Οι καταλήξεις των ουσιαστικών

Καλησπέρα σας παιδιά. Αυτό θα είναι το τελευταίο μάθημα για φέτος στο blog μας, τουλάχιστον με τον τρόπο που το χρησιμοποιούσαμε ως τώρα. Στην αρχή θα θυμηθούμε τις καταλήξεις που έχουν τα ουσιαστικά ονόματα.

ΟΙ ΚΑΤΑΛΗΞΕΙΣ ΤΩΝ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΩΝ

Κατάληξη ονομάζεται η τελευταία συλλαβή μιας λέξης. Οι καταλήξεις των λέξεων δεν είναι τυχαίες. Ακολουθούν κάποιους συγκεκριμένους κανόνες. Στον παρακάτω πίνακα υπάρχουν οι καταλήξεις των ουσιαστικών που αφορούν τα : η , ι , υ , οι , ει . Τους ίδιους κανόνες ακολουθούν και τα περισσότερα επίθετα.

 

  Αριθμός   Αρσενικά και θηλυκά   ουδέτερα   εξαιρέσεις
  Ενικός   -η  ,  -ης     βράδυ, δάκρυ, δίχτυ, στάχυ, δόρυ
  Πληθυντικός   -οι  ,  -εις  

Παραδείγματα:

Ενικός Αριθμός

Αρσενικά :  ο γυμναστής     του γυμναστή                Θηλυκά:     η σκεπή           της σκεπής         Ουδέτερα:  το παιδί

Πληθυντικός Αριθμός

Αρσενικά  οι άνθρωποι      οι ιερείς                        Θηλυκά: οι είσοδοι          οι σκέψεις             Ουδέτερα:   τα δάση

Στη συνέχεια θα κάνουμε την παρακάτω ψηφιακή άσκηση όπου θα συμπληρώσουμε τις σωστές καταλήξεις των ουσιαστικών. Μερικές λέξεις είναι επίθετα, αλλά ακολουθούν τους ίδιους κανόνες:

Για τα μαθηματικά έχουμε ένα ψηφιακό κουίζ για να θυμηθούμε την προπαίδεια.

Καλό Σαββατοκύριακο. Θα τα πούμε από κοντά τη Δευτέρα ή την Τρίτη.

Η αρπαγή της Ευρώπης.

Καλημέρα σας παιδιά. Στο σχολείο είχαμε μιλήσει για το πώς πήρε η Ευρώπη το όνομά της, σύμφωνα με έναν αρχαίο ελληνικό μύθο. Σήμερα θα τον ξαναθυμηθούμε και θα κάνουμε κάποιες ασκήσεις βασιζόμενοι σε αυτόν. Πρώτα θα ανοίξουμε το έγγραφο Η ΑΡΠΑΓΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ και θα το διαβάσουμε πολύ προσεκτικά. Μετά θα απαντήσουμε στις ερωτήσεις του παρακάτω κουίζ πολλαπλών επιλογών: Στη συνέχεια θα κάνουμε την παρακάτω ψηφιακή άσκηση. Η άσκηση έχει τρία στάδια. Αφού ολοκληρώσεις το κάθε στάδιο μπορείς να πατήσεις "Έλεγχος" για να δεις πώς τα πήγες και στη συνέχεια να πας στο επόμενο με τα μπλε βελάκια :

Για τα μαθηματικά έχουμε δύο ψηφιακές ασκήσεις, μία με προσθέσεις: και μία με αφαιρέσεις:

Σήμερα το απόγευμα θα μάθουμε όλοι πώς ακριβώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία τον Ιούνιο. Την Τετάρτη στις 6.30μμ θα κάνουμε μια τηλεδιάσκεψη για να συζητήσουμε για το πώς θα προχωρήσουμε μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς. Θα στείλω και σχετικό e-mail. Να είστε όλοι καλά και να προσέχετε την υγεία σας.

Συλλαβισμός-Τετραψήφιοι 2

Καλημέρα σας παιδιά.

Σήμερα θα συνεχίσουμε τη δουλειά μας στο συλλαβισμό. Συγκεκριμένα θα θυμηθούμε σε ποιες κατηγορίες κατατάσσονται οι λέξεις ανάλογα με τον αριθμό συλλαβών που έχουν, και τους κανόνες τονισμού που έχουμε μάθει. Στην αρχή ανοίξτε το φυλλάδιο Συλλαβές και διαβάστε το προσεκτικά. Στη συνέχεια κάντε το φύλλο εργασίας Συλλαβές-Άσκηση, που σας έχω αναθέσει.

Για τα μαθηματικά θα συνεχίσουμε την εξάσκηση πάνω στους τετραψήφιους αριθμούς. Σας έχω αναθέσει ένα φύλλο εργασίας: Τετραψήφιοι

Νέα ανάρτηση θα κάνω τη Δευτέρα. Ελπίζω όλα να πάνε καλά και να ανοίξουν τα σχολεία στην προβλεπόμενη ημερομηνία ώστε να μπορέσουμε επιτέλους να τα πούμε από κοντά. Λογικά την Δευτέρα θα ξέρουμε με σιγουριά τι πρόκειται να γίνει. Οπότε την Τετάρτη στις 6.30μμ. θα κάνουμε μια τηλεδιάσκεψη όπου θα προγραμματίσουμε τη δράση μας αναλόγως των εξελίξεων.

Συλλαβισμός-Τετραψήφιοι

Καλημέρα και καλή εβδομάδα. Οι εργασίες συντήρησης της e-me έχουν λήξει και όλα τα εργαλεία της λειτουργούν κανονικά. Σας βάζω λοιπόν δύο ψηφιακά κουίζ για τη γλώσσα. Είναι προτάσεις των οποίων τις λέξεις πρέπει να βάλουμε στη σωστή σειρά.

Αρχικά θα ανοίξουμε το φύλλο εργασίας ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ1. Να το διαβάσετε προσεκτικά και να κάνετε τις ασκήσεις. Έπειτα θα ανοίξουμε το φυλλάδιο Τετραψήφιοι αριθμοί 1 και θα το διαβάσουμε προσεκτικά. Έπειτα άνοιξε το φύλλο εργασίας Τετραψήφιοι-ασκήσεις 1 και κάνε τις ασκήσεις. Τις ασκήσεις γλώσσας και μαθηματικών τις έχω αναθέσει  και στα assignments. Αν θέλετε μπορείτε να στείλετε τις απαντήσεις και με e-mail. Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες συντήρησης θα προσθέσω επίσης στην ανάρτηση και δύο ψηφιακά κουίζ για τη γλώσσα.

ΥΓ: Στο blog μπορείτε να μπαίνετε και χωρίς κωδικούς με τους τρόπους που έχουμε πει. Αν όμως μπαίνετε έτσι εγώ δε μπορώ να δω τι κάνετε με τα ψηφιακά κουίζ. Καλύτερα λοιπόν να μπαίνετε από την e-me χρησιμοποιώντας τους κωδικούς σας. Το επόμενο μάθημα θα αναρτηθεί (καλώς εχόντων των πραγμάτων και e-me επιτρέπουσας) την Πέμπτη.

Ομαδοποιήσεις

Τυφλόμυγα

Καλημέρα σε όλους. Σήμερα θα ασχοληθούμε με τις ομαδοποιήσεις. Πολλές φορές ομαδοποιούμε κάποια πράγματα ανάλογα με ένα ή περισσότερα κοινά χαρακτηριστικά που έχουν. Για παράδειγμα μπορούμε να χωρίσουμε τα τρόφιμα σε διάφορες ομάδες, όπως φρούτα, λαχανικά, δημητριακά, γλυκά κτλ. ή τα ζώα σε θηλαστικά, ερπετά, ψάρια, πτηνά, έντομα κτλ. Τέτοιες ασκήσεις θα βρεις στο Βιβλίο Μαθητή (σελίδες 75-76, ασκήσεις 2-3-4) και στο Τετράδιο Εργασιών (σελίδα 71 ασκήσεις 3-4). Είναι εύκολες, κάνε όσες από αυτές μπορείς. Μπορείς ακόμα να κάνεις δύο ωραίες ασκήσεις σχετικές με τα πουλιά, από τα διαδραστικά βιβλία: Διάλεξε τη σωστή απάντηση και ταίριαξε τις εικόνες με τα ονόματα.

Για τα μαθηματικά θα έχουμε ένα φύλλο εργασίας με την ανάλυση και τη σύνθεση των τριψήφιων αριθμών. Πρέπει να τους χειριζόμαστε πολύ καλά για να μπορέσουμε να περάσουμε και στους τετραψήφιους. Ανάλυση τριψήφιων αριθμών.

Με το σημερινό μάθημα ολοκληρώνουμε τα βιβλία της Γλώσσας, τουλάχιστον σε ότι αφορά τα σημαντικότερα διδακτικά αντικείμενα. Τα μαθήματα που κάναμε μετά το Πάσχα είναι πολύ σημαντικά. Έχουν στόχο να μπορούμε να βάλουμε τις παραγράφους ενός κειμένου σε λογική σειρά (ώστε να μπορούμε αργότερα να γράφουμε κι εμείς κείμενα με μια λογική σειρά) και να αντλούμε πληροφορίες μέσα από ένα κείμενο που φτιάχτηκε γι αυτό το σκοπό (απαραίτητη ικανότητα για να μπορέσουμε να παρακολουθήσουμε τα νέα μαθήματα που θα μπουν από του χρόνου στο πρόγραμμα π.χ. την Ιστορία). Ξανακοιτάξτε λοιπόν τις ασκήσεις που έχω αναρτήσει στο blog και κάντε όσες δεν έχετε κάνει. Τα σχολεία κάποια στιγμή θα ανοίξουν, είτε τον Ιούνιο είτε το Σεπτέμβριο, και όσα έχουμε διδαχτεί "εξ αποστάσεως", θα τα διδαχτούμε και "δια ζώσης". Ο χρόνος που θα χρειαστούμε για να καλύψουμε την ύλη θα εξαρτηθεί από το πόσο συστηματικά ασχοληθήκαμε όλο αυτό το διάστημα που τα σχολεία είναι κλειστά. Την Παρασκευή δε θα υπάρξει ανάρτηση. Από τη Δευτέρα θα ξεκινήσουμε μια επανάληψη στη Γλώσσα από το 1ο κεφάλαιο. Αναρτήσεις θα γίνονται κάθε Δευτέρα και Τετάρτη ώστε να έχετε τον απαραίτητο χρόνο για να ολοκληρώνετε τις ασκήσεις χωρίς άγχος. Μακάρι όλα να πάνε καλά και να ανοίξουν τα σχολεία την προβλεπόμενη ημερομηνία. Καμιά "εξ αποστάσεως" διδασκαλία δε μπορεί να αντικαταστήσει το μάθημα στην τάξη. Απλά κάνουμε όλοι ό,τι καλύτερο μπορούμε, δεδομένων των συνθηκών. Καλό κουράγιο. Να προσέχετε την υγεία σας.

Τυπογραφία

  Ιωάννης Γουτεμβέργιος

Καλημέρα σε όλους. Σήμερα θα ασχοληθούμε με ένα ακόμα κείμενο από μια εγκυκλοπαίδεια. Το κείμενο μιλάει για την ιστορία της τυπογραφίας, αλλά οι παράγραφοι έχουν μπερδευτεί και πρέπει να τις βάλουμε στη σωστή σειρά. Κάνε το παρακάτω κουίζ και αφού βεβαιωθείς για τη σωστή σειρά συμπλήρωσε την άσκηση 1 στις σελίδες 74-75 του Τετραδίου Εργασιών.

Μετά διάβασε ξανά το κείμενο προσεκτικά και κάνε το παρακάτω κουίζ για να δεις αν θυμάσαι τις πληροφορίες που περιέχει.

Για τα μαθηματικά θα ξαναθυμηθούμε τις μονάδες-δεκάδες-εκατοντάδες. Διάβασε το παρακάτω φύλλο εργασίας και κάνε τις ασκήσεις: Μονάδες. Τις ασκήσεις τις έχω αναθέσει και στα assingments. Υπάρχει η δυνατότητα να κάνεις το φυλλάδιο από εδώ και μετά να το επισυνάψεις στα assingments, αρκεί να γράψεις έστω και μία λέξη στο "σώμα κειμένου" της εφαρμογής.

Το Σάββατο υπήρχε ένα πρόβλημα στο σύστημα ταυτοποίησης του ΠΣΔ και δε μπορούσαμε να μπούμε στην e-me. Αν ξαναεμφανιστεί το ίδιο πρόβλημα μπορείτε να μπαίνετε σε αυτό το  blog  είτε από το blog σχολείου, όπου υπάρχει σύνδεσμος, είτε από το παλιό μας blog όπου υπάρχει σύνδεσμος στην καρτέλα "χρήσιμοι ιστότοποι". Έτσι δεν θα χρειαστεί να δίνετε κωδικούς.

Ο λύκος

Στο Βιβλίο Μαθητή στη σελίδα 70 υπάρχει ένα κείμενο από μία εγκυκλοπαίδεια. Το κείμενο αυτό μας δίνει πληροφορίες για τους λύκους. Διάβασε προσεκτικά το κείμενο και απάντησε στις ερωτήσεις του παρακάτω κουίζ.

Τώρα μπορείς να δεις αυτό το ωραίο εκπαιδευτικό βίντεο για την ζωή των λύκων.

Για μαθηματικά δεν θα έχουμε τίποτα. Απ' ότι είδα στα προβλήματα τα καταφέρνουμε μια χαρά. Μπράβο σε όλους! Θα τα ξαναπούμε τη Δευτέρα.

Εγκυκλοπαίδειες

Ο όρος εγκυκλοπαίδεια είναι ελληνικός και πηγάζει από τις ελληνικές λέξεις «εγκύκλιος παιδεία». Μια εγκυκλοπαίδεια είναι  ένα σύνολο από πολλά βιβλία με λήμματα σε αλφαβητική σειρά που προσπαθεί να αποτυπώσει, όσο είναι  δυνατόν, όλη την ανθρώπινη γνώση. Ο όρος σε όλες τις γλώσσες προέρχεται από τον Ελληνικό.

Οι εγκυκλοπαίδειες μπορούν να είναι γενικής φύσης ή να εξειδικεύονται σε ειδικά θέματα, (για παράδειγμα εγκυκλοπαίδεια της Ιατρικής).

Διάβασε το κείμενο «Ουράνιο τόξο», που υπάρχει στη σελίδα 68 του Βιβλίου Μαθητή. Είναι κείμενο από μία εγκυκλοπαίδεια. Σε μια εγκυκλοπαίδεια βρίσκουμε πληροφορίες για πράγματα που δεν ξέρουμε. Έπειτα κάνε το παρακάτω κουίζ για να δεις αν θυμάσαι τις σημαντικές πληροφορίες που διάβασες.

Για τα μαθηματικά έχουμε ένα ακόμα πρόβλμα. Το βάζω κι εδώ:Το βιβλιοπωλείο

Εδώ οι λύσεις για τα προηγούμενα προβλήματα:ΛΥΣΕΙΣ

Κυριολεξία-Μεταφορά

Τα φόρτωσα στον κόκορα!

Καλημέρα σας παιδιά. Το διήμερο αυτό θα ασχοληθούμε με τον μεταφορικό λόγο. Πρώτα ανοίξτε το φυλλάδιο Κυριολεξία και Μεταφορά και διαβάστε το προσεκτικά. Στο Βιβλίο Μαθητή στη σελίδα 66 και στο Τετράδιο Εργασιών στη σελίδα 72 υπάρχουν πολλές μεταφορικές εκφράσεις. Διαβάστε τες και συζητήστε με τους γονείς σας τι σημαίνει η κάθε μία. Έπειτα φτιάξτε ένα μικρό κείμενο στο οποίο να χρησιμοποιείτε δύο μεταφορικές εκφράσεις (άσκηση στο Τ.Ε. σελ. 72). Δεν είναι ανάγκη να χρησιμοποιήσετε αυτές που λέει το βιβλίο. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε όποιες θέλετε. Έπειτα κάντε την παρακάτω άσκηση από τα διαδραστικά βιβλία: Όρνιθες

Στα μαθηματικά θα έχουμε δύο Προβλήματα, όπου για να τα λύσουμε θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε όλες τις πράξεις που έχουμε μάθει ως τώρα. Να μην ξεχνάτε ότι στο τέλος πρέπει πάντα να γράφουμε απάντηση. 

Εδώ θα βρείτε τις Λύσεις για τα δύο προηγούμενα προβλήματα που σας έχω αναθέσει.

Καινούρια μαθήματα θα αναρτώνται στο blog μας κάθε Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή. Να είστε όλοι καλά.

 

Πρωτομαγιά

Καλημέρα, καλό μήνα και καλή Πρωτομαγιά.

Είμαστε πλέον στην καρδιά της άνοιξης. Τα φυτά έχουν πρασινίσει, τα λουλούδια έχουν ανθίσει και η φύση βρίσκεται στα καλύτερά της. Δυστυχώς εμείς λόγω περιοριστικών μέτρων δε μπορούμε να την απολαύσουμε. Θα προσπαθήσουμε όσο γίνεται να το αναπληρώσουμε με εικόνες από τον ψηφιακό κόσμο. Για αρχή σας έχω βάλει ένα παραμύθι για την άνοιξη.

Στη συνέχεια θα δούμε ένα βίντεο με όμορφα λουλούδια.

Αφού δούμε το βίντεο θα κάνουμε το παρακάτω κρυπτόλεξο για να βρούμε μερικά από τα λουλούδια που είδαμε.

Ακολουθεί ένα ακόμα βίντεο που μας δείχνει την ανάπτυξη ενός φυτού.

Στο τέλος έχουμε ένα κουίζ για να δούμε τι θυμόμαστε για την ανάπτυξη των φυτών.

Καλό Σαββατοκύριακο. θα τα πούμε πάλι τη Δευτέρα.