Δράσεις 2024-2025

Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Education for Sustainable Development/ESD) & Εκπαίδευση για την Παγκόσμια Ιδιότητα του Πολίτη (Education for Global Citizenship/GCED)

Διεθνής Ημέρα Γυναικών και Κοριτσιών στην Επιστήμη, 11/2/2025 (Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ειρήνη Κασσωτάκη, Μανώλης Κουρούμαλης, Μαρία Πιτσάκη, Άννα Τσακιρέλη, Μαρία Φιολιτάκη): το σχολείο μας υποδέχθηκε την κ. Κατερίνα Μπομπολάκη, υποψήφια διδάκτορα του ΕΛΜΕΠΑ, η οποία παρουσίασε το θέμα «Τουρισμός και Καινοτομία στην Κρήτη». Η δράση, σε συνεργασία με τη Μεσογειακή Βραδιά Ερευνητή (MEDNIGHT), συνέβαλε στη σύνδεση των μαθητών με την επιστημονική κοινότητα και την ενίσχυση της ισότιμης συμμετοχής των γυναικών στην έρευνα. https://blogs.e-me.edu.gr/hive-Model-General-Lyceum-Heraklion-ASPnet-UNESCO/2025/02/

 

Εκπαίδευση για την Παγκόσμια Ιδιότητα του Πολίτη (Education for Global Citizenship/GCED)

 

Παγκόσμια Ημέρα Ραδιοφώνου, 13/02/2025 (υπεύθ. εκπαιδευτικός: Ειρήνη Κασσωτάκη)

Η Ραδιοφωνική Ομάδα συμμετείχε στον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ραδιοφώνου, μαζί με άλλες σχολικές ομάδες του European School Radio. Σε μια κοινή οπτικοακουστική παραγωγή, παρουσιάστηκαν φωτογραφίες των ραδιοφωνικών ομάδων από σχολεία της Ελλάδας και της Ευρώπης, με στόχο να αναδειχθεί η δύναμη της νεανικής ραδιοφωνικής έκφρασης.

https://community.europeanschoolradio.eu/el/archives/9338

 

UN at Your DoorstepASPnet UNESCO (υπεύθ. εκπαιδευτικός: Ειρήνη Κασσωτάκη):

Συμμετοχή μαθητών της Ραδιοφωνικής Ομάδας σε διαδικτυακές συνεδρίες του προγράμματος "UN at Your Doorstep”, στο οποίο συμμετέχουν σχολεία του δικτύου ASPnet UNESCO, σχετικά με τις ενέργειες που μπορούν να κάνουν οι νέοι σε παγκόσμιο και τοπικό επίπεδο για την επίτευξη των Στόχων της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Τις συνεδρίες παρακολούθησαν μαθητές από όλον τον κόσμο και υπέβαλαν ερωτήσεις στους ομιλητές που συμμετείχαν κάθε φορά. Οι συνεδρίες είναι προγραμματισμένες μια κάθε μήνα. https://blogs.sch.gr/peiragmata/2025/06/02/radiofoniki-omad…hronia-ston-aera/

 

Ραδιοφωνική Ομάδα (υπεύθ. εκπαιδευτικός: Ειρήνη Κασσωτάκη)

Μέσα από ένα ευρύ φάσμα δράσεων, η Ραδιοφωνική Ομάδα του σχολείου υπηρέτησε ουσιαστικά τις αρχές της Εκπαίδευσης για την Παγκόσμια Ιδιότητα του Πολίτη (GCED), προάγοντας τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία, τη διαπολιτισμική επικοινωνία και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών σε ζητήματα με παγκόσμια και τοπική διάσταση. Τα podcasts που δημιουργήθηκαν ανέδειξαν κοινωνικά και περιβαλλοντικά θέματα, οι συμμετοχές σε φεστιβάλ και προγράμματα έδωσαν στους μαθητές τη δυνατότητα να συναντηθούν με συνομηλίκους από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας και του κόσμου, να ανταλλάξουν ιδέες και να καλλιεργήσουν αξίες όπως ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η ειρήνη, τα ανθρώπινα δικαιώματα και η βιώσιμη ανάπτυξη. Με αυτόν τον τρόπο, η Ραδιοφωνική Ομάδα λειτούργησε ως ένα δυναμικό εργαστήριο δημοκρατίας και παγκόσμιας συνείδησης. https://blogs.sch.gr/peiragmata/2025/06/02/radiofoniki-omad…hronia-ston-aera/

 

Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας, 06/03/2025 (υπεύθ. εκπαιδευτικοί: Ειρήνη Κασσωτάκη, Άννα Διπλάρη, Ελένη Κορακάκη, Μαρία Φιολιτάκη, Νεκτάριος Χατζάκης)

Η ομάδα των εκπαιδευτικών διεξήγαγε έρευνα για τη συμπερίληψη και τη διαφορετικότητα, μέσω ερωτηματολογίου που συμπληρώθηκε από 211 μαθητές (16-20/12/2024). Τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν στους μαθητές του σχολείου στη διάρκεια της εκδήλωσης για την Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας, σε συνεργασία με το «Χαμόγελο του Παιδιού». Περιλάμβανε προβολή ταινίας «Οι σκέψεις της Νεφέλης», εισήγηση για τον εκφοβισμό από την Ψυχολόγο του «Χαμόγελου» κ. Φωτεινή Παπαδάτου και θεατρικό δρώμενο «Τα Μικρόβια», που δημιούργησαν οι μαθητές με υπεύθυνες τις εκπαιδευτικούς Μαρία Πολυχρονάκη και Μαρία Φιολιτάκη. Τον συντονισμό της εκδήλωσης ανέλαβαν μαθητές της Ραδιοφωνικής Ομάδας.

https://blogs.sch.gr/peiragmata/2025/03/09/draseis-gia-tin-imera-kata-tis-scholikis-vias-kai-toy-ekfovismoy/?fbclid=IwY2xjawKVtP1leHRuA2FlbQIxMQBicmlkETF4ZmQ2UlZ6cFVwRWhqVTZVAR6X3kqNxeSOA_C167J-dYgpEEZRGuc132mmHtVkwB8nCeHxJuyAG8k369dUqw_aem__pNO7ZOAdwjgTY1jY56EQg

 

Δράσεις στο πλαίσιο του προγράμματος  «Σχολεία Πρέσβεις» (EPAS) (υπεύθ. εκπαιδευτικοί: Μαρία Πιτσάκη, Στέλλα Κρουσταλίδου, Άννα Τσακιρέλη, Βασίλης Παπαδουράκης, Δήμητρα Παπακυρίτση, Αρετή Βουράκη)

  • "Τα θεμελιώδη δικαιώματα στην Ε.Ε.", 14/3/2025 - 13:30: Εκδήλωση με προσκεκλημένη την Ηλέκτρα Αντωνάκη, εισηγήτρια - référandaire στο Γενικό Δικαστήριο της Ε.Ε. στο Λουξεμβούργο. Η ομιλήτρια εξήγησε τη λειτουργία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και τον τρόπο με τον οποίο διασφαλίζει την εφαρμογή των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην Ε.Ε. (Αμφ. του Πρότυπου Γυμνασίου - ΓΕΛ Ηρακλείου - διαδικτυακή μετάδοση μέσω webex)

 

  • "Εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα", 20/2/2025: Βιωματική δράση με παιχνίδια προσομοίωσης και θεατρικές τεχνικές για τη ευαισθητοποίηση σε θέματα σεβασμού των δικαιωμάτων του ανθρώπου με έμφαση σε ευρωπαϊκές πολιτικές και πρωτοβουλίες που έχουν υιοθετηθεί προς αυτή την κατεύθυνση - Εμψυχώτρια : Παρασκευή Τσιάρα, συντονίστρια εκπαίδευσης προσφύγων ΠΔΕ Κρήτης

 

  • ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ: Η δράση στόχευσε στην ενίσχυση της κατανόησης της Τεχνητής Νοημοσύνης από μαθητές και εκπαιδευτικούς, μέσα από διαδραστικές ομιλίες και δραστηριότητες. Εξετάστηκαν οι δυνατότητες, οι περιορισμοί και οι επιπτώσεις της ΤΝ, με έμφαση στην υπεύθυνη χρήση και τον ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη ρύθμισή της. Κύριοι στόχοι της δράσης ήταν η κατανόηση των βασικών αρχών λειτουργίας της Τεχνητής Νοημοσύνης, η αναγνώριση των δυνατοτήτων και των περιορισμών της, η καλλιέργεια αναστοχαστικής και υπεύθυνης στάσης απέναντι στην τεχνολογία και η ενίσχυση της ενεργού συμμετοχής των μαθητών ως Ευρωπαίων πολιτών σε θέματα ψηφιακής πολιτικής.  Συνεργαστήκαμε με διακεκριμένους ακαδημαϊκούς και ερευνητές από το Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης και από το Ινστιτούτο Πληροφορικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας για τη διαμόρφωση του περιεχομένου και τη διάχυση της επιστημονικής γνώσης με παιδαγωγικά κατάλληλο τρόπο

 

  • ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ, 9/5/2025: Ο στόχος της ημέρας ήταν να γιορτάσουμε την Ημέρα της Ευρώπης με την παρουσία άλλων σχολείων κι έτσι προσκαλέσαμε τους πρέσβεις του 3ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου και του Παγκρήτιου Εκπαιδευτηρίου. Οργανώσαμε εκπαιδευτικά παιχνίδια, κουίζ και παιχνίδι προσομοίωσης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Ταυτόχρονα, προσκλήθηκε και το Europe Direct Περιφέρειας Κρήτης με ενημερωτικό υλικό και παιχνίδια γνώσης.

 

https://www.instagram.com/protypogel_epas/

 

Διαπολιτισμική Μάθηση & Εκπαίδευση στην Πολιτιστική Κληρονομιά (Inter-cultural and Heritage Learning)

& Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (Education for Sustainable Development/ESD)

& Εκπαίδευση για τον Πολιτισμό και τις Τέχνες

 

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης-Gift a poem, 21/03/2025  (υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μαρία Φιολιτάκη)

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης, υλοποιήθηκε μια εμπνευσμένη και βιωματική δράση με τη συμμετοχή μαθητών της Β’ Λυκείου, η οποία είχε στόχο τη βαθύτερη προσέγγιση της ποίησης και την ενίσχυση της δημιουργικής έκφρασης. Οι μαθητές μελέτησαν επιλεγμένα ποιήματα σπουδαίων Ελλήνων ποιητών, αναζητώντας το νόημα και τον ρόλο της ποίησης, μέσα από συλλογική εργασία, ερμηνευτική ανάλυση και προσωπική ανταπόκριση. Η δράση κορυφώθηκε με τη συγγραφή πρωτότυπων ποιημάτων από τους ίδιους τους μαθητές, τα οποία συγκεντρώθηκαν σε ένα ηλεκτρονικό ποιητικό ανθολόγιο, αποτυπώνοντας τη μοναδική τους ματιά και την εσωτερική τους αναζήτηση. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές μεταμορφώθηκαν από αναγνώστες σε δημιουργούς, βιώνοντας την ποίηση ως έναν τρόπο βαθιάς επικοινωνίας με τον εαυτό και τον κόσμο.

https://drive.google.com/file/d/1Qxq0j8DZtOkiYIHvZPcqwIsZT7ITzQq5/view?usp=sharing

 

 

Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων-Βιωματική Δραστηριότητα: Take a Step Forward, 10/12/2024 (υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μαρία Φιολιτάκη)

Στο πλαίσιο της διδασκαλίας του μαθήματος της Φιλοσοφίας και ειδικότερα της ενότητας της Πολιτικής Φιλοσοφίας, οι μαθητές των τμημάτων Β1 και Β3 του Πρότυπου Λυκείου Ηρακλείου συμμετείχαν στη βιωματική δραστηριότητα «Ένα Βήμα Μπροστά» (Take a Step Forward), αφιερωμένη στον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Μέσα από την ενεργητική αυτή διαδικασία, οι μαθητές κλήθηκαν να υιοθετήσουν διαφορετικούς κοινωνικούς ρόλους και να βιώσουν – έστω και συμβολικά – τις συνέπειες των κοινωνικών ανισοτήτων. Η δραστηριότητα ενίσχυσε την ενσυναίσθηση, ανέδειξε την ύπαρξη διαφορετικών εμπειριών ζωής, ενίσχυσε τη συνειδητοποίηση της πολυπολιτισμικότητας και λειτούργησε ως αφετηρία για συζήτηση γύρω από τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες. Μέσα από τον διάλογο και την ανταλλαγή εμπειριών, οι μαθητές οδηγήθηκαν στην αναζήτηση τρόπων ειρηνικής επίλυσης διαφορών και στην καλλιέργεια ενεργής πολιτειότητας.

 

Θεατρικό Δρώμενο (υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Μαρία Πολυχρονάκη, Μαρία Φιολιτάκη): Στο πλαίσιο της εκδήλωσης με τίτλο «Ενδοσχολική βία, ένα κοινωνικό φαινόμενο», παρουσιάστηκε θεατρικό δρώμενο με στόχο την ευαισθητοποίηση και την ανάδειξη του ζητήματος της σχολικής βίας. Η εκδήλωση συνδιοργανώθηκε από την Αντιδημαρχία Νέας Γενιάς του Δήμου Ηρακλείου και το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ηρακλείου (ΚΕΣΑΝ), σε συνεργασία με τον Εθνικό Οργανισμό Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων (Ε.Ο.Π.Α.Ε.). Την προσπάθεια στήριξαν το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού — μέσω της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου Κρήτης — καθώς και η ΕΛΜΕ Ηρακλείου (Σωματείο Καθηγητών Νομού Ηρακλείου). Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στις 6 Μαρτίου 2025, την Ημέρα κατά του Σχολικού Εκφοβισμού και της Βίας, στο Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου, προσελκύοντας το ενδιαφέρον μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων.

https://www.heraklion.gr/municipality/press-releases-2025/ekdhlwsi-gia-tin-endosxoliki-via-4-3-2025.html

https://www.politica.gr/kriti/endoscholiki-bia-ena-koinoniko-fainomeno-ekdilosi-euaisthitopoiisis-kata-tis-scholikis-bias-kai-tou-ekfobismou/

 

Κλιματική Αλλαγή και  Λειψυδρία & Η Εκπαίδευση στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης

Παγκόσμια Ημέρα για το Νερό «Νερό: πηγή ζωής και δημιουργίας», 22/03/2025 (υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μαρία Φιολιτάκη)

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για το Νερό, υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας project με θέμα «Το Νερό: πηγή ζωής και δημιουργίας», με στόχο την αισθητική, βιωματική και συμβολική προσέγγιση του νερού μέσα από επιλεγμένα ποιητικά κείμενα. Οι μαθητές μελέτησαν τον τρόπο με τον οποίο το νερό λειτουργεί ως πηγή ζωής, έμπνευσης και στοχασμού, αναλύοντας τη θεματική και συμβολική του χρήση στα κείμενα, ενώ ενίσχυσαν την κριτική τους σκέψη και την οικολογική τους ευαισθησία. Η δράση περιλάμβανε συνεργατικές δραστηριότητες, όπου οι μαθητές δημιούργησαν πρωτότυπα ποιήματα και, αξιοποιώντας εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (AI), προχώρησαν στη μελοποίηση (https://suno.com/create?redirected_from=signup&wid=default) και στην οπτικοποίησή τους (https://www.bing.com/images/create και https://chatgpt.com/). Τα παραγόμενα κείμενα αναρτήθηκαν σε κοινόχρηστο ψηφιακό πίνακα στο Padlet, ενισχύοντας τη διάδραση και την ανταλλαγή δημιουργικών ιδεών. Μέσα από την τεχνολογική και αισθητική αυτή προσέγγιση, οι μαθητές συνδύασαν τον στοχασμό με την καλλιτεχνική έκφραση, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δύναμη του νερού στη λογοτεχνία και στη σύγχρονη δημιουργία.

https://padlet.com/mfiolitaki/padlet-xsurc7j4te01ia5s.

 

Πολιτιστική Κληρονομιά & Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά/ Ζωντανή Κληρονομιά

 «Ο Ψηλορείτης εμπνέει» (υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μαρία Φιολιτάκη)

Στο πλαίσιο της συμμετοχής στον μαθητικό διαγωνισμό ζωγραφικής, φωτογραφίας, βίντεο, ποίησης και δημιουργικής γραφής με τίτλο «Ο Ψηλορείτης εμπνέει» που διοργάνωσε το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης  Πανεπιστημίου Κρήτης, οι μαθητές της Πολιτιστικής Ομάδας Δημιουργικής Γραφής και Έκφρασης ανέπτυξαν μια ξεχωριστή δράση καλλιτεχνικής και πνευματικής έκφρασης. Οι μαθητές, εμπνευσμένοι από τη φύση, την πανίδα, τη χλωρίδα και τις ανθρώπινες δραστηριότητες στον Ψηλορείτη, απαθανάτισαν σκηνές της καθημερινής ζωής, αλλά και του φυσικού κάλλους του βουνού μέσα από τον φωτογραφικό φακό. Παράλληλα, έγραψαν ποιήματα στα οποία αποτύπωσαν συναισθήματα, εικόνες και σκέψεις που τους γέννησε αυτό το εμβληματικό τοπίο της Κρήτης. Οι δημιουργίες τους – φωτογραφίες και ποιήματα – υποβλήθηκαν στον διαγωνισμό, συμβάλλοντας στην ανάδειξη της δημιουργικότητας των μαθητών και στην ενίσχυση της περιβαλλοντικής και πολιτιστικής ευαισθητοποίησης μέσα από την τέχνη και τη γραφή.

 

Πολιτιστικό Πρόγραμμα με τίτλο «Αναγέννηση» (υπεύθ. Εκπαιδευτικοί: Μαρία Πιτσάκη, Μανώλης Κουρούμαλης)

Με συμμετοχή μαθητών Α’ και Β’ λυκείου, πραγματοποιήθηκε πρόγραμμα σχολικών δραστηριοτήτων, στο πλαίσιο ενότητας για την τέχνη στο μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας και σε συνεργασία και συνδιδασκαλία με το μάθημα της Ιστορίας.  Στο πλαίσιο του προγράμματος, πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτικό ταξίδι στην  Ιταλία και επίσκεψη στη Φλωρεντία στη γκαλερί Ουφίτσι για την μελέτη των έργων τέχνης αυτής της περιόδου.

 

Εκπαίδευση για τον Πολιτισμό και τις Τέχνες

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης: Οδυσσέας Ελύτης, 21/03/2025 (υπεύθυνη εκπαιδευτικός: Μαρία Φιολιτάκη)

Δύο μαθητές και δύο μαθήτριες συμμετείχαν σε μια μουσική παράσταση αφιερωμένη στην μελοποιημένη ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης. Η εκδήλωση, συνδιοργανωμένη από τον Σύλλογο Αλατσατιανών Νομού Ηρακλείου, τον Δήμο Ηρακλείου και το Πρότυπο ΓΕΛ Ηρακλείου, αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία να ζωντανέψουν μέσα από την απαγγελία των μαθητών ποιήματα που υμνούν την αγάπη για την πατρίδα, την ελευθερία και τη δικαιοσύνη. Μέσα από τους στίχους του Ελύτη αναδύθηκαν ο ανθρώπινος αγώνας και η υπεράσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ενώ παράλληλα φωτίστηκε η μαγεία της ελληνικής φύσης — η θάλασσα, ο ήλιος και το καλοκαίρι.

https://www.neakriti.gr/politismos/moysiki/2108370_odysseas-elytis-polla-de-thelei-o-anthropos-me-epityhia-i-ekdilosi-ap

 

 

Η Εκπαίδευση για την Ειρήνη  σε μια εποχή εντάσεων και κρίσεων

 

Εργασίες με θέμα «Αντιπολεμική Τέχνη» (υπεύθ. εκπαιδευτικός: Άννα Τσακιρέλη)

Στο β τετράμηνο του σχολικού έτους 2024-2025 στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, οι μαθητές του Β3 του Πρότυπου ΓΕΛ Ηρακλείου εκπόνησαν εργασίες με θέμα αντιπολεμική τέχνη. Αφού στη Γλώσσα τα θέματα που αναλύθηκαν ήταν -εκτός των άλλων- και ο ρατσισμός/εθνικισμός που αποτελούν κύριες αιτίες πολέμων διαχρονικά, αποφασίστηκε οι μαθητές να "νιώσουν" την αξία της ειρήνης και τη φρίκη του πολέμου μέσα από την τέχνη, επιλέγοντας ελεύθερα το κείμενό τους (πεζό, ποίημα, τραγούδι) και παρουσιάζοντας τα στην ολομέλεια της τάξης. Οι παρουσιάσεις των μαθητών συγκεντρώθηκαν σε e-book:

https://read.bookcreator.com/k37YPbD7ZTMKELugHGVxFcx3IYl1/MiXuhOaDSyOsG69xxXISww