Posted on 8 Ιουνίου, 2025
Γνωριμία με τη Δημιουργική Διαδικασία ενός Βιβλίου
Τίτλος Δράσης: Συνάντηση με τον Συγγραφέα Παιδικής Λογοτεχνίας Στάθη Ξαφάκο: Γνωριμία με τη Δημιουργική Διαδικασία ενός Βιβλίου
Τάξη/Μαθητική Ομάδα: Μαθητές Δημοτικού Σχολείου (Α΄ & Β΄ τάξεις)
Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα - Διαθεματικότητα:
Η δράση αυτή εντάσσεται στο γνωστικό αντικείμενο της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, και συγκεκριμένα στις θεματικές ενότητες που αφορούν την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, τη γνωριμία με συγγραφείς και το έργο τους, καθώς και την κατανόηση της δομής και της δημιουργικής διαδικασίας ενός λογοτεχνικού έργου.
Επιπλέον, η δράση διαθέτει διαθεματικό χαρακτήρα και συνδέεται με:
- Ιστορία: Μέσω της γνωριμίας με το έργο ενός σύγχρονου συγγραφέα και την εξέλιξη της παιδικής λογοτεχνίας.
- Τέχνες: Ενθαρρύνοντας τη δημιουργική έκφραση των μαθητών, εμπνευσμένη από τα βιβλία και τη συζήτηση με τον συγγραφέα (π.χ., εικονογράφηση, δημιουργία ιστοριών).
- Κοινωνικές Επιστήμες: Προάγοντας τον διάλογο και την αλληλεπίδραση με έναν επαγγελματία του χώρου του βιβλίου, αναδεικνύοντας τον ρόλο του συγγραφέα στην κοινωνία.
Εισαγωγικά - Θεωρητικά Ερείσματα:
Η συγκεκριμένη δράση βασίζεται σε παιδαγωγικές προσεγγίσεις που τονίζουν τη σημασία της βιωματικής μάθησης και της άμεσης επαφής των μαθητών με αυθεντικές πηγές γνώσης. Η παρουσία ενός καταξιωμένου συγγραφέα αποτελεί μια αυθεντική εμπειρία που υπερβαίνει την τυπική διδασκαλία και προσφέρει στους μαθητές μια πιο ζωντανή και ελκυστική εικόνα του κόσμου της λογοτεχνίας.
Θεωρητικά ερείσματα αντλούνται από:
- Τον εποικοδομητισμό: Η αλληλεπίδραση με τον συγγραφέα και η ενεργητική συμμετοχή των μαθητών στη συζήτηση συμβάλλουν στην οικοδόμηση νέων γνώσεων και στην αναδόμηση των προϋπαρχουσών.
- Την κοινωνικο-πολιτισμική θεωρία του Vygotsky: Η παρουσία ενός "πιο έμπειρου" (ο συγγραφέας) στην μαθησιακή διαδικασία λειτουργεί ως σκαλωσιά (scaffolding), υποστηρίζοντας την κατανόηση και την ανάπτυξη των μαθητών.
- Τις αρχές της διαφοροποιημένης διδασκαλίας: Η ευκαιρία για άμεση αλληλεπίδραση επιτρέπει στον συγγραφέα να προσαρμόσει την παρουσίασή του στις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
Παιδαγωγικοί Στόχοι:
Μέσω της συγκεκριμένης δράσης επιδιώχθηκε:
- Η γνωριμία των μαθητών με έναν σημαντικό εκπρόσωπο της παιδικής λογοτεχνίας.
- Η κατανόηση της δημιουργικής διαδικασίας συγγραφής ενός βιβλίου, από τη σύλληψη της ιδέας έως την έκδοση.
- Η ενίσχυση της φιλαναγνωσίας και της αγάπης για τα βιβλία.
- Η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της ικανότητας υποβολής ερωτήσεων.
- Η καλλιέργεια της εκτίμησης για την αξία της λογοτεχνίας και του ρόλου του συγγραφέα.
- Η παροχή έμπνευσης στους μαθητές για την ανάπτυξη της δικής τους δημιουργικότητας και της ικανότητας έκφρασης.
Παιδαγωγικά Αποτελέσματα/Αναστοχασμός:
Η ανταπόκριση των μαθητών στην επίσκεψη του κ. Ξαφάκου ήταν εξαιρετικά θετική. Εκδήλωσαν έντονο ενδιαφέρον για την παρουσίαση του συγγραφέα και συμμετείχαν ενεργά στη συζήτηση, υποβάλλοντας ερωτήσεις που ανέδειξαν την περιέργεια και την εμβάθυνσή τους στο θέμα.
Συγκεκριμένα, παρατηρήθηκαν:
- Αυξημένο ενδιαφέρον για τα βιβλία του κ. Ξαφάκου και για την παιδική λογοτεχνία γενικότερα.
- Βελτίωση της κατανόησης των μαθητών σχετικά με τις πρακτικές και δημιουργικές πτυχές της συγγραφής.
- Ενθάρρυνση της προφορικής έκφρασης και της ικανότητας διατύπωσης ερωτήσεων.
- Δηλώσεις μαθητών που εξέφρασαν την επιθυμία να ασχοληθούν οι ίδιοι με τη συγγραφή ή την εικονογράφηση βιβλίων.
- Θετικές αναφορές στην έμπνευση που αποκόμισαν από την επαφή με τον συγγραφέα.
Συνολικά, η δράση "Συνάντηση με τον Συγγραφέα Παιδικής Λογοτεχνίας Στάθη Ξαφάκο" αποδείχθηκε ιδιαίτερα εποικοδομητική, επιτυγχάνοντας τους παιδαγωγικούς στόχους που είχαν τεθεί. Η άμεση επαφή των μαθητών με έναν δημιουργό του δικού τους λογοτεχνικού κόσμου ενίσχυσε την αγάπη τους για το βιβλίο, διεύρυνε τις γνώσεις τους για τη δημιουργική διαδικασία και λειτούργησε ως ισχυρό κίνητρο για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και της δημιουργικότητάς τους. Η εμπειρία αυτή αναμένεται να έχει μακροπρόθεσμα θετικές επιπτώσεις στην σχέση των μαθητών με τη λογοτεχνία και την προσωπική τους ανάπτυξη



