Πρόγραμμα συναισθηματικής νοημοσύνης στο νηπιαγωγείο Μήθυμνας.
Μετά το πέρας του προγράμματος σκοπός είναι τα παιδιά να είναι σε θέση να αναγνωρίσουν καλύτερα τα συναισθήματα τα δικά τους και των άλλων, να μπορούν να τα εκφράσουν και να αναπτύξουν στρατηγικές διαχείρισής κάποιων από αυτά. Επιπλέον σκοπός του προγράμματος είναι να μπορούν τα παιδιά να επιλύουν μόνα τους κάποιες από τις καθημερινές συγκρούσεις χωρίς απαραίτητα την παρέμβαση της νηπιαγωγού και να αναπτύξουν τις κοινωνικές και επικοινωνιακές τους δεξιότητες (προφορικός-γραπτός λόγος, συνεργατικότητα, μη βίαιη επικοινωνία κ.α).
Οι επιμέρους στόχοι: να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθηση των παιδιών, να αναπτύξουν σε ένα βαθμό την αισθητική τους αντίληψη και έκφραση, να πειραματιστούν με τη χρήση υλικών και διαφορετικών μορφών έκφρασης (προφορική, γραπτή, εικαστική, θεατρική κλπ), να εξοικειωθούν με κάποιες βασικές μαθηματικές έννοιες κ.α.
Περιγραφή των βασικών δραστηριοτήτων του προγράμματος:
Ξεκινώντας διαβάσαμε πάλι το βιβλίο "Το τερατάκι των χρωμάτων" (Εκδόσεις Πατάκης), στο οποίο ο βασικός ήρωας είναι πολύχρωμος γιατί έχει μπερδέψει τα συναισθήματά του και δεν μπορεί να τα αναγνωρίσει. Συζητήσαμε για το "τερατάκι" και τα χρώματα που "αντιστοιχούν" σε κάθε του συναίσθημα.
(Κατεύθυνση ΔΕΠΠΣ: Παιδί και γλώσσα: προφορική επικοινωνία, ομιλία και ακρόαση)
Την επόμενη μέρα, η δραστηριότητα μας ήταν σπονδυλωτή, είχε δηλαδή 3 μέρη. Στο πρώτο μέρος της, ζωγράφισα στον πίνακα 8 προσωπάκια με διαφορετικά συναισθήματα. Τα παιδιά χρειάστηκε να κάνουν υποθέσεις και να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα που νιώθει το κάθε πρόσωπο "διαβάζοντας" τις εκφράσεις του. Αυτό το μέρος της δραστηριότητας προκάλεσε πολύ γέλιο στα παιδιά.
Στη συνέχεια προχωρήσαμε στο κομμάτι της γραφής. Είχα ήδη δημιουργήσει έναν πίνακα με δύο στήλες όπου αριστερά έγραφε ΝΙΩΘΩ και δεξιά ΕΙΜΑΙ. Εξήγησα στα παιδιά πως υπάρχουν 2 τρόποι να πούμε πώς αισθανόμαστε πχ. 1)νιώθω θυμό και 2) είμαι θυμωμένος. Στη συνέχεια τα παιδιά δημιούργησαν τις μετοχές άλλων 7 συναισθημάτων και συμπληρώσανε τη δεύτερη στήλη αναγνωρίζοντας τη συγγένεια μεταξύ των δύο λέξεων (χαρά-χαρούμενη, λύπη-λυπημένος, νεύρα-νευριασμένη, ενθουσιασμό-ενθουσιασμένη). Επίσης, δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές/τριες που έχουν ήδη εξοικειωθεί με την ανάγνωση λέξεων να διαβάσουν μόνοι/ες τους αλλά και στα υπόλοιπα παιδιά να αναγνωρίσουν γράμματα και να παρατηρήσουν ότι διαβάζουμε από αριστερά προς τα δεξιά και από πάνω προς τα κάτω (βασική αρχή του γραπτού λόγου).
Παράλληλα, κάποια παιδιά κλήθηκαν να σχεδιάσουν το αντίστοιχο συναίσθημα δίπλα από κάθε λέξη και κάποια άλλα να σχεδιάσουν διαφορετικά συναισθήματα στο δεύτερο χαρτόνι με όποιο τρόπο επιθυμούσαν.
Οι μαθητές/τριες ένιωσαν μεγάλη ικανοποίηση με το συλλογικό τους έργο!
(Κατευθύνσεις ΔΕΠΠΣ: Παιδί -Γλώσσα, ομιλία και ανάγνωση, Παιδί-Δημιουργία και έκφραση)
Με τη συνάδελφο νηπιαγωγό, οι μαθητές διάβασαν το παραμύθι "η παλέτα των συναισθημάτων" μιλώντας συνολικά για τα συναισθήματα. Σε εμφανές σημείο της τάξης αναρτήθηκαν πινακάκια με διαφορετικά συναισθήματα όπου τα παιδιά έβαλαν το όνομά τους ανάλογα με το συναίσθημα που ένιωθαν εκείνη την ημέρα (χαρά, λύπη, ζήλεια, θυμό κλπ) εξηγώντας και το λόγο. Η συγκεκριμένη δραστηριότητα θα επαναλαμβάνεται τακτικά στην τάξη ως μία ευκαιρία τα παιδιά να μοιράζονται τα συναισθήματά τους και να προχωρούν σε αιτιολόγηση αυτών αλλά και να ακούν/κατανοούν πώς νιώθουν οι υπόλοιποι συμμαθητές/τριές τους. Στη συνέχεια, συμπλήρωσαν μία φωτοτυπία στην μισή σελίδα της οποίας η ηρωίδα του βιβλίου ήταν μόνη και ένιωθε θλίψη ενώ στην άλλη μισή έπρεπε να συμπληρώσουν κάτι δικό τους για να τη βοηθήσουν να νιώσει χαρά.
(Κατευθύνσεις ΔΕΠΠΣ: Παιδί -Γλώσσα, ομιλία και ακρόαση, Παιδί-Δημιουργία και έκφραση)
Διαβάστε τη συνέχεια του προγράμματός μας εδώ:
Νιώθω θυμό – ζεστό μπισκότο (e-me.edu.gr)
*Το πρόγραμμα αυτό σχεδιάστηκε με βάση τις αρχές του ΔΕΠΠΣ (Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το νηπιαγωγείο) του ΥΠΑΙΘ και παίρνοντας έμπνευση από το ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ του Κέντρου Έρευνας και Εφαρμογών Σχολικής Ψυχολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.