English

Δράση Αγωγής Υγείας: “Φροντίζω τα δόντια μου”

 

Δράση Αγωγής Υγείας: "Φροντίζω τα δόντια μου"

Τίτλος δράσης / προγράμματος: " Φροντίζω τα δόντια μου "

Τάξη/μαθητική ομάδα: Α' Τάξη Δημοτικού Σχολείου

Σύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα-Διαθεματικότητα:

Η παρούσα δράση εντάσσεται στο πλαίσιο της Αγωγής Υγείας, η οποία διατρέχει οριζόντια το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ) για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Συνδέεται άμεσα με:

  • Γλώσσα: Δίνεται η ευκαιρία για συζήτηση, έκφραση απόψεων, δημιουργία αφισών και συνθημάτων σχετικά με την στοματική υγιεινή.
  • Μελέτη Περιβάλλοντος: Η φροντίδα του σώματος και η υγεία αποτελούν βασικές θεματικές ενότητες. Η δράση συμβάλλει στην κατανόηση της σημασίας της πρόληψης για την υγεία.
  • Εικαστικά: Οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν ζωγραφιές και κατασκευές που απεικονίζουν υγιή και μη υγιή δόντια, καθώς και εργαλεία στοματικής υγιεινής.
  • Μαθηματικά: Μπορούν να γίνουν απλές καταγραφές σχετικά με τις συνήθειες στοματικής υγιεινής (π.χ., πόσες φορές την ημέρα βουρτσίζουν τα δόντια τους).

Εισαγωγικά - Θεωρητικά ερείσματα:

Η δράση  βασίζεται σε θεωρίες μάθησης που τονίζουν την ενεργητική συμμετοχή του μαθητή και τη σύνδεση της γνώσης με την καθημερινή ζωή. Η κοινωνικογνωστική θεωρία του Bandura υπογραμμίζει τη σημασία της παρατήρησης και της μίμησης προτύπων συμπεριφοράς. Η παρουσία των οδοντιάτρων ως ειδικών και θετικών προτύπων ενισχύει την υιοθέτηση υγιεινών συνηθειών.

Επιπλέον, η δράση αξιοποιεί παιδαγωγικές προσεγγίσεις όπως η βιωματική μάθηση, όπου οι μαθητές μαθαίνουν μέσα από την άμεση εμπειρία της ενημέρωσης και της αλληλεπίδρασης με τους οδοντιάτρους. Η συνεργατική μάθηση ενθαρρύνεται μέσω των συζητήσεων και των ομαδικών δραστηριοτήτων.

Καινοτόμες πρακτικές που αξιοποιήθηκαν περιλαμβάνουν την πρόσκληση εξωτερικών ειδικών (οδοντιάτρων) στην τάξη, φέρνοντας έναν αυθεντικό και έγκυρο φορέα γνώσης για το θέμα. Η χρήση οπτικοακουστικού υλικού και διαδραστικών δραστηριοτήτων από τους οδοντιάτρους συνέβαλε στην αύξηση του ενδιαφέροντος και της κατανόησης των μαθητών.

Παιδαγωγικοί στόχοι:

Μέσα από την υλοποίηση της δράσης επιδιώξαμε οι μαθητές να:

  • Κατανοήσουν τη σημασία της στοματικής υγιεινής για τη γενικότερη υγεία τους.
  • Γνωρίσουν τα βασικά βήματα της σωστής φροντίδας των δοντιών (σωστό βούρτσισμα, χρήση οδοντικού νήματος).
  • Εξοικειωθούν με τον ρόλο του οδοντιάτρου και να αντιμετωπίσουν τυχόν φόβους σχετικά με την επίσκεψη στο οδοντιατρείο.
  • Αναπτύξουν θετικές στάσεις και συνήθειες σχετικά με τη φροντίδα των δοντιών τους.
  • Ενισχύσουν την αίσθηση της προσωπικής ευθύνης για την υγεία τους.
  • Αναπτύξουν δεξιότητες επικοινωνίας και συνεργασίας κατά τη διάρκεια των συζητήσεων και των δραστηριοτήτων.

Παιδαγωγικά αποτελέσματα/αναστοχασμός:

Η ανταπόκριση των μαθητών στην επίσκεψη των οδοντιάτρων ήταν εξαιρετικά θετική. Έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για τις πληροφορίες που τους παρουσιάστηκαν και συμμετείχαν ενεργά στις συζητήσεις και τις διαδραστικές δραστηριότητες. Οι ερωτήσεις που υπέβαλαν στους οδοντιάτρους κατέδειξαν την περιέργεια και την επιθυμία τους να μάθουν περισσότερα για τη φροντίδα των δοντιών τους.

Παρατηρήθηκε ότι οι μαθητές ήταν ιδιαίτερα ενθουσιασμένοι με τις πρακτικές συμβουλές για το σωστό βούρτσισμα και τη χρήση του οδοντικού νήματος. Πολλοί εξέφρασαν την πρόθεσή τους να εφαρμόσουν τις νέες γνώσεις στο σπίτι. Η θετική αλληλεπίδραση με τους οδοντιάτρους φάνηκε να μειώνει τυχόν αρχικούς φόβους για τον οδοντίατρο.

Μέσα από την υλοποίηση της δράσης, επιτεύχθηκαν σε μεγάλο βαθμό οι παιδαγωγικοί στόχοι. Οι μαθητές απέκτησαν βασικές γνώσεις για τη στοματική υγιεινή, εξοικειώθηκαν με τον ρόλο του οδοντιάτρου και ανέπτυξαν θετικότερες στάσεις απέναντι στη φροντίδα των δοντιών τους. Η διαθεματική προσέγγιση εμπλούτισε την εμπειρία μάθησης και συνέδεσε τη γνώση με διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα.

Leave a Reply