English

Σχέδιο Διδασκαλίας: Ενεργός Πολίτης

Α΄ ΤΑΞΗ ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ  

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024 -2025

Θεματική Ενότητα: Ενεργός Πολίτης: Ευαισθητοποίηση για τα Αδέσποτα Ζώα
Τίτλος Μαθήματος: Φροντίζουμε τα Αδέσποτα!
Τάξη: Α' Δημοτικού
Διάρκεια: 10    διδακτικές ώρες
Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα διδασκαλίας, χώρος προβολών
Θεματικό/α Πεδίο/α ΠΣ Δράσεις Ενεργού Πολίτη: 4, 11, 15, 17
Ζήτημα/θέμα ενεργού πολιτειότητας: Φιλοζωία

Εργαστήρια Δεξιοτήτων:

Θεματική Ενότητα: Φροντίζω το Περιβάλλον
Τομέας: Οικολογία-Παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά (Α΄ Δημοτικού)

Στόχοι Μαθήματος

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι μαθητές αναμένεται να είναι σε θέση να:

Γνωστικοί:

  • Αναγνωρίζουν την ύπαρξη αδέσποτων ζώων στην περιοχή τους.
  • Κατανοούν βασικές ανάγκες των αδέσποτων ζώων (τροφή, νερό, ασφάλεια).
  • Γνωρίζουν τρόπους προστασίας και φροντίδας των αδέσποτων ζώων.

Συναισθηματικοί:

  • Ευαισθητοποιηθούν σχετικά με το θέμα των αδέσποτων ζώων.
  • Εκφράζουν ενσυναίσθηση και σεβασμό απέναντι στα ζώα.
  • Αναπτύξουν θετική στάση προς την υπεύθυνη φιλοζωία.

Κοινωνικοί/Δεξιοτήτων:

  • Συμμετέχουν ενεργά σε συζητήσεις, εκφράζοντας τις προσωπικές τους απόψεις και εμπειρίες.
  • Συνεργάζονται σε ομαδικές δραστηριότητες (π.χ., ζωγραφική).
  • Αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης και κριτικής σκέψης.

Απαιτούμενα Υλικά

  • Προτζέκτορας και υπολογιστής για προβολή βίντεο.
  • Φωτογραφίες/εικόνες με αδέσποτα ζώα (θετικές και αρνητικές καταστάσεις).
  • Χαρτόνια, μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, κηρομπογιές για τη δραστηριότητα ζωγραφικής.
  • Λευκές κόλλες Α4.
  • Πίνακας/διαδραστικός πίνακας.
  • Φυλλάδια με πληροφορίες για την προστασία των αδέσποτων.

Διδακτική Πορεία (10 διδακτικές ώρες)

Α' Φάση: Εισαγωγή – Διερεύνηση Προϋπάρχουσας Γνώσης (Ώρες 1-2)

  • Κίνητρο/Προβληματισμός (35 λεπτά):
    • Ο εκπαιδευτικός ξεκινά τη συζήτηση ρωτώντας τους μαθητές: "Έχετε συναντήσει ποτέ κάποιο σκυλάκι ή γατάκι μόνο του στο δρόμο; Πώς νιώσατε;".
    • Ενθαρρύνει τους μαθητές να εκφράσουν ελεύθερα τις προσωπικές τους εμπειρίες και συναισθήματα.
    • Γίνεται αναφορά στο γεγονός ότι στην περιοχή τους υπάρχουν πολλά αδέσποτα σκυλιά, συνδέοντας το μάθημα με την άμεση πραγματικότητα των μαθητών.
  • Καταιγισμός Ιδεών (20 λεπτά):
    • Στον πίνακα γράφεται η λέξη "Αδέσποτα Ζώα".
    • Οι μαθητές καλούνται να πουν λέξεις ή φράσεις που τους έρχονται στο μυαλό όταν ακούν αυτή τη φράση.
    • Καταγραφή των ιδεών στον πίνακα.
  • Προβολή Φωτογραφιών (40 λεπτά):
    • Προβολή φωτογραφιών/εικόνων με αδέσποτα ζώα (θετικές και αρνητικές καταστάσεις).
    • Συζήτηση για τις εικόνες: "Τι βλέπετε; Πώς νιώθετε όταν βλέπετε αυτά τα ζώα;"

Β' Φάση: Ανάπτυξη – Ενημέρωση και Δραστηριότητες (Ώρες 3-8)

  • Προβολή Βίντεο και Συζήτηση (100 λεπτά):
    • Προβάλλονται βίντεο μικρής διάρκειας που παρουσιάζουν τη ζωή των αδέσποτων ζώων (π.χ., βίντεο που δείχνουν τις δυσκολίες αλλά και τη χαρά όταν βρίσκουν βοήθεια).
    • Επιλέγονται βίντεο κατάλληλα για την ηλικία των μαθητών, χωρίς να είναι τρομακτικά ή υπερβολικά σκληρά.
    • Ακολουθεί συζήτηση για τα βίντεο: "Τι είδατε; Τι σας έκανε εντύπωση; Πώς νιώθετε τώρα που είδατε αυτά τα βίντεο;".
    • Ενθάρρυνση των μαθητών να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.
  • Συζήτηση και Ανάλυση (100 λεπτά):
    • Ο εκπαιδευτικός καθοδηγεί τη συζήτηση για τους τρόπους προστασίας των αδέσποτων ζώων:
      • Τι μπορούμε να κάνουμε αν δούμε ένα αδέσποτο (π.χ., να ενημερώσουμε τους γονείς, τον δήμο, φιλοζωικές οργανώσεις).
      • Γιατί είναι σημαντικό να μην τα πλησιάζουμε άφοβα, αλλά να τα προσεγγίζουμε με προσοχή και μόνο με τη συνοδεία ενήλικα.
      • Η σημασία της στείρωσης και της υπεύθυνης κηδεμονίας.
      • Η προσφορά νερού και τροφής (πάντα με προσοχή και σε σημεία που δεν ενοχλούν).
    • Ενθαρρύνονται οι μαθητές να εκφράσουν προσωπικές εμπειρίες από επαφές με αδέσποτα ζώα, τονίζοντας πάντα την ασφάλεια και την προσοχή.
  • Δραστηριότητα Ζωγραφικής (70 λεπτά):
    • Οι μαθητές καλούνται να ζωγραφίσουν ζώα, όπως τα φαντάζονται, είτε ως αδέσποτα είτε ως ζώα που έχουν βρει ένα σπίτι.
    • Ενθαρρύνεται η δημιουργικότητα και η έκφραση συναισθημάτων μέσα από τη ζωγραφική.
    • Κατά τη διάρκεια της ζωγραφικής, ο εκπαιδευτικός περνάει ανάμεσα στους μαθητές, συζητάει μαζί τους για τις δημιουργίες τους και τα ενθαρρύνει.

Γ' Φάση: Σύνθεση – Αξιολόγηση και Επέκταση (Ώρες 9-10)

  • Παρουσίαση και Συζήτηση Ζωγραφιών (40 λεπτά):
    • Οι μαθητές παρουσιάζουν τις ζωγραφιές τους στην ολομέλεια της τάξης.
    • Εξηγούν τι ζωγράφισαν και γιατί.
    • Γίνεται συζήτηση για το τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε τα αδέσποτα ζώα στην περιοχή μας.
  • Συμπεράσματα και Δέσμευση (20 λεπτά):
    • Συνοψίζονται τα βασικά σημεία του μαθήματος:
      • Τα αδέσποτα ζώα χρειάζονται την προσοχή και τη φροντίδα μας.
      • Υπάρχουν τρόποι να τα προστατέψουμε και να τα βοηθήσουμε.
      • Όλοι μπορούμε να γίνουμε ενεργοί πολίτες και να συμβάλλουμε στη βελτίωση της ζωής τους.
    • Οι μαθητές καλούνται να πουν μία φράση που τους έμεινε από το μάθημα ή τι θα προσπαθήσουν να κάνουν από εδώ και πέρα για τα αδέσποτα.
    • Δημιουργία ενός ομαδικού μηνύματος ή συνθήματος για την προστασία των αδέσποτων (π.χ., "Νοιαζόμαστε για τα ζώα!").
  • Επέκταση (30 λεπτά):
    • Προτάσεις για περαιτέρω δράσεις (π.χ., επίσκεψη σε φιλοζωική οργάνωση, δημιουργία ενημερωτικού φυλλαδίου για την κοινότητα με τη βοήθεια των μαθητών).
    • Προβολή επιπλέον βίντεο ή ανάγνωση βιβλίων για τα αδέσποτα ζώα.
    • Δημιουργία αφίσας με τους "κανόνες" για τη φροντίδα των αδέσποτων ζώων.

Αξιολόγηση Η αξιολόγηση θα είναι διαμορφωτική και θα βασιστεί σε:

  • Στην ενεργή συμμετοχή των μαθητών στις συζητήσεις.
  • Στην έκφραση προσωπικών εμπειριών και συναισθημάτων.
  • Στην ποιότητα των ζωγραφικών τους δημιουργιών και την αντιστοιχία τους με το θέμα.
  • Στην κατανόηση των βασικών εννοιών και των τρόπων προστασίας των αδέσποτων ζώων, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από τις απαντήσεις τους.
  • Στην ανάπτυξη ενσυναίσθησης και θετικής στάσης απέναντι στα ζώα.

Διαφοροποίηση

  • Για μαθητές με ειδικές ανάγκες, μπορούν να χρησιμοποιηθούν πιο απλουστευμένα οπτικά μέσα και περισσότερη ατομική υποστήριξη.
  • Για μαθητές που είναι πιο προχωρημένοι, μπορεί να δοθεί η δυνατότητα να κάνουν μια μικρή έρευνα για μια τοπική φιλοζωική οργάνωση.

Leave a Reply