Loading...

 

Στο πλαίσιο του Ομίλου Εικαστικών του Προτύπου Γυμνασίου Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, απευθυνόμενου σε μαθητές και των τριών τάξεων, επιχειρήσαμε την ενσωμάτωση μαθημάτων Ιστορίας της Τέχνης, καλύπτοντας, σε τρεις επαναλαμβανόμενους κύκλους, τη μακρότατη περίοδο από την προϊστορική εποχή μέχρι τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο. Η διδασκαλία αποσκοπούσε στην παρουσίαση διαφόρων εποχών της τέχνης και των αντίστοιχων καλλιτεχνικών στιλ. Επιδιώχθηκε η γνωριμία των μαθητών με την τέχνη της κάθε εποχής και τα κύρια χαρακτηριστικά της, η κατανόηση της αντιστοιχίας των καλλιτεχνικών εκφράσεων με τις ιστορικές συνθήκες, την κοινωνική οργάνωση, τις σχέσεις εξουσίας, τις πεποιθήσεις, τις ανάγκες, τις ιδέες, τις νοοτροπίες, εντέλει η κατανόηση των  καλλιτεχνικών έργων τέχνης ως πολιτισμικών προϊόντων της εποχής που τα δημιουργεί, της σχέσης ανάμεσα στην τεχνοτροπία και στα κοινωνικά γνωρίσματα μιας δεδομένης εποχής, και αντίστροφα η αναγνώριση των αξιών και αντιλήψεων που τα έργα τέχνης μιας εποχής εκφράζουν. Ολοκλήρωση της διδασκαλίας της κάθε ενότητας αποτέλεσε η παραγωγή από τους μαθητές έργων εμπνεόμενων («à la manière») από την κάθε περίοδο. Με αυτόν τον τρόπο επιδιώχθηκε η εξοικείωση των μαθητών με την τέχνη της κάθε υπό μελέτη περιόδου τόσο σε θεωρητική όσο και σε πρακτική βάση και εντέλει η δημιουργία μίας «πινακοθήκης» εικαστικών έργων των μαθητών.

Για την υποστήριξη αυτών των μαθημάτων εκπονήθηκε ειδικό εκπαιδευτικό ψηφιακό υλικό (κείμενα και εικόνες). Το υλικό αυτό, διαρθρωμένο σε ενότητες, παρουσιάζει τις ιστορικές-κοινωνικές προϋποθέσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας της κάθε περιόδου, τα κύρια γενικά γνωρίσματά της (αρχές, θέματα, τεχνικές, σκοπός, μορφικά χαρακτηριστικά) και στη συνέχεια παρουσιάζονται σημαντικοί εκπρόσωποι και χαρακτηριστικά έργα τους, μέσα από τα οποία επιχειρείται η γνωριμία και κατά το δυνατόν αποτίμηση καλλιτεχνικών έργων της κάθε περιόδου από τους μαθητές.

Η δημοσίευση αυτού του εποπτικού υλικού προσφέρει σε κάθε ενδιαφερόμενο ένα βασικό σύνολο έργων και σχολίων, ως ένα πλαίσιο για αντίστοιχες δραστηριότητες ή διδασκαλίες, το οποίο ασφαλώς μπορεί να εμπλουτίζεται σύμφωνα με την ενδεχόμενη κατά περίπτωση ειδική στοχοθεσία. Με άλλα λόγια, σταχυολογήσαμε, συγκεντρώσαμε, από έγκριτες έντυπες και διαδικτυακές πηγές, ένα βασικό υλικό προς διδακτική χρήση και το παρουσιάζουμε όχι διεκδικώντας επιστημονική ή συγγραφική πρωτοτυπία αλλά  απαντώντας σε μία ανάγκη εύκολης πρόσβασης σε ανάλογο υλικό.

Νέα Σμύρνη, 2015-2018

Οι καθηγήτριες

Τόνια Καφετζάκη, ιστορικός και Χριστίνα Παπαδάκη, εικαστικός