Updated on May 8, 2025
ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΠΟΙΗΣΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΚΑΙ ΓΡΑΦΟΥΜΕ ΠΟΙΗΣΗ
Σε γενικές γραμμές σε κάθε διδασκαλία ακολουθούμε το εξής διδακτικό σχήμα:
ανάγνωση των ποιημάτων που φέρνουμε στην τάξη, συζήτηση σχετικά με το περιεχόμενό τους, συγγραφή ποιημάτων, ανάγνωση των ποιημάτων είτε από τους μαθητές είτε από την εκπαιδευτικό. Βασική επιδίωξη σε κάθε διδασκαλία είναι να προκληθεί το ενδιαφέρον των παιδιών, σχετικά με τα ποιήματα που έχουμε να διδάξουμε, δημιουργώντας ένα κλίμα ενθουσιασμού μέσα στην τάξη, έτσι ώστε αυτός ο ενθουσιασμός να μεταφερθεί και στα δικά τους ποιήματα. Ακόμη και τα δύσκολα ποιήματα φροντίζουμε να τα κάνουμε ενδιαφέροντα για τους μαθητές. Εξηγούμε ό,τι δεν καταλαβαίνουν, συζητούμε το περιεχόμενό τους, αποδεχόμαστε όλες τις απόψεις των παιδιών και συνδέουμε τα ποιήματα με τις εμπειρίες τους. Κάτι που είδαν, κάτι που αισθάνθηκαν, κάτι που έκαναν, κάτι που ονειρεύτηκαν. Για να μπορέσουν οι μαθητές να γράψουν ποίηση, πρέπει να αισθανθούν έτοιμοι και ικανοί να ανταπεξέλθουν στην πρόκληση της δημιουργίας. Η συγγραφή των ποιημάτων γίνεται είτε ατομικά είτε ομαδικά. Κάποιες φορές, ακολουθούν τη δομή των ποιημάτων που έχουμε διδάξει – χωρίς αυτό να αποτελεί δέσμευση ή εμπνέονται από μια γενικότερη θεματική που η εκπαιδευτικός προτείνει στην τάξη.
Η πρώτη διδασκαλία περιελάμβανε λίμερικς, χάικου και παιχνιδόλεξα. Αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε μ’ αυτά τα ποιήματα, γιατί θεωρήσαμε ότι θα μας βοηθήσουν, λόγω του χιουμοριστικού περιεχομένου τους ώστε να πετύχουμε τη δημιουργία μιας ενθουσιώδους ατμόσφαιρας για την ποίηση γενικότερα και να παρακινήσουμε τα παιδιά να γράψουν τα δικά τους ποιήματα. Κατά την ανάγνωση των ποιημάτων, οι μαθητές αστειευόμενοι άλλαξαν αυθόρμητα (προφορικά) κάποιες λέξεις στα υπάρχοντα ποιήματα. Αυτό αποτέλεσε έναυσμα για να τους ζητηθεί μια δραστηριότητα συγγραφής δικού τους ποιήματος, κατά μίμηση των πρωτότυπων ποιημάτων. Η πλειοψηφία των μαθητών απόλαυσε αυτή τη διαδικασία αφού προσπάθησαν να γράψουν κάποιο ποίημα με αστείο και χιουμοριστικό περιεχόμενο και με τα χαρακτηριστικά των λίμερικς με αρκετά μεγάλη επιτυχία.
Ήταν ένας άντρας στην Αμερική
που τον πιάσαν μεθυσμένο στη στιγμή
έπειτα τον πήγαν φυλακή
γιατί φώναζε πολύ.
ξαφνικά είπε: «Ζήτω η Αμερική».
Κάποιοι άλλοι μαθητές επέλεξαν να ασχοληθούν με το ποιητικό είδος χάικου.
Σαν πέρασε η μέρα, ήρθε η νύχτα,
είναι σιωπηλή
και το φεγγάρι φέγγει.
Κάποιοι άλλοι μαθητές επέλεξαν να γράψουν ένα παιχνιδόλεξο.
Δέκα άτομα μαζί κάνουν μία συλλαβή
Α, Β, στη γραμμή
Γ, Δ, πιο εκεί.
Μας μένουν βέβαια άλλα έξι
Αλλά μπορούμε να σκεφτόμαστε
Μέχρι που να βρέξει.
Κάποιος είπε,
«βρε, παιδιά πάμε στην ακρογιαλιά»
Και μόλις φάμε δείπνο
Θα πάμε για ύπνο.
