Posted on June 27, 2024
ΠΡΟΣΕΧΕ ΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ μ-ΣΕΝΑΡΙΟ
Γραβάνη Σοφία ΠΕ86 |
Τίτλος διδακτικού μ-σεναρίου : ΠΡΟΣΕΧΕ ΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ
Γνωστικό αντικείμενο ή γνωστικά αντικείμενα : ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
Τάξεις στις οποίες μπορεί να απευθύνεται: Α ΓΕΛ
ΣΚΟΠΟΣ
Οι μαθητές μέσω του παραγόμενου αποτελέσματος από τη χρήση των εργαλείων chat gpt και suno ai της Τεχνητής Νοημοσύνης κατανοούν τα μειονεκτήματα των κοινωνικών δικτύων και κατανοούν την ανάγκη για την εφαρμογή κανόνων ορθής χρήσης και συμπεριφοράς.
Διδακτικοί Στόχοι
Οι μαθητές/τριες επιδιώκεται:
Α. Ως προς το γνωστικό αντικείμενο:
- Να προβληματιστούν ως προς τη χρήση των κοινωνικών δικτύων.
- Να προσδιορίζουν τα μειονεκτήματα της χρήσης των κοινωνικών δικτύων.
- Να κατανοήσουν την ανάγκη να τεθούν όρια και κανόνες στην χρήση τους.
- Να αντιληφθούν την ανάγκη ύπαρξης ενσυναίσθησης και σεβασμού.
Β. Ως προς τη χρήση των νέων τεχνολογιών:
- Να γνωρίσουν την τεχνητή νοημοσύνη και τις δυνατότητές που έχουν με την χρήση της.
- Να χρησιμοποιούν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης και να παράγουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.
- Να εμπλουτίσουν τον ψηφιακό γραμματισμό τους.
Γ. Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία:
- Να καλλιεργηθεί η ικανότητα εντοπισμού και κατανόησης των βασικών εννοιών που εμπεριέχονται σε ένα γραπτό κείμενο.
- Να αναπτυχθεί η κριτική σκέψη και η δυνατότητα ανάλυσης και έκφρασης.
- Να ενισχυθεί η ικανότητα συνεργασίας σε ομάδες.
Συνοπτική Περιγραφή
Η αξιοποίηση τραγουδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι μία μέθοδος, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί προκειμένου να κερδίσουμε το ενδιαφέρον και την προσοχή των μαθητών και να καταφέρουμε να τους προβληματίσουμε- ενεργοποιήσουμε και να συμμετέχουν στο μάθημα. Είναι ένας ακόμη τρόπος , όπου χρησιμοποιώντας ένα τραγούδι και εκμεταλλευόμενοι την επανάληψη των στίχων, τον ρυθμό της μουσικής, την ροή του λόγου και την χρήση της γλώσσας μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση μιας έννοιας ή μιας κατάστασης από τους μαθητές. Συγκεκριμένα με τη χρήση των εργαλείων chat gpt ( παραγωγή στίχων τραγουδιού) και suno ai ( μετατροπή των στίχων σε τραγούδι) ο εκπαιδευτικός μπορεί , μέσω της μουσικής και του τραγουδιού που έχει δημιουργήσει να κατευθύνει τους μαθητές να αντιληφθούν εύκολα τόσο τη λειτουργία και της δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης όσο και την δύναμη και τους κινδύνους που εμπεριέχονται στα κοινωνικά δίκτυα και να προβληματιστούν ως προς την συμπεριφορά που πρέπει να έχουν στον ψηφιακό κόσμο.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ: 2 ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ
Υλοποίηση
1ο ΣΤΑΔΙΟ ( ΕΙΣΑΓΩΓΗ- ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ)
Στα πλαίσια της ανεστραμμένης τάξης αρχικά ζητείται από τους μαθητές ( προκειμένου να προετοιμαστούν για την επόμενη διδακτική συνάντηση ) να επισκεφθούν από τον χώρο τους την πλατφόρμα e-class και να ακούσουν το τραγούδι που υπάρχει στην ενότητα των κοινωνικών δικτύων . Στη συνέχεια τους ζητείται να καταγράψουν στο τετράδιο τους το θέμα του τραγουδιού, το μήνυμα που θέλει να δώσει, τις λέξεις κλειδιά που εντοπίζουν καθώς και να σκεφτούν ποιος μπορεί να είναι ο στιχουργός και ο συνθέτης.
2ο ΣΤΑΔΙΟ ( 1Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ)
Με την έναρξη της διδακτικής συνάντησης ο κάθε μαθητής παρουσιάζει στην ολομέλεια της τάξης τα στοιχεία που έχει καταγράψει και ο εκπαιδευτικός δημιουργεί ένα συγκεντρωτικό αρχείο με όλες τις απαντήσεις των μαθητών . Ακολουθεί συζήτηση και σχολιασμός των απαντήσεων , προσδιορισμός των μειονεκτημάτων των κοινωνικών δικτύων . Στη συνέχεια ο εκπαιδευτικός αποκαλύπτει στους μαθητές τους δημιουργούς του τραγουδιού που ακούσανε και οι μαθητές καταθέτουν τις εντυπώσεις- απορίες τους . Τέλος γίνεται γνωριμία των μαθητών με τα δύο συγκεκριμένα εργαλεία και ζητείται σε ομάδες των τριών ατόμων, ακολουθώντας τις οδηγίες που ορίζονται στο φύλλο εργασίας, να δημιουργήσουν το δικό τους τραγούδι για το συγκεκριμένο θέμα κάνοντας τις κατάλληλες επιλογές και αλλαγές .
3ο ΣΤΑΔΙΟ ( 2η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ)
Στην επόμενη διδακτική συνάντηση οι ομάδες παρουσιάζουν το μουσικό τους αποτέλεσμα και η ολομέλεια συζητά και επιλέγει , εκείνα που θεωρεί πως θα είχαν το καλύτερο εκπαιδευτικό αποτέλεσμα ως προς τους συμμαθητές τους για τη συγκεκριμένη εκπαιδευτική ενότητα, αναφέροντας τους λόγους που τους οδήγησαν σε αυτή την απόφαση. Στην συνέχεια ζητείται από τους μαθητές να προτείνουν τρόπους συμπεριφοράς με τους οποίους θα μπορούσαν οι χρήστες να περιορίσουν τα μειονεκτήματα και να αξιοποιήσουν τα κοινωνικά δίκτυα μόνο ως προς τα πλεονεκτήματα που έχουν.
Πρόσθετα στοιχεία
Α) Θα μπορούσε στη συνέχεια ( αν υπάρχει διαθέσιμος χρόνος) να μοιραστεί στους μαθητές μια ρουμπρίκα αξιολόγησης με την οποία θα αξιολογούσαν την αποτελεσματικότητα της παραπάνω μεθόδου ως προς: την επίτευξη του αρχικού στόχου , τον βαθμό ενδιαφέροντος, την εμπέδωση του διδακτέου αντικειμένου, το επίπεδο συνεργασίας, την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων.
Β) Επίσης στα πλαίσια της διαθεματικότητας θα ήταν δυνατή η συνεργασία και με άλλες ειδικότητες εκπαιδευτικών του σχολείου ( π.χ. καθηγητές φιλόλογοι, μουσικοί, καλλιτεχνικών κ.α.) έτσι ώστε οι μαθητές να δοκιμάσουν να δημιουργήσουν με την καθοδήγηση των αντίστοιχων ειδικοτήτων τους δικούς τους στίχους και στη συνέχεια το δικό τους τραγούδι καθώς και την δική τους αφίσα- ζωγραφιά για το συγκεκριμένο θέμα. Στη συνέχεια θα μπορούσε να ακολουθήσει μια έκθεση αφίσας ή φεστιβάλ τραγουδιού και πιθανό έχοντας τη σύμφωνη γνώμη όλων να επιλέγονταν το καλύτερο έργο.
Δίνονται παρακάτω οι στίχοι που παρήχθησαν με τη χρήση του chat gpt και μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο συγκεκριμένο σενάριο:
Στίχοι Τραγουδιού: "Πρόσεχε στα Κοινωνικά"
Στροφή 1:
Με τα μάτια στις οθόνες, χάνονται οι στιγμές,
Φίλοι και παρέες, γίνονται σκιές,
Το προφίλ σου στολίζεις, μα η καρδιά σου κρυμμένη,
Μην ξεχνάς, στην πραγματική ζωή είσαι γεννημένη.
Ρεφρέν:
Πρόσεχε στα κοινωνικά, μην πέφτεις στην παγίδα,
Κρύβουνε κινδύνους, φίλε, αλλά έχεις ελπίδα,
Φίλοι και στιγμές, οι καλύτερες χωρίς οθόνες,
Αληθινά χαμόγελα, χαρά σε αληθινές εικόνες.
Στροφή 2:
Στα μηνύματα τα άσχημα, μη δίνεις σημασία,
Ο εκφοβισμός, η παρενόχληση, φέρνουν δυστυχία,
Μην αφήνεις την εικόνα σου, σε ξένα χέρια κλειδωμένη,
Κράτα τα προσωπικά σου, σε καρδιά φυλαγμένη.
Ρεφρέν:
Πρόσεχε στα κοινωνικά, μην πέφτεις στην παγίδα,
Κρύβουνε κινδύνους, φίλε, αλλά έχεις ελπίδα,
Φίλοι και στιγμές, οι καλύτερες χωρίς οθόνες,
Αληθινά χαμόγελα, χαρά σε αληθινές εικόνες.
Γέφυρα:
Όταν η μέρα γεμίζει, με λάικ και σχόλια,
Θυμήσου πως κρύβουνε ψεύτικα λόγια,
Η ζωή είναι εδώ, όχι μες στη σκιά,
Γέλιο αληθινό, φίλων ζεστή αγκαλιά.
Στροφή 3:
Δε χρειάζεται να δείχνεις, κάτι που δεν είσαι,
Η οθόνη δεν μπορεί ποτέ, την αλήθεια να κρατήσει,
Προστάτεψε τα δεδομένα σου, μην τα μοιράζεσαι ελαφρά,
Η αληθινή ζωή είναι πιο πολύτιμη, από κάθε εικονική χαρά.
Ρεφρέν:
Πρόσεχε στα κοινωνικά, μην πέφτεις στην παγίδα,
Κρύβουνε κινδύνους, φίλε, αλλά έχεις ελπίδα,
Φίλοι και στιγμές, οι καλύτερες χωρίς οθόνες,
Αληθινά χαμόγελα, χαρά σε αληθινές εικόνες.
Τέλος:
Άφησε το κινητό, κοίτα ψηλά στον ουρανό,
Η πραγματική ζωή είναι εδώ,
Πρόσεχε στα κοινωνικά.
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΕΠΙΔΙΩΚΟΜΕΝΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Οι μαθητές να:
- Προσδιορίσουν τα προβλήματα που παρουσιάζονται από την μη προσεκτική χρήση των κοινωνικών δικτύων .
- Χρησιμοποιήσουν εργαλεία της τεχνητής νοημοσύνης και να παράγουν ψηφιακό υλικό
- Αναπτύξουν πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας
- Προτείνουν καλές πρακτικές ως προς τη χρήση των κοινωνικών δικτύων
BHMA 1o
Χρησιμοποιήστε τον σύνδεσμο https://chatgpt.com/ και κάντε εγγραφή εισάγοντας τα στοιχεία που σας ζητούνται.
ΒΗΜΑ 2ο
Συνδεθείτε με τα στοιχεία που ορίσατε και προσπαθήστε να συνομιλήσετε με το chatgpt προκειμένου να το καθοδηγήσετε και να σας δημιουργήσει στίχους τραγουδιού με θέμα τα Κοινωνικά Δίκτυα και τα προβλήματα που παρουσιάζονται από την μη προσεκτική χρήση.
Προσπαθήστε στη συνομιλία να είστε όσο πιο περιγραφικοί μπορείτε ( ορίστε τις έννοιες, τις λέξεις κλειδιά, την ηλικία του κοινού, το ύφος , τον τίτλο και οτιδήποτε άλλο θεωρείτε χρήσιμο). Στη συνέχεια αποδεχθείτε το παραγόμενο αποτέλεσμα αν είστε ικανοποιημένοι, ειδάλλως συνεχίστε την επικοινωνία και προτείνετε αλλαγές.
ΒΗΜΑ 3ο
Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα https://suno.com και χρησιμοποιήστε το εργαλείο suno ai για να προχωρήσετε στην μελοποίηση των στίχων.
Επιλέξτε την επιλογή create και στη συνέχεια custom mode , βάλτε τους στίχους του προηγούμενο βήματος στο πεδίο lyrics και δημιουργήστε. Πειραματιστείτε ως προς το στυλ μουσικής που επιθυμείτε. Μην ξεχάσετε μόλις εισάγετε τον τίτλο του τραγουδιού να πατήσετε το κουμπί create.
Κατεβάστε την τελική επιλογή στο φάκελό σας σε μορφή mp3.
ΒΗΜΑ 4ο
Χρησιμοποιώντας οκτώ λέξεις που θα επιλέξετε από κοινού με τα μέλη της ομάδας σας χαρακτηρίστε την παραπάνω διαδικασία.
1)………………………………………………………………………………………………..
2)………………………………………………………………………………………………
3)…………………………………………………………………………………………………
4)………………………………………………………………………………………………..
5)……………………………………………………………………………………………….
6)……………………………………………………………………………………………..
7)……………………………………………………………………………………………..
8)……………………………………………………………………………………………..