Loading...
Γνώσεις

Τα 10 μεγαλύτερα αεροπλάνα που κατασκευάστηκαν ποτέ

Από την αρχή της πτήσης, τα αεροσκάφη έχουν γίνει μεγαλύτερα, καλύτερα και πιο ισχυρά. Μερικά από τα μεγαλύτερα αεροσκάφη μπορούν να μεταφέρουν αρκετές εκατοντάδες επιβάτες και να πετάξουν με ασφάλεια σε πολύ μεγάλες αποστάσεις. Τα μεγάλα αεροσκάφη κυμαίνονται από εμπορικά επιβατικά και φορτηγά αεροσκάφη μέχρι στρατιωτικά αεροσκάφη και αεροσκάφη ειδικού σκοπού. Παρακάτω θα δούμε τα 10 μεγαλύτερα.

Airbus A380

Προσφέρει μέγιστη χωρητικότητα επιβατών (853), αλλά οι αεροπορικές εταιρείες το λειτουργούν με τυπική χωρητικότητα από 400 έως 550 θέσεις. Τέτοια υψηλή χωρητικότητα καταδεικνύει ένα κατόρθωμα μηχανικής παγκόσμιας κλάσης - δυστυχώς, δεν λειτούργησε τόσο καλά όσο ελπίζαμε για τις περισσότερες αεροπορικές εταιρείες.

Η εξαίρεση είναι η Emirates πέτυχε το superjumbo με το μοντέλο που βασίζεται στο κέντρο, αλλά οι περισσότερες αεροπο, η οποίαρικές εταιρείες έχουν δυσκολευτεί. Η άνοδος της ικανότητας των δικινητήρων αεροσκαφών και η απομάκρυνση από τις λειτουργίες hub-and-spoke προς όφελος των point-to-point κατέστρεψαν τις δυνατότητες του αεροσκάφους.

Δυστυχώς, με τις αυξανόμενες συνταξιοδοτήσεις, αποτυγχάνει να βρει νέα χρήση. Μόνο η Hi Fly ανέλαβε κάποτε ένα μεταχειρισμένο αεροσκάφος για χρήση τσάρτερ, αλλά ακόμη και αυτή το έχει αποσύρει τώρα. Οι δυνατότητές του στην αγορά φορτίου είναι περιορισμένες λόγω του σχεδιασμού του, και παρόλο που θα αποτελούσε ένα εξαιρετικό ιδιωτικό τζετ ή μεταφορά VIP, το μέγεθος και οι περιορισμοί του μέχρι στιγμής έχουν εμποδίσει αυτό να συμβεί.

British Airways Airbus A380 στο αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου LHR shutterstock_2179773863

Boeing 747-8

Το 747 είναι φυσικά το άλλο πολύ μεγάλο επιβατικό τζετ. Το πιο πρόσφατο 747-8 είναι η μεγαλύτερη έκδοση που προσφέρεται, με μόλις τρία μέτρα μακρύτερο από το A380. Αλλά έχει χαμηλότερη μέγιστη χωρητικότητα (605). Έχει επίσης πολύ μικρότερο άνοιγμα φτερών από το Superjumbo (68,4 μέτρα σε σύγκριση με 79,95 μέτρα), κάτι που ήταν πλεονέκτημα καθώς αυξάνει τον αριθμό των αεροδρομίων στα οποία μπορεί να λειτουργήσει.

Μέχρι το A380, το 747 ήταν το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος που πετούσε. Αυτό ήταν το σήμα κατατεθέν του από την κυκλοφορία του το 1968. Αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Pan Am. Η αεροπορική εταιρεία είχε γνωρίσει επιτυχία με το Boeing 707 και ήθελε να το προχωρήσει περαιτέρω με ένα νέο αεροσκάφος με διπλάσιο μέγεθος. Στην πραγματικότητα, αρχικά είχε σχεδιαστεί με ένα ολόσωμο άνω κατάστρωμα, αλλά αυτό δεν μπορούσε να γίνει για να λειτουργήσει με απαιτήσεις ασφαλείας.

Η Pan Am έκανε για πρώτη φορά παραγγελία για 25 747 κοντά στην έναρξη του προγράμματος παραγωγής. Με τα χρόνια, η Boeing δημιούργησε πέντε σημαντικές παραλλαγές του jumbo , τις -100, -200, -300, -400 και -8, με τη δημοφιλέστερη να είναι η -400, που αντιστοιχεί σχεδόν στο ήμισυ της συνολικής παραγωγής Boeing 747. Αν και η Pan Am ήταν ο πρώτος αερομεταφορέας του 747, η Japan Airlines ήταν η αεροπορική εταιρεία με τον υψηλότερο αριθμό, λειτουργώντας 112 όλα αυτά τα χρόνια.

Ένα Boeing 747-8 της Lufthansa που πετά στον ουρανό.

Boeing 777-9

Καθώς τα δοκιμαστικά αεροσκάφη πετούν τώρα, φαίνεται σκόπιμο να συμπεριληφθεί το επερχόμενο 777X της Boeing . Η μεγαλύτερη παραλλαγή, το 777-9, θα είναι το μακρύτερο επιβατικό αεροσκάφος που έχει κατασκευαστεί ποτέ, σε μήκος μόλις 76 μέτρων. Και θα προσφέρει τυπική χωρητικότητα έως και 426, όχι πολύ μακριά από αυτή του 747-8, καθιστώντας το την τέλεια αντικατάσταση για το 747 .

Σε αντίθεση με τα άλλα επιβατικά αεροσκάφη αυτής της λίστας, το 777X είναι ένα δικινητήριο αεροσκάφος. Και αυτοί οι νέοι κινητήρες GE9X είναι οι μεγαλύτεροι και ισχυρότεροι εμπορικοί κινητήρες που κατασκευάστηκαν ποτέ - μεγαλύτεροι από την άτρακτο ενός 737! Το 777X θα φέρει μια νέα εποχή διδύμων πολύ υψηλής χωρητικότητας, πολύ αποδοτικών. Είναι απίθανο να ξαναδούμε μεγαλύτερα τετρακινητήρια εμπορικά τζετ για αρκετό καιρό. Ωστόσο, θα μπορούσαν να υπάρξουν περισσότερες εξελίξεις σε αυτόν τον τομέα, καθώς η Boom Supersonic επανασχεδίασε πρόσφατα την επερχόμενη Overture της ως quadjet.

Πρέπει ακόμη να περιμένουμε λίγο για να δούμε το 777X σε αεροπορική χρήση, ο κατασκευαστής αναμένεται να παραδώσει το πρώτο του αεροσκάφος το 2025. Η ανάπτυξη καθυστέρησε λόγω προβλημάτων κινητήρα και προβλημάτων με τις δομικές δοκιμές . Και οι καθυστερήσεις στην παραγωγή έχουν επίσης αυξηθεί λόγω της επιβράδυνσης κατά τη διάρκεια της πανδημίας.

Ένα Boeing 777X με τη συλλογή του κατασκευαστή φαίνεται να πετά στο 2022 στο Farnborough Airshow

Antonov An-225

Το μεγαλύτερο αεροσκάφος της Antonov, που δεν υπάρχει πλέον, ήταν το Antonov An-225 Mriya. Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τον βομβαρδισμό του αεροδρομίου Gostomel την πρώτη μέρα του πολέμου, το ουκρανικό εξακινητήριο αεροσκάφος φορτίου «Όνειρο» ή ό,τι έχει απομείνει από αυτό, βρίσκεται ανάμεσα στα ερείπια έξω από το Κίεβο.

Το An-225 ήταν ένα στρατηγικό αεροσκάφος φορτίου αερομεταφοράς που σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από το Antonov Design Bureau στη Σοβιετική Ένωση.

Antonov An-225 που αναχωρεί από τη Λειψία

Antonov An-124

Με τον ίδιο κατασκευαστή, το An-124 είναι μικρότερο από το An-225, αλλά είναι ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά ανεπτυγμένα φορτηγά. Πρωτοπέταξε το 1982 και έχουν κατασκευαστεί 55 αεροσκάφη. Μέχρι να παρουσιαστεί το 747-8, ήταν το βαρύτερο αεροσκάφος εμπορικής παραγωγής.

Από τον Μάιο του 2023, σύμφωνα με στοιχεία του ch-aviation.com, 18 An-124 είναι επί του παρόντος ενεργά. Τα περισσότερα λειτουργούν από τη ρωσική Πολεμική Αεροπορία και δύο από τον Ρώσο ειδικό στον τομέα των φορτίων Volga-Dnepr. Η εταιρεία εμπορευματικών μεταφορών της Ουκρανίας Antonov Airlines εξακολουθεί να πετά με τέσσερις μονάδες και η Maximus Air Cargo με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα διαθέτει μία.

Το Antonov An-124 φορτώνεται με φορτίο

Lockheed C-5 Galaxy

Συνεχίζοντας με μεγάλα μεταφορικά αεροσκάφη, το C-5 Galaxy βρίσκεται επίσης ψηλά στη λίστα όσον αφορά το μέγεθος και το ωφέλιμο φορτίο. Είναι ένα στρατιωτικό μεταφορικό αεροσκάφος που κατασκευάστηκε από τον αμερικανικό κατασκευαστή Lockheed και τέθηκε σε υπηρεσία το 1970. Ακολούθησε άλλους επιτυχημένους μεταφορείς, όπως το C-130 Hercules, αλλά απλώς έπρεπε να είναι μεγαλύτερο.

Με μήκος λίγο πάνω από 75 μέτρα, είναι μεγαλύτερο τόσο από το A380 όσο και από το An-124. Μπορεί να μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο 127 τόνων και προσθέτει ανεφοδιασμό εν πτήσει για μια τεράστια γκάμα. Παραμένει σε ενεργό υπηρεσία με την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ, αν και πολλά μεγάλα μεταγωγικά αεροπλάνα την έχουν ακολουθήσει. Το Boeing C-17 Globemaster είναι ένα κορυφαίο παράδειγμα - είναι μεγάλο αλλά όχι τόσο μεγάλο όσο το C-5.

Η Lockheed ενδιαφέρθηκε επίσης για έναν ακόμη μεγαλύτερο αντικαταστάτη. Το λεγόμενο VLST (Very Large Subsonic Transport) προτάθηκε τη δεκαετία του 1990 αλλά δεν αναπτύχθηκε ποτέ. Μια επιβατική έκδοση θα είχε δύο καταστρώματα, τέσσερις διαδρόμους και θα μετέφερε έως και 900 επιβάτες.

Ένα C-5 στο αεροδρόμιο

Airbus Beluga XL

Τεχνικά, το Beluga XL δεν είναι τύπος αεροσκάφους αλλά τροποποίηση του Airbus A330. Ως εκ τούτου, ορισμένοι μπορεί να αμφισβητήσουν εάν θα έπρεπε να εμφανίζεται σε μια τέτοια λίστα. Αλλά όπως και να το αντιμετωπίσετε, είναι ένα από τα μεγαλύτερα αεροσκάφη που θα δείτε να πετάει τακτικά. Σε όγκο, είναι το μεγαλύτερο. Προσφέρει όγκο ατράκτου 2.209 κυβικά μέτρα. Για σύγκριση, το Dreamlifter της Boeing έρχεται πίσω στα 1.840 κυβικά μέτρα.

Από την αρχή, η Airbus έχει χωρίσει την κατασκευή αεροσκαφών σε πολλές τοποθεσίες. Δημιουργήθηκε ως κοινοπραξία αρκετών ευρωπαίων κατασκευαστών για να αντιμετωπίσει την Boeing. Η Airbus κατασκεύασε το Beluga XL (και τον προκάτοχό του Beluga) για τη μεταφορά των εξαρτημάτων του αεροσκάφους.

Το Beluga πέταξε το 1995, βασισμένο στο πλαίσιο του αεροσκάφους A300 και χρησιμοποιήθηκε κυρίως για την κατασκευή του A340. Το Beluga XL, βασισμένο στο A330-200F, ακολούθησε στις αρχές του 2010. Το πιο σημαντικό μέγεθός του χρειαζόταν για μεγαλύτερα εξαρτήματα του A350.

Beluga XL

Boeing Dreamlifter

Το Dreamlifter είναι ο τροποποιημένος μεταφορέας ατράκτου της Boeing. Αυτό βασίζεται σε μια τεντωμένη άτρακτο 747-400, με μια καινοτόμο αιωρούμενη ουρά πόρτα που επιτρέπει την πλήρη πρόσβαση στην άτρακτο.

Σχεδιάστηκε για να μεταφέρει ανταλλακτικά Boeing 787 από προμηθευτές στην Ιταλία και την Ιαπωνία στις εγκαταστάσεις τελικής συναρμολόγησης στην Ουάσιγκτον και τη Νότια Καρολίνα. Το πρώτο Dreamlifter τέθηκε σε υπηρεσία το 2007 και πετουν 4.

Είναι ένα τεράστιο αεροσκάφος αλλά νικημένο από άλλους όσον αφορά τα στατιστικά. Για όγκο ατράκτου, μπαίνει πίσω από το Beluga XL. Και ενώ είναι μεγαλύτερο από το Beluga XL και το 747-400, ηττάται με το 747-8. Η τετρακινητήρια βάση του 747 προσφέρει πολύ υψηλότερο ωφέλιμο φορτίο από το Beluga XL, αλλά λιγότερο από το μισό από αυτό του An-225 ενώ ήταν ακόμη σε λειτουργία.

Ένα Boeing Dreamlifter με την πόρτα του φορτίου ανοιχτή.

Hughes H-4 Hercules

Το Hughes H-4 Hercules ήταν ένα από τα μεγαλύτερα αεροσκάφη που κατασκευάστηκαν ποτέ, αλλά δεν ξεπέρασε ποτέ τη μοναδική πρωτότυπη έκδοση. Είναι μια μεταφορά με ιπτάμενο σκάφος και σχεδιάστηκε για χρήση κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Θα μπορούσε να μεταφέρει 750 στρατιώτες ή δύο άρματα μάχης M4 των 30 τόνων. Ωστόσο, δεν άρχισε να πετά παρά το 1947, μετά το τέλος του πολέμου.

Έχει το δεύτερο μεγαλύτερο άνοιγμα φτερών που έγινε ποτέ, στα 97,8 μέτρα, και τροφοδοτείται από οκτώ κινητήρες Pratt & Whitney. Για τη διατήρηση των μετάλλων κατά τη διάρκεια των πολεμικών χρόνων, έχει μια ξύλινη άτρακτο, εξ ου και το παρατσούκλι του «Spruce Goose».

Το ένα πρωτότυπο έκανε δοκιμαστικές πτήσεις αλλά δεν μπήκε ποτέ σε υπηρεσία. Παραμένει συντηρημένο και εκτίθεται στο Evergreen Aviation and Space Museum στο Όρεγκον των ΗΠΑ.

hughes_h-4_hercules_-_spruce_goose_

Stratolaunch

Τελευταίο στη λίστα μας είναι το Stratolaunch (με το πλήρες όνομα του Scaled Composites Model 351 Stratolaunch). Αυτό το τεράστιο αεροπλάνο με διπλή άτρακτο έχει το μεγαλύτερο άνοιγμα φτερών από οποιοδήποτε άλλο αεροσκάφος ποτέ, εκπληκτικά 117 μέτρα.

Σχεδιάστηκε για να μεταφέρει έναν πύραυλο, βάρους έως και 250 τόνων, μεταξύ των ατράκτων για εκτόξευση σε τροχιά. Μεγάλο μέρος της τεχνολογίας, και οι έξι κινητήρες της, βασίζονται στο 747-400. Οι δύο άτρακτοι έχουν μήκος 73 μέτρα η καθεμία - και σε περίπτωση που αναρωτιέστε, οι πιλότοι κάθονται στο δεξί πιλοτήριο. Η αριστερή πλευρά είναι χωρίς πίεση και χρησιμοποιείται μόνο για εξοπλισμό.

Υπήρξαν καθυστερήσεις στο πρόγραμμα, κυρίως μετά τον θάνατο του ιδρυτή του Paul Allen το 2018. Ο νέος ιδιοκτήτης, η Cerberus Capital Management, αποφάσισε να μετατοπίσει τον ρόλο του αεροσκάφους ως όχημα εκτόξευσης για επαναχρησιμοποιήσιμα υπερηχητικά ερευνητικά οχήματα πτήσης. Μετά από δύο χρόνια καθυστέρηση από την πρώτη του πτήση, το Stratolaunch πέταξε ξανά τον Απρίλιο του 2021 . Πρόσφατα, η έκτη δοκιμαστική πτήση αεροσκάφους διακόπηκε μετά από ένα "απροσδόκητο αποτέλεσμα δοκιμής".

Stratolaunch

Πηγή: https://simpleflying.com/largest-planes-ever-made/

12/05/2024

One comment
Leave a Reply