Updated on 10 Ιουνίου, 2025
Ενεργός Πολίτης: Ευαισθητοποίηση για τα Αδέσποτα Ζώα
Τίτλος Δράσης / Προγράμματος: Ενεργός Πολίτης: Ευαισθητοποίηση για τα Αδέσποτα Ζώα
Τάξη: Μαθητές της Α' Τάξης
Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα - Διαθεματικότητα
Η εν λόγω δράση εντάσσεται στο πλαίσιο του προγράμματος «Ενεργός Πολίτης», με διαθεματική προσέγγιση που συνδέεται με τα γνωστικά αντικείμενα της Γλώσσας (ανάπτυξη αφηγηματικών δεξιοτήτων, συζήτηση), των Εικαστικών (ζωγραφική), και της Μελέτης Περιβάλλοντος (κατανόηση του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος, ευθύνη προς τα ζώα). Συμβάλλει, επιπλέον, στην ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων, καθώς και στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης και του σεβασμού προς κάθε μορφή ζωής.
Εισαγωγικά - Θεωρητικά Ερείσματα
Η προσέγγιση του θέματος των αδέσποτων ζώων βασίστηκε σε αρχές της βιωματικής μάθησης και της παιδαγωγικής της ενεργού συμμετοχής. Αξιοποιήθηκαν σύγχρονες διδακτικές πρακτικές, όπως η χρήση πολυμέσων (βίντεο, παρουσιάσεις) για την εμπλοκή των μαθητών και την παροχή ερεθισμάτων. Η μεθοδολογία της συζήτησης και της αφήγησης προσωπικών ιστοριών ενίσχυσε την κριτική σκέψη, την ανταλλαγή απόψεων και την ανάπτυξη της προφορικής έκφρασης, σύμφωνα με τις αρχές του κοινωνικογνωστικού εποικοδομισμού, όπου η μάθηση οικοδομείται μέσα από την αλληλεπίδραση και την κοινή εμπειρία.
Παιδαγωγικοί Στόχοι
Μέσω της συγκεκριμένης δράσης, επιδιώχθηκε η καλλιέργεια των ακόλουθων παιδαγωγικών στόχων:
- Ευαισθητοποίηση: Να αναπτύξουν οι μαθητές ενσυναίσθηση και ευαισθησία απέναντι στα αδέσποτα ζώα και τις ανάγκες τους.
- Γνώση: Να αποκτήσουν βασικές γνώσεις σχετικά με την κατάσταση των αδέσποτων ζώων, τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν και τον ρόλο των ανθρώπων στην προστασία τους.
- Κριτική Σκέψη: Να αναπτύξουν την ικανότητα να προβληματίζονται και να διαμορφώνουν προσωπική άποψη σχετικά με το θέμα.
- Κοινωνική Υπευθυνότητα: Να αντιληφθούν την ατομική και συλλογική ευθύνη απέναντι στα ζώα και να αναπτύξουν στάσεις φιλοζωίας.
- Επικοινωνία και Έκφραση: Να εξασκηθούν στην προφορική έκφραση, την αφήγηση και τη συμμετοχή σε συζητήσεις, καθώς και στην εικαστική έκφραση των συναισθημάτων τους.
Παιδαγωγικά Αποτελέσματα/Αναστοχασμός
Τα παιδαγωγικά αποτελέσματα της δράσης ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν με μεγάλο ενθουσιασμό και ενεργό συμμετοχή σε όλες τις δραστηριότητες. Η προβολή βίντεο και παρουσιάσεων λειτούργησε ως ισχυρό έναυσμα για συζήτηση, κινητοποιώντας το ενδιαφέρον τους. Οι ζωγραφιές τους αποτύπωσαν με ευαισθησία την αντίληψή τους για τα αδέσποτα ζώα, αναδεικνύοντας την ικανότητά τους να εκφράζονται δημιουργικά.
Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη ήταν η ανταπόκριση των μαθητών στην αφήγηση προσωπικών ιστοριών. Σχεδόν κάθε παιδί μοιράστηκε μια δική του εμπειρία ή παρατήρηση σχετικά με αδέσποτα ζώα, γεγονός που υπογραμμίζει την αμεσότητα της επαφής τους με το θέμα και την ανάγκη για συζήτηση. Η διαδικασία αυτή ενίσχυσε τη συλλογική μάθηση και την ενσυναίσθηση, καθώς οι μαθητές άκουγαν με προσοχή ο ένας τις ιστορίες του άλλου. Συνολικά, η δράση συνέβαλε ουσιαστικά στην ευαισθητοποίηση των μαθητών και στην καλλιέργεια φιλοζωικών στάσεων, αναδεικνύοντας τον ρόλο του σχολείου στην διαμόρφωση ενεργών και υπεύθυνων πολιτών.








