Στον δρόμο για την προσφυγιά

 

[…] Λοιπόν ούλος αυτός ο κόσμος

στοιβαγμένος στο μουράγιο και πάνω σε

μαούνες. Άντροι, γέροι, γριές και

γυναικόπαιδα, που είχανε παρατήσει τα καλά

τους, και ξεμείνανε στο δρόμο, και τώρα εκεί

μεροβραδιάζονταν εκεί πλαγιάζανε, άλλος μ’

ένα χράμι που έφερε μαζί του, άλλος μ’ ένα

πάπλωμα ή με μια μπατανία. Χείλια

τρεμοσαλεύανε από το παραμιλητό. Μάτια

γουρλωμένα που αγναντεύανε τη Δευτέρα

Παρουσία, τη συντέλεια του κόσμου […]

Μέρα, χαρά Θεού. Τέλη Αυγούστου, αρχές

Σεπτέμβρη με το καινούριο […].

Κοσμάς Πολίτης, Στου Χατζηφράγκου, Ερμής,

Αθήνα 1990, σ. 146

Οι νεκροί περιμένουν (απόσπασμα)

 

Η Βαλεντίνη ανιστόρησε στη θεία μου, όλα όσα ήξερε για την καταστροφή. Πως μπήκαν οι ζεϊμπέκηδες μέσα στη Σμύρνη. Στην αρχή δεν πείραξαν άνθρωπο  μα ύστερα ρίχτηκαν με λύσσα στη σφαγή και στο πλιάτσικο, αρχίζοντας απ’ την αρμένικη γειτονιά. Ο Νουρεντίν – πασάς έβγαλε τότε φιρμάνι ν’ αφήνουν όλα τα γυναικόπαιδα και τους γέρους να φεύγουν, και να κρατούνε αιχμάλωτους μόνο τους άντρες και τ’ αγόρια. Η Σμύρνη είχε παραδοθεί στις φλόγες και στο αίμα. Ο κόσμος στριμωχνόταν στην παραλία ζητώντας προστασία απ’ τον Αγγλογαλλικό στόλο ΄ και παρακαλούσε τους συμμάχους του να τον σώσουν απ’ το λεπίδι. Μα οι ξένοι είχαν, λέει, διαταγές να μην επεμβαίνουν! Και κάθονταν, πάνω στα καράβια τους με σταυρωμένα χέρια, και κάπνιζαν τα τσιμπούκια τους! Και κοίταζαν, σα θεατές, το φοβερό μαρτύριο ενός ολόκληρου πληθυσμού. Κι όσοι είχαν λεφτά, έδιναν μιαν ολόκληρη περιουσία για να τους πάρουν οι βάρκες. Μα τις περισσότερες φορές τους εκτοπίζανε άλλοι πιο χεροδύναμοι και σβέλτοι, σπρώχναν τους πρώτους κι άρπαζαν τη θέση τους. Κι βάρκες, αναποδογύριζαν κι οι άνθρωποι πνίγονταν μέσα στον πανικό, σα τις μύγες.

Διδώ Σωτηρίου, Οι νεκροί περιμένουν. Μυθιστόρημα, Κέδρος, Αθήνα 1983 (15η έκδ.), σ.136

ΤΑΙΝΙΕΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΓΕΣ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ

Δημιουργία ενός λεξικού με όρους που συναντούν στο μάθημα.

ΕΚΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ Ε΄ΦΑΣΗ

https://youtu.be/6jJpnmxHsL0

ΑΦΗΓΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

 

https://atheo.gr/yliko/isst/e5.q/index.html

ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ Δ΄ΦΑΣΗ

https://atheo.gr/yliko/isst/qu/e5/index.html

ΕΡΩΤΑΠΟΚΡΙΣΕΙΣ

https://wordwall.net/el/resource/15105664

ΣΤΑΥΡΌΛΕΞΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ

http://5dim-alexandr.ima.sch.gr/yliko/st/istoria/e/E.5..html

ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΟ

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ Γ΄ΦΑΣΗ

https://recogito.pelagios.org/document/ui77akg1giszk4/part/1/edit

Αφήγηση Ιγνάτιου Ορφανίδη

https://www.bookwidgets.com/play/YWyshyZ_-iQAFyEXWAgAAA/XC7YRXT/emeis-idrusame?teacher_id=5000408326471680

Ερωτήσεις πάνω στην αφήγηση

 

https://www.ertflix.gr/series/ser.203323-mia-kleronomia

Σειρά ντοκιμαντέρ για την προσφυγιά

 

 

https://www.ertflix.gr/series/ser.205838-taragmena-khronia

ντοκιμαντερ για την προσφυγια

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ Β’ ΦΑΣΗ

https://time.graphics/line/627630

Χρονοδιάγραμμα

https://maphub.net/kiolalis/makronisos

Διαδραστικός χάρτης

https://storymaps.arcgis.com/stories/e130ef4e506a48398f95e20e93a18294

Εμείς ιδρύσαμε την Μακρόνησο

 

https://uploads.knightlab.com/storymapjs/0623dd7eade12a96ac6afd232323e510/akoma-psenetai-kai-brazei-ekeinos-o-tsormpas-to-odoiporiko-enos-prosphuga/index.html

Διαδραστικός χάρτης αφήγησης

 

https://kids4thecity.gr/timeline1/

Χρονολόγιο για τους πρόσφυγες της Μ. Ασίας

 

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ Α’ ΦΑΣΗ

https://youtu.be/2M0wagyfnmg

ΑΝΙΜΑΙΣΟΝ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΒΙΝΤΕΟ

https://youtu.be/lM6_7EKTKWM

ΒΙΝΤΕΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ