Ράδιο Βατόλακκος

Εικόνα: Ράδιο Βατόλακκος

Το Ράδιο Βατόλακκος είναι εδώ!

Συντονιστείτε τη Δευτέρα 16:00-17:00 στο European School Radio και ακούστε την εκπομπή της Τριανταφυλλένιας μέχρι το τέλος!

*Για την πρόσβαση στο European School Radio δεν ισχύει η δωρεάν παροχή δεδομένων κινητής τηλεφωνίας.

Τάνγκραμ (Α΄-Β΄-Δ΄ δημοτικού)

Στο τάνγκραμ προσπάθησε να φτιάξεις το σχέδιο που βλέπεις στην εικόνα.

Για να χρωματίσεις ένα σχήμα κάνε κλικ στο χρώμα που θέλεις και ύστερα κάνε κλικ στο σχήμα.

Για να γυρίσεις ένα σχήμα προς τα δεξιά ή αριστερά κάνε κλικ στο κυκλάκι του σχήματος και κρατώντας πατημένο το ποντίκι γύρισε το σχήμα όπως θέλεις.

Για να αλλάξεις τη θέση ενός σχήματος κάνε κλικ στο σχήμα και κρατώντας το ποντίκι πατημένο σύρε το σχήμα στη θέση που θες.

Φρόντισε να τοποθετήσεις τα κομμάτια έτσι ώστε να χωρέσει στο κίτρινο πλαίσιο όλο το σχέδιο που θέλεις να φτιάξεις.

Παιχνίδι τάνγκραμ

Σχηματίζω διψήφιους αριθμούς (Α΄ -Β΄ δημοτικού)

Διψήφιοι ονομάζονται οι αριθμοί από το 10 μέχρι το 99, γιατί γράφονται με δύο ψηφία.

Στον άβακα που θα βρεις στο παιχνίδι πάτησε + και για να σχηματίσεις διψήφιους αριθμούς.

Θυμήσου: ένα κόκκινο πούλι στις δεκάδες έχει αξία 10. Ένα κόκκινο πούλι στις μονάδες έχει αξία 1.

Σχηματίζω διψήφιους αριθμούς

Το διπλάσιο ενός αριθμού (Β΄ δημοτικού)

Φτιάξε το διπλάσιο των αριθμών προσθέτοντας μονάδες και δεκάδες στον άβακα:

Το διπλάσιο ενός αριθμού

Προσθέτω και αφαιρώ δεκάδες (Α΄-Β΄ δημοτικού)

Άβακας είναι ένα εργαλείο με το οποίο μετράμε τις δεκάδες και τις μονάδες ενός αριθμού.

Στον άβακα αυτού του  παιχνιδιού πρόσθεσε και αφαίρεσε μονάδες και δεκάδες πατώντας + και -  για να σχηματίσεις αριθμούς.

Προσθέτω και αφαιρώ δεκάδες

 

Τα ποτηράκια

Τι θα χρειαστείτε

  • 5 ποτήρια χάρτινα ή από φελιζόλ
  • μαρκαδόρο

Οδηγίες κατασκευής

  • Στο πρώτο ποτήρι, στην πάνω εξωτερική πλευρά γράφουμε αριθμούς από το 0 έως το 10.
  • Στο δεύτερο ποτήρι, στην ίδια θέση, γράφουμε τα σύμβολα + και -.
  • Στο τρίτο ποτήρι γράφουμε ό,τι και στο πρώτο.
  • Στο τέταρτο ποτήρι γράφουμε το σύμβολο =.
  • Στο τελευταίο ποτήρι γράφουμε αριθμούς από το 0 έως το 20.
  • Βάζουμε τα ποτήρια σε σειρά το ένα μέσα στο άλλο, όπως φαίνεται στην εικόνα.

Πώς παίζουμε;

Γυρνάμε τα ποτήρια με τέτοιο τρόπο ώστε οι αριθμοί να ταιριάζουν μεταξύ τους.

Ενναλακτικά

Τα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να παίξουν με μεγαλύτερους αριθμούς ή με την προπαίδεια, προσθέτοντας το σύμβολο Χ και γράφοντας τα αντίστοιχα τα αποτελέσματα.

*Πηγή: [Planning Playtime]. (03-05-2017). Cup Equations Math Activity for Kids [Βίντεο]. Ανακτήθηκε από https://www.youtube.com/watch?v=LgOI4WYtLV4

Όλοι γεννιόμαστε ελεύθεροι

Διάβασε το βιβλίο "Όλοι γεννιόμαστε ελεύθεροι" για τα δικαιώματα των ανθρώπων σε όλη τη γη.

Ύστερα ένωσε κάθε φωτογραφία με ένα δικαίωμα. Σύρε με το ποντίκι του υπολογιστή μια φωτογραφία και τοποθέτησέ την πάνω στην περιγραφή του δικαιώματος που της ταιριάζει. Αν το βρεις, θα ενωθούν. Κάνε κλικ εδώ.

 

 

*Φωτογραφίες

Παπαϊωάννου, Β. (Φωτογράφος). (1949). Παιδιά σε παιδόπολη στην Αττική [ψηφιακή εικόνα]. Ανακτήθηκε από https://m.tvxs.gr/mo/i/160376/f/news/paideia/sygklonistikes-fotografies-apo-ta-sxoleia-tis-protis-metapolemikis-periodoy.html

 

Alits, B. (Φωτογράφος) (2014). 2014 [ψηφιακή εικόνα]. Ανακτήθηκε από https://www.thephotoargus.com/40-outstanding-examples-of-conceptual-photography/

Crachiola, J. (Φωτογράφος). (1973). Στιγμή ενότητας [ψηφιακή εικόνα]. Ανακτήθηκε από https://www.npr.org/sections/codeswitch/2013/07/17/203016331/the-40-year-old-photo-that-gives-us-a-reason-to-smile

Manciet, Y. (Φωτογράφος). (1953). Painting a gothic pitcher, Madoura, Vallauris [ψηφιακή εικόνα]. Ανακτήθηκε από https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-a-look-back-at-picasso-in-the-studio/amp

Mark, M. E. (Φωτογράφος). (1989). Acrobat sleeping, Famous Circus, Calcutta, India [ψηφιακή εικόνα]. Ανακτήθηκε από http://www.maryellenmark.com/text/magazines/digital_photographer/933J-000-001.html

Pellegrin, P. (Φωτογράφος). (2015). Eritrean migrants are seen 15 nautical miles off the Libyan coast [ψηφιακή εικόνα]. Ανακτήθηκε από https://www.lifegate.com/people/news/27-january-international-holocaust-remembrance-day

 

Συνέντευξη: μένουμε σπίτι

Τον τελευταίο μήνα συμβαίνουν μεγάλες αλλαγές σε όλο τον κόσμο. Ίσως έχεις ακούσει τη φράση «Μένουμε σπίτι». Γιατί νομίζεις ότι τη λένε;

Θέλεις να μιλήσεις με κάποιον γι’ αυτό το θέμα;

Πάρε συνέντευξη από ένα αγαπημένο σου πρόσωπο. Αν θες στο τέλος γράψε ένα άρθρο και στείλε το στο σχολείο.  Μπορείς να ρωτήσεις ό,τι θέλεις.

Εδώ θα βρεις ιδέες για συνέντευξη από έναν ενήλικα.

Αν πάρεις συνέντευξη από ένα παιδί, μάλλον θα παραλείψεις την ερώτηση 2.

  1. Πες ένα πράγμα που σου αρέσει και ένα που δεν σου αρέσει τώρα που μένεις στο σπίτι.
  2. Θυμάσαι κάποια άλλη περίοδο που οι άνθρωποι ήταν υποχρεωμένοι να μένουν στο σπίτι τους; Έχεις να πεις κάποια ιστορία γι’ αυτή; Σε τι διαφέρει από αυτό που ζούμε σήμερα;
  3. Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που θα κάνεις όταν θα κυκλοφορείς ξανά ελεύθερα;

 

Πώς μπορείς να πάρεις μια συνέντευξη από απόσταση;

Αν δε βρίσκεσαι στον ίδιο χώρο με τον άνθρωπο που σου δίνει συνέντευξη, μπορείς να μιλήσεις μαζί του στο τηλέφωνο.

Για να γράψεις το άρθρο,

ζήτησε άδεια να ηχογραφήσεις τη συνομιλία. Με τη βοήθεια των γονιών σου ηχογράφησε την κουβέντα σας. Όταν η συζήτηση τελειώσει, άκουσε ξανά τη συνομιλία και γράψε με λίγα δικά σου λόγια τις απαντήσεις. Αν δεν ηχογραφήσεις, φρόντισε να θυμάσαι τις απαντήσεις.

ΠΡΟΣΟΧΗ! Ποτέ, ποτέ, ποτέ δεν ηχογραφούμε ούτε βιντεοσκοπούμε έναν άνθρωπο χωρίς την άδειά του.

Αυτό το ήξερες;

Όταν οι Γερμανοί κατέκτησαν την Ελλάδα, επέβαλαν απαγόρευση κυκλοφορίας τη νύχτα. Στις 30 Μαΐου 1941 δυο νέοι, ο Μανώλης Γλέζος και ο Απόστολος Σάντας, ανέβηκαν στην Ακρόπολη κρυφά λίγο πριν την ώρα της απαγόρευσης. Κατέβασαν από το κοντάρι τη γερμανική σημαία και την έκρυψαν. Οι Γερμανοί τους καταδίκασαν χωρίς να τους γνωρίζουν.

Βιβλιογραφικές αναφορές

(2020, Μάρτιος 30) Μανώλης Γλέζος: Όταν κατέβασε την ναζιστική σημαία από την Ακρόπολη. Μαζί με τον Λάκη Σάντα. Τα Νέα.Ανακτήθηκε από: https://www.tanea.gr/2020/03/30/people/manolis-glezos-otan-katevase-tin-nazistiki-simaia-apo-tin-akropoli/amp/

Λούβη, Ευ., Ξιφαράς, Δ. (χ.χ.) Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία Γ΄ Γυμνασίου. Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων Αθήνα

Θα κάτσω σπίτι

Άκουσε το τραγούδι του Λουκιανού Κηλαηδόνη με τίτλο "Θα κάτσω σπίτι".

Σου άρεσε; Απάντησε τώρα στις ερωτήσεις κάνοντας κλικ εδώ.

Αφού διαβάσεις τα λόγια του τραγουδιού διάλεξε μία από τις παρακάτω δραστηριότητες.

Φτιάξε ένα βιντεοκλίπ

Άκουσε πάλι το τραγούδι. Τι εικόνες σου έρχονται στο μυαλό; Ζωγράφισε μερικές ζωγραφιές. Αν θέλεις τραγούδησε και ηχογράφησέ το.

Θες να το κάνεις πιο ενδιαφέρον;

Σημείωσε τις ιδέες για τις εικόνες του τραγουδιού σε ένα χαρτί. Ύστερα προσπάθησε να τραβήξεις βίντεο που δείχνει τέτοιες εικόνες. Μερικά παραδείγματα: "τηγανίζω καν' αυγό", "χτυπάει το τηλέφωνο" κ.λπ.

Εναλλακτικά

Διάλεξε για πρωταγωνιστή ένα από τα παιχνίδια σου, π.χ. μια κούκλα. Φτιάξε το σκηνικό και γύρισε το βίντεο που θέλεις. Άσε τη φαντασία σου ελεύθερη.

Τις ζωγραφιές, την ηχογράφηση και τα βίντεο (αν δεν δείχνουν πρόσωπα), στείλ' τα στο σχολείο μας για να φτιάξουμε βιντεοκλίπ!

Θα κάτσω σπίτι

Θα κάτσω σπίτι, θ' αράξω σπίτι

λοιπόν απόψε δεν πρόκειται να βγω.

Θα κάτσω σπίτι, θ' αράξω σπίτι

κι άμα πεινάσω τηγανίζω καν' αυγό.

Κι όταν ακούω να χτυπάει το τηλέφωνο

θα το κοιτάζω και δε θα απαντώ.

Γιατί όταν χτυπάει το τηλέφωνο

εννιά φορές στις δέκα είναι για κακό.

Γι' αυτό...

Θα κάτσω σπίτι, θ' αράξω σπίτι,

οχυρωμένος κι από μέσα το κλειδί.

Θα κάτσω σπίτι, θ' αράξω σπίτι

γιατί αυτό το έργο το 'χω ξαναδεί.

Θα κάτσω σπίτι, θ' αράξω σπίτι,

σεισμός να γίνει, δεν πρόκειται να βγω.

Θα κάτσω σπίτι, θ' αράξω σπίτι

κι ας με ξεγράψουν τα ρεμάλια απ' αρχηγό.

Γιατί αν βγω θα προκύψει κάνα μπλέξιμο

κι ένας Θεός ξέρει πού θα κοιμηθώ.

Και όπως λεν κι οι ινδιάνοι για το μπλέξιμο

εννιά φορές στις δέκα είναι για κακό.

Γι' αυτό...

Θα κάτσω σπίτι, θ' αράξω σπίτι

και δε σκοπεύω από δω να κουνηθώ…

Άκουσε πάλι το τραγούδι. Τι εικόνες σου έρχονται στο μυαλό; Ζωγράφισε μερικές ζωγραφιές. Αν θέλεις τραγούδησε και ηχογράφησέ το.

Θες να το κάνεις πιο ενδιαφέρον;

Σημείωσε τις ιδέες για τις εικόνες του τραγουδιού σε ένα χαρτί. Ύστερα προσπάθησε να τραβήξεις βίντεο που δείχνει τέτοιες εικόνες. Μερικά παραδείγματα: "τηγανίζω καν' αυγό", "χτυπάει το τηλέφωνο" κ.λπ.

 

 

Εκπαιδευτική τηλεόραση

Το πρόγραμμα της εκπαιδευτικής τηλεόρασης ξεκίνησε στην ΕΡΤ2. Συντονίσου καθημερινά στις 10:00 και παρακολούθησε τα μαθήματα που σου αρέσουν. Αν δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις τηλεόραση, εδώ μπορείς να φτιάξεις το δικό σου πρόγραμμα, επιλέγοντας το μάθημα που θέλεις. http://www.edutv.gr/index.php/mathainoume-sto-spiti

Μην ξεχνάς ότι η τηλεόραση δεν είναι για χόρταση... Ένα μάθημα την ημέρα είναι αρκετό.