Από τους Junior Ambassadors του EPAS σε συνεργασία με τον Όμιλο Στατιστικής

Ως Junior Ambassadors του προγράμματος Σχολεία Πρέσβεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (EPAS), είχαμε ως στόχο να διερευνήσουμε πώς οι νέοι αντιλαμβάνονται την Ευρωπαϊκή Ένωση: τον ρόλο της, τις αξίες, τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις της. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η φωνή της νεολαίας πρέπει να ακουστεί δυνατά στο ευρωπαϊκό γίγνεσθαι.

Η ανάλυση που ακολουθεί βασίζεται σε δεδομένα δημοσκόπησης που συλλέξαμε το διάστημα 30 Νοεμβρίου – 20 Δεκεμβρίου 2024, και αποτυπώνει αντιλήψεις πολιτών διαφορετικών ηλικιών, με ιδιαίτερη έμφαση στην ομάδα 15-18 ετών.

Η στατιστική επεξεργασία των αποτελεσμάτων πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον Όμιλο Στατιστικής του σχολείου μας, υπό την καθοδήγηση της εκπαιδευτικού κας Ζαβιτσάνου Αθανασίας. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, κατανοήσαμε στην πράξη πως οι αριθμοί δεν είναι απλώς ψυχρά δεδομένα – έχουν φωνή και αφηγούνται ιστορίες.

Δημογραφικά Στοιχεία

Φύλο: 52% Γυναίκες – 47,1% Άνδρες

Ηλικία:

  • 15–18 ετών: 64%

  • 46–55 ετών: 20%

  • 36–45 ετών: 8%

  • 55 ετών: 6%

  • 19–25 ετών: 2%

 

1.Εξοικείωση με την Ε.Ε.: Περιορισμένη αλλά Υπάρχει Δυναμική

Αναφορικά με το επίπεδο εξοικείωσης της σχολικής κοινότητας με την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα αποτελέσματα δείχνουν ένα μεικτό τοπίο.

Ένα να σημαντικό ποσοστό της τάξης του 56% των ερωτηθέντων αισθάνεται "λίγο" ή "καθόλου" εξοικειωμένο. Ένα 25% δήλωσε πως είναι "αρκετά καλά" εξοικειωμένοι με τις βασικές αρχές, τα κράτη-μέλη και τον ρόλο της Ε.Ε., και ένα 9,8%  δήλωσε ότι αισθάνεται πολύ καλά  εξοικειωμένοι. Θεωρούμε ότι γίνεται εμφανής η ανάγκη για περισσότερη και πιο στοχευμένη ενημέρωση σχετικά με τη λειτουργία και τη σημασία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο σχολείο μας.

2.Συχνότητα ενημέρωσης

Όσον αφορά τη συχνότητα παρακολούθησης ειδήσεων για την Ε.Ε., η πλειοψηφία (45%) δήλωσε ότι παρακολουθεί "σπάνια" ή "ποτέ".Ένα27%ενημερώνεται "εβδομαδιαίως" ή "καθημερινά", ενώ ένα άλλο27% "μηνιαίως".

3.Πηγές ενημέρωσης

Οι κύριες πηγές ενημέρωσης για την Ε.Ε. είναι τα  ιστοσελίδες ειδήσεων(τα οποία επέλεξε το 52%σων απάντησαν στην σχετική ερώτηση) και  τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης  (επίσης 27,5%). Είναι ενδιαφέρον ότι ένα ποσοστό (5,9%) αναφέρεται στο δίκτυο των ευρωπαϊκών κέντρων ενημέρωσης (Europe Direct) ως πηγή πληροφόρησης και κανείς απο την επίσημη εφημερίδα της Ε.Ε , γεγονός που ίσως υποδεικνύει την ανάγκη για μεγαλύτερη προβολή αυτών των αξιόπιστων πηγών. Ένα πολύ σημαντικό ποσοστό (11,8%) δήλωσε ότι δεν ενημερώνεται από καμία πηγή.

4.Γνώση για τα Θεσμικά Όργανα της Ε.Ε.

Η αυτοαξιολόγηση της γνώσης για τα θεσμικά όργανα της Ε.Ε. (όπως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή) αποκαλύπτει ότι η πλειοψηφία των ερωτηθέντων αισθάνεται ότι η γνώση τους είναι "φτωχή" ή "ανύπαρκτη" (57%). Ένα 37% θεωρεί τη γνώση του "καλή", ενώ μόνο ένα μικρό ποσοστό (6%) την αξιολογεί ως "άριστη".  Αυτό καταδεικνύει την ανάγκη για πιο συστηματική και οργανωμένη ενημέρωση σχετικά με τον ρόλο και τη λειτουργία των θεσμών της Ε.Ε.

5.Επικοινωνία των Πολιτικών της Ε.Ε.: Ένα Σημείο προς Βελτίωση

Σχετικά με την αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας των πολιτικών και των αποφάσεων της Ε.Ε. προς το κοινό, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων (80,4%) την βαθμολογεί ως "μέτρια" ή "καθόλου καλή". Μόνο ένα μικρό ποσοστό (19,6%) πιστεύει ότι η επικοινωνία είναι "πολύ καλή". Η Ε.Ε. δεν φτάνει ουσιαστικά στους νέους – και αυτό αφορά και την ίδια αλλά και εμάς, που δεν την αναζητούμε.

6.Ενδιαφέρον για Συμμετοχή σε Δημοκρατικές Διαδικασίες

Παρά το σχετικά χαμηλό επίπεδο γνώσης, ένα ενθαρρυντικό 68,6% των ερωτηθέντων μας δήλωσε ότι θα συμμετείχε σε δημοκρατικές διαδικασίες που σχετίζονται με την Ε.Ε., εάν τους δινόταν η ευκαιρία (π.χ., ψηφοφορία για μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου). Αυτό δείχνει ένα θετικό ενδιαφέρον για την ενεργό συμμετοχή στα ευρωπαϊκά δρώμενα, το οποίο θα πρέπει να καλλιεργηθεί.

Βέβαια το ποσοστό του 29% που δηλώνει αναποφάσιστο ενισχύει την ανάγκη για καλλιέργεια του ενδιαφέροντος για ενεργή συμμετοχή.

7.Συμμετοχή σε Προγράμματα της Ε.Ε. Περιορισμένη Εμπειρία

Η συμμετοχή σε δραστηριότητες ή προγράμματα που σχετίζονται με την Ε.Ε. (όπως το Erasmus+ ή ο εθελοντισμός) φαίνεται να είναι περιορισμένη, καθώς ένα 64,7% των ερωτηθέντων απάντησε αρνητικά. Αυτό ίσως οφείλεται στην έλλειψη ενημέρωσης για τις ευκαιρίες που προσφέρονται ή σε άλλους παράγοντες που θα μπορούσαν να διερευνηθούν περαιτέρω.

8.Αντιμετώπιση Παγκόσμιων Ζητημάτων: Κλιματική Αλλαγή

Όσον αφορά την αποτελεσματικότητα της Ε.Ε. στην αντιμετώπιση παγκόσμιων ζητημάτων, οι απόψεις των ερωτηθέντων διίστανται. Σχετικά με την κλιματική αλλαγή, ένα 58% πιστεύει ότι η Ε.Ε. την αντιμετωπίζει "αρκετά" ή "πολύ" αποτελεσματικά, ενώ ένα 29% έχει αρνητική άποψη και ένα 11,6% δεν γνωρίζει.

9.Αντιμετώπιση Παγκόσμιων Ζητημάτων: Ισότητα

Στο ζήτημα της ισότητας, ένα 72% πιστεύει ότι η Ε.Ε. την αντιμετωπίζει "αρκετά" ή "πολύ" αποτελεσματικά,, ένα 17% αρνητική και ένα 9,8% δεν γνωρίζει.

10.Ανθρώπινα Δικαιώματα και Κοινωνική Δικαιοσύνη

Οι περισσότεροι συμμαθητές μας (45%) αισθάνονται "πολύ θετικά" ή "θετικά" για την προσέγγιση της Ε.Ε. σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων και κοινωνικής δικαιοσύνης. Μας προβλημάτισε το ποσοστό των ερωτηθέντων (29%) που εκφράζει "ουδερότητα". Το 17,6 αισθάνετα "κάπως αρνητικά" και το 7,8% πολύ αρνητικά.

11.Ρόλος στην Προώθηση της Ειρήνης και της Ασφάλειας

Υπάρχει μια ισχυρή συναίνεση μεταξύ των συμμαθητών μας σχετικά με τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η Ε.Ε. στην προώθηση της ειρήνης και της ασφάλειας στην Ευρώπη, με ένα εντυπωσιακό (78%) να απαντά θετικά.

12.Οι Μεγαλύτερες Προκλήσεις της Ε.Ε.: Οικονομία και Πολιτική

Όσον αφορά τη μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η Ε.Ε. σήμερα, οι απαντήσεις των συμμαθητών μας επικεντρώθηκαν κυρίως στην οικονομική αστάθεια (45,1%) και τη μεταναστευτική και προσφυγική κρίση (29,4%). Άλλες προκλήσεις που αναφέρθηκαν ήταν τα περιβαλλοντικά θέματα (13,7%) ο πολιτικός διχασμός (9,8%), καθώς και η διάσπαση (2%).

Συμπεράσματα για τη Μαθητική Κοινότητα

Η έρευνά μας ανέδειξε:

🔹 Έλλειψη ουσιαστικής εξοικείωσης με την Ε.Ε. και τα θεσμικά της όργανα
🔹 Χαμηλή συχνότητα και ελλιπείς πηγές ενημέρωσης
🔹 Περιορισμένη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα
🔹 Ανεπαρκής επικοινωνία της Ε.Ε. με το νεανικό κοινό

Αλλά ταυτόχρονα:

🔸 Έντονο ενδιαφέρον για συμμετοχή
🔸 Πίστη στη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και την ειρήνη
🔸 Ελπιδοφόρα στάση για περιβαλλοντικά και κοινωνικά ζητήματα

Συγκεκριμένα:

  • Υπάρχει ένα σημαντικό κενό γνώσης σχετικά με τις βασικές αρχές, τη λειτουργία και τους θεσμούς της Ε.Ε.
  • Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν σημαντική πηγή ενημέρωσης, αλλά δεν είναι πάντα οι πιο αξιόπιστες ή εμπεριστατωμένες.
  • Παρά την έλλειψη εις βάθος γνώσης, υπάρχει ένα θετικό ενδιαφέρον για συμμετοχή στις δημοκρατικές διαδικασίες της Ε.Ε.
  • Η εμπειρία από προγράμματα της Ε.Ε. είναι περιορισμένη.
  • Οι απόψεις για την αποτελεσματικότητα της Ε.Ε. στην αντιμετώπιση παγκόσμιων ζητημάτων είναι ποικίλες.
  • Υπάρχει αναγνώριση του ρόλου της Ε.Ε. στην προώθηση της ειρήνης και της ασφάλειας.
  • Οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιλαμβάνονται οι συμμαθητές μας για την Ε.Ε. είναι κυρίως οικονομικές και πολιτικές.

Ως Junior Ambassadors, πιστεύουμε ότι είναι καθήκον μας να συμβάλλουμε στην γεφύρωση του χάσματος γνώσης και στην ενθάρρυνση της ενεργού συμμετοχής των συμμαθητών μας στα ευρωπαϊκά θέματα. Τα αποτελέσματα αυτής της έρευνας θα αποτελέσουν τη βάση για τις μελλοντικές μας δράσεις στο πλαίσιο του προγράμματος EPAS, με στόχο την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση και την ενδυνάμωση της φωνής της νεολαίας στην Ευρώπη.


✍️ Το άρθρο αυτό αποτελεί προϊόν συνεργασίας των Junior Ambassadors του EPAS με τον Όμιλο Στατιστικής του σχολείου μας. Με όχημα τα δεδομένα, φτιάχνουμε μια Ευρώπη πιο κοντά στους νέους.

Leave a Reply