Ενημερώθηκε στις 31 Μαρτίου, 2020
Αναγέννηση και θρησκευτική Μεταρρύθμιση
Οι πόλεις αυτές είχαν συγκεντρώσει τεράστιο πλούτο από τις σταυροφορίες και το εμπόριο. Κάθε ιταλική πόλη ήταν οργανωμένη σαν μικρό κράτος, όπως οι πόλεις – κράτη της αρχαίας Ελλάδας. Με την βοήθεια και την χρηματοδότηση των ηγεμόνων διάφοροι λόγιοι ξεκίνησαν να αναζητούν σε βιβλιοθήκες μοναστηριών καθώς και σε εδάφη της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας αυθεντικά κείμενα της κλασικής αρχαιότητας. |
Την εποχή εκείνη αναπτύχθηκαν πολύ οι τέχνες (όπως η ζωγραφική, η γλυπτική και η αρχιτεκτονική), οι επιστήμες (αστρονομία, μαθηματικά, ιατρική, κλπ.) και οι ανθρωπιστικές σπουδές (φιλοσοφία, θεολογία).
Μποτιτσέλλι: "Η αλληγορία της άνοιξης"
Αυτή η πνευματική άνθηση οδήγησε στο κίνημα του Ουμανισμού (Ανθρωπισμού), το οποίο έδινε μεγάλη αξία στον άνθρωπο και τις δυνατότητές του.
Η διάδοση των ιδεών του Ουμανισμού διευκολύνθηκε πολύ από την εφεύρεση της τυπογραφίας (1448) από τον Ιωάννη Γουτεμβέργιο.
(Στην πραγματικότητα, η τυπογραφία είχε εφευρεθεί στην Κίνα πολύ παλαιότερα (το 1041), μόνο που τότε δεν είχε διαδοθεί ιδιαίτερα η εφεύρεση.)
|
|
Στην Αναγέννηση όμως δεν υπάρχει μόνο άνθηση του πολιτισμού. Η θρησκευτική και πολιτική εξουσία της Ευρώπης προσπάθησε να αμυνθεί απέναντι στην διάδοση των νέων ανθρωπιστικών ιδεών, κρατώντας τους ανθρώπους φοβισμένους, άρα υπάκουους.Εφάρμοσε έτσι το κυνήγι μαγισσών, όπως και τα βασανιστήρια από την Ιερά Εξέταση, και μάλιστα με πολύ αγριότερο τρόπο από όσο γίνονταν αυτά στον Μεσαίωνα.
Γυναίκα καίγεται στην πυρά ως μάγισσα
|
Σημαντικοί εκπρόσωποι της Αναγέννησης
Ζωγραφική
(Λεπτομέρεια τοιχογραφίας από την Καπέλα Σιστίνα (το παρεκκλήσιο του Βατικανού, Ρώμη)
Λεονάρντο ντα Βίντσι: Ιταλός, καλλιτέχνης, επιστήμονας, ζωγράφος, γλύπτης, αρχιτέκτονας, μουσικός, εφευρέτης και μηχανικός.
(Έλληνας, που έζησε στην Ισπανία)
Μποτιτσέλι: Ιταλός ζωγράφος. Από τα πιο γνωστά έργα του είναι Η γέννηση της Αφροδίτης και η Αλληγορία της Άνοιξης.
Ραφαήλ: Ιταλός ζωγράφος και αρχιτέκτονας. Από τα σημαντικότερα έργα του είναι Η Σχολή των Αθηνών.
Αρχιτεκτονική
Αναγεννησιακό κτήριο κλασικού ρυθμού
Άγιος Πέτρος, Ρώμη
Γλυπτική
Μεταρρύθμιση
Η Καθολική εκκλησία είχε βρει έναν πολύ έξυπνο τρόπο για να εκμεταλλεύεται τον απλοϊκό και αμόρφωτο λαό: Εξέδιδε τα περίφημα συγχωροχάρτια, έγγραφα δηλαδή που αγόραζε ο "αμαρτωλός" από την ενορία του, και τα οποία έγραφαν την επίσημη διαβεβαίωση της Εκκλησίας πως του σβήνονταν οι τιμωρίες.
Το πιο έξυπνο όμως δεν ήταν αυτό· ήταν που είχαν πείσει τους ανθρώπους πως όσο πιο μεγάλο θόρυβο έκαναν τα νομίσματα όταν έπεφταν στο κουτί προκειμένου να πάρουν το συγχωροχάρτι, τόσο πιο πολλές αμαρτίες τούς συγχωρούνταν! Με άλλα λόγια, όσο πιο πολλά πλήρωναν, τόσο πιο εύκολα θα άνοιγε η πόρτα τού παραδείσου γι' αυτούς...
Καθολικός κληρικός πουλάει συγχωροχάρτια στον δρόμο
Μαρτίνος Λούθηρος
|
Έτσι λοιπόν κάποιοι, σαν τον ιερέα Μαρτίνο Λούθηρο, διαπίστωσαν πως πουθενά στα ιερά βιβλία δεν γινόταν λόγος για ανατολίτικο παζάρι με τους φύλακες του παραδείσου! Μία μέρα τού 1515 ο πάπας Λέων Γ΄ έδωσε την άδεια για μαζική πώληση συγχωροχαρτιών. Αυτό έγινε η αφορμή να αντιδράσει έντονα ο Λούθηρος, ο οποίος δεν μπορούσε να δεχθεί τις διακηρύξεις της εκκλησίας ότι μόλις ακουστεί ο ήχος από τα χρήματα που πληρώνονται για το συγχωροχάρτι, αυτομάτως συγχωρούνται οι αμαρτίες. |
Γνωστοποίησε την διαφωνία του, κάνοντας κάτι πρωτόγνωρο για την εποχή: Αμφισβήτησε δημόσια και επίσημα τις απόψεις του πάπα.
Ο Λούθηρος θυροκολλεί επίσημα την αντίδρασή του απέναντι στην παπική εκκλησία