Σχέσεις εκπαιδευτικών-μαθητών

    Το σχολείο διαμορφώνεται από τις σχέσεις που αναπτύσσονται από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι βρίσκονται σε αυτό.Οι διαπροσωπικές σχέσεις είναι οι σχέσεις που αναπτύσσει ένα άτομο με τους «άλλους».  Και στην περίπτωση εκπαιδευτικού-μαθητών είναι ουσιώδεις και για τους δύο. Οι μαθητές χρειάζονται ένα θετικό ψυχολογικό κλίμα που να ευνοεί την μάθηση, ενώ ο εκπαιδευτικός επιθυμεί να δουλέψει  και να δημιουργεί σε μια φιλική και ευχάριστη ατμόσφαιρα.

  Ο ρόλος του καθηγητή στη διαμόρφωση των  σχέσεων είναι σημαντικός, διότι αυτές εξαρτώνται σε αρκετά μεγάλο βαθμό από το επίπεδο ελέγχου που επιθυμεί να ασκεί στους μαθητές . Ορισμένοι εκπαιδευτικοί προτιμούν ένα αυστηρό  περιβάλλον, ενώ άλλοι ένα ευχάριστο και ασφαλές περιβάλλον για τους μαθητές στο οποίο μπορούν άνετα να εργαστούν και να διακινδυνεύσουν λάθη. Επιπλέον μεγάλο ρόλο στην σχέση τους παίζει και η συμπεριφορά του και οι τρόποι με τους οποίους του αντιμετοπίζει. Ενω ο ρόλος των μαθητών απέναντι στην διαμόρφωση τον σχέσεων είναι κυρίος η συμπεριφορά απένατι στους εκπαιδευτικούς και ο τρόπος που εκφράζονται και συμμετέχουν.

    Τέλος για να δημιουργηθέι μια υγιείς σχέση ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές πρέπει και οι δύο πλευρές να προσπαθήσουν και να μην περιμένουν απο τους άλλους να "δουλέψουν" για την λειτουργία αυτής της σχέσης. 

Σχέσεις Μαθητών – Καθηγητών

Η ψυχολογία του μαθητή καθορίζει την πορεία και την πρόοδό του. Γι’ αυτό το λόγο στο Σχολείο πρέπει να καταβάλλεται ιδιαίτερη προσπάθεια και  φροντίδα και δε διαταράσσεται το ήρεμο κλίμα, που πρέπει να επικρατεί. Για την υλοποίηση των παραπάνω σημαντική είναι και η προσφορά των καθηγητών, οι οποίοι βρίσκονται το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας μαζί με τους μαθητές.

Οι καθηγητές θα πρέπει να σέβονται το μαθητή, ο οποίος έχει την δική του προσωπικότητα, όπως και ο καθένας από εμάς. Όπως και προσεγγίζουν τον κάθε μαθητή όχι απλώς ως μέρος του μαθητικού συνόλου, γιατί κάθε παιδί έχει ιδιαίτερο χαρακτήρα, τρόπο συμπεριφοράς και ενδιαφέροντα και να ενθαρρύνουν το μαθητή, επαινώντας και επιβραβεύοντας τις προσπάθειές του.

Από την άλλη και οι μαθητές πρέπει να σέβονται τον καθηγητή εφόσον είναι σωστός απέναντι τους. Επίσης να μην φοβούνται να ζητήσουν βοήθεια και να προσπαθούν αντί να τα παρατάνε με την πρώτη δυσκολία.

Συμπερασματικά, λοιπόν, επισημαίνουμε ότι η λύση του προβλήματος θα προκύψει από την προσπάθεια και των καθηγητών αλλά και των μαθητών.

Υπογραφή

Ποια είναι η πραγματική σχέση αναμεσα στους μαθητες.

Στις μέρες μας δεν είναι λίγες οι φορές που οι καθηγητές θεωρούν ότι οι σχέσεις ανάμεσα στους μαθητές είναι άψογες. δυστυχώς όμως γίνεται ακριβως το αντίθετο. αν όχι σε όλες τις τάξεις στις περισσότερες δημιουργούνται ομάδες μαθητών που έχουν μια έχθρα ανάμεσα τους. επίσης υπάρχει και η πιθανότητα να στοχοποιηθεί μόνο ένα παιδί ανά φορά και όχι πολλά μαζί. Κατι τέτοιο μπορεί να επηρεάσει δραματικά ένα παιδί.
Αρχικα, τα παιδιά που στοχοποιουνται επηρεάζονται κυρίως σε δύο τομείς, ψυχολογικούς αλλά και κοινωνικούς. Οταν ένας μαθητής δέχεται πίεση από τους συνομηλίκους του κάτι τέτοιο μπορεί να του αφαιρέσει την όρεξη να κάνει πολλά πράγματα όπως παραδειγματος χάρη να διαβάσει, να έρθει σχολείο και άλλα. Παραλληλα, ο ίδιος μαθητής θα παρουσιάσει και κοινωνικά προβλήματα αφού θα αρχίσει να δυσκολεύεται να κάνει φίλους. ακόμη υπάρχει και η πιθανότητα να χάσει τους φίλους που είχε αν οι συμμαθητές που τον ενοχλούν είναι περισσότεροι από τους φίλους του.
Απο την άλλη, οι λόγοι που μπορεί να προκαλούν αυτό το φαινόμενο είναι ποικίλοι. Ο κυρίως λόγος που εμφανίζεται και στις περισσότερες περιπτώσεις είναι η εξωτερική εμφάνιση. οι μαθητές κυρίως στοχοποιουν τα παιδιά που αυτοί θεωρούν μειονότητες είτε λόγο του βάρους τους είτε του χρώματος τους ή ακόμα και τους ύψους τους. Ταυτόχρονα, ένας μαθητής μπορεί να πέσει θύμα εκφοβισμου ακόμη και επειδή δεν τον συμπαθούν οι αλλοι, είτε επειδή είναι καλός μαθητής είτε επειδή έχει διαφορετικά χόμπι.
Τελος, υπάρχουν κάποιοι τρόποι που θα μπορούσαν να φέρουν τα παιδιά κοντά και να βελτιώσουν το κλίμα που επικρατεί. Ενας από αυτούς είναι η δημιουργία δραστηριοτήτων. τα παιδιά θα χωρίζονταν σε ομάδες από τους καθηγητές τους και θα έπαιρναν μέρος σε δραστηριότητες όπως ζωγραφική εκδρομές και θεατρικές παραστάσεις. Με αυτό τον τροπο όλοι θα γνωριζοντουσαν αναμεταξύ τους και θα δημιουργοντουσαν νέες φιλίες που κάνεις ίσως να μην είχε φανταστεί. Επιπρόσθετα, ένας αρκετά αποτελεσματικος τρόπος αντιμετώπισης που ήδη υπάρχει αλλά δεν χρησιμοποιείται είναι η τιμωρία. πολλοί εκπαιδευτικοι έχουν την ικανότητα να τιμωρήσουν τους μαθητές που ενοχλούν τους γύρω τους αλλά πολύ απλά το αγνοούν. Σε μια τέτοια περιπτωση δεν θα πρέπει να τιμωρείται μόνο το παιδί αλλά και ο εκπαιδευτικος είτε από τον διευθυντή του σχολείου είτε από την ίδια την δευτεροβαθμια εκπαιδευση.
Συνοψιζοντας, γίνεται αντιληπτό ότι οι σχέσεις ανάμεσα στους μαθητές παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο. Δυστυχως όμως, αντί να καλυτερευουν όλο και γίνονται πιο εχθρικές. Παρ' όλο που παρατηρείται κάτι τέτοιο με την βοήθεια τόσο των καθηγητών όσο και των ιδίων των παιδιών θα αντιμετωπίστει αποτελεσματικά αυτό το αυξανόμενο φαινόμενο. Ετσι θα υπάρξει βελτίωση δε όλους τους τομείς μέσα σε ένα σχολείο.

Διαπροσωπικές σχέσεις εκπαιδευτικών – μαθητών

Η σχέση ανάμεσα σε εκπαιδευτικούς και μαθητές είναι αποτελούμενη από πολλούς παράγοντες που επηρεάζουν τόσο την ποιότητα της διδασκαλίας αλλά και τη δημιουργία αλληλοσεβασμού.

Είναι σαφές πως η σχέση αυτή ανάμεσα στα δύο πρόσωπα είναι σημαντική καθώς μπορεί να επηρεάσει την προσωπική και εκπαιδευτική ανάπτυξη των παιδιών. Από την άλλη πλευρά, όταν υπάρχουν καλές σχέσεις μεταξύ του εκπαιδευτικού και των μαθητών ο ίδιος ο εκπαιδευτικός είναι σε θέση να διδάξει απρόσκοπτα και να κάνει ευχάριστα το μάθημα του. Εκτός από αυτό, ο καθηγητής μέσα από αυτό μπορεί να μάθει πώς να βελτιωθεί επαγγελματικά αλλά και πνευματικά! Για να υπάρχουν καλές σχέσεις πρέπει να υπάρχει ειλικρίνεια ο αλληλοσεβασμός κατανόηση και συνεργασία. Ορισμένοι εκπαιδευτικοί  προτιμούν ένα αυστηρό και πειθαρχημένο περιβάλλον ενώ άλλοι ένα ευχάριστο και ασφαλές περιβάλλον για τους μαθητές στο οποίο μπορούν άνετα να εργαστούν και να διακινδυνεύσουν λάθη.

Από την άλλη πλευρά η ανεπαρκή σχέση μεταξύ παιδιών και εκπαιδευτικών ενδέχεται να οδηγήσουν τους μαθητές στο να αντιπαθήσουν το σχολείο και να αισθανθούν αποξένωση με αποτέλεσμα να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν αντικοινωνική συμπεριφορά. Οι κακές σχέσεις ουσιαστικά έχουν έλλειψη από ειλικρίνεια και αλληλοσεβασμό λειτουργώντας αναποτελεσματικά και στερώντας την χαρά της διδασκαλίας και της μάθησης. Αντίθετα, όταν οι σχέσεις παιδιών και εκπαιδευτικών χαρακτηρίζονται από εγγύτητα και υποστήριξη οι εκπαιδευτικοί διαχειρίζονται αποτελεσματικά την τάξη και οι μαθητές αισθάνονται ασφάλεια προκειμένου να ερευνήσουν νέες ιδέες. Παράλληλα, προωθούνται συναισθήματα ασφαλείας και συνεκτικότητα μεταξύ των μαθητών παρέχοντάς τους την κοινωνική υποστήριξη που είναι απαραίτητη για να ευδοκιμήσουν κοινωνικά και συναισθηματικά. Οι σχέσεις των εκπαιδευτικών και των μαθητών στηρίζονται στην επικοινωνία και στην συζήτηση που θα οδηγεί στον μαθητή στο συμπέρασμα και στην γνώση.

Τέλος, αν το περιβάλλον είναι ενισχυτικό και προωθητικό, ο μαθητής θα κάνει αυτό που πρέπει να κάνει χωρίς δυσφορία, θα διαμορφώσει θέση για πρόοδο και θα εμπεδώσει καλές συνήθειες απαραίτητη για την μετέπειτα ζωή του!

Σχέσεις μεταξύ μαθητών/μαθητριών και εκπαιδευτικών.

Η σχέση μαθητή-εκπαιδευτικού στην τάξη είναι μια θετική σχέση μεταξύ του εκπαιδευτικού και του μαθητή στην προσπάθεια να αποκτήσουν εμπιστοσύνη και σεβασμό ο ένας από τον άλλο. Αυτή η σχέση μπορεί να συνίσταται στο να γνωρίσουν καλύτερα τους μαθητές τους, να παρέχουν επιλογές και να τους ενθαρρύνουν να γίνονται πιο δυνατοί μαθητές καθημερινά. Κάνοντας αυτό οι εκπαιδευτικοί δείχνουν σεβασμό στους μαθητές τους, εκτιμούν την ατομικότητά τους και είναι ευγενικοί. Η θετική σχέση αυτή βοηθά τους μαθητές να γίνουν πιο επιτυχημένοι στην τάξη, καθώς και να κάνει την τάξη σας ένα ασφαλές και φιλόξενο περιβάλλον για όλους.

Όπως αναφέρθηκε, οι σχέσεις μαθητή-εκπαιδευτικού είναι εξαιρετικά σημαντικές σε μια τάξη. Συγκεκριμένα, οι σχέσεις μαθητή-εκπαιδευτικού είναι σημαντικές για τους μαθητές στη βραχυπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη εκπαίδευσή τους. Είναι σημαντικές βραχυπρόθεσμα επειδή δημιουργούν ένα ακμάζον περιβάλλον στην τάξη, βοηθούν τους μαθητές να αναπτύξουν την αυτοεκτίμησή τους και βελτιώνουν την ψυχική τους υγεία . Με τον ίδιο τρόπο, αυτές οι σχέσεις μπορεί να μειώσουν τα προβλήματα συμπεριφοράς και να προάγουν την ακαδημαϊκή επιτυχία. Οι σχέσεις μαθητή-δασκάλου συμβάλλουν στην ενίσχυση της ακαδημαϊκής επιτυχίας των μαθητών. Αυτές οι σχέσεις υποστηρίζουν τους μαθητές για το συγκεκριμένο έτος που περνούν σε αυτό το εκπαιδευτικό περιβάλλον με τον εκπαιδευτικό. 

Ομοίως, μια θετική σχέση μαθητή-δασκάλου είναι πολύ σημαντική μακροπρόθεσμα, επειδή δίνει στους μαθητές αυτοπεποίθηση και διασφαλίζει ότι γνωρίζουν ότι οι ιδέες τους είναι πολύτιμες. Με τη σειρά του, αυτό επιτρέπει στους σπουδαστές να έχουν αυτή την αυτοπεποίθηση καθ’ όλη τη διάρκεια των μελλοντικών τους χρόνων επιδίωξης ακαδημαϊκών. Επίσης, αυτή η εμπιστοσύνη και η αναγνώριση της αυτοεκτίμησης μπορεί να φανεί σε κοινωνικές και συναισθηματικές πτυχές της μαθητικής ζωής. Ένα άλλο μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα είναι ότι οι θετικές σχέσεις των εκπαιδευτικών διδάσκουν στους μαθητές ότι τα λάθη είναι ένδειξη ότι μαθαίνουν. Η μάθηση είναι συνεχής και οι μαθητές είναι σε θέση να το εντοπίσουν μέσω της παραγωγής θετικών σχέσεων μαθητή-δασκάλου. Αυτός ο τύπος σχέσης θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη μακροπρόθεσμα για τον μαθητή.

Οι κακές σχέσεις εκπαιδευτικού-μαθητή είναι αποτέλεσμα της έλλειψης επίγνωσης του εκπαιδευτή. Μερικοί μαθητές απαιτούν προσαρμοσμένες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, καθώς δεν ανταποκρίνονται στη μάθηση με τον ίδιο τρόπο όπως άλλοι. Όταν ένας εκπαιδευτικός αποτυγχάνει να λάβει υπόψη του τις εκπαιδευτικές ανάγκες ενός μεμονωμένου μαθητή, προκύπτουν προβλήματα σχέσης μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών. Η ικανότητα κάθε μαθητή να μαθαίνει και να αλληλεπιδρά με τους εκπαιδευτικούς επηρεάζεται από την προσωπικότητα, το οικογενειακό υπόβαθρο, τις νοητικές διαδικασίες, τα στυλ μάθησης, τις προτεραιότητες, τα επίπεδα ωριμότητας και τις ακαδημαϊκές φιλοδοξίες.

Υπάρχουν πολλές συμβουλές και κόλπα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να οικοδομήσουμε μια ισχυρή σχέση μαθητή δασκάλου. Ένας τρόπος με τον οποίο μπορεί να δημιουργηθεί μια ισχυρή σχέση εκπαιδευτικού μαθητή είναι να καταστήσει προφανές ότι ο δάσκαλος ενδιαφέρεται για τους μαθητές . Αυτό μπορεί να γίνει μιλώντας με τους μαθητές σας, όπως ρωτώντας για την ημέρα τους. Ένας άλλος τρόπος θα μπορούσε να είναι ακούγοντας τους μαθητές σας, αυτό μπορεί να γίνει ακούγοντας τις απόψεις τους, λαμβάνοντας υπόψη τα ενδιαφέροντά τους και μαθαίνοντας τα μοναδικά στυλ μάθησης κάθε μαθητή. Επίσης, μπορούν να αναπτύξουν αμοιβαία εμπιστοσύνη με τους μαθητές σας, όπως να τους παρέχουν επιλογές και να έχουν πάντα κατά νου το καλύτερο συμφέρον τους. Επιπλέον, πρέπει πάντα να είναι σεβαστοί και δίκαιοι με κάθε έναν από τους μαθητές σας. Μπορούν να το εξασφαλίσουν αυτό μη διαλέγοντας αγαπημένα και έχοντας την ίδια διορθωμένη συμπεριφορά για κάθε μαθητή. Επιπλέον, μπορείτε να γνωρίσετε τους μαθητές σας και τις οικογένειές τους.

Μπορεί να συναχθεί το συμπέρασμα ότι οι σχέσεις μαθητή-δασκάλου έχουν ως αποτέλεσμα ένα θετικό περιβάλλον και εμπειρία στην τάξη. Οι πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν καταδεικνύουν την αύξηση της δέσμευσης, της αυτοπεποίθησης και των κινήτρων που επιδεικνύουν οι μαθητές που έχουν ισχυρή σχέση με τον εκπαιδευτικό τους. Ομοίως, οι εκπαιδευτικοί ενισχύουν τις επικοινωνιακές και επαγγελματικές τους δεξιότητες ενώ χτίζουν αυτές τις σχέσεις. Συνοπτικά, οι σχέσεις μαθητή-δασκάλου καλλιεργούν ένα φιλόξενο περιβάλλον και παράγουν επιτυχία τόσο για τον μαθητή όσο και για τον εκπαιδευτικό.

Σχέσεις μαθητών-Καθηγητών

    Όλοι οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν μεταξύ τους  σε καθημερινή βάση για πολλούς και διάφορους λόγους. Στο σχολείο πιο συγκεκριμένα οι μαθητές εκτός από την αλληλεπίδραση μεταξύ τους, αλληλεπιδρούν και με τους καθηγητές τους. Παρατηρείται όμως πως οι καθηγητές έχουν αλλάξει τον τρόπο διδασκαλίας τους εστιάζοντας περισσότερο στις επιδόσεις των μαθητών από την επικοινωνία με αυτούς.

   Ζώντας σε έναν κόσμο που αλλάζει και αναπτύσσετε καθημερινά οι καθηγητές πιστεύουν πως ο μόνος τρόπος για να αντεπεξέλθουν τα παιδιά στην ζωή είναι να διδαχθούν πολλά  πράγματα από διάφορους τομείς. Το γεγονός αυτό ενισχύεται και από τις κρατικές εντολές που δέχονται οι καθηγητές ως προς το κομμάτι της ολοκλήρωσης την αντεπεξέλθουν του σχολικού έτους, από τις οποίες δεν μπορούν να αποκλίνουν.

   Κάτι που θα μπορούσε να γίνει για να διορθωθεί το φαινόμενο αυτό είναι η δημιουργία προγραμμάτων στα οποία, μαθητές και καθηγητές θα μπορούν να συζητούν  για θέματα τόσο συσχετιζόμενα με το σχολείο όσο και για θέματα απασχολούν τα παιδιά για το μέλλον τους. Επίσης η οργάνωση εκδρομών σε μέρη τα οποία έχουν εκπαιδευτικό χαρακτήρα θα βοηθούσε τη σύσφιξη των σχέσεων τους αποκτώντας κοινές εμπειρίες σε ένα πιο ελαφρύ περιβάλλον.

      Εν κατακλείδι οι σχέσεις μαθητή-καθηγητή έχουν αλλάξει ή ακόμα έχουνε χαθεί. Υπάρχουν όμως τρόποι για να διορθωθεί αυτή η κατάσταση θεωρώ πως με τη κατάλληλη προσπάθεια και από τις δύο πλευρές όλα θα έχουν ένα αίσιο τέλος.

 

“Επικοινωνία μεταξύ μαθητριών/των και εκπαιδευτικών: ανύπαρκτη ή διαδραστική?”

  Είναι ευρέως γνωστό, πως ούτως ώστε να υφίσταται στον σχολικό χώρο ένα εύφορο και παράλληλα ευδόκιμο κλίμα χρειάζεται, να βελτιωθούν οι σχέσεις μεταξύ μαθητριών/των και εκπαιδευτικών. Κάτι τέτοιο πιθανότατα να συμβεί με πολυετείς προσπάθειες εκ μέρους όλων λόγω του ότι η εμπιστοσύνη και ο αλληλοσεβασμός έχουν χαθεί, με αποτέλεσμα η συνύπαρξη και των δύο πλευρών να είναι προβληματική. Άραγε, ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν άμεσα την διαμόρφωση των διαπροσωπικών αυτών σχέσεων και με ποιους τρόπους θα μπορούσε αυτή η συνεργασία να καλυτερέψει? 

Αρχικά, κύριο αίτιο ως προς την ανύπαρκτη -σε πολλές περιπτώσεις- επικοινωνία, αποτελεί κατά την διάρκεια ανταλλαγής απόψεων, η απολυτοσύνη των εκπαιδευτικών που κάπως έτσι δεν βρίσκονται σε θέση να δεχθούν διαφορετικές από τις δικιές τους, αντιλήψεις και ιδεοληψίες. Πράγμα το οποίο, οδηγεί στην πλειοψηφία των καταστάσεων στην απομάκρυνση και ταυτοχρόνως στην αδιαφορία από την μεριά της/του μαθήτριας/τη. Ακόμη, πρωταρχικό ρόλο κατέχει και ο εξεταστικοκεντρικός χαρακτήρας του εκπαιδευτικού συστήματος όπου λόγω της πίεσης της οποίας διαδέχονται οι καθηγήτριες/τές για την έγκαιρη έκβαση της ύλης, δεν δίνεται η κατάλληλη σημασία στις ανάγκες τις δικιές τους και των παιδιών. Έτσι, η διεξαγωγή των μαθημάτων γίνεται απρόσωπη δίχως τ

Από την άλλη, με την βοήθεια πολυάριθμων εναλλακτικών, ίσως το φαινόμενο αυτό καταφέρει να αντιμετωπιστεί και να εξαλειφθεί ολοσχερώς.  Στην επίλυσή του, θα μπορούσε κάλλιστα να συμβάλλει ο συντονισμός διαφόρων προγραμμάτων με επικεφαλείς καθηγήτριες/τες που θα ειδικεύονται κατά βάση σε συζητήσεις περί μειζόντων κοινωνικών θεμάτων που θα προωθούν ένα καλύτερο μέλλον ή και που θα έχουν δημιουργικό χαρακτήρα όπως λέσχη φιλαναγνωσίας και δημιουργικής γραφής. Με αυτόν τον τρόπο, είναι εφικτό να αυξηθεί σημαντικά η αλληλοκατανόηση. Επιπρόσθετα, η οργάνωση εκπαιδευτικών εκδρομών σε μέρη ιστορικής σημασίας αποτελούν επίσης, μια μορφή βελτίωσης της επαφής που θα συμβεί εξαιτίας του χρόνου που θα περάσουν όλοι μαζί.

Εν τέλη συνάγεται αβίαστα το συμπέρασμα πως οι επιρροές που δέχονται οι σχέσεις μεταξύ καθηγητριών/των και μαθητριών/των εξαρτώνται από πολλές παραμέτρους. Όμως με την συλλογική προσπάθεια που θα αποπνέει από όλους εμάς και την αναθεώρηση πραγμάτων, τα οποία ως τώρα θεωρούνται δεδομένα, θα επιτευχθεί μια αρμονική αλλά και ευχάριστη συνεργασία.

Σχέσεις μεταξύ μαθητών και μαθητριών

Στη σημερινή εποχή τα πράγματα φαίνεται να έχουν αλλάξει . Το σχολείο μπαίνει όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα των μαθητών με αποτέλεσμα οι μαθητές να πρέπει να βρίσκονται σε αναλογία με αυτό . Οι ίδιοι λοιπόν καθώς βρίσκονται σε επαφή με τους συμμαθητές τους για πολλες ώρες μέσα στην ημέρα τους , δημιουργούν πολλές μικρές παρέες με τις οποίες επιλέγουν να περάσουν όμορφα όσο βρίσκονται στον σχολικό χώρο . Είναι όμως όλες οι σχέσεις μεταξύ μαθητών/τριών τόσο καλές ΄;

Πολλοί συμφωνούν με αυτήν την άποψη . Κι όμως ! Είναι αλήθεια πως οι μαθητές θέλοντας ή μη περνούν αρκετό χρόνο μεταξύ τους με αποτέλεσμα να γνωρίζονται ακόμη περισσότερο και να βρίσκουν πολλά κοινά στους χαρακτήρες τους . Έτσι , είναι λογικό να αναπτύσσονται καινούριες παρέες αλλά κυρίως φιλίες . Μια  φιλία εκτός απο συντροφιά μπορεί να προσφέρει και στήριξη στις δύσκολες στιγμές οι οποίες είτε θα είναι οικογενιακά ζητήματα είτε σχολικά σκαλώματα . Οι νέοι είναι πιο πιθανόν να ανοιχτούν και να μιλήσουν για τα προσωπικά τους προβλήματα στους φίλους τους παρά στους γονείς τους. Ωστόσο , υπάρχουν περιπτώσεις στις οποίες οι μαθητές επιλέγουν να απομακρυνθούν λόγω έλλειψης εμπιστοσύνης . Πολλές φορές η ΄΄ αντικοινωνική ψυχολογία ΄΄ νικά την θέληση για νέες γνωριμίες . Επιπλέον λόγω του οτι το σχολείο εστιάζει σε μεγάλο βαθμό στις επιδόσεις των μαθητών , υπάρχει μια μεγάλη ανταγωνιστικότητα και μια ΄΄ κόντρα ΄΄ μεταξύ τους .

Το πρόβλημα αυτό , εάν είναι δυνατόν να αντιμετωπισθεί , θα βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό την κατάσταση στο σχολικό περιβάλλον . Ένας τρόπος επίλυσης , θα ήταν να σταματήσουν οι διακρίσεις και να λειτουργούν όλοι και όλα σαν ένα σύνολο , μια ομάδα . Ετσι , δεν θα γινόταν ποτέ καμία παρεξήγηση . Επιπλέον , με βάση το κομμάτι των διακρίσεων , καλό θα ήταν να γίνονται ομαδικές εργασίες ανά διαστήματα σε ομάδες που ο καθηγητές θα όριζε . Παράλληλα , όλοι θα μπορέσουν να γνωρίσουν τα άτομα τα οποία ίσως να μην γνωρίζουν καλά αλλά και τα άτομα που θεωρούνται λιγότερο κοινωνικά , να έρθουν σε επαφή με κάτι ασυνήθιστο για αυτούς .

Τέλος , καταλήγουμε στο γεγονός ότι οι σχέσεις μεταξύ μαθητών και μαθητριών δεν μπορούν πάντα να είναι καλές καθώς κανένας μαθητής δεν πρέπει να προσποιείται πως του αρέσει κάτι ενώ στην πραγματικότητα δεν είναι ο εαυτός του . Συνεπώς , υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να υπάρξει επικοινωνία μιας που τα σχολικά χρόνια είναι και τα πιο όμορφα!

Σχέσεις μεταξύ μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών

Ανέκαθεν οι σχέσεις μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών ήταν καλές γενικότερα. Μόνο όταν ήταν η περίοδος των βαθμών κάποιοι μαθητές που δεν πήραν τους βαθμούς που περίμεναν έδειχναν την δυσαρέσκειά τους στους καθηγητές. Όμως το τελευταίο διάστημα αυτό δεν ισχύει, διότι οι καθηγητές από την μεριά τους προσπάθησαν να αναπτύξουν καλύτερες σχέσεις με τους μαθητές τους.

Κατ' αρχήν και οι 2 πλευρές έχουν χτίσει μεταξύ τους όμορφες, φιλικές και χαρούμενες σχέσεις. Κατά κοινή ομολογία των συμμαθητών μου αλλά και από προσωπική μου εμπειρία, οι καθηγητές μας δεν είναι απρόσιτοι και αυστηροί αλλά απεναντίας είναι εξυπηρετικοί και πρόθυμοι να μας λύσουν τις απορίες ακόμη και στο διάλειμμα. Μπορεί ο κάθε καθηγητής να έχει διαφορετικό χαρακτήρα και συμπεριφορά αλλά όλοι μαζί αποτελούν ένα αρμονικό σύνολο.Μερικοί καθηγητές λειτουργούν ως μεγαλύτερα αδέρφια μας, ως μητέρα μας κλπ. Μας συμβουλεύουν όταν έχουμε κάποιο πρόβλημα ή είναι εκεί δίπλα μας όταν τους χρειαζόμαστε διότι το σχολείο δεν είναι μόνο μάθημα και γνώσεις αλλά διαπλάθει και τον χαρακτήρα μας. Ακόμη, σε εξωσχολικές δραστηριότητες είναι δίπλα μας και μας βοηθάνε σε ό,τι χρειαστούμε ανιδιοτελώς. Στις εκδρομές περνάμε υπέροχα, παιδιά και καθηγητές γινόμαστε ένα.

Στην ώρα του μαθήματος κοιτάν πρώτα να λύσουν τις απορίες των μαθητών πάνω σε κάποιο θέμα και μετά προχωράνε παρακάτω στο μάθημα. Δεν βαριούνται να μεταδώσουν το μάθημα, κάνοντας μόνο ότι λέει το βιβλίο αλλά μας βάζουν και δικά τους παραδείγματα και ασκήσεις πιο κατανοητές για το σπίτι. Έχουν αμεσότητα στο μάθημα, ζωντάνια και παραστατικότητα, κρατώντας μας πάντα σε εγρήγορση.

Από όλα τα παραπάνω προκύπτει εύλογα το συμπέρασμα ότι άμα υπάρχει διάθεση και θέληση και από τις δύο πλευρές χτίζεται ένα αξιοζήλευτο οικοδόμημα !

Σχέσεις μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών.

Υπάρχει ένα ερώτημα πολλών χρονών, που ταλανίζει μαθητές, καθηγητές.
Οι μαθητές, ως έφηβοι, πολλές φορές δεν υπολογίζουν τους καθηγητές και έτσι οι δεύτεροι φωνάζουν, αγανακτούν και ίσως τιμωρούν με αποβολές. Βέβαια, υπάρχουν μαθητές που δεν προκαλούν προβλήματα, και αυτοί πολλές φορές τυγχάνουν ευνοϊκής μεταχείρισης από τους καθηγητές. Όπως μπορούμε να συμπεράνουμε σ'ένα τέτοιο περιβάλλον, έντασης μαθητών-καθηγητών, οι συνέπειες γίνονται πολύ δύσκολες. Ο καθηγητής, πολλές φορές, δεν θα δείξει ενδιαφέρον για την κατανόηση του μαθήματος από τους μαθητές και ακόμα θα του βάλει χαμηλή βαθμολογία.
Δυστυχώς, ο μαθητής δεν καταλαβαίνει πως με την άσχημη συμπεριφορά του ζημιώνεται μόνο αυτός. Όσο δεν προσέχει στο μάθημα, δεν μπορεί να το καταλάβει, άρα δημιουργούνται κενά, που πολλές φορές δεν μπορούν να τα καλύψουν. Πιστεύω με την σωστή συμπεριφορά, οι καθηγητές θα διδάξουν καλύτερα, τουλάχιστον οι περισσότεροι.
Κατά τη γνώμη μου το πρόβλημα της σχέσης καθηγητών-μαθητων, αν δεν μπορεί να εξομαλυνθεί, θα πρέπει να είναι σε ένα επίπεδο αμοιβαίου σεβασμού. Αυτή η λύση, του αμοιβαίου σεβασμού, θα έχει αποτέλεσμα καλύτερης επικοινωνίας, μέσα και έξω από την τάξη. Ο μαθητής με αυτές τις συνθήκες θα μπορεί να κατανοήσει καλύτερα το μάθημα και ο καθηγητής θα κάνει πιο σωστά τη δουλειά του. Μαθητές και καθηγητές θα είναι πιο ήρεμοι και φυσικά πιο συνεργάσιμοι, πιο ευχάριστοι. Σε ένα περιβάλλον, όπως είναι της σχολικής τάξης, όταν επικρατεί ο αμοιβαίος σεβασμός, σίγουρα υπάρχει ηρεμία και λιγότερες εντάσεις.
Θα ήθελα να σημειώσω, πως οι γονείς έχουν μεγάλη ευθύνη για την συμπεριφορά των παιδιών τους. Με την κατάλληλη διαπαιδαγώγηση, οι μαθητές, μπορούν να είναι πιο σωστοί στη συμπεριφορά τους, όπως και οι καθηγητές οφείλουν να έχουν σωστή συμπεριφορά. Αλλά, ας μην ξεχνάμε πως όλοι τις βάσεις για τη ζωή μας τις έχουμε από τα παιδικά μας χρόνια, άρα η σωστή συμπεριφορά των μαθητών και των καθηγητών, βασίζεται στη διαπαιδαγώγηση της παιδικής τους ηλικίας.
Τέλος, ευχόμαι σε μια σωστή συνεργασία καθηγητών-μαθητών που θα επιφέρει σωστή εκπαίδευση από τους καθηγητές και καλύτερη επίδοση των μαθητών.