ΜΑΘΗΜΑ: Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, Λυσία, Υπέρ Μαντιθέου

ΤΑΞΗ: Β’ Λυκείου, αρχαία προσανατολισμού

 

ΣΤΟΧΟΙ

Η συγκεκριμένη δραστηριότητα δεν στοχεύει τόσο στην καλλιέργεια των γνώσεων της αρχαίας ελληνικής γλώσσας όσο στον ψηφιακό γραμματισμό και την ανάπτυξη ομαδοσυνεργατικού πνεύματος. Ο πρώτος στόχος επιτυγχάνεται μέσα από τη βιωματική μάθηση και ο δεύτερος με την ταυτόχρονη ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων. Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές συναποφασίζουν για το κείμενο – σενάριο που θα γράψουν, τα πρόσωπα που θα υποδυθούν ρόλους, τις εικόνες, τον ήχο και τη συνολική αισθητική του video που θα δημιουργήσουν από κοινού, απομακρυνόμενοι έτσι από τον σχολικό ανταγωνισμό. Συνάμα δημιουργείται μία ζώνη επικείμενης ανάπτυξης, αφού κάθε μαθητής μαθαίνει από τους συμμαθητές του αυτά που δεν κατόρθωσε να κατακτήσει ατομικά, ενώ η σύσταση ομάδων από τον εκπαιδευτικό εξασφαλίζει την ύπαρξη της γνωστικής σκαλωσιάς για όλους, ώστε να δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την εξέλιξη όλων.

Αναφέροντας τους στόχους πιο συγκεκριμένα θα λέγαμε πως μετά από αυτή τη δραστηριότητα κάθε μαθητής πρέπει:

  • Να κατανοεί την καθημερινή ζωή των αρχαίων Ελλήνων ως ζωή με πάθη, αντιπαλότητες, προσφορά στα κοινά, χρέος απέναντι στην οικογένεια αλλά και όλα εκείνα που συνθέτουν τον αξιακό κώδικα μιας ζώσης κοινωνίας.
  • Να ενημερώνει τους άλλους με τρόπο σύντομο και αποτελεσματικό
  • Να μεταδίδει το γεγονός διαχωρίζοντάς το από το σχόλιο
  • Να αξιοποιεί τα παραγλωσσικά κα εξωγλωσσικά στοιχεία
  • Να «αποκωδικοποιεί» ως δέκτης τις ειδήσεις που λαμβάνει
  • Να δημιουργεί ψηφιακά κείμενα
  • Να κατανοεί τη λειτουργία των ψηφιακών πόρων

 

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Η διδασκαλία του δικανικού λόγου του Λυσία «Υπέρ Μαντιθέου» έχει ολοκληρωθεί και οι  μαθητές χωρισμένοι σε τέσσερις ομάδες καλούνται ως δημοσιογράφοι της εποχής «να καλύψουν τηλεοπτικά» τη δίκη του Μαντιθέου. Αξιοποιώντας τα μέσα της αίθουσας πληροφορικής οι μαθητές θα δημιουργήσουν σύντομα video με ρεπορτάζ για όσα ισχυρίστηκε ο Μαντίθεος στην απολογία του, αλλά και συνεντεύξεις από πρόσωπα που έγιναν «ευρέως» γνωστά μέσα από την υπόθεση.

Οι μαθητές επιλέγουν είτε το canva είτε το clipchamp ως ψηφιακά εργαλεία για την εκπόνηση της δραστηριότητας που τους ανατέθηκε. Ένα φύλο εργασίας με οδηγίες σαφείς, αλλά όχι περιοριστικές, έχει δημιουργηθεί και έχει διανεμηθεί στους μαθητές στην αρχή της διδακτικής ώρας. Η διάρκεια της δραστηριότητας θα είναι ισόχρονη της διδακτικής ώρας, ενώ τα ψηφιακά προϊόντα θα παρουσιαστούν και θα σχολιαστούν στο επόμενο μάθημα.

Η συγκεκριμένη πρόταση στην πραγματικότητα αποτελεί μία υβριδική δραστηριότητα αφού συνδυάζει τη δραματοποίηση και τη χρήση ψηφιακών εργαλείων. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται και η συμπερίληψη, διότι δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής σε όλους τους μαθητές ανεξάρτητα από την επίδοσή τους στο μάθημα των αρχαίων ελληνικών.

 

ΡΟΛΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ

Η συγκεκριμένη δραστηριότητα δίνει στον εκπαιδευτικό την ευκαιρία να απομακρυνθεί από τον παραδοσιακό του ρόλο και να γίνει εμπνευστής και εν μέρει σεναριογράφος. Γνωρίζοντας την ανάγκη για αποφόρτιση αλλά και την πίεση χρόνου για την κάλυψη της διδακτέας ύλης ο εκπαιδευτικός επιλέγει να μεταδώσει γνώσεις ψηφιακού γραμματισμού με τρόπο παιγνιώδη, αλλά και να βοηθήσει τους μαθητές ανεξάρτητα από την επιδεξιότητά τους στο μάθημα των αρχαίων ελληνικών να κατανοήσουν το περιεχόμενο του έργου. Βοηθά να συμμετάσχουν όλοι με τρόπο δημιουργικό και συνεργατικό. Κατορθώνει, επίσης, έμμεσα να αποκτήσουν όλοι δεξιότητες αυτομόρφωσης, αφού μαθαίνουν και προσεγγίζουν ένα αντικείμενο με τρόπο διαφορετικό.

 

ΡΟΛΟΣ ΜΑΘΗΤΗ

Ο μαθητής γράφει σενάρια, σκηνοθετεί, πρωταγωνιστεί! Ανταποκρινόμενος σε ένα σύστημα καθοδηγούμενης διδασκαλίας εφαρμόζει θεωρίες μάθησης εποικοδομιστικές αλλά και κοινωνικοπολιτισμικές. Αυτό συμβαίνει διότι μέσω της ανταλλαγής απόψεων κατακτά και προσθέτει νέες γνώσεις σε άλλες ήδη υπάρχουσες, ενώ η είδηση που πρέπει να προβάλει τον ωθεί να λάβει υπόψη το κοινό στο οποίο απευθύνεται, τον σκοπό που επιδιώκει, την ανοχή και τις αντιδράσεις του κοινού απέναντι σε τέτοια ζητήματα αλλά και την αισθητική του.

 

ΨΗΦΙΑΚΟ ΜΕΣΟ ΚΑΙ ΡΟΛΟΣ

Το ψηφιακό μέσο στη συγκεκριμένη δραστηριότητα δεν έχει ρόλο εργαλείου διδασκαλίας, αλλά συνιστά μέσο απόδειξης εμπέδωσης του περιεχομένου του δικανικού λόγου. Ταυτόχρονα αποτελεί μέσο που με ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο συμβάλλει στον ψηφιακό γραμματισμό, αλλά και στην κατανόηση του λόγου και του ψηφιακού κειμένου ως δημοσιογραφικού εργαλείου. Η χρήση ήχου, η δημιουργία background με χρώμα – εικόνες, ο σύντομος και συχνά ελλειπτικός ή ονοματικός λόγος στον τίτλο ή υπότιτλο του video, οι γραμματοσειρές, τα σημεία στίξης είναι στοιχεία που οι μαθητές θα επιλέξουν κριτικά.

 

Leave a Reply