ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

 

Τίτλος διδακτικού σεναρίου: « Η πρώτη χριστιανική κοινότητα των Ιεροσολύμων: πρότυπο χριστιανικής ζωής με διαχρονική εμβέλεια».

Δημιουργός: Μιχαλακάκου Γεωργία

Διδακτικό Αντικείμενο: Θρησκευτικά

Βαθμίδα – Τάξη: Δευτεροβάθμια - Β΄ Γυμνασίου

Χρονική διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες (90΄)

Οργάνωση της Διδασκαλίας και απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή:

Εργαστήριο Πληροφορικής (υπολογιστές, σύνδεση στο Διαδίκτυο)

Προτζέκτορας / Διαδραστικός Πίνακας

Φύλλα εργασίας και στυλό

 Διδακτικοί Στόχοι:

Το σενάριο στοχεύει στο να μπορούν οι μαθητές/τριες να:

- κατανοούν τη σημασία και το νόημα της ύπαρξης και της παρουσίας της Εκκλησίας στον

κόσμο και στη ζωή κάθε πιστού.

- αντιληφθούν ότι η αγάπη, ο σεβασμός, η ακτημοσύνη και η ομόνοια ήταν από τα βασικά

χαρακτηριστικά γνωρίσματα της πρώτης Εκκλησίας των Ιεροσολύμων που την κατέστησαν

διαχρονικό πρότυπο γνήσιας χριστιανικής ζωής.

- συνεργάζονται και να επικοινωνούν αποτελεσματικά με όλους τους τρόπους (προφορικό, γραπτό,

ψηφιακό) με τους συμμαθητές τους και με τον εκπαιδευτικό.

Διδακτική Προσέγγιση:

Στο διδακτικό σενάριο χρησιμοποιείται μια ποικιλία ψηφιακών εργαλείων, όπως το padlet, το

ψηφιακό λεξικό, ο διαδραστικός χάρτης, ακολουθείται η Βιωματική μέθοδος με τα τέσσερα στάδιά

της (Βιώνοντας, Νοηματοδοτώντας, Αναλύοντας και Εφαρμόζοντας) και εφαρμόζονται διδακτικές

τεχνικές και δραστηριότητες όπως η Ιδεοθύελλα, η Ιστοεξερεύνηση, ο Έντεχνος Συλλογισμός, ο

Διάλογος, η Ομαδοσυνεργασία με επεξεργασία κειμένου μέσω φύλλων εργασίας- τεχνική 5Π και

1Γ,  η μελέτη περίπτωσης και η λύση σταυρόλεξου από το Φωτόδεντρο. Επιπλέον, στο παρόν

σενάριο εφαρμόζεται η διαμορφωτική αξιολόγηση σε όλα τα στάδια της μαθησιακής διαδικασίας, η

οποία θα επιτρέψει να γίνουν οι αναγκαίες διαπιστώσεις ως προς την επίτευξη των προσδοκώμενων

αποτελεσμάτων.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ

(ενδεικτικά: περιγραφή δραστηριοτήτων, σταδίων/φάσεων, ενεργειών εκπαιδευτικού και μαθητών)

 

Στάδιο Δραστηριότητες Ενέργειες εκπαιδευτικού Ενέργειες μαθητών/τριών
Βιώνοντας

Ιδεοθύελλα Τίθεται το ερώτημα από τον εκπαιδευτικό: «Τί είναι Εκκλησία;»

 

 

 

 

 

 

 

Ο εκπαιδευτικός δημιουργεί έναν εννοιολογικό χάρτη στον πίνακα βάσει των σχετικών απαντήσεων των μαθητών.

Οι μαθητές καλούνται να αναφέρουν λέξεις σχετικές με τον όρο «Εκκλησία» που τους έρχονται στη σκέψη.

 

 

 

 

 

Νοηματοδοτώντας

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10΄

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ιστοεξερεύνηση

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artful Thinking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

        

 

 

     

        Διάλογος

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ο εκπαιδευτικός αφού  χωρίσει τους μαθητές σε  πέντε ομάδες των τεσσάρων ατόμων ζητάει να βρουν στο διαδικτυακό λεξικό

https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/index.html τη σημασία της λέξης «Εκκλησία».

 

 

 

 

 

 

 

 

Ο εκπαιδευτικός προβάλει στον διαδραστικό πίνακα μια εικόνα με την εκκλησία του Δήμου στην αρχαία Αθήνα και κατόπιν μοιράζει σε κάθε ομάδα το ίδιο φύλλο εργασίας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ο εκπαιδευτικός σε συνέχεια της προηγούμενης δραστηριότητας  προβάλει στον διαδραστικό πίνακα μια εικόνα συνόδου επισκόπων και θέτει το ερώτημα στους μαθητές αν υπάρχουν ομοιότητες ή/και διαφορές μεταξύ της χριστιανικής Εκκλησίας και της εκκλησίας του Δήμου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Οι μαθητές της κάθε ομάδας επικοινωνούν και συνεργάζονται για να  διερευνήσουν τον όρο και να δημιουργήσουν έναν ψηφιακό πίνακα με το εργαλείο padlet στο οποίο θα αναρτήσουν  τις απαντήσεις τους αναφορικά με τα συνθετικά της λέξης και τη σημασία της.

 

 

 

 

 

 

 

Οι μαθητές θα πρέπει να

παρατηρήσουν την εικόνα και να απαντήσουν στο μοτίβο: «βλέπω, ισχυρίζομαι, αναρωτιέμαι». Κατόπιν καταγράφουν τις απαντήσεις τους και τις ανακοινώνουν στην ολομέλεια.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Οι μαθητές εμπνέονται από τις εικόνες που παρατηρούν και καθοδηγούνται ώστε να αντιληφθούν ότι και στις δύο περιπτώσεις έχουμε συγκέντρωση ατόμων για σοβαρούς λόγους και λήψη αποφάσεων κατά πλειοψηφία, με δημοκρατικό τρόπο. Η διαφορά είναι ότι στην πρώτη περίπτωση οι λόγοι είναι θεολογικοί, ενώ στη δεύτερη έχουν να κάνουν με γενικά θέματα της ζωής των πολιτών της αρχαίας Αθήνας.

 

 

 

 

 

Αναλύοντας

 

 

20΄

 

 

 

 

 

 

 

 

5Π και 1Γ

Ο εκπαιδευτικός μοιράζει στις ομάδες κοινό φύλλο εργασίας με θέμα την Εκκλησία και με ερωτήσεις του τύπου Ποιος, Πού, Πότε, Γιατί, Τί, Πώς. Οι ομάδες θα πρέπει να επεξεργαστούν το κείμενο του φύλλου εργασίας, να καταγράψουν τις απαντήσεις τους  σε αυτό και να τις ανακοινώσουν στην ολομέλεια.

 

 

 

 

                  10΄

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μελέτη Περίπτωσης

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Ο εκπαιδευτικός αναθέτει στις ομάδες τη μελέτη του σχολικού κειμένου (σελ. 15) που αναφέρεται στη ζωή της πρώτη χριστιανικής κοινότητας των Ιεροσολύμων.

 

 

 

 

 

Οι μαθητές καλούνται αφού μελετήσουν το σχετικό κείμενο να καταγράψουν στο padlet της ομάδας τους τις καθημερινές συνήθειες και τα χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς των πρώτων χριστιανών και κατόπιν ο εκπρόσωπος της κάθε ομάδας να τα ανακοινώσει στην ολομέλεια.

 

 

 

 

 

 

 

Εφαρμόζοντας

 

25΄

Μελέτη κειμένου και δημιουργία διαδραστικού χάρτη

 

 

 

Ο εκπαιδευτικός παραπέμπει τις ομάδες των μαθητών στην ιστοσελίδα της Βικιπαίδεια https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CF%81%CF%89%CF%84%CE%BF%CF%87%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%AF%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CF%82  και στη σελίδα του ελληνικού πολιτισμού https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/istoria/a-10-01.htm

(κεφ. 10, ενότητες 2-3)

από όπου θα αντλήσουν χρήσιμα στοιχεία για τη διάδοση του Χριστιανισμού προκειμένου να δημιουργήσουν έναν ψηφιακό χάρτη με τις πρώτες χριστιανικές εκκλησίες στον τότε γνωστό κόσμο.

 

Οι μαθητές καλούνται χωρισμένοι σε 5 ομάδες να επισκεφτούν τις συγκεκριμένες ιστοσελίδες και να εντοπίσουν τις περιοχές και τα πρόσωπα που δημιούργησαν τις πρώτες εκκλησίες και να τα παρουσιάσουν με τη μορφή πολυτροπικού κειμένου πάνω σε έναν ψηφιακό χάρτη που θα δημιουργήσουν με το ψηφιακό εργαλείο google Maps. Σε κάθε ομάδα αντιστοιχούν 2 απόστολοι, για τη δράση των οποίων οι ομάδες θα δημιουργήσουν τον ψηφιακό τους χάρτη.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Λύση σταυρόλεξου

photodentro

 

 

Ο εκπαιδευτικός προβάλει στον διαδραστικό πίνακα ένα σύντομο σταυρόλεξο από το Φωτόδεντρο

https://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1040  για την αξιολόγηση των μαθητών.

 

 

 

Οι μαθητές καλούνται να

απαντήσουν στις σύντομες ερωτήσεις.

 

 

 

 

       

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ    

 

ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΩΝΤΑΣ

1ο Φύλλο Εργασίας

Δραστηριότητα:

Βήμα 1ο: Να παρατηρήσετε προσεκτικά την παρακάτω εικόνα

https://www.dimokratia.info/wp-content/uploads/2014/11/EKKLISIADIMOU.jpg

 

Βήμα 2ο: Να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα:

α) Τι βλέπετε;

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

β) Τί σκέφτεστε για αυτό που βλέπετε;

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

γ) Τί σας κάνει να αναρωτιέστε;

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

 

 

 

ΑΝΑΛΥΟΝΤΑΣ

1Ο Φύλλο Εργασίας

Δραστηριότητα:

Βήμα 1ο: Να μελετήσετε προσεκτικά το παρακάτω κείμενο

 

Τι είναι η Εκκλησία;

Τι είναι η Εκκλησία; Ποιος ο ορισμός της; Η Εκκλησία όπως και η ζωή είναι δύσκολο να οριστούν διότι ότι ορίζεται περιορίζεται. Η Εκκλησία μόνο περιγράφεται δια της εικονολογικής γλώσσας, ως άμπελος, σώμα Χριστού, ποίμνιο λογικών προβάτων. Πολλές φορές, όταν ακούμε την λέξη εκκλησία, αυτόματα και μηχανικά έρχεται στον νού μας η εικόνα του κλήρου. Ενδόμυχα, συνειδητά ή ασυνείδητα ταυτίζουμε την εκκλησία με τους επισκόπους και τον κλήρο [1], ενώ παράλληλα δεχόμαστε έναν υποδεέστερο λαό υπό την κυριαρχική εξουσία των ιερέων, ή των «πρώτων». Όσοι δέχονται αυτές τις συγκεχυμένες απόψεις δεν συνειδητοποιούν ότι προέρχονται από την δυτική θεολογία και ότι είναι εντελώς μακρυά από την ορθόδοξή μας παράδοση. Για την Ορθόδοξη παράδοση ο διαχωρισμός της μίας και αδιαιρέτου εκκλησίας σε δύο τάξεις, αυτή του κλήρου και αυτή των λαϊκών, είναι αδιανόητος [2]. Την Εκκλησία δεν αποτελεί ούτε ο Κλήρος μόνος, ούτε ο λαός μόνος αλλά και οι δύο τάξεις βρίσκονται αρμονικά συνυφασμένες και συνηνωμένες σε ένα σώμα με κεφαλή τον Κύριο Ιησού Χριστό [3].

Η Εκκλησία δεν είναι οργανισμός, σωματείο θρησκευόμενων, ομάδα ανθρώπων με μεταφυσικά ενδιαφέροντα, σέκτα εκλεκτών που θα χαίρονται στο απώτερο ή εγγύτερο μέλλον για την καταδίκη των κολασμένων, ούτε κοινωνικός σύλλογος με στόχο την κοινωνική ευδαιμονία και ευποιία. Η Εκκλησία είναι «η κοινωνία των λογικών και νοερών όντων με τον Θεό »[4], το σώμα των πιστών που αποδέχεται την θεότητα του Ιησού Χριστού από την Ναζαρέτ (…). Η ενότητα και η ειρήνη που προσφέρει ο Θεός βασίζονται στην πίστη. «Έτσι όλοι οι άνθρωποι ενώνονται και συμφύονται μέσα στην μία απλή και αδιαίρετη χάρη της πίστης »[6]. Η Εκκλησία είναι η ίδια η κοινωνία Θεού και ανθρώπου και όχι ένας θεσμός, ένα μέσον που οδηγεί στην μέθεξη του Θεού. Βεβαίως και η Εκκλησία έχει την θεσμική της πλευρά, αλλά δεν εξαντλείται ο ορισμός της σε αυτή (….).

https://www.pemptousia.gr/2018/11/ti-ine-i--ekklisia/

 

Βήμα 2ο: Να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα

 

  1. Ποια είναι η αληθινή έννοια της Εκκλησίας;

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

  1. Πού πάει συνήθως η σκέψη μας όταν ακούμε τη λέξη «Εκκλησία;».

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

  1. Πότε (σε ποια περίπτωση) η άποψή μας για την Εκκλησία παραπέμπει σε δυτική και όχι ορθόδοξη θεολογία;

…………………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………………………………………………..…………………………………………………………………………………………………………

 

  1. Πώς συμβολίζεται συνήθως η Εκκλησία στα κείμενα και στην αγιογραφία; (να βρείτε τρεις εικόνες).

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

  1. Γιατί είναι λάθος να θεωρούμε ότι η Εκκλησία είναι απλώς ένας κοινωνικός θεσμός;

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

  1. Τί προσφέρει η Εκκλησία στον άνθρωπο;

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΣ

1Ο Φύλλο Εργασίας

Δραστηριότητα: Δημιουργία διαδραστικού χάρτη με τις πρώτες χριστιανικές εκκλησίες

Βήμα 1ο: Μελετήστε τις σχετικές πληροφορίες που θα βρείτε στους παρακάτω συνδέσμους αναφορικά με τις πρώτες χριστιανικές εκκλησίες

α) https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CF%81%CF%89%CF%84%CE%BF%CF%87%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CF%80%CE%B5%CF%81%CE%AF%CE%BF%CE%B4%CE%BF%CF%82

 

β) https://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/istoria/a-10-01.htm (κεφ. 10, ενότητες 2-3)

 

Βήμα 2ο: Κάθε ομάδα θα αναλάβει να ασχοληθεί με 2 αποστόλους και τις εκκλησίες τις οποίες δημιούργησαν. Συγκεκριμένα:

Α΄ Ομάδα                       Παύλος και Πέτρος

Β΄ Ομάδα                       Ανδρέας και Ιάκωβος

Γ΄ Ομάδα                        Ιωάννης και Φίλιππος

Δ΄ Ομάδα                       Βαρθολομαίος και Θωμάς

Ε΄ Ομάδα                       Ματθαίος και Ματθίας

 

Βήμα 3ο: Μεταβείτε στο περιβάλλον My maps google https://www.google.com/maps/d/u/0/  και αξιοποιήστε τη δυνατότητα του ψηφιακού χάρτη της για να παρουσιάσετε με τρόπο περιεκτικό και σύντομο τα σημαντικότερα στοιχεία που αφορούν το υπό εξέταση θέμα (ιδρυτές, γεγονότα).

Για αυτό το σκοπό χρειάζεται:

α) από το κύριο μενού να δημιουργήσετε έναν νέο χάρτη και να δώσετε έναν τίτλο.

β) να χρησιμοποιήσετε τα μικροσκοπικά εργαλεία που υπάρχουν κάτω από τον τίτλο για να προσθέσετε αντικείμενα. Με το χεράκι εντοπίζετε τις τοποθεσίες που θέλετε, με το δείκτη βάζετε πινέζες και στη συνέχεια πατώντας πάνω σε κάθε πινέζα μπορείτε να δημιουργήσετε πολυτροπικό κείμενο (σύντομο κείμενο, εικόνα, υπερσυνδέσμους κ.α.) της επιλογή σας με τις σημαντικές πληροφορίες που συλλέξατε για τους αποστόλους της ομάδας σας.

 

Βήμα 4ο: Παρουσιάστε τον διαδραστικό χάρτη που δημιουργήσατε στην ολομέλεια.

 

Leave a Reply