Αγαπητοί γονείς και φίλοι/ες,
στο νηπιαγωγείο υπάρχουν όπως ξέρετε ώρες οργανωμένου και ώρες ελεύθερου παιχνιδιού. Οργανωμένες δραστηριότητες είναι εκείνες που καθοδηγούνται από την νηπιαγωγό και έχουν συνήθως συγκεκριμένους στόχους. Αντίθετα, στο ελεύθερο παιχνίδι τα παιδιά επιλέγουν ελεύθερα με τι θα ασχοληθούν στις αντίστοιχες γωνιές της τάξης μας και με ποιους συμμαθητές και συμμαθήτριές τους θα παίξουν κάθε φορά.
Το ελεύθερο παιχνίδι, αν και δεν είναι φανερό στα παιδιά, οργανώνεται κατά κάποιον τρόπο, δηλαδή η νηπιαγωγός επιλέγει τα υλικά που θα βρίσκονται στη κάθε γωνιά, αφαιρεί κάποιες επιλογές ή προσθέτει καινούριες για να εμπλουτίσει το παιχνίδι τους, ανάλογα με την εμπειρία που έχουν αποκτήσει τα παιδιά και τους στόχους που έχει για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους.
Τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας λοιπόν μεγάλωσαν και ήρθε η ώρα να εμπλουτιστεί η γωνιά των εικαστικών τεχνών. Μέχρι τώρα τα παιδιά μπορούσαν να ζωγραφίσουν με μαρκαδόρους, να παίξουν με τις πλαστελίνες τους, να χρησιμοποιήσουν τα πινέλα τους στο καβαλέτο και πρόσφατα ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν και το ψαλίδι τους κόβοντας διάφορες φιγούρες από χαρτί ενώ τους δίνονται και "έξυπνα" φυλλάδια που βοηθάνε τα παιδιά να αφήσουν ελεύθερη τη φαντασία τους, να εκφράσουν τον εαυτό τους και τα συναισθήματά τους αλλά και να εμπλουτίσουν τον τρόπο που το κάνουν αυτό.
(Στη φωτογραφία βλέπετε πεταλούδες που δημιούργησαν τα παιδιά για να στολίσουμε τα παράθυρά μας).
Δίνοντας υλικά και ευκαιρίες στα παιδιά να δημιουργήσουν τέχνη, τους δίνουμε τη δυνατότητα να εκφράσουν τον κόσμο μέσα από τα μάτια τους. Η καλλιτεχνική δραστηριότητα αποτελεί βασικό συστατικό της ολόπλευρης ανάπτυξης του νεαρού ατόμου σύμφωνα με τους ειδικούς: της γνωστικής, νοητικής, σωματικής, συναισθηματικής αλλά και της κοινωνικής ανάπτυξης. Επιπλέον, προάγει την πρώιμη ανάπτυξη του εγκεφάλου, την επίλυση προβλημάτων, την δημιουργική σκέψη, τις γλωσσικές ικανότητες αλλά και τη χωροταξική αντίληψη μεταξύ άλλων (Epstein, A., και Τρίμη,E., 2005 από το βιβλίο τους "Εικαστικές Τέχνες και μικρά παιδιά: ενισχύοντας τους μικρούς καλλιτέχνες", εκδόσεις ΤΥΠΩΘΥΤΩ-Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ).
Από αυτή τη βδομάδα στα παιδιά δίνεται και η επιλογή του κολάζ. Χαρτάκια, χαρτόνια γλασέ και βελουτέ, κηρομπογιές, περιοδικά και διάφορα «άχρηστα» ανακυκλώσιμα υλικά συλλέχθηκαν και είναι πλέον διαθέσιμα στα παιδιά για να φτιάξουν ελεύθερα τις δικές τους δημιουργίες. Η πρώτη μέρα ήταν εντυπωσιακή. Τα παιδιά που επέλεξαν τη γωνιά του κολάζ έφτιαξαν μικρά έργα τέχνης. (ΔΕΠΠΣ-Παιδί, έκφραση και δημιουργία).
Εκτός όμως από πίνακες-κολάζ κάποια παιδιά έφτιαξαν και τρισδιάστατα έργα όπως κιάλια κι ανθρωπάκια!!!
Κάθε Παρασκευή μαζί με τα βιβλία θα λαμβάνετε και δημιουργίες του παιδιού σας αν έχει επιλέξει να δουλέψει στη γωνιά του κολάζ κατά τη διάρκεια της εβδομάδας. Μη χάσετε την ευκαιρία να ρωτήσετε το παιδί ερωτήσεις που θα του δώσουν την ευκαιρία να σας μιλήσει για τη δημιουργία του. Είναι τόσο σημαντικό να ακούμε τα παιδιά προσεκτικά όταν μιλούνε για την τέχνη τους! Τα ενθαρρύνουμε έτσι να συνεχίσουν και ενισχύουμε την αυτοπεποίθησή τους. Ενδεικτικά: Τι υλικά χρησιμοποίησες; Τι σε δυσκόλεψε; Τι έκανες στην αρχή; Τι πρόσθεσες μετά; Τι θα έκανες διαφορετικά την επόμενη φορά; Τι νιώθεις όταν βλέπεις το έργο σου;
ΚΟΛΑΖ στο σπίτι
Η αλήθεια είναι πως η τεχνική του κολάζ δημιουργεί έναν μικρό χαμό (όπως φαίνεται και στην φωτογραφία) αλλά σας προτείνουμε να δίνετε κάποιες φορές τη δυνατότητα στα παιδιά σας να χρησιμοποιήσουν στο σπίτι το ψαλίδι, την κόλλα και διάφορα «άχρηστα» χαρτάκια και υλικά για να φτιάξουν τις δημιουργίες τους. Μπορείτε να στρώνετε εφημερίδες στο τραπέζι ή κάποιο τραπεζομάντηλο για να περιοριστεί η ακαταστασία.
Δε χρειάζεται να αγοράσετε τίποτα. Χρειάζεται απλώς να συλλέξετε υλικά από το σπίτι (πχ. μαλλί για πλέξιμο, κορδέλες από δώρα, οδοντογλυφίδες, μπατονέτες, χρωματιστά καλαμάκια κλπ) και επίσης να μαζέψετε κάποια καθαρά «σκουπίδια» αντί να τα πετάξετε/ανακυκλώσετε.
Ιδέες: μικρά κομμάτια αλουμινόχαρτο, καθαρές χάρτινες συσκευασίες τροφίμων, χαρτόνια από ρολά υγείας, πλαστικά καπάκια από μπουκάλια, περιοδικά, διαφημιστικά φυλλάδια ακόμη και αποδείξεις μπορούν να γίνουν θησαυρός στα χέρια των παιδιών.
!!Μη ξεχάσετε πριν ακόμη ξεκινήσει η δραστηριότητα να κάνετε συμφωνία με τα παιδιά όταν τελειώσουν με το έργο τους να μαζέψουν τα σκουπιδάκια τους και να τακτοποιήσουν τα υλικά τους. Είναι σημαντικό να είστε σταθεροί σε αυτό για να αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους, όπως συμβαίνει και στο σχολείο. Για να γίνει πιο εύκολη η διαδικασία μπορείτε την πρώτη φορά να βοηθήσετε δίνοντας συμβουλές για το συμμάζεμα και δείχνοντας στα παιδιά που να αποθηκεύσουν τα υλικά για την επόμενη φορά (πχ ένα κουτί παπουτσιών για τα χαρτιά που θα περισσέψουν, ένα βαζάκι για το ψαλίδι, την κόλλα, τον χάρακα κλπ).
Καλές δημιουργίες!!!!