Ελληνικά

ΓΡΑΦΗ ΑΣΕΒΕΙΑΣ

ΕΡΜΑΪΚΗ ΣΤΗΛΗ

Εἶναι παραπλανητικὴ ἡ ἀντίληψη ὅτι ὁ ἀρχαιοελληνικὸς Δωδεκαθεϊσμὸς ἐπειδὴ δὲν ἦταν  Μονοθεϊστικὴ,ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ θρησκεία ἐξ ἀποκαλύψεως —καὶ ὡς ἐκ τούτου δὲν εἶχε Ἱερὲς Γραφές —ἦταν ΑΝΕΚΤΙΚΟΣ γιὰ ἄλλου εἴδους θρησκευτικὲς ἀντιλήψεις ποὺ φάνταζαν οἱονεί "ΑΘΕΪΣΤΙΚΕΣ".
Ἐν προκειμένῳ βοοῦν οἱ ἀρχαῖες πηγὲς γιὰ τὶς Διώξεις ποὺ ὑπέστησαν γνωστὲς Προσωπικότητες τῆς  ἀρχ. ἑλλ.Ἱστορίας ἀκριβῶς γιὰ τὶς θρησκευτικὲς τους ἀπόψεις -
ἀπὸ τοὺς Φυσικοὺς Φιλοσόφους (πχ Ἀναξαγόρας)
ὥς τοὺς Σοφιστές (πχ  Πρωταγόρας)
μέχρι τὸν Ἀλκιβιάδη ,τὴν Ἀσπασία
καὶ φυσικὰ τὸν Σωκράτη.
Βέβαια πάντα πίσω ἀπὸ ΟΛΕΣ τὶς θρησκευτικὲς διώξεις τῆς Ἱστορίας  κρύβονταν ΠΟΛΙΤΙΚΑ κίνητρα καὶ διαμάχες ΕΞΟΥΣΙΑΣ-πῶς ἀλλιῶς ?
 Ἐνῶ πχ   στὸ Βυζάντιο  δολοφονήθηκε ἡ ΥΠΑΤΙΑ,
δὲν ἐδιώχθη ὁ θεουργὸς ΙΑΜΒΛΙΧΟΣ ἤ ὁ ΠΡΟΚΛΟΣ·
κατὰ παρόμοιον τρόπο
καὶ στὴν ἀρχαία Ἀθήνα ἐνῶ ἐδιώχθη ὁ ΕΙΣΑΓΩΝ ΚΑΙΝΑ ΔΑΙΜΟΝΙΑ Σωκράτης δὲν ἐδιώχθη
ὁ πολλάκις γελοιοποιῶν τοὺς θεοὺς ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ ...
Ἡ περίφημη ΓΡΑΦΗ ΑΣΕΒΕΙΑΣ λοιπὸν
δηλ ἡ Καταγγελία γιὰ τὶς θρησκευτικὲς ἀντιλήψεις κάποιου (καὶ κυρίως τὶς ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ του) ἦταν ὁ κατεξοχήν νόμος τῆς Ἀρχ.Αθήνας βάσει τοῦ ὁποίου ΕΔΙΩΧΘΗΣΑΝ ΠΛΕΙΣΤΟΙ γνωστοὶ πνευματικοὶ δημιουργοί- καὶ ὄχι μόνο.
Ἡ "ΑΣΕΒΕΙΑ" σήμαινε :
1)τὴν Ἀθεΐα (=ΟΥ ΝΟΜΙΖΕΙΝ ΘΕΟΥΣ)
2)τὴν εἰσαγωγὴ νέων -ξένων θεοτήτων (=ΚΑΙΝΑ ΔΑΙΜΟΝΙΑ)
3)τὴν προσβολὴ Τελετουργιῶν (=ΑΔΙΚΕΙΝ
 Τῼ ΘΕῼ)
Παρακάτω θὰ συνοψίσω τὰ 6 πιὸ κραυγαλέα παραδείγματα θρησκευτικῶν διώξεων στὴν Ἀρχ.Ἀθήνα
παραλείποντας τὰ γνωστὰ ἀπὸ τὶς σχολικὲς γνώσεις -
πχ
γιὰ τὸν Σωκράτη,
τὸν ΑΝΔΟΚΙΔΗ
ἤ τὸν ΑΛΚΙΒΙΑΔΗ τὸν ὁποῖο
κατήγγειλε ὁ Πυθόνικος τὸ 415 πχ
ὅτι διακωμώδησε τὰ Ἐλευσίνια Μυστήρια σὲ γλέντι στὸ σπίτι του:
"ΑΔΙΚΕΙΝ ΤΩ ΘΕΩ
ΔΗΜΗΤΡΑΝ ΚΑΙ ΚΟΡΗΝ
ΑΠΟΜΙΜΟΥΜΕΝΟΣ ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
ΚΑΙ ΔΕΙΚΝΥΟΝΤΑ
ΤΟΙΣ ΑΥΤΟΥ ΕΤΑΙΡΟΙΣ
ΕΝ ΤΗ ΟΙΚΙΑ ΕΑΥΤΟΥ"
(Πλούταρχ.Ἀλκιβιάδης,22,3)
Θὰ ἀναφερθῶ στὶς Διώξεις  6 σημαντικῶν ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ἀνδρῶν τῆς Ἱστορίας τοῦ Πνεύματος ἀπὸ τὸ θρησκευτικὸ Πολυθεϊστικὸ Κατεστημένο τῆς Ἐποχῆς (εἰδικῶς ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΤΕΧΝΙΑ ΤΩΝ ΜΑΝΤΕΩΝ -ἀφοῦ συνήθως
Μάντεις βρίσκονταν πίσω ἀπὸ τὶς Διώξεις )
εἴτε μέσῳ τῆς ΓΡΑΦΗΣ ΑΣΕΒΕΙΑΣ
εἴτε (μετὰ το 433πχ)
μέσῳ τοῦ ΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ τοῦ μάντη ΔΙΟΠΕΙΘΗ
διὰ τοῦ ὁποίου :
"ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΣΘΑΙ
ΤΟΥΣ ΤΑ ΘΕΙΑ ΜΗ ΝΟΜΙΖΟΝΤΑΣ
ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙ ΜΕΤΑΡΣΙΩΝ (=ουράνια φαινομενα)
ΛΟΓΟΥΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ "
(Πλουτ.Περικλῆς ,32)
[Μετ. Νὰ καταγγέλονται ὅσοι δὲν πιστεύουν στοὺς θεοὺς καὶ ὅσοι διδάσκουν ...Ἀστρονομία  ! ]
 Ὑπέστησαν λοιπὸν θρησκευτικὲς διώξεις στὴν Ἀρχαία Ἀθήνα οἱ ἑξῆς :
1)ΑΝΑΞΑΓΟΡΑΣ
Ἐδιώχθη ἐπειδὴ ὡς ΦΥΣΙΚΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ δίδασκε ὅτι τὰ Οὐράνια Σώματα δὲν εἶναι θεοὶ
ἀλλὰ ὑλικὰ ἀντικείμενα :
"ΥΠΟ ΚΛΕΩΝΟΣ ΑΣΕΒΕΙΑΣ ΚΡΙΘΗΝΑΙ
ΔΙΟΤΙ ΤΟΝ ΗΛΙΟΝ ΜΥΔΡΟΝ(=λίθον)ΕΛΕΓΕ ΔΙΑΠΥΡΟΝ"
(Διογ.Λαέρτ.2,12-13)
[Μετ.
Καταγγέλθηκε ἀπό τὸν Κλέωνα γιὰ Ἀσέβεια ἐπειδὴ ἔλεγε ὅτι ὁ Ἥλιος εἶναι διάπυρος λίθος (δηλ. λάβα)]
Ὁ Περικλῆς φυγάδευσε  τὸν Ἀναξαγόρα ὁ ὁποῖος τελικὰ καταδικάστηκε ἐρήμην σὲ θάνατο :
"ΑΠΟΝΤΑ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΘΗΝΑΙ ΘΑΝΑΤΩ"(ο.π.)
2)ΑΙΣΧΥΛΟΣ
Ὁ πρῶτος τῶν Τραγικῶν ἐδιώχθη ἐπειδὴ δῆθεν ἀποκάλυψε τὰ Μυστήρια
ἀλλὰ σώθηκε ἀπό..λιθοβολισμὸ
ὅταν ὁ ἀδελφὸς του Ἀμεινίας ἔδειξε στοὺς δικαστὲς τὸ κομμένο του χέρι ἀπὸ τὴ Ναυμαχία τῆς Σαλαμίνας καὶ οἱ δικαστὲς γιὰ τὴν προσφορὰ στὴν πατρίδα τῆς οἰκογενείας τοῦ Αἰσχύλου
τὸν ἀθώωσαν γλυτώνοντας τον
ἀπὸ τὸν λιθοβολισμό :
"ΑΙΣΧΥΛΟΣ Ο ΤΡΑΓΩΔΟΣ
ΕΚΡΙΝΕΤΟ ΑΣΕΒΕΙΑΣ ΕΠΙ ΤΙΝΙ ΔΡΑΜΑΤΙ.
ΕΤΟΙΜΩΝ  ΟΥΝ ΟΝΤΩΝ
ΑΘΗΝΑΙΩΝ
ΒΑΛΛΕΙΝ ΑΥΤΟΝ ΛΙΘΟΙΣ
ΑΜΕΙΝΙΑΣ Ο ΝΕΩΤΕΡΟΣ ΑΔΕΛΦΟΣ
ΔΙΑΚΑΛΥΨΑΜΕΝΟΣ ΙΜΑΤΙΩ
ΕΔΕΙΞΕ ΠΗΧΥΝ ΕΡΗΜΟΝ ΤΗΣ ΧΕΙΡΟΣ.
ΕΤΥΧΕ ΑΡΙΣΤΕΥΩΝ ΕΝ ΣΑΛΑΜΙΝΙ Ο ΑΜΕΙΝΙΑΣ ΑΠΟΒΕΒΛΗΚΩΣ ΤΗΝ ΧΕΙΡΑ.
ΕΠΕΙ ΔΕ ΕΙΔΟΝ ΟΙ ΔΙΚΑΣΤΑΙ ΤΟΥ ΑΝΔΡΟΣ ΤΟ ΠΑΘΟΣ
ΥΠΕΜΝΗΣΘΗΣΑΝ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΑΥΤΟΥ
ΚΑΙ ΑΦΗΚΑΝ ΑΙΣΧΥΛΟΝ.."
(Αἰλιανός,Ποικίλη Ἱστορία, 5,19)
[Μετ.
Ὁ τραγωδὸς Αἰσχύλος δικάστηκε γιὰ Ἀσέβεια γιὰ κάποιο ἔργο του.
Κι ἐνῶ ἦταν ἕτοιμοι οἱ Δικαστὲς νὰ τὸν καταδικάσουν σὲ λιθοβολισμὸ ὁ
Ἀμεινίας ὁ νεώτερος ἀδελφός του ἔδειξε τὸ κομμένο του χέρι ποὺ ἔκρυβε στὸ ροῦχο του.Γιατὶ εἶχε ἀνδραγαθήσει στὴν Σαλαμῖνα ὅπου εἶχε χάσει τὸ χέρι του.
Μόλις τὸν εἶδαν οἱ δικαστὲς θυμήθηκαν τὰ ἔργα του (γιὰ τὴν ἐλευθερία τῆς πατρίδος)
καὶ ἄφησαν ἐλεύθερο τὸν Αἰσχύλο..]
3)ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ
Ὁ Εὐριπίδης ,φίλος καὶ ὀπαδὸς τῶν Σοφιστῶν καὶ τῶν φυσικῶν φιλοσόφων τοῦ ἀρχαιοελλ.Διαφωτισμοῦ
κατηγορήθηκε γιὰ Ἀσέβεια
(ἐπειδὴ σὲ ἕνα ἔργο του προέτρεπε σὲ ἐπιορκία δῆθεν..)
ἀλλὰ κατάφερε νὰ ..ἀντιστρέψει τὴν κατηγορία λέγοντας ὅτι ὁ ἀντίδικος του θἄπρεπε νὰ στραφεῖ κατὰ ὅσων τὸν  βράβευσαν γιὰ τὴν Τραγωδία του στὰ Μ. Διονύσια·
"ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΠΡΟΣ ΥΓΙΑΙΝΟΝΤΑ
ΕΝ ΤΗ ΑΝΤΙΔΟΣΕΙ
ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΝΤΑ ΩΣ ΑΣΕΒΗΣ
ΟΣ Γ'ΕΠΟΙΗΣΕ ΚΕΛΕΥΩΝ ΕΠΙΟΡΚΕΙΝ"
(Ἀριστ.Ρητορική,1416a)
[Μετ.
Ὁ Εὐριπίδης ἀντέστρεψε τὴν κατηγορία πρὸς τὸν Ὑγιαίνοντα
ὁ ὁποῖος τὸν εἶχε καταγγείλει γιὰ Ἀσέβεια ἐπειδὴ σὲ κάποιο ἔργο του δίδασκε δῆθεν τὴν Ἐπιορκία στοὺς θεούς]
4)ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ
Ὁ πρωτοπόρος τῶν Σοφιστῶν διώχθηκε μόνο καὶ μόνο γιὰ τὴν πρώτη πρόταση τοῦ χαμένου συγγράμματος του "ΑΛΗΘΕΙΑ ἤ ΚΑΤΑΒΑΛΛΟΝΤΕΣ"
("πάντων χρημάτων μέτρον ἄνθρωπος")
καὶ τὰ ἔργα του ὅλα
ἀφοῦ μαζεύτηκαν ἕνα-ἕνα
ΚΑΗΚΑΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΣΤΗΝ ΑΓΟΡΑ :
"ΔΙΑ ΤΑΥΤΗΝ ΔΕ ΤΗΝ ΑΡΧΗΝ
ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΕΞΕΒΛΗΘΗ ΠΡΟΣ ΑΘΗΝΑΙΩΝ
ΚΑΙ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΑΥΤΟΥ
ΚΑΤΕΚΑΥΣΑΝ ΕΝ ΤΗ ΑΓΟΡΑ
ΥΠΟ ΚΗΡΥΚΙ ΑΝΑΛΕΞΑΜΕΝΟΙ
ΠΑΡ ΕΚΑΣΤΟΥ ΤΩΝ ΚΕΚΤΗΜΕΝΩΝ"
(Διογ.Λαέρτ.9,52)
[Μετ.
Εξαιτίας τῆς ἀρχῆς τοῦ συγγράμματος ἐξορίστηκε ἀπὸ τὴν Ἀθήνα
καὶ τὰ βιβλία του κατέκαψαν στὴν Ἀγορὰ
ἀφοῦ ἔστειλαν κήρυκα νὰ μαζέψει ἕνα-ἕνα τὰ ἀντίτυπα.]
5)ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΣ Ο ΣΑΜΙΟΣ.
Ἡ Θεωρία τοῦ Ἡλιοκεντρισμοῦ
ποὺ πρωτοανέπτυξαν οἱ Πυθαγόρειοι
("ΠΥΡ ΕΝ ΤΩ ΜΕΣΩ ..ΟΠΕΡ ΕΣΤΙΑ ΚΑΛΕΙΤΑΙ"
DK 44a16)
ἐρχόταν σὲ πλήρη ἀντίθεση μὲ τὸ Δωδεκάθεο ἐπειδὴ
ἄν ἡ γῆ ἐκινεῖτο
θὰ ...τάραζε "ΤΗΝ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΩΝ  ΘΕΩΝ ΗΡΕΜΙΑΝ".
Γι αὐτὸ καὶ ὁ Στωικὸς Κλεάνθης κυγήγησε τὸν Ἀρίσταρχο ὡς κινοῦντα "ΤΗΝ ΚΟΣΜΟΥ ΕΣΤΙΑΝ "(=γῆ)
[Πλούταρχ.Περί τοῦ ἐμφαιν.προσώπου τῷ κύκλῳ τῆς σελήνης,923 A]
Κι ἔτσι βέβαια δὲν προκαλεῖ ἔκπληξη ὅτι ΧΑΘΗΚΑΝ ΟΛΑ ΤΑ ΕΡΓΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΑΡΧΟΥ ὅπως καὶ τῶν ἄλλων Ἡλιοκεντριστῶν
[Πχ Σέλευκου τοῦ Σελεύκειου
ὁ ὁποῖος ἀπέδειξε ("ΑΠΟΦΑΙΝΟΜΕΝΟΝ")τὸν Ἡλιοκεντρισμὸ καὶ δὲν τὸν παρουσίαζε ἁπλῶς ὡς Ὑπόθεση σὰν τὸν Ἀρίσταρχο("ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΟΝ")
βλ Πλούταρχ.Πλατων.Ζητήμ.,Ζ,1006c]
ὅπως ἐπίσης χάθηκαν ΟΛΑ
ΤΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ
ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΚΡΑΤΙΚΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ ΚΑΙ ΣΟΦΙΣΤΩΝ
6)ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ .
Ὁ μεγάλος φιλόσοφος ἐδιώχθη μὲ Γραφὴ Ἀσεβείας τὸ 323 πχ λίγο μετὰ τὸν θάνατο τοῦ Ἀλεξάνδρου στὴν Ἀθήνα, ἐπειδὴ εἶχε συντάξει ἕναν  θρησκευτικὸ ὕμνο  (Παιᾶνα)
γιὰ τὸν  ΕΡΜΙΑ Τύραννο
 τοῦ Ἀκαρνέως τῆς Μ.Ἀσίας
(σταυρωθέντα  ἐπὶ προδοσίᾳ
ἀπὸ τοὺς Πέρσες γιατὶ συμμάχησε κρυφὰ μὲ τοὺς Μακεδόνες)
 ἐνῶ ἔλεγαν ὅτι  τοῦ εἶχε φτιάξει καὶ βωμὸ τιμῶντας τον ὡς θεό.
Ὁ Ἀριστοτέλης διέφυγε στὴν Χαλκίδα (ὅπου πέθανε τὸ ἑπόμενο ἔτος : 322 πΧ)
δικαιολογῶντας τὴν φυγὴ του μὲ..χιοῦμορ ὅτι ἔσωσε τοὺς Ἀθηναίους ἀπὸ τὸ νὰ κάνουν ἕνα δεύτερο ἔγκλημα κατὰ τῆς Φιλοσοφίας -ἐννοῶντας τὴν καταδίκη τοῦ Σωκράτη βεβαίως..
"ΥΠΕΞΗΛΘΕΝ ΕΙΣ ΧΑΛΚΙΔΑ
ΕΥΡΥΜΕΔΟΝΤΟΣ ΑΥΤΟΝ ΤΟΥ ΙΕΡΟΦΑΝΤΟΥ
ΔΙΚΗΝ ΑΣΕΒΕΙΑΣ ΓΡΑΨΑΜΕΝΟΥ
Ή ΔΗΜΟΦΙΛΟΥ...
ΕΠΕΙΔΗΠΕΡ ΤΟΝ ΥΜΝΟΝ ΕΠΟΙΗΣΕΝ ΕΙΣ ΤΟΝ ..ΕΡΜΙΑΝ ΑΛΛΆ ΚΑΙ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙ ΤΟΥ ΕΝ ΔΕΛΦΟΙΣ ΑΝΔΡΙΑΝΤΟΣ ΤΟΙΟΥΤΟΥ..."
(Διογ.Λαέρτ.5,5)
[Μετ.
Διέφυγε στὴν Χαλκίδα (ὁ Ἀριστοτέλης)ὅταν τὸν κατήγγειλε μὲ Γραφὴ Ἀσεβείας ὁ Ἱεροφάντης Εὐρυμέδων ἤ ὁ Δημόφιλος..ἐπειδὴ ἔγραψε τὸν Ὕμνο στὸν Ἑρμία ἀλλὰ καὶ γιὰ τὸ Ἐπίγραμμα ποὺ ἔγραψε στὸν ἀνδριάντα ἐκείνου
στοὺς Δελφούς..]
Ὅλα τὰ παραπάνω, ἐν συνόψει ἀναφερόμενα
δείχνουν τὴν μεγάλη ἀντίδραση τοῦ Πολυθεϊστικοῦ Κατεστημένου  τῶν ΜΑΝΤΕΩΝ στὴν Ἐποχὴ
τοῦ ἀρχαιοελληνικοῦ Διαφωτισμοῦ  (τῶν Προσωκρατικῶν και των Σοφιστῶν
600-400 πχ περίπου)
ΑΛΛΆ ΚΑΙ ΑΡΓΟΤΕΡΑ ΣΤΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΑ ΧΡΟΝΙΑ,
κατά τῆς ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ καὶ τῆς ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ὅταν
"ΟΥ ΓΑΡ ΗΝΕΙΧΟΝΤΟ ΤΟΥΣ ΦΥΣΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΜΕΤΕΩΡΟΛΕΣΧΑΣ(=ἀστρονόμους) "
(Πλουτ.Νικίας ,23)
ἐπειδὴ ἐξοβέλιζαν τοὺς θεοὺς ἀπὸ τὴν Φύση
καὶ ἀπέδιδαν τὴν θεία Πρόνοια
σὲ ΑΙΤΙΑΣ ΑΛΟΓΟΥΣ (ο.π.) δηλ σέ " ΜΗΧΑΝΙΣΤΙΚΑ" ΑΙΤΙΑ ...