Ελληνικά

Υποκείμενο-Ρήμα-Αντικείμενο

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ:………………………………………………………………………………………………………..

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:…………………………………………………………….

 

ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΓΛΩΣΣΑΣ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

(Υποκείμενο, Αντικείμενο, Κατηγορούμενο)

 

Ρήμα: Είναι η λέξη της πρότασης που φανερώνει ότι κάποιος ή κάτι ενεργεί, παθαίνει κάτι ή βρίσκεται σε μια κατάσταση.

π.χ. Ο Κώστας παίζει κιθάρα.

Υποκείμενο: Είναι η λέξη της πρότασης που δείχνει κάποιος (κάποια, κάποιο, κάποιοι, κάποιες, κάποια) κάνει ή παθαίνει κάτι ή βρίσκεται σε μια κατάσταση.

π.χ. Ο Κώστας παίζει κιθάρα.

Για να βρούμε το υποκείμενο, απαντούμε στην ερώτηση ποιος/ ποια/ποιο …

Το υποκείμενο βρίσκεται πάντα σε πτώση ονομαστική και είναι (συνήθως) ουσιαστικό ή αντωνυμία. Συχνά το υποκείμενο παραλείπεται, γιατί εννοείται. Στην περίπτωση, όμως, που το ρήμα είναι απρόσωπο το υποκείμενο είναι μία ολόκληρη πρόταση. Όταν το ρήμα είναι απρόσωπο, η πρόταση (που είναι υποκείμενο στο ρήμα) ξεκινάει με το να, το ότι ή το πώς. Σε αυτήν την περίπτωση το υποκείμενο απαντά στην ερώτηση τι.

π.χ. Η μαθήτρια διαβάζει τα μαθήματά της.

(Ποια διαβάζει; Η Ελένη –υποκείμενο/ ουσιαστικό)

Αυτή διαβάζει τα μαθήματά της.

(Ποια διαβάζει; Αυτή –υποκείμενο/ αντωνυμία)

Διαβάζει τα μαθήματά της.

(Ποια διαβάζει; Αυτή –το υποκείμενο εννοείται)

Φαίνεται ότι/ πως θα βρέξει σήμερα.

(Τι φαίνεται; Ότι/Πως θα βρέξει σήμερα. –το υποκείμενο είναι πρόταση)

Αντικείμενο: Είναι η λέξη της πρότασης που φανερώνει το πρόσωπο ή το πράγμα στο οποίο πηγαίνει η ενέργεια του υποκειμένου.

π.χ. Ο Κώστας παίζει κιθάρα.

Για να βρούμε το αντικείμενο, απαντούμε στην ερώτηση τι ή (σε) ποιον. Το αντικείμενο είναι πάντα σε πτώση αιτιατική και είναι (συνήθως) ουσιαστικό, επίθετο, μετοχή ή αντωνυμία (στην τελευταία περίπτωση συχνά χρησιμοποιείται ο ασθενής τύπος της αντωνυμίας). Επίσης, το αντικείμενο μπορεί να είναι ονοματική φράση (φράση χωρίς ρήμα) ή ολόκληρη πρόταση (φράση με ρήμα). Σε μία πρόταση μπορεί να υπάρχουν δύο αντικείμενα. Τα ρήματα που έχουν αντικείμενο λέγονται μεταβατικά, ενώ αυτά που δεν έχουν αμετάβατα.

π.χ.*  Η Μαρία μού χάρισε το μολύβι.

(Τι χάρισε; Το μολύβι –αντικείμενο/ ουσιαστικό

Σε ποιον το χάρισε; Σε εμένα/ μου –αντικείμενο/αντωνυμία- ασθενής

τύπος). Το ρήμα είναι μεταβατικό, γιατί έχει αντικείμενο.

* Η θεία κάνει παρέα στη μητέρα μου.

(Τι κάνει; Παρέα στη μητέρα μου –αντικείμενο/ονοματική φράση).Το ρήμα

είναι μεταβατικό.

* Κανονίσαμε να συναντηθούμε.

(Τι κανονίσαμε; Να συναντηθούμε –αντικείμενο/πρόταση). Το ρήμα είναι

μεταβατικό.

* Ο Γρηγόρης τρέχει γρήγορα. Το ρήμα είναι αμετάβατο, γιατί δεν έχει

αντικείμενο.

Κατηγορούμενο: Είναι η λέξη της πρότασης που φανερώνει ότι το υποκείμενο έχει μια ιδιότητα ή ένα χαρακτηριστικό ή βρίσκεται σε μια κατάσταση. Κατηγορούμενο παίρνουν μόνο ορισμένα ρήματα, τα οποία ονομάζονται συνδετικά, επειδή συνδέουν το υποκείμενο με το κατηγορούμενο. Τα πιο συνηθισμένα ρήματα είναι τα εξής: είμαι, γίνομαι, φαίνομαι, λέγομαι, ονομάζομαι, γεννιέμαι, θεωρούμαι, παρουσιάζομαι, ορκίζομαι, σπουδάζω. ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Ορισμένα από αυτά τα ρήματα μπορεί άλλες φορές να παίρνουν κατηγορούμενο και άλλες όχι! Το κατηγορούμενο μπορεί να είναι ουσιαστικό, επίθετο, αντωνυμία, ονοματική φράση ή και ολόκληρη πρόταση. Το κατηγορούμενο μπαίνει πάντα στην ίδια πτώση, γένος και αριθμό με το υποκείμενο και απαντά στην ερώτηση τι.

π.χ. Ο Πέτρος φαίνεται αγχωμένος.

(Τι είναι; Αγχωμένος –κατηγορούμενο/μετοχή, δείχνει την κατάσταση

του υποκειμένου)

Η Τασία σπουδάζει γιατρός.

(Τι σπουδάζει; Γιατρός –κατηγορούμενο/ουσιαστικό, δείχνει την ιδιότητα

του υποκειμένου)

Ο γείτονάς μας θεωρείται εξαιρετικός στη δουλειά του.

(Τι θεωρείται; Εξαιρετικός στη δουλειά του –κατηγορούμενο/ονοματική

φράση, δείχνει ένα χαρακτηριστικό του υποκειμένου)

Η Δήμητρα ορκίστηκε δασκάλα.

(Τι ορκίστηκε; Δασκάλα –κατηγορούμενο/ουσιαστικό, δείχνει μία ιδιότητα

του υποκειμένου)

ΟΜΩΣ:

Λέγεται ότι θα πάμε εκδρομή.

(Λέγεται –απρ. ρήμα Τι λέγεται; Ότι θα πάμε εκδρομή –υποκείμενο)

Ορκίστηκα να μην αποκαλύψω το μυστικό του.

(Ορκίστηκα –ρήμα Τι ορκίστηκα; Να μην αποκαλύψω το μυστικό του

-αντικείμενο)  

Σ’ αυτές τις προτάσεις δεν υπάρχει κάτι που να φανερώνει ιδιότητα, χαρακτηριστικό ή κατάσταση του υποκειμένου, οπότε δεν έχουμε κατηγορούμενο.

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ:…………………………………………………………………………………………….

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:……………………………………………………………

 

ΦΥΛΛΑΔΙΟ ΓΛΩΣΣΑΣ

ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΟ

(Υποκείμενο, Αντικείμενο, Κατηγορούμενο)

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

 

  1. Βρίσκω τα ρήματα και τα υποκείμενα του παρακάτω κειμένου:

 

Η Ασπρούδα ήταν το πιο περήφανο πουρνάρι της περιοχής. Ήταν θεόρατο. Οι ρίζες του έμπαιναν βαθιά κι άγγιζαν την καρδιά της γης. Ο κορμός του είχε ως δέκα μέτρα περιφέρεια. Και οι κλώνοι του απλώνανε κι άγγιζαν το παλιόκαστρο. Κι εκείνη η θεόρατη κορυφή του, που πήγαινε μεσούρανα, περήφανη κι αλύγιστη, όσοι βοριάδες κι αν φυσούσαν…

 

Ελένη Χωρεάνθη, Η Ασπρούδα

 

    Υποκείμενο      Ρήμα
   
   
   
   
   
   
   
   

 

 

  1. Υπογραμμίζω τα ρήματα των παρακάτω προτάσεων και σημειώνω με Χ στην κατάλληλη στήλη:

 

Πρόταση Μεταβατικό Αμετάβατο
Ο Γιώργος έφυγε νωρίς.    
Η Αντωνία παίζει πιάνο.    
Έμαθα πως θα σχολάσουμε νωρίτερα.    
Ο πάνθηρας τρέχει γρήγορα.    
Το μωρό τρώει κρέμα με λαχανικά.    

 

 

 

  1. Βρίσκω τα συνδετικά ρήματα (αυτά που συνδέουν το υποκείμενο με το κατηγορούμενο) των παρακάτω προτάσεων και τα γράφω μαζί με τα κατηγορούμενα:

 

Ο Κωστής Παλαμάς γεννήθηκε στην Πάτρα το 1859. Είναι κορυφαίος ποιητής της νεοελληνικής λογοτεχνίας με πολύ αξιόλογο έργο. Εργάστηκε ως γραμματέας του Πανεπιστημίου Αθηνών και το 1926 έγινε ένας από τους πρώτους ακαδημαϊκούς. Αγωνίστηκε για την καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας και για την ανανέωση της ποίησης. Με το έργο του κατάφερε να εκφράσει τις αγωνίες και τους αγώνες του ελληνικού έθνους και θεωρείται σημαντικότατο. Πέθανε στην Αθήνα το 1943, στη διάρκεια της Κατοχής.

 

Συνδετικό Ρήμα Κατηγορούμενο
   
   
   
   

 

 

  1. Υπογραμμίζω τα μεταβατικά ρήματα των παρακάτω προτάσεων και τα γράφω στον πίνακα με τα αντικείμενά τους.

 

Σχεδιάζω να πάω εκδρομή.

Ο αθλητής τρέχει όσο πιο γρήγορα μπορεί.

Η Κορίνα μιλάει ακατάπαυστα.

Ανυπομονώ να πάω στο πάρτι.

Έγραψε μία ευφάνταστη ιστορία.

Η πωλήτρια σού έδωσε το φόρεμα.

Έπαιξε στην κιθάρα ένα γνωστό τραγούδι.

Το εισιτήριο αναγράφει τον αριθμό της θέσης μας.

Μας ζήτησε να σταματήσουμε να μιλάμε.

Ακούγεται ότι θα γίνει μια μεγάλη συναυλία.

 

Μεταβατικό Ρήμα Αντικείμενο/ Αντικείμενα
   
   
   
   
   
   
   

 

Πηγή: http://photodentro.edu.gr/

 

 

 

Εναλλαγή ημέρας -νύχτας ( Φύλλο τελικό)

Φύλλο Εργασίας  - Τελικό

Όνομα:………………………………………………………………………………….

Στο παρακάτω σχήμα εικονίζεται η Γη με τη μορφή παγκόσμιου χάρτη, όπου φαίνονται οι παράλληλοι και μεσημβρινοί κύκλοι.

Αν υποθέσουμε ότι: Α) στην Ελλάδα έχουμε μεσημέρι (12 η ώρα) και

Β) αυτή την εποχή στην Ελλάδα έχουμε χειμώνα

 

  • Σχεδιάστε (με απαλή σκίαση) με το μολύβι σας, Α) ποιες περιοχές της Γης δεν φωτίζονται τον Ήλιο και επομένως είναι νύχτα και Β) αφήστε καθαρές ποιες περιοχές φωτίζονται από τον Ήλιο και επομένως είναι μέρα.

 

  • Υπολογίστε για τις παρακάτω πόλεις την ώρα που έχουν, όταν στην Αθήνα είναι 12 το μεσημέρι. Στην παρένθεση δίνεται για κάθε πόλη η διαφορά που έχει με την ώρα της Ελλάδας. Δίπλα σε κάθε πόλη, γράψτε αν η ώρα που βρήκατε είναι πρωί (π.μ.) ή απόγευμα (μ.μ.)
Πόλη – ώρα – π.μ./μ.μ. Πόλη – ώρα – π.μ./μ.μ.
Άγκυρα(+0) = Ουάσιγκτον (-7) =
Άμστερνταμ (-1) = Μελβούρνη (+9) =
Άνκορατζ (+1) = Δουβλίνο (-2) =
Μεξικό (-8) = Ελσίνκι (0) =
Χόνγκ Κονγκ (+6) = Βαγδάτη (+1) =

 

Πηγή: : http://photodentro.edu.gr/

Εναλλαγή ημέρας -vύχτας (φύλλο 3)

Φύλλο Εργασίας 3 Όνομα:………………………………………………………………………………..

 

  • Χρησιμοποιείστε την παρακάτω διαδραστική προσομοίωση Ζώνες Ώρας:

http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-3190

για να διερευνήσετε πώς διαιρείται η Γη σε Ζώνες Ώρας.

Όταν ο Ήλιος μεσουρανεί (είναι ακριβώς στη μέση του ουρανού) σε κάποιο τόπο καθορίζεται η ώρα εκείνη ως μεσημέρι (12 η ώρα). Αυτό συμβαίνει ταυτόχρονα για όλες τις περιοχές που είναι στον ίδιο μεσημβρινό και επομένως έχουν επίσης μεσημέρι. Τότε λέμε ότι αυτές οι περιοχές έχουν την ίδια ώρα, βρίσκονται στην ίδια «Ζώνη Ώρας» ή «Ωριαία Άτρακτο».

Στις περιοχές που είναι πιο δυτικά, ο ήλιος θα μεσουρανεί αργότερα, ενώ σε αυτές που είναι πιο ανατολικά, έχει ήδη μεσουρανήσει πιο πριν.

Άρα όλες οι περιοχές της Γης δεν έχουν την ίδια ώρα.

Για να υπολογίσουμε τι ώρα είναι σε κάποια περιοχή, πρέπει να ξέρουμε σε ποια Ζώνη Ώρας ανήκει.

Επειδή κάθε ώρα της ημέρας (24 ώρες) ο ήλιος μεσουρανεί σε διαφορετική περιοχή, έχουμε χωρίσει τη Γη σε 24 «Ζώνες Ώρας», ανάλογα με τον παράλληλο κύκλο που περνά σε κάθε περιοχή.

  • Γιατί άραγε οι Ζώνες δεν είναι ακριβώς ευθείες γραμμές; Μπορείτε να καταλάβετε ποιες γραμμές ακολουθούν πάνω στον χάρτη;…………………………….

Μέρος Α’

Με τη βοήθεια της προσομοίωσης, μπορείτε να βλέπετε πώς είναι η εικόνα της μέρας και της νύχτας πάνω στη Γη και τι ώρα έχουμε σε κάθε περιοχή της Γης.

  • Απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις κάνοντας τους κατάλληλους υπολογισμούς:

Όταν στην Αθήνα έχουμε μεσημέρι (12 η ώρα) τι ώρα είναι στις παρακάτω πόλεις; (Για να το βρείτε, μπορείτε να κουνήσετε τους δείκτες του ρολογιού πάνω από το χάρτη, ώστε το εικονίδιο του Ήλιου, να είναι στην Ζώνη ώρας της Ελλάδας)

Μόσχα (Ρωσία): ………………                     Βανκούβερ (Καναδάς): ………………

Κάιρο (Αίγυπτος): ………………                  Νέο Δελχί (Ινδία): ………………

Παρίσι (Γαλλία): ………………                    Τόκυο (Ιαπωνία): ………………

Νέα Υόρκη (ΗΠΑ): ………………               Καμπέρα (Αυστραλία): ………………

Μεξικό (Μεξικό): ………………                   Πεκίνο (Κίνα): ………………

 

  • Τι παρατηρείτε; Σε όλους τους τόπους πάνω στη γη η ώρα είναι η ίδια; ……………………………………………………………

Συνήθως κάθε κράτος έχει την δική του ώρα (μια Ζώνη Ώρας) σε όλη την έκτασή του. Αυτό όμως σε κάποιες περιπτώσεις δεν ισχύει

  • Μπορείτε να εντοπίσετε κάποια κράτη τα οποία έχουν περισσότερες από μια Ζώνες Ώρας (γράψτε τουλάχιστον τρία);
  • …………………..
  • …………………..
  • …………………..
  • Γιατί νομίζετε ότι συμβαίνει αυτό; Ποιο είναι το χαρακτηριστικό που έχουν τα κράτη αυτά; …………………

 

Μέρος Β’

  • Επιλέξτε από το ημερολόγιο που βρίσκεται στο κάτω δεξιά μέρος της οθόνης τις παρακάτω τέσσερεις χαρακτηριστικές ημερομηνίες (για όποιο έτος θέλετε):

21 Δεκεμβρίου – 21 Μαρτίου – 21 Ιουνίου – 21 Σεπτεμβρίου

και παρατηρείστε πώς αλλάζει πάνω στο χάρτη η εικόνα του φωτισμένου μέρους (οι τόποι που έχουν ημέρα) και του σκιασμένου (οι τόποι που έχουν νύχτα)

  • Προσπαθήστε να το αναπαράγετε στους παρακάτω χάρτες, σκιάζοντας με το μολύβι σας
21 Δεκεμβρίου 21 Μαρτίου
21 Ιουνίου 21 Σεπτεμβρίου
  • Σε κάθε ημερομηνία που διαλέγετε, μπορείτε να κουνήσετε τους δείκτες του ρολογιού που βρίσκεται στο πάνω μέρος του χάρτη, για να προχωρήσετε την ώρα.
  • Τι παρατηρείτε να συμβαίνει στις πολικές περιοχές τον Δεκέμβριο;

Στο Βόρειο Πόλο έχει ………………………………………………………………

Στο Νότιο Πόλο έχει ………………………………………………………………..

  • Τι παρατηρείτε να συμβαίνει στις πολικές περιοχές τον Ιούνιο;

Στο Βόρειο Πόλο έχει ………………………………………………………………

Στο Νότιο Πόλο έχει ………………………………………………………………..

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή: http://photodentro.edu.gr/

Εναλλαγή ημέρας – νύχτας(φ’υλλο εργασίας 2β)

Φύλλο Εργασίας 2 (β)

Όνομα:………………………………………………………………………………..

 

  • Χρησιμοποιείστε την παρακάτω διαδραστική προσομοίωση:

http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/2969

για να διερευνήσετε το ρόλο που παίζει η κλίση του άξονα της Γης κατά την περιφορά της σε σχέση με τη διάρκεια της ημέρας (και νύχτας) σε κάθε περιοχή της Γης.

 

Μέρος Β’

Με τη βοήθεια της προσομοίωσης, μπορούμε να διερευνήσουμε μια υποθετική κατάσταση, όπου ο άξονας της Γης, δε θα είχε κλίση 23,5ο ως προς την τροχιά της, όπως ισχύει στην πραγματικότητα, αλλά θα ήταν κάθετος σε αυτή (κλίση 0ο ). Πατήστε το σχετικό κουμπί δίπλα στην ετικέτα «Κλίση Άξονα Γης».

 

  • Συμπληρώστε παρακάτω τον πίνακα για το Άνκορατζ (Αλάσκα) την Αθήνα (Ευρώπη) το Κιγκάλι (Αφρική) και τη Μελβούρνη (Αυστραλία), τα στοιχεία στον παρακάτω πίνακα, για κάθε μήνα του χρόνου με τα νέα δεδομένα από την προσομοίωση:

 

  Διάρκεια ημέρας (ώρες)
Μήνας Άνκορατζ Αθήνα Κιγκάλι Μελβούρνη
Ιανουάριος
Φεβρουάριος
Μάρτιος
Απρίλιος
Μάιος
Ιούνιος
Ιούλιος
Αύγουστος
Σεπτέμβριος
Οκτώβριος
Νοέμβριος
Δεκέμβριος

 

  • Τι παρατηρείτε; Άλλαξε η διάρκεια της ημέρας (και της νύχτας) σε σχέση με την προηγούμενη κατάσταση; …………………
  • Πόσες ώρες διαρκεί η ημέρα στο Άνκορατζ; ………………….
  • Πόσες ώρες διαρκεί η ημέρα στην Αθήνα; ………………….
  • Πόσες ώρες διαρκεί η ημέρα στο Κιγκάλι; ………………….
  • Πόσες ώρες διαρκεί η ημέρα στη Μελβούρνη; ………………….
  • Η διάρκεια της ημέρας (και νύχτας) είναι η ίδια σε όλους τους τόπους πάνω στη γη ή διαφορετική; ……………………………………………………………

 

Συμπέρασμα

Από τα στοιχεία των παραπάνω πινάκων τι συμπέρασμα μπορείτε να βγάλετε σχετικά με τη διάρκεια της ημέρας (και της νύχτας) και την κλίση του άξονα της Γης;

Τελικά η κλίση του άξονα της Γης ………………….. τον καθοριστικό παράγοντα για την εναλλαγή που παρατηρείται στη διάρκεια της ημέρας (και της νύχτας) από εποχή σε εποχή και από τόπο σε τόπο (αποτελεί, δεν αποτελεί)

 

 

 

 

Πηγή: http://photodentro.edu.gr/

Εναλλαγή ημέρας- νύχτας (Φύλλο 2α)

Φύλλο Εργασίας 2 (α)

Όνομα:………………………………………………………………………………..

 

  • Χρησιμοποιείστε την παρακάτω διαδραστική προσομοίωση:

http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/2969

για να διερευνήσετε το ρόλο που παίζει η κλίση του άξονα της Γης κατά την περιφορά της σε σχέση με τη διάρκεια της ημέρας (και νύχτας) σε κάθε περιοχή της Γης.

 

Μέρος Α’

  • Με τη βοήθεια της προσομοίωσης, αλλάζοντας τους μήνες και τη θέση της Γης από τα βελάκια, συμπλήρωσε για το Άνκορατζ (Αλάσκα) την Αθήνα (Ευρώπη) το Κιγκάλι (Αφρική) και τη Μελβούρνη (Αυστραλία), τα στοιχεία στον παρακάτω πίνακα, για κάθε μήνα του χρόνου:
  Διάρκεια ημέρας (ώρες)
Μήνας Άνκορατζ Αθήνα Κιγκάλι Μελβούρνη
Ιανουάριος
Φεβρουάριος
Μάρτιος
Απρίλιος
Μάιος
Ιούνιος
Ιούλιος
Αύγουστος
Σεπτέμβριος
Οκτώβριος
Νοέμβριος
Δεκέμβριος

 

  • Τι παρατηρείτε; Σε όλους τους τόπους πάνω στη γη η διάρκεια της ημέρας (και νύχτας) είναι η ίδια; ……………………………………………………………
  • Γράψτε στον παρακάτω πίνακα την μεγαλύτερη και τη μικρότερη τιμή που διαρκεί η ημέρα σε κάθε τόπο και μετά κάντε αφαίρεση για να βρείτε πόσες ώρες μπορεί να διαφέρει αυτό από εποχή σε εποχή.
(Ώρες) Άνκορατζ Αθήνα Κιγκάλι Μελβούρνη
Μεγαλύτερη διάρκεια ημέρας
Μικρότερη διάρκεια ημέρας
Διαφορά (μεγαλύτερη -μικρότερη διάρκεια)

 

  • Σε ποια πόλη παρατηρήσατε την μεγαλύτερη διάρκεια ημέρας; …………….
  • Σε ποια εποχή του χρόνου συμβαίνει αυτό; …………………………………..
  • Μπορείτε να υπολογίσετε πόση διάρκεια θα έχει η νύχτα την εποχή αυτή; ………………………………………………………………………………………..
  • Σε ποια πόλη παρατηρήσατε τη μικρότερη διάρκεια ημέρας; ………………
  • Σε ποια εποχή του χρόνου συμβαίνει αυτό; …………………………………..
  • Μπορείτε να υπολογίσετε πόση διάρκεια θα έχει η νύχτα την εποχή αυτή; ………………………………………………………………………………………..

 

  • Σε ποια πόλη παρατηρήσατε τη μεγαλύτερη διαφορά στη διάρκεια της ημέρας; ………………..
  • Σε ποια πόλη παρατηρήσατε τη μικρότερη διαφορά στη διάρκεια της ημέρας; …………………..
  • Σε ποια περιοχή της Γης παρατηρείται η μεγαλύτερη διαφορά στη διάρκεια της ημέρας; ……………...…………..… (Ισημερινό, Τροπικές ζώνες, Πολικές ζώνες)
  • Σε ποια περιοχή της Γης παρατηρείται η μεγαλύτερη διαφορά στη διάρκεια της ημέρας; ……………………………. (Ισημερινό, Τροπικές ζώνες, Πολικές ζώνες)

 

Συμπέρασμα

Από τα στοιχεία των παραπάνω πινάκων τι συμπέρασμα μπορείτε να βγάλετε σχετικά με τη διάρκεια της ημέρας (και της νύχτας) στις διάφορες περιοχές πάνω στη Γη;

Η διάρκεια της ημέρας …………………………. (μεταβάλλεται , δεν μεταβάλλεται) από εποχή σε εποχή, σε όλους (σχεδόν) τους τόπους πάνω στη Γη.

Εκτός από την εποχή, η διάρκεια της ημέρας …………………… (εξαρτάται, δεν εξαρτάται) από την ζώνη της Γης στην οποία βρίσκεται κάποιος τόπος.

Στον Ισημερινό, η διάρκεια της ημέρας μεταβάλλεται ………………………

Στις Εύκρατες ζώνες η διάρκεια της ημέρας μεταβάλλεται …………………

Στις Πολικές ζώνες η διάρκεια της ημέρας μεταβάλλεται …………..………

(πάρα πολύ, αρκετά, πολύ λίγο)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή: http://photodentro.edu.gr/

Εναλλαγή ημέρας – νύχτας (Φύλλο εργασίας 1)

Φύλλο Εργασίας 1 Όνομα:………………………………………………………………………………..

 

  • Χρησιμοποιείστε την παρακάτω διαδραστική προσομοίωση Ημέρα Νύχτα στον κόσμο, τώρα!

http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-3271

για να διερευνήσετε πώς φωτίζεται η Γη από τον ήλιο και έχουμε σε άλλους τόπους ημέρα και σε άλλους νύχτα.

  • Με τη βοήθεια της προσομοίωσης, μπορείτε να βλέπετε πώς είναι η εικόνα της μέρας και της νύχτας πάνω στη Γη και τι ώρα έχουμε σε κάποιες περιοχές της Γης.
  • Τι παρατηρείτε; Σε όλους τους τόπους πάνω στη γη η ώρα είναι η ίδια; ……………………………………………………………

 

  • Πόση ώρα διαφορά έχουμε μεταξύ Αθήνας και Λονδίνου; ……………….
  • Ποια πόλη προηγείται στην ώρα; ……………………..
  • Ποια πόλη είναι πιο ανατολικά; ……………………..

 

  • Πόση ώρα διαφορά έχουμε μεταξύ Αθήνας και Τόκιο; ……………….
  • Ποια πόλη προηγείται στην ώρα; ……………………..
  • Ποια πόλη είναι πιο ανατολικά; ……………………..

 

  • Πόση ώρα διαφορά έχουμε μεταξύ Αθήνας και Νέας Υόρκης; ……………….
  • Ποια πόλη προηγείται στην ώρα; ……………………..
  • Ποια πόλη είναι πιο ανατολικά; ……………………..

 

Συμπέρασμα:

Όλοι οι τόποι πάνω στη Γη, ………… την ίδια ώρα (έχουν, δεν έχουν).

Όταν ένας τόπος είναι πιο ………………. από ένα άλλο, τότε προηγείται στην ώρα. (ανατολικά, δυτικά)

Αυτό συμβαίνει γιατί η Γη περιστρέφεται γύρω από τον άξονά της με κατεύθυνση προς τα ανατολικά, με συνέπεια ο Ήλιος φαινομενικά (όπως τον βλέπουμε εμείς από τη Γη) να κινείται στον ουρανό προς τα δυτικά.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή: http://photodentro.edu.gr/