η, η (ήτα)

Θ, θ (θήτα)

Ι, ι (ιώτα)

Κ, κ (κάπα)

Λ, λ (λάμδα)

Μ, μ (μι)

Ν, ν (νι)

Ξ, ξ (ξι)

Ο, ο (όμικρον)

Π, π (πι)

Ρ, ρ (ρο)

Σ, σ, ς (σίγμα)

Τ, τ (ταφ)

Υ, υ (ύψιλον)

Φ, φ (φι)

Χ, χ (χι)

Ψ, ψ (ψι)

Ω, ω (ωμέγα)

Μαθαίνουμε να τα λέμε απ' έξω γρήγορα με τη σωστή σειρά.

Άσκηση

Μπορείτε να ηχογραφήσετε τους εαυτούς σας και να προσθέσετε την ηχογράφηση στα σχόλια. 🙂

Λέξεις: γραμμή, ηλεκτρικός, σιδηρόδρομος

Για τη Δευτέρα έχουμε τη φράση:

Οι δύσκολες λέξεις είναι: γραμμή, ηλεκτρικού, σιδηροδρόμου

Προσέχουμε τα εξής:

  • η "γραμμή" --> γράφεται με δύο μ. Στο τέλος έχει "η", επειδή είναι θηλυκό (η γραμμή).
  • "ηλεκτρικού" --> το πρώτο είναι "η" και το δεύτερο "ι"
  • "σιδηροδρόμου" --> Από ποιες λέξεις βγαίνει ο σιδηρόδρομος; Από τις λέξεις σίδερο + δρόμος. Ο δρόμος γράφεται με δύο ο, γι' αυτό και ο σιδηρόδρομος γράφεται με δύο ο. Προσέχουμε λίγο και τον τόνο που κάνει ένα μικρό ταξίδι, από το πρώτο ο στο δεύτερο: ο σιδηρόδρομος, του σιδηροδρόμου.

Τώρα παίξτε το παρακάτω παιχνίδι όσες φορές χρειάζεται, για να μάθετε καλά τις 3 λέξεις.

Παρασκευή 22 Σεπτεμβρίου

Γλώσσα

Στη Γλώσσα διαβάσαμε τις επιγραφές στις σελίδες 16-17 του βιβλίου. Δεν έχουμε ανάγνωση, αλλά έχουμε μία φωτοτυπία με κανόνες γραμματικής και ένα φύλλο εργασίας και -φυσικά- αντιγραφή.

Εργασίες

  1. Αντιγραφή: Γράφουμε 6 φορές τη φράση "Μόνο για τη γραμμή του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου"
  2. Ορθογραφία: Μαθαίνουμε πολύ καλά την παραπάνω φράση.
  3. Φύλλο εργασίας: μπορούμε να το βρούμε εδώ.
  4. Σήμερα ξεκινήσαμε τη θεωρία στη Γραμματική. Ξεκινήσαμε με το αλφάβητο και τον χωρισμό των γραμμάτων σε φωνήεντα (που φωνάζουν) και σύμφωνα (που δε φωνάζουν). Τα σύμφωνα μπορούμε να τα μάθουμε σαν ποιηματάκι: βγδ, ζθκ, λμνξ, πρστ, φχψ! Στο σπίτι μαθαίνουμε τα γράμματα με τη σειρά και βρίσκουμε τρόπο να αναγνωρίζουμε φωνήεντα και σύμφωνα. Τους κανόνες τους έχουμε σε φωτοτυπία, την οποία θα πρέπει να βάλουμε στο ντοσιέ με τις διαφάνειες. Μπορούμε να βρούμε τους κανόνες εδώ.

Μαθηματικά

Μιλήσαμε για προβλήματα σοβαρά, προβλήματα μεγάλα και μικρά -ευτυχώς προβλήματα Μαθηματικών.

Εργασία

  1. Φύλλο εργασίας: μπορούμε να το βρούμε εδώ. Τα προβλήματα τα λύνουμε σε τρία βήματα: 1. Σκεφτόμαστε, 2. Λύνουμε, 3. Απαντάμε.

 

Η πρόσκληση της ημέρας

Την πρόκληση την έχετε στη φωτοτυπία της Γλώσσας. Πάρτε τον μεγεθυντικό φακό σας, ψάξτε την αρχαία ελληνική επιγραφή και βρείτε όσο το δυνατόν περισσότερες λέξεις. Σιγουρευτείτε μόνο ότι είναι σωστές.

Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου

Γλώσσα

Ανάγνωση: Διαβάζουμε όσες φορές χρειάζεται, για να το διαβάζουμε γρήγορα και σωστά, το ποίημα "Δε μ' ακούς;" στη σελίδα 16 του Βιβλίου.

Αντιγραφή: γράφουμε 4 φορές τη φράση "Έλα, έλα αγοράκι, έλα, έλα κοριτσάκι. Δε μ’ ακούς; Είμαι το Φθινόπωρο".

Ορθογραφία: την παραπάνω φράση.

Θέλεις να μάθεις κι άλλα;

Το φθινόπωρο μαζεύουμε τα σταφύλια. Η διαδικασία αυτή λέγεται τρύγος.

Μετά τον τρύγο "πατάμε" τα σταφύλια. Παλιά το κάναμε με τα πόδια, τώρα το κάνουν μηχανήματα

Το υγρό που μαζεύουμε λέγεται μούστος. Ανακατεύουμε τον μούστο με αλεύρι και φτιάχνουμε ένα παραδοσιακό γλυκό που λέγεται μουσταλευριά. Δείτε πώς γίνεται εδώ:

Με τον μούστο φτιάχνουμε και κουλουράκια που τα λέμε μουστοκούλουρα. Έχουν χαρακτηριστικό χρώμα και γεύση που παίρνουν από τον μούστο.

Δύο προκλήσεις για το τέλος:

. Βρίσκουμε και κολλάμε στο τετράδιο της Αντιγραφής ένα κιτρινισμένο φύλλο ή ένα χρυσάνθεμο.

(δύσκολη). Δοκιμάζουμε μουσταλευρία ή ένα μουστοκούλουρο. Όσοι δοκιμάσετε περιμένω να μου πείτε τις εντυπώσεις σας την Παρασκευή.