Σχολικές Εκδρομές: Σωστός θεσμός, αλλά. | Γιάννης Κεΐσογλου

Εφιάλτης για πολλούς γονείς και εκπαιδευτικούς γίνονται οι πενθήμερες

Πεδίο απόκτησης γνώσεων και εμπειριών ή ξεφαντώματος και έκφρασης απωθημένων;

Τα Γιάννινα από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς των μαθητών

Ο καιρός... άνοιξε και μαζί η διάθεση των μαθητών, που η αλήθεια είναι ότι από την αρχή της σχολικής χρονιάς ο νους τους είναι στην πενθήμερη! Οι προετοιμασίες πολλές, οι ιδέες και τα σχέδια για τον καλύτερο προορισμό πέφτουν καθημερινά στα... θρανία, οι επαφές με ταξιδιωτικά γραφεία συχνές και στόχος τους να εξασφαλιστεί ένα φθηνό πακέτο που θα περιλαμβάνει τα πάντα και φυσικά όσο το δυνατόν περισσότερο ελεύθερο χρόνο. Από την άλλη οι εκπαιδευτικοί κάθονται σε «αναμμένα κάρβουνα»!

ΚΟΡΥΦΩΝΟΝΤΑΙ ΤΟ ΠΑΣΧΑ
Στη γωνία... παραμονεύουν τα ταξιδιωτικά γραφεία, που υπόσχονται στους μαθητές αξέχαστες εκδρομές, με οικονομικά πακέτα που τα έχουν όλα. Οι πολυήμερες σχολικές εκδρομές έχουν ήδη ξεκινήσει και αναμένεται να κορυφωθούν λίγο πριν και λίγο μετά το Πάσχα.
Οι μαθητές βρίσκονται σε αναβρασμό, αφού για πολύ καιρό προσπαθούν να οργανώσουν τις εκδρομές, τόσο σε επίπεδο προορισμού, όσο και σε επίπεδο τιμών. Δεν είναι λίγα τα σχολεία που πραγματοποιούν εκδρομές ακόμη και εκτός Ελλάδος, αφού τα πακέτα που προσφέρουν πολλά ταξιδιωτικά γραφεία είναι δελεαστικά.
ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ
Μια άλλη όμως διάσταση, είναι η οικονομική. Μαθητές έχουν καταγγείλει τουριστικά γραφεία για μη τήρηση των συμφωνηθέντων, αλλά και χαμηλού επιπέδου υπηρεσιών, κυρίως σε ότι αφορά τα ξενοδοχεία και το φαγητό. Από την άλλη, πολλοί εκπρόσωποι ταξιδιωτικών γραφείων αποφεύγουν να «μπλέκουν» όπως διατείνονται με μαθητές, αφού και αυτοί έχουν μάθει να ζητούν ακόμη και …μίζες! Το συνηθέστερο των φαινομένων είναι να ζητούν οι διοργανωτές να μην πληρώσουν τίποτε για τον εαυτό τους, αλλά να τους δοθεί και ένα ποσό προκειμένου να κλείσουν μαζί τους το ταξίδι!
ΤΑ ΔΥΣΑΡΕΣΤΑ
Οι πενθήμερες εκδρομές πραγματικά μένουν αξέχαστες, δυστυχώς όμως σε ορισμένες περιπτώσεις τραυματίζουν τον ψυχισμό των παιδιών και από ανέμελες μετατρέπονται σε εφιαλτικές. Μέχρι τώρα πολλά είναι πανελλαδικά τα περιστατικά που έχει καταγράψει το αστυνομικό δελτίο, ενώ άλλα δεν έγιναν ποτέ γνωστά, αφού οι μαθητές τα κρύβουν βαθιά μέσα τους. Συλλήψεις, για κατοχή ουσιών από μαθητές, βαριά περιστατικά σοβαρής μέθης, ατυχήματα σωρηδόν, μαθητές που είχαν αφαιρέσει το σαμπουάν και μέσα είχαν βάλει μεθαμφεταμίνη, βρέθηκαν πολλοί να κάνουν χρήση χαπιών «έκσταση» και χασίς. Μαθήτρια έπεσε από το μπαλκόνι ξενοδοχείου, ευτυχώς χωρίς να πάθει κάτι σοβαρό, όταν προσπάθησε να περάσει από μπαλκόνι σε μπαλκόνι, για να επισκεφθεί συμμαθητές της.
ΟΙ ΕΠΙΚΡΙΤΕΣ
Για τους επικριτές των πενθήμερων εκδρομών, αυτές αποτελούν περισσότερο πεδίο ξεφαντώματος και έκφρασης απωθημένων, μέσα σε ένα
πλαίσιο πλήρους εμπορευματοποίησης, παρά μία λειτουργία ανταλλαγής γνώσεων, απόκτησης γνωστικών εμπειριών και ό,τι άλλο, εν πάση περιπτώσει, εντάσσεται στα πλαίσια μιας εκπαιδευτικής λειτουργίας. Και όπως σημειώνουν, δυστυχώς, σε τέτοιες εκδρομές δεν είναι καθόλου σπάνια πλέον τα φαινόμενα σεξουαλικής κατάχρησης, ακόμη και κακοποίησης, με ηλεκτρονικά μάλιστα πειστήρια που διακινούνται στο διαδίκτυο, διασύροντας κυρίως κοπέλες -με τις αναμενόμενες επιπτώσεις στο άμεσο κοινωνικό περιβάλλον.
ΣΩΣΤΟΣ Ο ΘΕΣΜΟΣ, ΑΛΛΑ…
Ο θεσμός της πενθήμερης συμπληρώνουν είναι απόλυτα σωστός. Δυστυχώς όμως πολλές φορές παρεκλίνει του στόχου του. Οι καθηγητές δεν τολμούν να συνοδεύσουν εθελοντικά τους μαθητές, λόγω υψηλού ρίσκου. Άλλοι καθηγητές -ελάχιστοι, όντως- μεταβαίνουν ως συνοδοί, αλλά αδιαφορούν πλήρως για την τύχη των μαθητών τους. Ελάχιστοι δε από αυτούς τους καθηγητές κάνουν τα στραβά μάτια ή ακόμη και συμμετέχουν. Οι πενθήμερες εκδρομές, σε συνδυασμό με τον αυθορμητισμό που διακρίνει τους νέους στην ηλικία αυτή, έχει στο παρελθόν αποφέρει ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Είναι όμως μια μεγάλη γιορτή γι’ αυτούς, που σηματοδοτεί το τέλος της παιδικότητας και τη μετάβαση στην ενηλικίωση. Τα παιδιά θα μεγαλώσουν, θα πάνε πολλές εκδρομές, αλλά η «πενταήμερη» θα μείνει για πάντα χαραγμένη στη μνήμη τους, σαν η ωραιότερη ανάμνηση της νιότης τους.
ΑΓΩΝΙΑ ΚΑΙ ΑΓΧΟΣ…
Όσο η χαρά, η προσμονή και η αγωνία των μαθητών είναι μεγάλη, άλλη τόση αγωνία και άγχος έχουν και οι δάσκαλοι, που σε ένα μεγάλο ποσοστό τους προσπαθούν να βρουν δικαιολογίες, για να μην συνοδεύσουν τα παιδιά στην μεγάλη εκδρομή. Δυο κόσμοι αντίθετοι, στην ίδια σχολική κοινωνία. Στη μέση οι γονείς, που ζουν το δικό τους «δράμα». Πολλοί δεν ξέρουν τι να κάνουν. Αν αντιδράσουν αρνητικά γνωρίζουν ότι θα έρθουν σε σύγκρουση με ένα ατράνταχτο σύνολο επιχειρημάτων «δεν μου έχετε εμπιστοσύνη, όλοι θα πάνε μόνο εγώ θα λείπω, γιατί οι άλλοι γονείς εγκρίνουν στα παιδιά τους να πάνε, έχετε μείνει στην εποχή σας, μετά λένε ότι δεν υπάρχει χάσμα γενεών, κ.λ.π».
Εκείνοι θα αντιτείνουν το δικό τους επιχείρημα, που επίσης θεωρούν ότι είναι ισχυρό, αν και προβλέπουν ότι δεν θα πιάσει τόπο, θα επικαλεστούν τον μεγαλύτερο φόβο του γονιού που είναι ένας, «μήπως και μπλέξει το παιδί, τόσα ακούμε για τις εκδρομές, τη διασκέδαση και τις νύχτες στα ξενοδοχεία».
ΤΕΛΙΚΑ ΚΑΜΠΤΟΝΤΑΙ…
Η μάχη που δίνεται τις περισσότερες φορές είναι άνιση. Ξέρουν και οι γονείς ότι η εκδρομή έχει καθιερωθεί στις συνειδήσεις των παιδιών και είναι στην ουσία ο αποχαιρετισμός στην μαθητική τους ζωή. Αυτό εξάλλου είναι και το τελευταίο, αλλά και το πιο αποτελεσματικό από τα «όπλα» των παιδιών, που συνήθως κάμπτει τις όποιες αντιστάσεις και αντιδράσεις, με την... συμφωνία όμως να αποδεχτούν οι μαθητές τις συχνές τηλεφωνικές κλήσεις στο κινητό.
ΕΝΤΟΣ ΚΙ ΕΚΤΟΣ ΕΛΛΑΔΟΣ…
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας για το 2010 και ιδίως για το διάστημα που διοργανώνονται οι πολυήμερες εκδρομές, της Γ’ Λυκείου πραγματοποιήθηκαν σε ποσοστό 52% σε προορισμούς του εσωτερικού, με δημοφιλέστερους τη Θεσσαλονίκη, τη Ρόδο, το Ηράκλειο και την Κέρκυρα και κατά 48% σε προορισμούς του εξωτερικού, με δημοφιλέστερους την Ιταλία, την Ισπανία και την Τσεχία. Συγκεντρωτικά, οι πολυήμερες εκδρομές όλων των τάξεων (διήμερες, τριήμερες και πολυήμερες), πραγματοποιήθηκαν κατά 76% σε προορισμούς του εσωτερικού με δημοφιλέστερους τη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα και τα Χανιά και κατά 24% σε προορισμούς του εξωτερικού με δημοφιλέστερους την Ιταλία και την Ισπανία.  Τα Γιάννενα προτίμησε το 2% των μαθητών που έκαναν πολυήμερες και το 7% των μαθητών που έκαναν διήμερες, τριήμερες και πολυήμερες εκδρομές, αναδεικνύοντάς τα ως έναν από τους δημοφιλείς προορισμούς.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ…
• Ποια είναι όμως τα κριτήρια επιλογής των προορισμών από τους μαθητές και πόσο διατεθειμένοι φέρονται οι εκπαιδευτικοί να συνοδεύσουν τα παιδιά σε αυτές;
• Τι περιλαμβάνει συνήθως το πρόγραμμα των εκδρομών και σε ποιο βαθμό τηρείται απαρέγκλιτα;
• Πόσο ανταποκρίνονται στην αλήθεια οι κατά καιρούς εμφανιζόμενες δημόσιες καταγγελίες γονέων σχετικά με επεισόδια εις βάρος των παιδιών τους από συμμαθητές τους ή ακόμη και από συνοδούς;
• Πόσο σύμφωνους βρίσκουν αυτές οι εκδρομές τους γονείς;
Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ…
Να όμως τι προβλέπεται από το Υπουργείο για τις εκδρομές:
«H πραγματοποίηση εκδρομών δεν είναι υποχρεωτική για τα Σχολεία και κατά συνέπεια δεν είναι δυνατό να υποχρεωθούν μαθητές ή καθηγητές να μετέχουν αν δεν το επιθυμούν, συνιστάται όμως κάθε Σχολείο να καταβάλλει σχετική προσπάθεια για την πραγματοποίηση εκδρομών, όταν προπαντός τις επιβάλλουν εκπαιδευτικοί λόγοι και όταν με αυτές προάγεται το γενικό μορφωτικό έργο του Σχολείου…» αναφέρεται στη σχετική εγκύκλιο. Δεν υπάρχει περίπτωση όμως, όπως αποδεικνύεται στην πράξη, να μην γίνει η εκδρομή.
ΤΙ ΝΑ ΠΡΟΣΕΧΟΥΝ…
Ιδιαίτερη αξία έχουν τα όσα γράφει για το τι πρέπει να προσέχουν και τι να αποφεύγουν οι μαθητές στη διάρκεια των σχολικών εκδρομών τους, η Άννα Ευθυμίου πρόεδρος της ΜΚΟ «ΝΕΟΙ»:
• «Άρχισαν πυρετωδώς οι προετοιμασίες και φέτος για τις πενθήμερες εκδρομές των Λυκείων, που όλοι οι μαθητές περιμένουν αγωνιωδώς. Blogs  (ιστολόγια), chat rooms και ιστοχώροι κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, hi5, myspace) έχουν βομβαρδιστεί από μηνύματα νέων για τις πενθήμερες εκδρομές των σχολείων τους, όπως για παράδειγμα το μέρος προορισμού, το όνομα του ξενοδοχείου που θα διαμείνουν, ημερομηνίες, ονόματα.
Οι μαθητές είναι καλό να έχουν υπόψη τους τα εξής:
• Προσέχουμε τι πληροφορίες δίνουμε στο διαδίκτυο για την προσωπική μας ζωή – ποτέ δεν ξέρουμε με ποιον συνομιλούμε με σιγουριά και ποιος θα τις διαβάσει.
• Σεβόμαστε πάντα την προσωπική ελευθερία του συμμαθητή μας. Το γεγονός ότι βρισκόμαστε εκτός σχολείου, δεν μας δίνει το δικαίωμα να
καταπατάμε τα δικαιώματά του.
• Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ έχει σχεδόν πάντα ανεπιθύμητα αποτελέσματα. Ζητήστε τη βοήθεια συμμαθητών σας ή καθηγητών, σε
περίπτωση που δεν αισθάνεστε καλά.
• Είναι παράνομο να βιντεοσκοπούμε ή να τραβάμε φωτογραφίες συμμαθητές μας σε άσεμνες στάσεις και χωρίς τη συγκατάθεσή τους. Εάν το έκανε κάποιος αυτό σε εσάς θα σας άρεσε;
• Τα χρήματα που έχουμε μαζί μας δεν τα κουβαλάμε πάντα όλα πάνω μας σε περίπτωση που κάποιος μας κλέψει. Αφήστε μερικά στο δωμάτιό σας ή απευθυνθείτε στους καθηγητές σας, για να τα φυλάξουν.
• Προσέχουμε τα νοθευμένα ποτά. Εάν υποψιάζεστε ότι κάτι δεν πάει καλά με τη γεύση του ποτού σας, απευθυνθείτε στον υπεύθυνο καθηγητή και αλλάξτε ποτό.
• Εάν το ξενοδοχείο διαθέτει πισίνα να θυμάστε ότι δεν είναι συνετό να κάνουμε βουτιές μετά από κατανάλωση φαγητού και αλκοόλ. Εάν πάλι θέλετε να κάνετε χρήση, βεβαιωθείτε ότι έχετε μαζί σας κάποιον καθηγητή υπεύθυνο.
• Εάν κάποιος εξωσχολικός βρεθεί στο ξενοδοχείο σας ενημερώστε άμεσα τον υπεύθυνο της εκδρομής

One thought on “Σχολικές Εκδρομές: Σωστός θεσμός, αλλά. | Γιάννης Κεΐσογλου

Αφήστε μια απάντηση