Προσεγγίζοντας τη μαθησιακή εικόνα της Δυσλεξίας

Στα παιδιά με δυσλεξία παρατηρούνται συχνά τα παρακάτω λάθη και δυσκολίες:

  • δυσκολεύονται να διακρίνουν διαφορετικές λέξεις, οι οποίες, όμως, έχουν μεγάλο αριθμό γραμμάτων κοινό, π.χ. παράλογος αντί για παράνομος
  • προφέρουν λανθασμένα τα φωνήεντα
  • διαβάζουν «καθρεφτικά» π.χ. μπάλα αντί για λάμπα
  • παρεμβάλλουν άσχετα φωνήματα όταν διαβάζουν
  • αντικαθιστούν μια λέξη με μια άλλη με παρόμοια σημασία, π.χ. σκοτεινός αντί για μαύρος
  • δεν υπάρχει ροή στο λόγο τους: κομπιάζουν, χάνουν τη σειρά, επαναλαμβάνουν ή σταματούν δίχως λόγο
  • διαβάζουν αργά – ακόμη και σε κείμενα στα οποία έχουν εξασκηθεί – και σε κάθε επανάληψη κάνουν νέα λάθη
  • δεν κατανοούν το κείμενο που διαβάζουν· καθώς προχωράει η ανάγνωση, αυξάνονται τα λάθη ενώ επέρχεται γρήγορα κούραση
  • χάνουν τη γραμμή καθώς διαβάζουν
  • δυσκολεύονται να διαβάσουν πολυσύλλαβες λέξεις
  • μπορεί να δείχνουν με το δάχτυλο το σημείο που διαβάζουν ή να κινούν το κεφάλι καθώς διαβάζουν, για να μη χάσουν το σημείο στο οποίο βρίσκονται

Επίσης, υπάρχουν δυσκολίες που συναντώνται τόσο στη δυσλεξία, όσο και στη δυσγραφία.

Συγκεκριμένα:

  • αντικατάσταση παρόμοιων σχηματικά γραμμάτων, π.χ. παφωτό αντί για παγωτό
  • σύγχυση στην ακουστική διαφοροποίηση των φθόγγων, π.χ. χασεύω αντί για χαζεύω
  • παραλείψεις και αντιμεταθέσεις γραμμάτων μέσα στην ίδια λέξη, π.χ. πτό αντί για ποτό, αν αντί για να
  • πρόσθεση, αντιμετάθεση και παράλειψη συλλαβών, π.χ. παντεντελόνι αντί για παντελόνι, μαλί αντί για λίμα, ανάγνωση αντί για αναγνώριση
  • σύγχυση χρήσης συμφωνικών συμπλεγμάτων, π.χ. πότρα αντί για πόρτα
  • αντικατάσταση λέξεων, π.χ. πρόγραμμα αντί για πράγματα

Leave a Reply