Όλα είναι χρώμα

Το χρώμα
Η οπτική επικοινωνία είναι παγκόσμια και διεθνής.

Αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας γύρω μας είναι το χρώμα. Η φύση έχει ατελείωτη ποικιλία χρωμάτων και σχημάτων. Ακόμα και κάθε εποχή χρωματίζει τη φύση με τα δικά της χρώματα.

Το έργο τέχνης , ζωντανός οργανισμός , σύνολο από ατομικά στοιχεία ενωμένα με ρυθμό, ισορροπία, αρμονία, είναι το αποτέλεσμα μιας δημιουργικής πράξης με ολοκληρωμένη πορεία οργάνωσης και με τη συμμετοχή του παρατηρητή.
Ακόμη συνιστά ένα προϊόν ενσωμάτωσης και συνδυασμού των εξωτερικών φυσικών φαινομένων και των εσωτερικών δυνάμεων του ανθρώπου.

Πηγή κάθε χρώματος είναι το φως.

Κατά τη διάρκεια της ημέρας η φύση αλλάζει χρωματισμούς.

Με τον όρο χρώμα" εννοούμε ένα ορισμένο μήκος κύματος της ακτινοβολίας του φωτός. Το χρώμα εξαρτάται από τη σύσταση των υλικών σωμάτων , επάνω στα οποία η φωτεινή ακτινοβολία ανακλάται, απορροφάται ή αλλάζει διεύθυνση . Η αντίληψη των χρωμάτων επιτελείται από μια ειδική λειτουργία του εγκεφάλου. Ο εγκέφαλος δε "βλέπει , αλλά ερμηνεύει τα μήκη κύματος του ορατού φάσματος. Την ακτινοβολία αυτή δέχεται η βιολογική "φωτογραφική μηχανή , δηλαδή το μάτι, και τη μεταφέρει μέσω των οπτικών νεύρων στον εγκέφαλο.

Τα χρώματα και η ανάμειξή τους ως χρωστικές ύλες αποτελούν αντικείμενο έρευνας και προβληματισμού όλων των ζωγράφων.

Στις εικαστικές τέχνες, και πιο συγκεκριμένα στη ζωγραφική, τρία είναι τα βασικά χρώματα: το κίτρινο, το κόκκινο και το μπλε. Όλα τα άλλα χρώματα δημιουργούνται από την ανάμειξη των βασικών χρωμάτων σε διάφορες ποσότητες και αναλογίες.

Η ανά δύο μείξη των βασικών χρωμάτων δημιουργεί τα λεγόμενα δευτερεύοντα χρώματα.

Συμπληρωματικό ζεύγος χρωμάτων λέγεται αυτό που σχηματίζεται από ένα δευτερεύον χρώμα και από το βασικό χρώμα που δε συμμετέχει στη δημιουργία του δευτερεύοντος.

Εάν τοποθετήσουμε τα τρία βασικά χρώματα - κίτρινο, κόκκινο , μπλε - σε λευκό ή μαύρο φόντο, θα διαπιστώσουμε διαφορετικά χρωματικά αποτελέσματα.

Έτσι, το κίτρινο πάνω στο άσπρο φόντο φαίνεται πιο σκούρο από το άσπρο και παίρνει ένα θερμό και μαλακό τόνο. Το κίτρινο πάνω στο μαύρο φτάνει στο μεγαλύτερο βαθμό φωτεινότητας και αποκτά ένα χαρακτήρα ψυχρό και επιθετικό.

Το κόκκινο τετράγωνο πάνω στο άσπρο φαίνεται πολύ σκούρο και η φωτεινή του δύναμη εκφράζεται δύσκολα. Αντίθετα, σε μαύρο φόντο λάμπει και ακτινοβολεί θερμά.

Το μπλε τετράγωνο πάνω στο άσπρο φαίνεται βαθύ σκούρο· το άσπρο τετράγωνο που το περιβάλλει μοιάζει πιο ανοικτό από ό ,τι στην περίπτωση του κίτρινου. Πάνω στο μαύρο το μπλε δείχνει πιο ανοιχτό και το ίδιο το χρώμα ακτινοβολεί.

Άσκηση:

Δοκίμασε να ζωγραφίσεις μια ζεστή και μια κρύα μέρα χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα χρώματα.