Posted on March 24, 2020
Εικονικές επισκέψεις σε μουσεία – Ιστορία Τέχνης (Β-Γ-Δ)
(άρθρο-οδηγός από "Τα Νέα της Τέχνης")
Το https://artsandculture.google.com/ είναι το απόλυτο passepartout που ανοίγει πόρτες σε περισσότερα από 1.200 ιδρύματα και χώρους πολιτισμού διεθνώς, από το Μουσείο της Ακρόπολης έως το Μάτσου Πίτσου. Το υλικό φαντάζει ανεξάντλητο και είναι οργανωμένο σε κατηγορίες ώστε να φθάσεις πιο γρήγορα στον «προορισμό» σου επιλέγοντας ανά συλλογή, θέμα, εικαστικό μέσο, καλλιτέχνη ή καλλιτεχνικό κίνημα.
Εναλλακτικά, απλώς τσεκάρεις τι προγράμματα περιήγησης και ξεναγήσεων προσφέρουν μεγάλα μουσεία στις ιστοσελίδες τους. Από την Καπέλα Σιστίνα και τα Δωμάτια του Ραφαήλ έως το Μουσείο του Pio Clementino και τη Νέα Πτέρυγα, οι διαδρομές 360 μοιρών στα Μουσεία του Βατικανού (http://www.museivaticani.va/) είναι γιορτή για τα μάτια.
To Μουσείο του Λούβρου (www.louvre.fr/en/visites–en–ligne) προσφέρει πρόσβαση στη συλλογή αιγυπτιακών αρχαιοτήτων, στην αίθουσα του Απόλλωνα με την εμβληματική οροφογραφία του Ντελακρουά και στην τάφρο του οχυρού.
Το Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης (www.metmuseum.org) αν μη τι άλλο έχει αναδείξει την ιντερνετική επικοινωνία του με το κοινό σε απόλυτα προσωποποιημένη εμπειρία. Στα βίντεο της ενότητας Connections οι άνθρωποι του μουσείου ―επιμελητές, συντηρητές, βιβλιοθηκονόμοι, εργαζόμενοι στα τμήματα εκδόσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ντιζάινερ, φωτογράφοι, φύλακες― προσφέρουν τη δική τους ματιά σε επιλεγμένα θέματα και ενότητες εκθεμάτων. Στα επεισόδια της σειράς 82nd & Fifth, πάλι, 100 επιμελητές μιλούν για 100 έργα τέχνης που άλλαξαν τον τρόπο με τον οποίο οι ίδιοι βλέπουν τον κόσμο.
Ο αναμενόμενος (εικονικός) δρόμος για να φθάσεις στα πάλαι ποτέ Χειμερινά Ανάκτορα στην Αγία Πετρούπολη, που στεγάζουν αμύθητους θησαυρούς από διαφορετικές γωνιές του κόσμου, περνά φυσικά από την ιστοσελίδα του μουσείου (https://www.hermitagemuseum.org/). Ο φιλμικός θα σε έφερνε ξανά μπροστά στη Ρώσικη Κιβωτό του Αλεξάντερ Σοκούροφ. Εμείς πάντως πετύχαμε διαδικτυακά και ένα διαφορετικό μονοπλάνο περιήγησης στις υπέρλαμπρες αίθουσες σε μια διαφήμιση ―ναι, διαφήμιση― για το iPhone 11pro. Χωρίς λόγια ή περεταίρω πληροφορίες, με υποβλητική μουσική υπόκρουση και με παράλληλες περφόρμανς στο χώρο, διασχίζει μέσα σε ένα πεντάωρο 45 αίθουσες και φέρνει πιο κοντά μας 588 θησαυρούς τέχνης. Περισσότερα εδώ https://www.youtube.com/watch?v=49YeFsx1rIw&feature=youtu.be
Η καραντίνα λόγω κορονοϊού ενεργοποίησε αντανακλαστικά online εξωστρέφειας στους ανθρώπους του πολιτισμού στη γείτονα. Στη Φλωρεντία, το Ουφίτσι δηλώνει παρόν στα κοινωνικά δίκτυα και μέσα από την πρωτοβουλία #UffiziDecameron μας ταξιδεύει με εικόνες, ιστορίες και βίντεο στις συλλογές του, καθώς και στο Palazzo Pitti και τους κήπους Μπόμπολι. Το εγχείρημα δανείζεται τον τίτλο του από το Δεκαήμερο, το περίφημο βιβλίο του Βοκάκιου, το οποίο εκτυλίσσεται κατά τον 14ο αιώνα στις εξοχές της πόλης, όπου κατέφυγαν δέκα φίλοι για να ξεφύγουν από την επιδημία της πανώλης και περνούν το χρόνο τους αφηγούμενοι ιστορίες. «Θα σας λέμε ιστορίες κάθε μέρα, ακριβώς όπως στο αριστούργημα του Βοκάκιου. Θα αποφύγουμε κάθε μετάδοση της ασθένειας, παρά μόνο τη μετάδοση της ομορφιάς», δήλωσε σχετικά ο διευθυντής του μουσείου Eike Schmidt.
Από τα περίχωρα του Τορίνο, η ομάδα του Castello di Rivoli, με επικεφαλής τη διεθνούς φήμης Ιταλοαμερικανίδα ιστορικό τέχνης και επιμελήτρια Carolyn Christov–Bakargiev, λανσάρει τον Ψηφιακό Κόσμο. Η ιστοσελίδα του πρώτου μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ιταλία τροφοδοτείται με ψηφιακά έργα τέχνης, από το φιλμ Mother της 34χρονης Βρετανίδας Marianna Simnett μέχρι τη σειρά σύντομων βίντεο Ephimeris του καλλιτέχνη της Arte Povera, Giuseppe Penone.
Η έκθεση «Ο Ρέμπραντ και η τέχνη του πορτρέτου στο Άμστερνταμ, 1590-1670 (Rembrandt y el retrato en Amsterdam, 1590-1670)» μπορεί να έχει κλείσει, μαζί με το Εθνικό Μουσείο Thyssen–Bornemisza που τη φιλοξενεί στη Μαδρίτη, αλλά μπορούμε να τη δούμε χαλαρά από τον καναπέ μας. Δωμάτιο το δωμάτιο, έργο το έργο, με λίγα κλικ στο https://static.museothyssen.org/microsites/exposiciones/2020/Rembrandt/index.htm
Νέες ψηφιακές πρωτοβουλίες ανακοίνωσε και το τορινέζικο ίδρυμα Fondazione Sandretto Re Rebaudengo. «Παρόλο που δεν είναι δυνατόν να επισκεφθείτε αυτοπροσώπως την έκθεση της Berlinde De Bruyckere, με καθημερινές ιστορίες στο Instagram, στο Facebook και στην ιστοσελίδα μας θα σας κάνουμε να αισθανθείτε σαν να βρίσκεστε εδώ» υπόσχονται διαδικτυακώς. Προσκαλούν δε τους μαθητές να έρθουν σε επαφή (στην αγγλική γλώσσα) με τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης και το έργο διάσημων δημιουργών (π.χ. Ragnar Kjartansson, Maurizio Cattelan, Goshka Macuga) μέσα από τo πρότζεκτ Art at Times στο https://www.ispeakcontemporary.org/ebook
Από το χώρο των ελληνικών γκαλερί, η CAN της Χριστίνας Ανδρουλιδάκη έχει αναρτήσει απόψεις από την τρέχουσα έκθεση της Σίλειας Δασκοπούλου με πορτρέτα ανδρών στο artsy (https://www.artsy.net/show/can-christina-androulidaki-celia-daskopoulou-1936-2006-men-and-motorcycles).