Ο Τάφος του Φιλίππου ΙΙ

Παρότι ακόμη αμφισβητείται το αν ο τάφος ανήκει πράγματι στον Μακεδόνα βασιλιά, σύμφωνα με τα συμπεράσματα του Μανόλη Ανδρόνικου θεωρείται πως είναι ο τάφος. Πρόκειται για το μεγαλύτερο από τα μνημεία που ανασκάφηκαν, με διαστάσεις 9,5 Χ 5,5 μέτρα. Ο τάφος είναι κτισμένος με δομούς, έχει τη μορφή μεγάρου με προθάλαμο και την πρόσοψη ενός ναού. Η πρόσοψή του θεωρείται ζωγραφικό και αρχιτεκτονικό κομψοτέχνημα: είναι δωρικού ρυθμού, με κίονες που στοιχίζονται πλάι σε μια βαριά, δίφυλλη μαρμάρινη πόρτα. Στο πάνω μέρος τους βρίσκεται ένα δωρικό γείσο όπου ακόμη διακρίνονται τα διακοσμητικά χρώματα, μπλε, λευκό και κόκκινο. Ιδιαίτερα σημαντική είναι η μεγάλη τοιχογραφία στη δωρική πρόσοψη του μνημείου. Σε μία διακοσμημένη ζωφόρο μήκους 5,60 μέτρων παριστάνεται μία πολυπρόσωπη σκηνή κυνηγιού μέσα στο πλούσιο τοπίο ενός άλσους, μία ξεχωριστή σύνθεση με πλούσια χρώματα. Ανάμεσα στα πρόσωπα που απαρτίζουν τη σκηνή οι ειδικοί θεωρούν πως απεικονίζονται ο Φίλιππος Β' και ο γιός του ο Αλέξανδρος. Η λεπτομέρεια και τα χρώματα της τοιχογραφίας -διακρίνονται το κίτρινο, το βιολετί, το ροζ και το καφετί καθώς και η χρονολόγηση της που υπολογίζεται στο τέλος του 4ου αιώνα π.Χ. δίνει σημαντικά στοιχεία για τη μελέτη της ελληνικής κλασικής ζωγραφικής. Πάνω από την καμάρα της εισόδου βρέθηκαν τα υπολλείματα της πυράς στην οποία κάηκε ο νεκρός μαζί με το στεφάνι και τα όπλα του, ακόμη και με τα άλογα που θυσιάστηκαν για χάρη του. Από τα άλογα βρέθηκαν τα χαλινάρια. Μέσα στο θάλαμο βρέθηκε η μαρμάρινη σαρκοφάγος όπου είχε τοποθετηθεί η χρυσή λάρνακα με τα οστά του νεκρού βασιλιά, τυλιγμένα σε πορφυρό ύφασμα. Τα οστά ήταν στεφανωμένα με ένα λεπτεπίλεπτο χρυσό στεφάνι από φύλλα και καρπούς βελανιδιάς. Στο κάλυμμα της λάρνακας ξεχώριζε λαμπρός ο ανάγλυφος ήλιος σύμβολο του βασιλείου της Μακεδονίας, με τις 16 μικρές και μεγάλες ακτίνες. Από τα κτερίσματα του θαλάμου, ξεχωρίζει επίσης ότι είχε απομείνει από το ξύλινο κρεβάτι του νεκρού. Ο χρόνος βέβαια κατέστρεψε το ξύλο, σώθηκαν όμως τα στολίδια του κρεβατιού φτιαγμένα από ελεφαντόδοντο, χρυσάφι και λεπτοδουλεμένο γυαλί.

                                                         

Leave a Reply