5 ΒΗΜΑΤΑ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ ΜΕΣΩ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
- Ποιο είναι το πρόβλημα; Οι μαθητές/ήτριες δηλώνουν πώς αισθάνονται και αντιλαμβάνονται την κατάσταση. Δηλώσεις που ξεκινούν με το «εγώ» είναι ένα χρήσιμο εργαλείο επικοινωνίας για τους μαθητές και τις μαθήτριες, για να δηλώσουν μια συμπεριφορά που τους ενοχλε,ί χωρίς να ακούγονται αγενείς. Για παράδειγμα, ο μαθητής μπορεί να πει: «Αισθάνομαι ενοχλημένος, όταν με σπρώχνεις χωρίς να ζητάς συγγνώμη, επειδή πονάει». Ή η μαθήτρια μπορεί να πει: «Αισθάνομαι λυπημένη, όταν με αποκαλείς χοντρή, επειδή με απογοητεύει». Σε αντίθεση με τις δηλώσεις που ξεκινούν με το «εσείς», οι δηλώσεις που ξεκινούν με το «εγώ» επιτρέπουν στους μαθητές να εκφράσουν τα συναισθήματα και τις ανησυχίες τους, χωρίς να κλείνονται στον εαυτό τους οι άλλοι.
- Ποιες είναι οι λύσεις; Οι μαθητές εντοπίζουν τι χρειάζονται από την κατάσταση . Καταλήγουν σε διαφορετικά βήματα δράσης που μπορούν να κάνουν άλλοι για να διορθώσουν την κατάσταση. Για παράδειγμα, η μαθήτρια μπορεί να περιμένει μια συγγνώμη ή να θέλει να σταματήσει η προσβολή. Ο μαθητής μπορεί να αναμένει μια πρόσκληση σε μια κοινωνική δραστηριότητα ή να θέλει να γίνει μέρος της παρέας.
- Ποιες είναι οι συνέπειες; Οι μαθητές αξιολογούν τη χρησιμότητα κάθε βήματος δράσης. Τι είναι καλό σε αυτό το βήμα δράσης; Τι μπορεί να είναι κακό σε αυτό το βήμα δράσης; Οι μαθητές επιλέγουν ένα βήμα δράσης που είναι συγκεκριμένο, λογικό και εφικτό και για τους άλλους. Για παράδειγμα, ένας μαθητής μπορεί να θέλει ο συνομήλικός του να μην τον πιέσει ποτέ, αλλά μπορεί να συμβούν ατυχήματα σε έναν γεμάτο διάδρομο. Ένας καλός μαθητής που δούλεψε πολύ για ένα πρότζεκτ μπορεί να προτιμά οι συμμαθητές του να τελειώνουν μόνοι τους την υπόλοιπη δουλειά, αλλά μπορεί να μην ξέρουν τι να κάνουν, με αποτέλεσμα να πάρουν όλοι κακό βαθμό για το ομαδικό έργο.
- Ποια είναι η καλύτερη λύση; Οι μαθητές δηλώνουν τι χρειάζονται από την κατάσταση. Οι δηλώσεις που ξεκινούν με το«εγώ» είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο επικοινωνίας σε αυτήν την περίπτωση, με τους μαθητές να δηλώσουν πώς οι άλλοι μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες τους, χωρίς να ακούγονται εκβιαστικοί. Για παράδειγμα, ο μαθητής μπορεί να πει, «Μπορώ να πάω μαζί σου στον κινηματογράφο;» Ή ο άλλος μπορεί να πει, «Χρειάζομαι να δουλέψουμε μαζί σε αυτό το έργο. Θα βοηθήσετε γράφοντας τα αποτελέσματα;»
- Ποιο είναι το αποτέλεσμα; Οι μαθητές εξετάζουν την αποτελεσματικότητα της λύσης τους. Εάν είναι αποτελεσματική, το πρόβλημα επιλύεται. Εάν δεν είναι, οι μαθητές θα μπορούσαν να προσπαθήσουν ξανά επιστρέφοντας στο πρώτο βήμα και ίσως να στρατολογήσουν έναν ενήλικα που εμπιστεύονται στο σχολείο να λύνει προβλήματα μαζί τους.
Ωστόσο, η επίλυση προβλημάτων απαιτεί χρόνο και προσπάθεια για την εξεύρεση, την επιλογή και την εφαρμογή λύσεων. Η επίλυση προβλημάτων μπορεί επίσης να οδηγήσει σε απογοήτευση, όταν η λύση, ή κάποιο μέρος της, δεν βρίσκεται υπό τον έλεγχο των μαθητών. Φανταστείτε ότι μαθητής που νιώθει παγιδευμένος και γίνεται αντικείμενο φημών, ζητά από τους άλλους να σταματήσουν να τις διαδίδουν ή να τις τροφοδοτούν, αλλά έχει ελάχιστο έλεγχο στη συμπεριφορά τους. Έτσι, εάν οι μαθητές/ήτριες είναι κουρασμένοι ή οι λύσεις είναι πέρα από τον έλεγχό τους, θα πρέπει να δοκιμάσουν παράλληλα και άλλες στρατηγικές ρύθμισης των συναισθημάτων (π.χ. γνωστική αναπλαισίωση, απόσπαση προσοχής, αναζήτηση συναισθηματικής υποστήριξης). Η επίλυση συγκρούσεων μέσω αυτών των στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων είναι ένας τρόπος για να βοηθήσετε τους μαθητές και τις μαθήτριες να διαχειριστούν μικρές διαφωνίες με τους συμμαθητές ή τις συμμαθήτριές τους. Πιο σοβαρές διαφορές μπορεί να απαιτούν κάποιο βαθμό παρέμβασης ενηλίκων.
Η ουσία είναι ότι όλοι οι μαθητές/ήτριες πρέπει να αισθάνονται ασφαλείς και αποδεκτοί στο σχολείο, ανεξάρτητα από τη φυλή, το φύλο, τη γλώσσα, τη θρησκεία ή τις ικανότητές τους και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να λάβουν μέτρα για να δημιουργήσουν αυτό το συμπεριληπτικό, φιλόξενο περιβάλλον.
Πηγή (διασκευή) : https://www.edutopia.org/article/helping-students-manage-conflict?utm_content=linkpos1&utm_campaign=weekly-2024-06-26&utm_medium=email&utm_source=edu-newsletter