ΣΥΝΤΕΝΤΕΥΞΗ ΜΗΤΕΡΑΣ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΕ ΕΙΔΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ
1.Τι ένιωσες όταν σου ανακοίνωσαν ότι το παιδί σου δεν είναι σαν όλα τα άλλα;
Στην αρχή δεν καταλάβαινα τι είχα να αντιμετωπίσω και αυτό διήρκεσε αρκετό καιρό το μόνο που με ενδιέφερε ,επειδή το παιδί μου ήταν στην εντατική και δεν το είχα πάρει αγκαλιά
2.Υπήρχε κάποιος φορέας στον οποίο μπορούσες να στραφείς για να σε βοηθήσει να αποδεχτείς το γεγονός,να σε στηρίξει ψυχολογίκα;
Υπήρχε ψυχολογική υποστήριξη μέσα στην εντατική,αλλά δεν λειτούργησε καθόλου καλά.Με πλησίασε ένα μήνα μετά την γέννηση του παιδιού και η αντιμετώπιση ήταν πολύ επιφανειακή και τυπική.Επίσης η ενημέρωση από τους γιατρούς για την κατάσταση του παιδιού ήταν ελλειπής.Οργανωμένος φορέας για αυτές τις στιγμές στην Ελλάδα δεν υπάρχει.
3.Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει μια οικογένεια που έχει σαν μέλος της ένα παιδί με ειδικές ανάγκες;
Αλλάζουν αρχικά όλες οι ισσοροπίες μεταξύ των μελών της οικογένειας.Το κάθε μέλος καλείται να γνωρίσει και να βιώσει ξεχωριστά καινούργια συναισθήματα χωρίς να έχει μία καθοδήγηση για αυτό.Οι γονείς πρέπει να ανταποκριθούν πιο γρήγορα σε αυτή την αλλαγή για να στηρίξουν και τα υπόλοιπα παιδιά,μαζί με το παιδί που έχει έρθει στον κόσμο.Προκύπτουν προβλήματα ψυχολογικά,κοινωνικά και οικονομικά.
4.Δοκιμάζονται οι σχέσεις του ζευγαριού,και οι σχέσεις των υπόλοιπων μελών της οικογένειας;
Ναι δοκιμάζονται οι σχέσεις γιατί ο καθένας πρέπει να αποδεχτεί το γεγονός μόνος του,να περάσει όλα τα στάδια μέχρι την αποδοχή και ταυτόχρονα όλες οι σχέσεις να βασίζονται στην ειλικρίνια και στην αποδοχή των συναισθημάτων του άλλου,για να υπάρχει ισσοροπία.Χρειάζεται πολύ δουλειά στην επικοινωνία των μελών της οικογένειας και ενσυναίσθηση σε όλα τα μέλη.Προσωπικά, τα δύο πρώτα χρόνια πέρασα από όλα ταστάδια της θλίψης, άρνησης, αποδοχής αλλά έχοντας ωσ στήριγμα τον σύζυγο και τα παιδιά μου, η οικογενειακή ζωή απέκτησε το μεγαλύτερο και πιο ουσιαστικό νόημα.
5.Απο την μέχρι τώρα εμπειρία σας, τι διαπιστώνεται;Η ελληνική κοινωνία δέχεται με ευκολία ένα παιδί με ειδικές ανάγκες,δέχεται τη διαφορά ή την απορρίπτει;
Στα λόγια υπάρχει μία φαινομενίκη αποδοχή.Στην πράξη όμως υπάρχουν δυσκολίες μέσα στο περιβάλλον της οικογένειας, στον κοινωνικό περίγυρο που δεν μπορεί εύκολα να εντάξει ένα άτομο ΑΜΕΑ και στην κοινωνία που τον αποκλείει από το να έχει πρόσβαση σε αυτήν,όπως κάθε άλλος πολίτης.Ο γονιός πρέπει πάντα να αγωνίζεται για να συμμετέχει το παιδί του σε όλα αυτά που δικαιούται να συμμετέχει.
6.Η πολιτεία και οι τοπικοί φορείς πόσο ενδιαφέρον δείχνουν για τα παιδιά αυτά, και γενικά για τα άτομα με αναπηρία;
Βάσει νομοθεσίας φαίνεται ότι δείχνουν ενδιαφέρον αλλά στην πράξη υπάρχειτεράστια γραφειοκρατία και χρειάζεται φοβερή υπομονή για να καταφέρει να πάρει το παιδί τα επιδόματα που δικαιούται.Οι επιτροπές που συντάσσονται για αυτό τον λόγο δεν αποτελόυνται πάντα από ειδικότητες κατάλληλες.
7.Πόσο έτοιμο είναι το εκπαιδευτικό σύστημα να δεχτεί ένα παιδί με ειδικές ανάγκες;Αντιμετωπίσατε προβλήματαόταν το παιδί σας άρχησε να πηγαίνει σχολείο;
Πιστεύω πως το εκπαιδευτικό σύστημα δεν είναι έτοιμο να δεχτεί αυτά τα παιδιά.Οι εκπαιδευτικοί δεν επιμορφώνονται σχετικά με αυτά τα θέματα και τα παιδιά δεν είναι εξοικειωμένα με την διαφορετικότητα.Συγκεκριμένα αντιμετώπισα άρνηση να δεχτούν το παιδί στο σχολείο με ιδιωτική παράλληλη στήριξη, δεχόμενη την απάντηση "όχι ευχαριστώ" από την υπεύθυνο, με αγένεια.Υπήρξαν όμως και δύο σχολεία τα οποία βασίζουν το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα στην ενσωμάτωση διαφορετικών παιδιών στο τμήμα, συγκεκριμένα δύο σε κάθε τμήμα.Η κόρη μου φοίτησε σε ένα από αυτά ,στον "νηπιακό κήπο" για τρία χρόνια.
8.Είναι οι εκπαιδευτικοί κατάλληλα εκπαιδευμένοι για να αντιμετωπίσουν τα όποια προβλήματα προκύπτουν και συγχρόνως να διδάξουν ένα παιδί με ειδικές ανάγκες;
Τα τελευταία χρόνια παρατηρήται έντονη προσπάθεια δημιουργίας ικανών εκπαιδευτικών.Απλά επειδή υπάρχει μεγαλύτερη ευκολία επαγγελατικής αποκατάστασης στον τομέα της ειδικής αγωγής, δεν εισέρχονται άτομα με την απαραίτητη ευαισθησία, οπότε το αποτέλεσμα δεν είναι το αναμενόμενο.Βάσει του φιλότιμου και της προσπάθειας των καλών εκπαιδευτικών, τα παιδιά προοδεύουν και αποδίδουν στο μέγιστο των δυνατοτήτων τους.
9.Ποια είναι η μεγάλη σας αγωνία;
Η μεγαλύτερη αγώνια των γόνεων παιδιών ΑΜΕΑ,είαν το τι θα απογίνουν τα παίδια αυτά όταν έμεις φύγουμε από την ζωή.Παρόλα αυτά,προσπαθούμε να το αντιμετωπίζουμε με αισιοδοξία.
10.Ποια ήταν η αντίδραση του κόσμου;Έχετε να μοιραστείται την χειρότερη αλλά και την καλύτερη εμπειρία που θυμάστε;
Πολλές φορές αντιμετώπισα αμηχανία απο τον κόσμο.Δεν ήταν εξοικειωένοι και δεν ήξεραν πωσ να αντιδράσουν.Χαρακτηριστικό ηταν το φαινόμενο του να βγαίνω με το παιδί στο πάρκο και να λαμβάμω αποδοκιμαστικά βλέματα,βλέματα λύπησης αλλά και μαμάδες να τραβουν τα παιδία τους όταν προσπάθουν να προσεγγίσουν το παιδί.Υπήρξε ακόμα πρόταση εκπαιδευτικού το παιδί να ακολουθήσει κατ' οίκον εκπαίδευση.Η καλύτερη εμπερία είναι η σχέση με το ίδιο το παιδί, πουείναι ο ορισμός της αγάπης.
11.Πόσο άλλαξε η ζωή σας μετά την γέννηση του παιδιού με αναπηρία;
Παρόλο που δεν υπάρχει ευελιξία στην καθημερινότητα όλης της οικογένειας, η ζώη μας έχει γίνει πιο χαρούμενη, πιο ουσιαστική η σχέση όλων των μελών , απολάμβανουμε την διαφορετικότητα όλων μας και όχι μόνο του παιδιού και νιώθουμε όμαδα αγάπης.
12.Ποια είναι πλέον η καθημερινότητα, τόσο η δική σας όσο και του παιδιού;
Το πρωί χρειάζεαι λίγη παραπάνω ώρα προετιμασίας του παιδιού για να πάει στο σχολείο.Έπειτα πηγαίνει με συνοδεία στο σχολείο και τα υπόλοιπα μέλη αντίστοιχα στο σχολείο και στην δουλειά.Το απόγευμα ακολουθείται καθημερινό πρόγραμμα θεραπειών , φυσιοθεραπεία, λογοθεραπεία, εργοθεραπεία για την καλύτερη ανάπτυξη των δυνατοτήτων του παιδιού.
13.Τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε στις μητέρεςπου βρίσκονται στην ίδια θέση με έσας;
Να εκφράζουνε τα συναισθήματά τους στο οικογενειακό τους περιβάλλον και να έχουνε υπομονή σε όλα αυτά που καλούνται να αντιμετωπίσουνε.Η πίστη σε οτιδήποτε βοήθαει την κάθε μητέρα αποτέλει μεγάλο εφόδιο και η στήριξη από το οικογενειακό περιβάλλον αποτελεί το μεγαλύτερο δώρο.
ΚΙΑΛΛΕΣ ΜΗΤΕΡΕΣ ΜΙΛΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΤΟΥΣ
σχετικά άρθρα: