Στο πλαίσιο του εορτασμού της Ημέρας της Ευρώπης τιμήσαμε την "Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Αλληλεγγύης"
Ένας από τους βασικούς στόχους που θέσαμε όταν αποφασίσαμε να συμμετάσχουμε στο πρόγραμμα EPAS – Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ήταν η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ. Θεωρήσαμε από την αρχή ότι μόνο μέσω της συνεργασίας με τη σχολική μας κοινότητα θα ήταν εφικτό να επιτύχουμε τους στόχους του προγράμματος.

Μετά την συνεργασία μας με τους Ομίλους Αριστείας, Δημιουργικότητας και Καινοτομίας, "Ραδιοφωνικό Εργαστήρι" και "Στατιστικής" συνεργαζόμαστε με το Πρόγραμμα "Δράσεις Ενεργού Πολίτη".

Την Τρίτη 30 Απριλίου 2025, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ Λυκείου του 2ου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Λευκάδας πραγματοποίησαν εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Ανοικτής Προστασίας Ηλικιωμένων (ΚΑΠΗ) Λευκάδας. Αυτή η δράση, με τίτλο «Χτίζοντας Γέφυρες: Μαθητές και Ηλικιωμένοι Μοιράζονται Ζωές», εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος «Ενεργός Πολίτης» και αποτελεί μια δυναμική συνεργασία με το πρόγραμμα epas και τους Junior Ambassadors του σχολείου.

Γιορτάσαμε με τον δικό μας τρόπο την "Η Ευρωπαϊκή Ημέρα Αλληλεγγύης" που φέτος επικεντρώνεται στη δικαιοσύνη μεταξύ των γενεών.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, οι μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με τα μέλη του ΚΑΠΗ, να ακούσουν τις εμπειρίες ζωής των ηλικιωμένων και να συμμετάσχουν σε κοινές δραστηριότητες που ενίσχυσαν τη διαγενεακή επικοινωνία και τον σεβασμό προς την Τρίτη Ηλικία. Η δράση οργανώθηκε με στόχο την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, της κοινωνικής ευαισθησίας και της υπευθυνότητας των μαθητών/τριών ως μελλοντικών ενεργών πολιτών.

Επιπλέον, οι Junior Ambassadors του σχολείου συνέδεσαν τη δράση με τις ευρωπαϊκές αξίες τις οποίες προωθούν, όπως η κοινωνική συνοχή και η ενεργός συμμετοχή των νέων στην κοινωνία. Με αυτόν τον τρόπο, συμβάλλοντας στην ενδυνάμωση της ευρωπαϊκής ταυτότητας των μαθητών, λειτούργησαν ως ενεργοί συντελεστές και πολλαπλασιαστές στη σχολική κοινότητα, αναδεικνύοντας παράλληλα την ευρωπαϊκή διάσταση της πρωτοβουλίας.

Η δράση αγκαλιάστηκε θερμά τόσο από τους ηλικιωμένους όσο και από τους μαθητές/τριες, η επιτυχία της άνοιξε τον δρόμο για μελλοντικές συνέργειες και επαναλαμβανόμενες επισκέψεις με στόχο την ενδυνάμωση του κοινωνικού ιστού και της αλληλεγγύης.

Η επίσκεψη αποδείχθηκε ιδιαίτερα ωφέλιμη, καθώς οι μαθητές/τριες:

  • Ανέπτυξαν δεξιότητες διαλόγου και αλληλεπίδρασης με άτομα διαφορετικών ηλικιακών ομάδων, διευρύνοντας τους ορίζοντές τους.
  • Αντιλήφθηκαν την αξία της εθελοντικής προσφοράς και της κοινωνικής συμμετοχής, αναγνωρίζοντας τον ρόλο τους στην κοινότητα.
  • Εμπλούτισαν τις προσωπικές και κοινωνικές τους εμπειρίες μέσα από μια πράξη προσφοράς και αλληλοκατανόησης, ενισχύοντας την ευρωπαϊκή τους συνείδηση.

Η δράση αγκαλιάστηκε θερμά τόσο από τους ηλικιωμένους όσο και από τους μαθητές/τριες και η επιτυχία της άνοιξε τον δρόμο για μελλοντικές συνέργειες και επαναλαμβανόμενες επισκέψεις με στόχο την ενδυνάμωση του κοινωνικού ιστού και της αλληλεγγύης.

Το σχολείο μας ευχαριστεί θερμά τόσο τα μέλη όσο και την υπεύθυνη λειτουργίας του ΚΑΠΗ Λευκάδας, κα. Γράψα Γεωργία κοινωνική λειτουργό, καθώς επίσης και την Αντιδήμαρχο Λευκάδας κα. Μαργέλη Μαρία για την εγκάρδια υποδοχή και συνεργασία.

Πολύτιμα συμπεράσματα από σύντομη έρευνα στους ηλικιωμένους

Στο πλαίσιο της επίσκεψής τους, οι μαθητές/τριες μοίρασαν ένα σύντομο ερωτηματολόγιο με σκοπό να καταγράψουν τις απόψεις και τα συναισθήματα των ηλικιωμένων γύρω από τη συμμετοχή τους στις δραστηριότητες του ΚΑΠΗ.

Τα αποτελέσματα της μικρής, αλλά ουσιαστικής αυτής έρευνας αναδεικνύουν τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει το ΚΑΠΗ στην καθημερινότητα των ανθρώπων της τρίτης ηλικίας.

Πιο συγκεκριμένα, σημαντικό ποσοστό των ηλικιωμένων που παρευρίσκονται στο ΚΑΠΗ Λευκάδας φαίνεται να διατηρεί σταθερή και μακροχρόνια σχέση με τον χώρο. Συγκεκριμένα, το 87,5% δήλωσε ότι το επισκέπτεται για πάνω από πέντε χρόνια. Η συχνότητα της παρουσίας είναι ενδεικτική της σημασίας που έχει το ΚΑΠΗ για τα μέλη του, καθώς το 62,5% ανέφερε ότι παρευρίσκεται καθημερινά, ενώ το 37,5% το επισκέπτεται μερικές φορές την εβδομάδα.

Το ΚΑΠΗ δεν αποτελεί μόνο έναν χώρο δραστηριοτήτων, αλλά και έναν πυλώνα κοινωνικής υποστήριξης. Το 75% των ηλικιωμένων δήλωσε ότι αισθάνεται πως η παρουσία του εκεί βοηθά στο να μη νιώθουν μόνοι, γεγονός που αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο του στη συναισθηματική τους ευημερία.

Όσον αφορά τις προτιμήσεις για τις δραστηριότητες που προσφέρει το ΚΑΠΗ, το 50% των συμμετεχόντων δήλωσε ότι απολαμβάνει κυρίως τις κοινωνικές συναντήσεις, το 37,5% τις εκδρομές και το 12,5% τα μαθήματα, όπως ζωγραφική, χειροτεχνία κτλ. Οι δραστηριότητες αυτές φαίνεται να συμβάλλουν καθοριστικά στη διατήρηση ενός ενεργού και δημιουργικού τρόπου ζωής.

Σε σχέση με την ικανοποίηση από τη ζωή τους την τρέχουσα περίοδο, το 50% δήλωσε ότι είναι «λίγο ικανοποιημένοι», ενώ το 37,5% ανέφερε ότι είναι «πολύ ικανοποιημένοι». Ωστόσο, δεν λείπουν και οι προκλήσεις: το 37,5% θεωρεί τα οικονομικά ως τη σημαντικότερη δυσκολία που αντιμετωπίζει, ενώ το 12,5% επισημαίνει θέματα υγείας.

Τα παραπάνω ευρήματα υπογραμμίζουν τον καίριο ρόλο του ΚΑΠΗ όχι μόνο ως χώρου δημιουργικής απασχόλησης, αλλά και ως δομής κοινωνικής στήριξης και ψυχολογικής ενδυνάμωσης για την τρίτη ηλικία.

Εμείς θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά την υπεύθυνη εκπαιδευτικό του προγράμματος της Α' Λυκείου «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», κα Αυδίκου Αικατερίνη, για τη συνεργασία.

Επίσκεψη των μαθητών/τριών της Α’ Λυκείου του 2ου Πειραματικού ΓΕ.Λ. Λευκάδας στο ΚΑΠΗ Λευκάδας – 2o Πειραματικό Λύκειο Λευκάδας

Leave a Reply