Για την πρώτη υποστηρικτική συνάντηση

Αγαπητές και αγαπητοί Συνάδελφοι γεια σας.
Την εβδομάδα αυτή αρχίζουν οι υποστηρικτικές συναντήσεις για την Εφαρμογή στην Τάξη. Σχετικές οδηγίες για την υποστήριξή σας υπάρχουν στο moodle, στο πακέτο "Εφαρμογή στην Τάξη - Υποστηρικτικές Συναντήσεις".
Πολλές φορές συζητήσαμε για τη σπουδαιότητα της Εφαρμογής στην Τάξη και επομένως για τη σημαντικότητα των Υποστηρικτικών συναντήσεων.
Είναι εύλογο στην πρώτη υποστηρικτική και στα πρώτα βήματα μιας εφαρμογής στην τάξη, οι επιμορφούμενοι να μην είναι πού βέβαιοι για το βηματισμό τους.
Θα έλεγα ότι είναι καλό να τους αποφορτίσετε όσο είναι δυνατόν:
(1) εξηγώντας ότι είναι φυσικό στην αρχή να νιώθουν κάποια ανασφάλεια
(2) υπενθυμίζοντας τους ότι η πρώτη απόπειρα Εφαρμογής στην Τάξη δεν είναι αναγκαίο να είναι ένα πλήρες σενάριο (το οποίο - ούτως ή άλλως θα διδαχθούν την επομένη εβδομάδα). Μπορούν να εστιάσουν σε ορισμένα μόνο κρίσιμα στοιχεία (αναφέρονται παρακάτω)
(3) υπογραμμίζοντας το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσουν κάποιο έτοιμο σενάριο ή δραστηριότητα
(4) αναφέροντας τη δυνατότητα δημιουργίας συνεργατικών σεναρίων, δηλαδή σεναρίων που τα δημιουργούν 2 άτομα και τα εφαρμόζουν στις τάξεις τους. Ο αναστοχασμός στη συνέχεια μπορεί να λάβει διάφορες μορφές - όλες με διδακτικά κέρδη. Τα συνεργατικά σενάρια είναι μια τεχνική που αποφορτίζει λίγο τους επιμορφούμενους και έχει και γνωστικά κέρδη καθώς στον αναστοχασμό υπάρχουν δεδομένα από δυο διαφορετικά άτομα. Φυσικά θέλει μια προσοχή στο χειρισμό (στη διαπραγμάτευση) για να μη γενικευτεί και κάνουν όλοι όλα τα σενάρια συνεργατικά - θα έλεγα δυο το πολύ και όχι αναγκαστικά με το ίδιο άτομο. Επίσης θα έλεγα συνεργατικά μέχρι 2-3 άτομα, όχι παραπάνω.
Κυρίως η πρώτη συνάντηση αυτής της εβδομάδας θα είναι σημαντική καθώς θα λειτουργήσει "υποδειγματικά", για τις επόμενες υποστηρικτικές. Επίσης στην πρώτη υποστηρικτική θα υπάρχουν προφανώς κυρίως σχέδια για την εφαρμογή στην τάξη και όχι καθαυτό αναστοχαστικές διαδικασίες.
Παρόλα αυτά, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, είναι ενδεχόμενο στην πρώτη τους προσπάθεια οι επιμορφούμενοι να χρησιμοποιήσουν ένα από τα έτοιμα σενάρια του "Αισώπου" ή της "ΙΦΙΓΕΝΕΙΑΣ". Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να γίνει μια συζήτηση για τα ήδη έτοιμα αυτά σενάρια, η οποία δε θα είναι ακριβώς αναστοχαστική, αλλά ίσως έχει μερικά τέτοια στοιχεία. Θα πρέπει από την πλευρά σας και φυσικά στο μέτρο του εφικτού να προσπαθήσετε να διερευνήσετε με τους επιμορφούμενους σας ορισμένα σημεία όπως:
(1) γιατί ο δημιουργός ή η δημιουργός του σεναρίου επέλεξε τη συγκεκριμένη "πλοκή"; Αν για παράδειγμα το μάθημα αναφέρεται στις συσκευές εισόδου - εξόδου, για ποιο λόγο ο δημιουργός επέλεξε το συγκεκριμένο τρόπο παρουσίασής τους; Αν το μάθημα αναφέρεται στη δομή ακολουθίας, με ποιο τρόπο εισάγεται στους μαθητές; Με παραδείγματα, με επίλυση κάποιων προβλημάτων, με συζήτηση με τους μαθητές;
(2) μπορεί ο επιμορφούμενος ή επιμορφούμενη να προβλέψει, να εκτιμήσει στα σημεία τα οποία οι μαθητές και οι μαθήτριες θα συναντήσουν κάποιες δυσκολίες. Με ποιο τρόπο το σενάριο θα υποστηρίξει τους μαθητές στην υπέρβαση αυτών των δυσκολιών;
(3) στο σενάριο ποια είναι η υποκείμενη θεωρία μάθησης ή διδακτική μέθοδος που ακολουθείται; Η οργάνωση της τάξης και του μαθήματος είναι κατάλληλη για να τη στηρίξει; Για παράδειγμα, οι μαθητές θα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, θα έχουν τη δυνατότητα συνεργασίας; Πότε και πως θα παρεμβαίνει ο εκπαιδευτικός; Ποια θα αποφείνετια για την ορθότητα μιας λύσης ή μιας επιλογής των μαθητών;
Φυσικά η περιγραφή θα πρέπει να περιλαμβάνει και τα "τετριμμένα" όπως τίτλο, ένταξη στο ΑΠΣ, εκτιμώμενη διάρκεια και (έστω συνοπτική) περιγραφή του μαθήματος. Τα στοιχεία αυτά θα πρέπει να περιλαμβάνονται στο σενάριο και στην περίπτωση που οι επιμορφούμενοι θα δημιουργήσουν δικά τους σενάρια και δε αθ χρησιμοποιήσουν ένα έτοιμο.
Προς το τελος της εβδομάδας, όταν δηλαδή θα έχετε ολοκληρώσει τον κύκλο του υποστηρικτικών συναντήσεων, θα ήταν ίσως καλό να μπορέσουμε να συζητήσουμε για την πορεία της υποστηρικτικής και να γίνουν κάποιες ανταλλαγές εμπειριών.
Μέχρι τότε σας εύχομαι "καλό κουράγιο".
Σας χαιρετώ
Βασίλης Δαγδιλέλης