Προσεγγίζοντας τη μαθησιακή εικόνα της Δυσλεξίας
Στα παιδιά με δυσλεξία παρατηρούνται συχνά τα παρακάτω λάθη και δυσκολίες:
- δυσκολεύονται να διακρίνουν διαφορετικές λέξεις, οι οποίες, όμως, έχουν μεγάλο αριθμό γραμμάτων κοινό, π.χ. παράλογος αντί για παράνομος
- προφέρουν λανθασμένα τα φωνήεντα
- διαβάζουν «καθρεφτικά» π.χ. μπάλα αντί για λάμπα
- παρεμβάλλουν άσχετα φωνήματα όταν διαβάζουν
- αντικαθιστούν μια λέξη με μια άλλη με παρόμοια σημασία, π.χ. σκοτεινός αντί για μαύρος
- δεν υπάρχει ροή στο λόγο τους: κομπιάζουν, χάνουν τη σειρά, επαναλαμβάνουν ή σταματούν δίχως λόγο
- διαβάζουν αργά – ακόμη και σε κείμενα στα οποία έχουν εξασκηθεί – και σε κάθε επανάληψη κάνουν νέα λάθη
- δεν κατανοούν το κείμενο που διαβάζουν· καθώς προχωράει η ανάγνωση, αυξάνονται τα λάθη ενώ επέρχεται γρήγορα κούραση
- χάνουν τη γραμμή καθώς διαβάζουν
- δυσκολεύονται να διαβάσουν πολυσύλλαβες λέξεις
- μπορεί να δείχνουν με το δάχτυλο το σημείο που διαβάζουν ή να κινούν το κεφάλι καθώς διαβάζουν, για να μη χάσουν το σημείο στο οποίο βρίσκονται
Επίσης, υπάρχουν δυσκολίες που συναντώνται τόσο στη δυσλεξία, όσο και στη δυσγραφία.
Συγκεκριμένα:
- αντικατάσταση παρόμοιων σχηματικά γραμμάτων, π.χ. παφωτό αντί για παγωτό
- σύγχυση στην ακουστική διαφοροποίηση των φθόγγων, π.χ. χασεύω αντί για χαζεύω
- παραλείψεις και αντιμεταθέσεις γραμμάτων μέσα στην ίδια λέξη, π.χ. πτό αντί για ποτό, αν αντί για να
- πρόσθεση, αντιμετάθεση και παράλειψη συλλαβών, π.χ. παντεντελόνι αντί για παντελόνι, μαλί αντί για λίμα, ανάγνωση αντί για αναγνώριση
- σύγχυση χρήσης συμφωνικών συμπλεγμάτων, π.χ. πότρα αντί για πόρτα
- αντικατάσταση λέξεων, π.χ. πρόγραμμα αντί για πράγματα