Updated on June 10, 2025
Σχέδιο Διδασκαλίας: Ενεργός Πολίτης
Α΄ ΤΑΞΗ ΕΝΕΡΓΟΣ ΠΟΛΙΤΗΣ
ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2024 -2025
Θεματική Ενότητα: Ενεργός Πολίτης: Ευαισθητοποίηση για τα Αδέσποτα Ζώα Τίτλος Μαθήματος: Φροντίζουμε τα Αδέσποτα! Τάξη: Α' Δημοτικού Διάρκεια: 10 διδακτικές ώρες Χώρος Διεξαγωγής: Αίθουσα διδασκαλίας, χώρος προβολών Θεματικό/α Πεδίο/α ΠΣ Δράσεις Ενεργού Πολίτη: 4, 11, 15, 17 Ζήτημα/θέμα ενεργού πολιτειότητας: Φιλοζωία Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Θεματική Ενότητα: Φροντίζω το Περιβάλλον Τομέας: Οικολογία-Παγκόσμια και τοπική φυσική κληρονομιά (Α΄ Δημοτικού)
Στόχοι Μαθήματος
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι μαθητές αναμένεται να είναι σε θέση να:
Γνωστικοί:
- Αναγνωρίζουν την ύπαρξη αδέσποτων ζώων στην περιοχή τους.
- Κατανοούν βασικές ανάγκες των αδέσποτων ζώων (τροφή, νερό, ασφάλεια).
- Γνωρίζουν τρόπους προστασίας και φροντίδας των αδέσποτων ζώων.
Συναισθηματικοί:
- Ευαισθητοποιηθούν σχετικά με το θέμα των αδέσποτων ζώων.
- Εκφράζουν ενσυναίσθηση και σεβασμό απέναντι στα ζώα.
- Αναπτύξουν θετική στάση προς την υπεύθυνη φιλοζωία.
Κοινωνικοί/Δεξιοτήτων:
- Συμμετέχουν ενεργά σε συζητήσεις, εκφράζοντας τις προσωπικές τους απόψεις και εμπειρίες.
- Συνεργάζονται σε ομαδικές δραστηριότητες (π.χ., ζωγραφική).
- Αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης και κριτικής σκέψης.
Απαιτούμενα Υλικά
- Προτζέκτορας και υπολογιστής για προβολή βίντεο.
- Φωτογραφίες/εικόνες με αδέσποτα ζώα (θετικές και αρνητικές καταστάσεις).
- Χαρτόνια, μαρκαδόροι, ξυλομπογιές, κηρομπογιές για τη δραστηριότητα ζωγραφικής.
- Λευκές κόλλες Α4.
- Πίνακας/διαδραστικός πίνακας.
- Φυλλάδια με πληροφορίες για την προστασία των αδέσποτων.
Διδακτική Πορεία (10 διδακτικές ώρες)
Α' Φάση: Εισαγωγή – Διερεύνηση Προϋπάρχουσας Γνώσης (Ώρες 1-2)
- Κίνητρο/Προβληματισμός (35 λεπτά):
- Ο εκπαιδευτικός ξεκινά τη συζήτηση ρωτώντας τους μαθητές: "Έχετε συναντήσει ποτέ κάποιο σκυλάκι ή γατάκι μόνο του στο δρόμο; Πώς νιώσατε;".
- Ενθαρρύνει τους μαθητές να εκφράσουν ελεύθερα τις προσωπικές τους εμπειρίες και συναισθήματα.
- Γίνεται αναφορά στο γεγονός ότι στην περιοχή τους υπάρχουν πολλά αδέσποτα σκυλιά, συνδέοντας το μάθημα με την άμεση πραγματικότητα των μαθητών.
- Καταιγισμός Ιδεών (20 λεπτά):
- Στον πίνακα γράφεται η λέξη "Αδέσποτα Ζώα".
- Οι μαθητές καλούνται να πουν λέξεις ή φράσεις που τους έρχονται στο μυαλό όταν ακούν αυτή τη φράση.
- Καταγραφή των ιδεών στον πίνακα.
- Προβολή Φωτογραφιών (40 λεπτά):
- Προβολή φωτογραφιών/εικόνων με αδέσποτα ζώα (θετικές και αρνητικές καταστάσεις).
- Συζήτηση για τις εικόνες: "Τι βλέπετε; Πώς νιώθετε όταν βλέπετε αυτά τα ζώα;"
Β' Φάση: Ανάπτυξη – Ενημέρωση και Δραστηριότητες (Ώρες 3-8)
- Προβολή Βίντεο και Συζήτηση (100 λεπτά):
- Προβάλλονται βίντεο μικρής διάρκειας που παρουσιάζουν τη ζωή των αδέσποτων ζώων (π.χ., βίντεο που δείχνουν τις δυσκολίες αλλά και τη χαρά όταν βρίσκουν βοήθεια).
- Επιλέγονται βίντεο κατάλληλα για την ηλικία των μαθητών, χωρίς να είναι τρομακτικά ή υπερβολικά σκληρά.
- Ακολουθεί συζήτηση για τα βίντεο: "Τι είδατε; Τι σας έκανε εντύπωση; Πώς νιώθετε τώρα που είδατε αυτά τα βίντεο;".
- Ενθάρρυνση των μαθητών να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.
- Συζήτηση και Ανάλυση (100 λεπτά):
- Ο εκπαιδευτικός καθοδηγεί τη συζήτηση για τους τρόπους προστασίας των αδέσποτων ζώων:
- Τι μπορούμε να κάνουμε αν δούμε ένα αδέσποτο (π.χ., να ενημερώσουμε τους γονείς, τον δήμο, φιλοζωικές οργανώσεις).
- Γιατί είναι σημαντικό να μην τα πλησιάζουμε άφοβα, αλλά να τα προσεγγίζουμε με προσοχή και μόνο με τη συνοδεία ενήλικα.
- Η σημασία της στείρωσης και της υπεύθυνης κηδεμονίας.
- Η προσφορά νερού και τροφής (πάντα με προσοχή και σε σημεία που δεν ενοχλούν).
- Ενθαρρύνονται οι μαθητές να εκφράσουν προσωπικές εμπειρίες από επαφές με αδέσποτα ζώα, τονίζοντας πάντα την ασφάλεια και την προσοχή.
- Ο εκπαιδευτικός καθοδηγεί τη συζήτηση για τους τρόπους προστασίας των αδέσποτων ζώων:
- Δραστηριότητα Ζωγραφικής (70 λεπτά):
- Οι μαθητές καλούνται να ζωγραφίσουν ζώα, όπως τα φαντάζονται, είτε ως αδέσποτα είτε ως ζώα που έχουν βρει ένα σπίτι.
- Ενθαρρύνεται η δημιουργικότητα και η έκφραση συναισθημάτων μέσα από τη ζωγραφική.
- Κατά τη διάρκεια της ζωγραφικής, ο εκπαιδευτικός περνάει ανάμεσα στους μαθητές, συζητάει μαζί τους για τις δημιουργίες τους και τα ενθαρρύνει.
Γ' Φάση: Σύνθεση – Αξιολόγηση και Επέκταση (Ώρες 9-10)
- Παρουσίαση και Συζήτηση Ζωγραφιών (40 λεπτά):
- Οι μαθητές παρουσιάζουν τις ζωγραφιές τους στην ολομέλεια της τάξης.
- Εξηγούν τι ζωγράφισαν και γιατί.
- Γίνεται συζήτηση για το τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε τα αδέσποτα ζώα στην περιοχή μας.
- Συμπεράσματα και Δέσμευση (20 λεπτά):
- Συνοψίζονται τα βασικά σημεία του μαθήματος:
- Τα αδέσποτα ζώα χρειάζονται την προσοχή και τη φροντίδα μας.
- Υπάρχουν τρόποι να τα προστατέψουμε και να τα βοηθήσουμε.
- Όλοι μπορούμε να γίνουμε ενεργοί πολίτες και να συμβάλλουμε στη βελτίωση της ζωής τους.
- Οι μαθητές καλούνται να πουν μία φράση που τους έμεινε από το μάθημα ή τι θα προσπαθήσουν να κάνουν από εδώ και πέρα για τα αδέσποτα.
- Δημιουργία ενός ομαδικού μηνύματος ή συνθήματος για την προστασία των αδέσποτων (π.χ., "Νοιαζόμαστε για τα ζώα!").
- Συνοψίζονται τα βασικά σημεία του μαθήματος:
- Επέκταση (30 λεπτά):
- Προτάσεις για περαιτέρω δράσεις (π.χ., επίσκεψη σε φιλοζωική οργάνωση, δημιουργία ενημερωτικού φυλλαδίου για την κοινότητα με τη βοήθεια των μαθητών).
- Προβολή επιπλέον βίντεο ή ανάγνωση βιβλίων για τα αδέσποτα ζώα.
- Δημιουργία αφίσας με τους "κανόνες" για τη φροντίδα των αδέσποτων ζώων.
Αξιολόγηση Η αξιολόγηση θα είναι διαμορφωτική και θα βασιστεί σε:
- Στην ενεργή συμμετοχή των μαθητών στις συζητήσεις.
- Στην έκφραση προσωπικών εμπειριών και συναισθημάτων.
- Στην ποιότητα των ζωγραφικών τους δημιουργιών και την αντιστοιχία τους με το θέμα.
- Στην κατανόηση των βασικών εννοιών και των τρόπων προστασίας των αδέσποτων ζώων, όπως αυτή εκφράζεται μέσα από τις απαντήσεις τους.
- Στην ανάπτυξη ενσυναίσθησης και θετικής στάσης απέναντι στα ζώα.
Διαφοροποίηση
- Για μαθητές με ειδικές ανάγκες, μπορούν να χρησιμοποιηθούν πιο απλουστευμένα οπτικά μέσα και περισσότερη ατομική υποστήριξη.
- Για μαθητές που είναι πιο προχωρημένοι, μπορεί να δοθεί η δυνατότητα να κάνουν μια μικρή έρευνα για μια τοπική φιλοζωική οργάνωση.
