ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΣΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΖΗΤΕΙΤΑΙ Η ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΑΣΙΚΩΝ ΙΔΕΩΝ ΕΝΟΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
Καταθέτω την προσωπική μου εμπειρία από την περιπέτεια της συγγραφής μίας περίληψης , έχοντας καταλήξει στον ακόλουθο τρόπο εργασίας , ο οποίος θα μπορούσε να προσφέρει μία βοήθεια στους μαθητές που καλούνται να αντιμετωπίσουν στις γραπτές δοκιμασίες τους την ιδιαίτερα απαιτητική αυτή άσκηση.
Κώστας Τσιαχρής
ΣΤΑΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Α. ΑΝΑΓΝΩΣΗ
|
1. Προσεκτική πρώτη ανάγνωση του κειμένου με στόχο τη σύλληψη του νοήματός του
2. Δεύτερη ανάγνωση με στόχο τον εντοπισμό και την υπογράμμιση των βασικών πληροφοριών που ανταποκρίνονται στο ζητούμενο |
Β. ΠΡΩΤΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
|
1. Καταγράφουμε με κουκίδες ή με αριθμούς αυτές τις πληροφορίες στο πρόχειρο του τετραδίου μας , εφαρμόζοντας ταυτόχρονα τις τεχνικές της αναδιατύπωσης και της πύκνωσης των ιδεών του συγγραφέα ( Εδώ ας έχουμε υπόψη ότι όταν γίνεται αναφορά πολλών υπώνυμων εννοιών , χρησιμοποιούμε αντί αυτών την κατάλληλη υπερώνυμη )
2. Ταυτόχρονα καταγράφουμε και τη θεματική πρόταση της περίληψης ( όχι πάντοτε απαραίτητο ) , στην οποία συνήθως αναδιατυπώνουμε σύντομα αυτό που ζητεί η εκφώνηση 3. Προχωρούμε σε μία καταμέτρηση του αριθμού των λέξεων , ώστε να έχουμε μία πρώτη εικόνα της ανταπόκρισής μας στο απαιτούμενο όριο λέξεων . Καλό θα είναι ο συνολικός αριθμός λέξεων να υπολείπεται κατά δέκα –δεκαπέντε περίπου λέξεις από αυτό που απαιτείται , διότι θα πρέπει να γίνει χρήση των κατάλληλων διαρθρωτικών λέξεων |
Γ. ΣΥΝΘΕΣΗ | 1. Εδώ ερχόμαστε αντιμέτωποι με το πιο απαιτητικό στάδιο της εργασίας μας . Συνθέτουμε το περιληπτικό μας κείμενο προσεκτικά . Ελέγχοντας σε κάθε βήμα το συνολικό νόημα του κειμένου που γράφουμε , μπορούμε να αναδιατυπώσουμε ή να συμπτύξουμε ή να προσθέσουμε κάποια στοιχεία που αναφέραμε στο στάδιο της καταγραφής των πληροφοριών .
2. Προσέχουμε ώστε οι πληροφορίες να παρουσιάζονται , ανάλογα φυσικά και με την έκταση που αφιερώνεται σε αυτές στο κείμενο αναφοράς , με ισότιμο τρόπο και με τη σειρά παρουσίασής τους σε αυτό |
Δ. ΑΝΑΓΝΩΣΗ –ΤΕΛΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ | ΕΛΕΓΧΟΥΜΕ ΑΝ :
Α] Παρουσιάστηκαν όλες οι πληροφορίες Β] Υπάρχουν ορθογραφικά , συντακτικά ή εκφραστικά σφάλματα Γ] Υπάρχει αλληλουχία στα νοήματα της περίληψης Δ] Το κείμενό μας χαρακτηρίζεται από συνοχή Ε]Το κείμενό μας έχει σωστή δομή ΣΤ]Τηρήσαμε το όριο των λέξεων [με μία μικρή πάντοτε και λογική απόκλιση ]
|
ΕΦΑΡΜΟΓΗ
ΕΚΦΩΝΗΣΗ
Να συνοψίσετε σε 60-70 λέξεις τα χαρακτηριστικά των χειροκροτητών της σημερινής εποχής , σύμφωνα με το κείμενο που ακολουθεί
Κείμενο
Το μεταμοντέρνο χειροκρότημα
Εισαγωγικό σημείωμα Πρόκειται για απόσπασμα από δημοσιευμένο άρθρο στη διαδικτυακή εφημερίδα Lavart. Το κείμενο αναφέρεται στις σύγχρονες, διαδικτυακές μορφές έκφρασης της «επιδοκιμασίας»
Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία και ενισχύονται τα γκάτζετ (τηλεόραση, home movies, ηχογραφήσεις, βίντεο κ.λπ) όλο και περισσότερος κόσμος μένει στο σπίτι και ακούει την αγαπημένη του συμφωνική ορχήστρα ή παρακολουθεί το αγαπημένο του σόου. Εκεί δεν χειροκροτεί γιατί δεν μπορεί να γίνει πλήθος. Είναι από μόνος του κοινό του ενός.
Με άλλα λόγια, όλο και μεγαλύτερο κομμάτι της ψυχαγωγίας καταναλώνεται πλέον κατά μόνας. Το live χειροκρότημα ως γκάλοπ δημοτικότητας χάνει έδαφος, κερδίζει όμως έδαφος το ίντερνετ, μέσω του οποίου έχει καθιερωθεί η νέα μορφή χειροκροτήματος, που είναι τα διάφορα likes. Μόνο που δεν έχουν ήχο. Μεταφέρουν εικόνα αποδοχής χωρίς να γίνονται αισθητά ακουστικά. Πρόκειται για ψηφιακό χειροκρότημα που ενώνεται με άλλα και δημιουργούν το ιντερνετικό χειροκρότημα, ένα από τα συμπτώματα του cocooning.
Με τα αλλεπάλληλα likes ο μοναχικός χειροκροτητής ενώνεται με μία εικονική κολλεκτίβα χειροκροτητών, ένα πλήθος το οποίο όσο πιο μεγάλο γίνεται τόσο πιο πολύ καθορίζει trends, επιβάλλει γούστα και παραστάσεις. Δείτε πόσο εύκολα τα likes των χειροκροτητών ενός περιοδικού μπορούν να ανατρέψουν τα συμπεράσματα μιας έγκυρης θεατρικής κριτικής
Και είναι προφανές πως όσο πιο πολλοί θα μένουν, ελέω τεχνολογίας (και ενδεχομένως και οικονομίας), στα σπίτια τους τόσο θα πυκνώνουν και τα likes και θα διαμορφώνονται τα πάνω και τα κάτω του κοινού γούστου. Και, όπως δεν γνωρίζουμε στο θέατρο με βεβαιότητα τι πραγματικά σημαίνει το χειροκρότημα, έτσι δεν γνωρίζουμε τι σημαίνουν τα likes και τα shares. Το μόνο που γνωρίζουμε είναι ότι με τα reblog, retweet, repost κλπ μεγαλώνουμε τον θόρυβο που παράγει μια ανάρτηση. Είναι ο νέος άφωνος, πλην όμως κραυγαλέα ισχυρός, τρόπος να εκφράσει κάποιος τον ενθουσιασμό του (ή κάτι άλλο). Το χειροκρότημά μας είναι μέρος του θεάματος.
Είμαστε οι νέοι, μεταμοντέρνοι κλακαδόροι. Μόνο που το χειροκρότημά μας σήμερα έχει μεγαλύτερο βάρος και για έναν επιπλέον λόγο: δεν είναι εφήμερο. Δεν πεθαίνει όταν σβήσουν τα φώτα. Μένει στην οθόνη και στέλνει το μήνυμά του χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά σε ελάχιστο χρόνο. Το μαθαίνει όλη η υφήλιος. Ακούγεται παντού. Είναι εκκωφαντικό κι ας μην βγάζει άχνα. Είναι παντοδύναμο κι ας ενεργοποιείται από ένα ανεπαίσθητο άγγιγμα πλήκτρου.
Σήμερα ο χειροκροτητής μπαίνει, όπως είπα, και πάλι σε ένα πλήθος, εικονικό βέβαια, αλλά με ονοματεπώνυμο, σε αντίθεση με την ανωνυμία της ζωντανής, μαζικής επικοινωνίας που γνωρίζουμε μέσα στη θεατρική αίθουσα. Και εύκολα μπορούμε να αντιληφθούμε το πάθος που έχουν πολλοί με τα likes.
Α. ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΣΗ
Χρωματίσαμε με διαφορετικά χρώματα τις βασικές πληροφορίες που ανταποκρίνονται στον σκοπό μας
Β. ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΜΕ ΑΡΙΘΜΗΣΗ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ : Τα γνωρίσματα των μοντέρνων χειροκροτητών
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
- Εκφράζουν την επιδοκιμασία τους ψηφιακά με οπτικό και όχι ακουστικό τρόπο
- Ενώνονται σε μία ομάδα που επηρεάζει τις αισθητικές αντιλήψεις του κοινού
Το χειροκρότημά τους :
- Δεν μπορεί να αποκωδικοποιηθεί εύκολα
- Δεν έχει παροδικό χαρακτήρα
- Έχει διεθνή εμβέλεια
- Διαθέτει ισχύ
- Σε αντίθεση με το συμβατικό χειροκρότημα είναι επώνυμο
ΣΥΝΟΛΟ : 52 λέξεις
Γ. ΣΥΝΘΕΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ
Το άρθρο αναφέρεται στα γνωρίσματα των μοντέρνων χειροκροτητών [ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ] . Οι χειροκροτητές αυτοί ,οι οποίοι εκφράζουν την επιδοκιμασία τους ψηφιακά με οπτικό και όχι ακουστικό τρόπο, [ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ 1] ενώνονται σε μία ομάδα που επηρεάζει τις αισθητικές αντιλήψεις του κοινού [ΠΛΗΡ. 2] . Το χειροκρότημά τους δεν μπορεί να αποκωδικοποιηθεί εύκολα [3] , διαρκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα [4] και διαθέτει ισχύ [5] . Επιπλέον , η εμβέλειά του είναι διεθνής [6] και σε αντίθεση με το συμβατικό χειροκρότημα έχει επώνυμο χαρακτήρα [7]
67 λέξεις