Κοντολέων Μάνος
1.Αφιέρωμα στον συγγραφέα και σε βιβλία του εδώ.
2. Δράση για την Α' ή Β' Δημοτικού για το βιβλίο Έξι φίλοι κι ένα δώρο.
- Διαβάζω την πρώτη πρόταση, χωρίς την λέξη γενέθλια, και ζητάω από τους μαθητές να την συμπληρώσουν.
- Διαβάζω ως την σελίδα 12 "σαν μια μικρή χορωδία, είπαν" και σχολιάζουμε την φράση "Ο καθένας από εμάς ξέρει και φαντάζεται λίγα, όλοι μαζί όμως γνωρίζουμε και φανταζόμαστε πολλά". Τι σημαίνει; (σαν αίνιγμα)
- Διαβάζω την συνέχεια ως την σελίδα 13 "Και είναι καιρός ... να συστηθούμε".
- Τους εξηγώ ότι είναι 6 γράμματα δίνω σε 6 παιδιά να κρατάνε ένα γράμμα αντίστοιχα. Οι υπόλοιποι μαθητές σε ομάδες των 3 προσπαθούν να σχηματίσουν την λέξη με αυτά τα γράμματα.
- Όταν βρεθεί η λέξη, τους εξηγώ το αίνιγμα καλύτερα και στη συνέχεια τους λέω ποιο δώρο-ιστορία έφερε το κάθε γράμμα και διαλέγουν τα παιδιά μια ιστορία και την διαβάζουμε.
- Αν υπάρχει χρόνος μπορούμε να δώσουμε κι άλλα γράμματα στα παιδιά και να προσπαθήσουν να βρουν λέξεις με αυτά ή να δούμε την αντίστοιχη παρουσίαση του βιβλίου από το αφιέρωμα πιο πάνω.
3.Δράση στη Γ' Δημοτικού για το βιβλίο Ο Φωκίων ήταν ελάφι.
Θέμα: Δικτατορία-Ελευθερία
- Κεφάλαιο: Ο Φωκίων το ελάφι. Διαβάζω: Εκεί που ζούσε ο Φωκίων … Απομακρύνθηκε βιαστικά.
- Κεφάλαιο: Κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα. Διαβάζω: Το ελάφι και τ’ άλογο συνήθιζαν να παραβγαίνουν στο τρέξιμο. … Οι Γύπες! Αυτοί φταίνε. Οι Γύπες, τα κακά πουλιά. + Ήρθαν σήμερα να πάρουν μέρος απ’ τη σοδειά μας… Πέφτω κάτω, ματώνω το κεφάλι μου στις πέτρες.
Εξηγώ: Έτσι ο Φωκίων και ο Αλέξης άρχισαν να μαζεύουν τρόφιμα για την οικογένεια της Πέρδικας. Τι έκαναν τα άλλα ζώα;
Δίνω κάρτες στα παιδιά που διαβάζουν:
-
-
-
- Κότα: Μα και βέβαια! Πάω να σου φέρω ό,τι βρω μπροστά μου.
- Αλεπού: Εγώ είμαι φτωχιά! Τίποτα δε μου περισσεύει. Δεν δίνω τίποτα.
- Ζαρκάδι: Ο Φωκίων βγήκε από το σπίτι της θείας του, της Ζαρκάδας, φορτωμένος πακέτα.
- Γάιδαρος: Μπράβο στους συγχωριανούς μας! ΝΑ περάσουμε κι από το σπίτι μου, να σου δώσω μερικά μαρουλόφυλλα.
- Κόκορας: Αυτό που κάνεις είναι παράνομο. Αν το μάθουν οι Γύπες θα ‘χουμε κακά ξεμπερδέματα.
- Γουρούνι: Φύγε γρήγορα από το σπίτι μου, μη βρω κανένα μπελά! Φοβάμαι πολύ.
-
-
- Κεφάλαιο: Το λευκό περιστέρι. Διαβάζω: Από την αρχή του κεφαλαίου έως …Το Περιστέρι! Ψιθύρισε ο δάσκαλος. Και τα μάτια του ήταν στεγνά τώρα.
Εξηγώ: Τα σχέδια άλλαξαν, δεν θα πήγαινε να βρει την Κουκουβάγια για να σπουδάσει αλλά θα έβαζε μπρος ένα σχέδιο. Οι καινούριοι φίλοι του ελαφιού, που όλοι πίστευαν στην ελευθερία: Ο Θόδωρος - ο σκύλος, Ο Ιάκωβος - ο σκίουρος, Το χελιδόνι και καταστρώνουν ένα σχέδιο
- Κεφάλαιο: Μία απόφαση του Φωκίωνα, ο Θόδωρος ο σκύλος και το χελιδόνι. Διαβάζω: Το Περιστέρι κατάλαβε πως το ελάφι κάτι είχε να πει … Όταν όμως τα διδάσκουν λεύτεροι δάσκαλοι, σε λεύτερους μαθητές. +++ Να! Εδώ γνώρισα νέους φίλους που σκέφτονται σαν κι εμένα … Το ελάφι ήθελε να αγκαλιάσει το χελιδόνι αλλά φοβόταν πως θα το έλιωνε.
Εξηγώ: Μάζεψαν φωτογραφίες από περιοχές που υπήρχε αδικία
-
-
-
- Από την χώρα των αρνιών / Τράγοι
- Από τη χώρα του ελαφιού / Γύπες
- Από τη χώρα του Λευτέρη του μυρμηγκιού / Φίδια και σαύρες
-
-
- Κεφάλαιο: Λευτεριά παντού. Διαβάζω: Άφηναν λοιπόν τα πουλιά σε κάθε αυλόπορτα και μια φωτογραφία … Ναι, τώρα ήταν όλοι λεύτεροι. Πετάω στον αέρα φωτογραφίες, τα παιδιά τις παίρνουν και τος εξηγούμε.
- Κεφάλαιο: Η ώρα της Κουκουβάγιας. Διαβάζω: Φωκίων, θέλω να σου γνωρίσω την Κουκουβάγια. … Έτσι δεν είναι πατέρα;
Κάρτες για τα ζωάκια και οι φωτογραφίες.
4. Δράση στη Δ' Δημοτικού για το βιβλίο Ο Εε από τ' άστρα
- Εισαγωγή: Διαβάζω σελίδα 17-24 και συζητάμε ποιοι είναι οι ήρωες του βιβλίου
- Διαβάζω τις σκανταλιές που κάνει ο Εε:
- σελίδα 52 (Οι μεγάλοι μπαίνανε...) έως σελίδα 53 (επανάλαβε.)
- σελίδα 54 (Τα αυτοκίνητο φρέναρε...) έως σελίδα 55 (Δεν είναι δυνατόν)
- Εξηγώ για το παιδί που μολύνθηκε και το εργοστάσιο και διαβάζω σελίδα 70 (Σε λίγο όλοι ήταν ...) έως σελίδα 75 (Τα παιδιά είχαν νικήσει)
- σελίδα 104 - 108 γραφείο
- Συζητάμε με τα παιδιά για το πως φαντάζονται το άστρο - σπίτι του Εε. Στη συνέχεια διαβάζω το κείμενο σελίδα 78 (Στον τόπο μου... ) ώς τη σελίδα 80 (όλοι είμαστε αδέρφια)
- Τι θα έκαναν τα παιδιά αν ήταν για μία ώρα αόρατα; Δίνω χαρτιά και γράφουν ή ζωγραφίζουν και τα κάνω βιβλιαράκι.
5. Δράση στις Α' και Β' Δημοτικού για το βιβλίο "Νεράιδα επάνω στο έλατο"
Διαβάζουμε στους μαθητές την ιστορία. Σταματάμε σε κάποια σημεία που το βιβλίο κάνει ερωτήσεις και ακούμε τις πιθανές απαντήσεις τους.
Π.χ Τι άραγε θα ζητούσε το πνεύμα των Χριστουγέννων να κάνει η νεράιδα για να διορθώσει το λάθος της;
Στο τέλος δίνουμε στα παιδιά ένα φυλλάδιο με έλατα στις αυλές των σπιτιών και τους μοιράζουμε 4 αστέρια και μία νεράιδα για να στολίσουν τις κορυφές από τα 5 έλατα.
