Ελληνικά

ΓΛΩΣΣΑ

ΓΛΩΣΣΑ Δ' ΔΗΜΟΤΙΚΟ

ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΥ ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ ΠΕΡΑ ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ ΣΤΟΝ ΑΕΡΑ

ΓΡΑΦΗ , Η ΜΝΗΜΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ

Όταν μια λέξη ή μια φράση χρησιμοποιείται με την πραγματική της σημασία, λέμε ότι χρησιμοποιείται κυριολεκτικά.π.χ. Τα πουλιά φτερουγίζουν στον αέρα.

Αντίθετα, όταν μια λέξη ή μια φράση δε χρησιμοποιείται με την πραγματική της σημασία, λέμε ότι χρησιμοποιείται μεταφορικά.π.χ. Οι λέξεις φτερουγίζουν στον αέρα.

Κυριολεξία ή μεταφορά;

κυριολεξία ή μεταφορά;

Οι αόριστες αντωνυμίες
ονομάζονται έτσι γιατί δεν
ξέρουμε για ποιο πρόσωπο
ή ποιο ζώο ή πράγμα
μιλάμε. Οριστικές αντωνυμίες
ονομάζονται έτσι γιατί δεν
ξέρουμε για ποιο πρόσωπο
ή ποιο ζώο ή πράγμα
μιλάμε.Οι αόριστες αντωνυμίες είναι: ένας, μία, ένα, κάποιος, κάποια
κάποιο, καθένας, μερικοί, μερικές, μερικά, άλλος, άλλη
άλλο, κάτι, τίποτα

ΧΩΡΙΣΕ ΣΕ ΑΟΡΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΟΡΙΣΤΙΚΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ

Για να εκφράσουμε τον τρόπο, δηλαδή να απαντήσουμε στην ερώτηση πώς, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε:

  • τροπικά επιρρήματα π.χ. έτσι, μαζί, αλλιώς, καλά, βιαστικά, κτλ.
  • εκφράσεις που δηλώνουν τρόπο π.χ. σιγά σιγά, έτσι κι αλλιώς, έτσι κι έτσι, κτλ.
  • μετοχές του ενεστώτα της ενεργητικής φωνής που τελειώνουν σε –οντας ή –ώντας
    π.χ. Έφτασα στο σπίτι τρέχοντας και τραγουδώντας.
  • λέξεις που συνοδεύονται από προθέσεις.
  • π.χ. Πέρασε το δρόμο με προσοχή. Έκοψε το ψωμί χωρίς μαχαίρι.
  • ΤΡΟΠΙΚΑ Ή ΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ;

Προθέσεις είναι οι άκλιτες λέξεις που μπαίνουν μπροστά από άλλες λέξεις και μαζί με αυτές φανερώνουν τρόπο, τόπο, χρόνο,ποσό, αιτία, κτλ. Οι προθέσεις είναι:

Mονοσύλλαβες: με, σε, για, ως, προς,
Δισύλλαβες: μετά, παρά, αντί, από, κατά, δίχως, χωρίς,
Tρισύλλαβη: ίσαμε

ΚΑΝΩ ΑΠΟ ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΘΕΣΕΙΣ

ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ -ΧΡΟΝΙΚΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

Χρονικές προτάσεις: δευτερεύουσες προτάσεις που φανερώνουν χρόνο, και εισάγονται με χρονικούς συνδέσμους: όταν, ενώ, καθώς, αφού, αφότου, πριν, μόλις, προτού, ώσπου, ωσότου, που    π.χ. Όταν τη συνάντησε, χάρηκε πάρα πολύ. Θα έχει νυχτώσει, πριν φτάσουμε σπίτι. 

ΞΕΧΩΡΙΣΕ ΤΙΣ ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΡΧΙΖΕΙ

https://video.link/w/92----> βίντεο για τη δομή και την αρχιτεκτονική του αρχαίου θεάτρου

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΕ ΤΙΣ ΣΩΣΤΕΣ ΛΕΞΕΙς ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΜΠΛΗΡΩΘΕΙ Ο ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ

ΔΙΑΛΕΞΕ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ

ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ Ή ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ;

ΚΟΜΙΚ ΜΕ ΤΙΣ ΟΡΝΙΘΕΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ

Και άλλες ασκήσεις για την ενότητα:Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΡΧΙΖΕΙ

Η ΕΛΙΑ

ΙnsideFood - Μύθοι και συμβολισμοί της ελιάς

 

Ελιά από την συγκομιδή στο ελαιοτριβείο 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ

Ουσιαστικά σε -ώνας, -ωνας και -ονας (από το σχολείο oloimero)

ΚΥΡΙΑ Ή ΚΟΙΝΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ

ΑΟΡΙΣΤΟΣ ΠΑΘΗΤΙΚΗΣ ΦΩΝΗΣ

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ Ή ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ

ΤΑ ΠΑΘΗ ΤΩΝ ΦΩΝΗΕΝΤΩΝ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΡΟΦΟΣ

1. Όταν μια λέξη τελειώνει σε φωνήεν και η λέξη που ακολουθεί αρχίζει από φωνήεν,

μερικές φορές χάνεται το τελικό φωνήεν της πρώτης λέξης. Τότε λέμε ότι η λέξη παθαίνει έκθλιψη π.χ. θα αρχίσω → θ’ αρχίσω.

μερικές φορές χάνεται το αρχικό φωνήεν της δεύτερης λέξης. Τότε λέμε ότι η λέξη παθαίνει αφαίρεση π.χ. τα έφερε → τα ’φερε.

2. Όταν μια λέξη τελειώνει σε φωνήεν και η λέξη που ακολουθεί αρχίζει από σύμφωνο, μερικές φορές χάνεται το τελικό φωνήεν της πρώτης λέξης. Τότε λέμε ότι η λέξη παθαίνει αποκοπή.
π.χ. κόψε το → κόψ’ το

Ο σύνδεσμος και, όταν παθαίνει έκθλιψη, γράφεται κι
π.χ. και άλλη → κι άλληΤο επίρρημα μέσα, όταν παθαίνει έκθλιψη, γράφεται → μέσ’ π.χ.
μέσα από → μέσ’ από, ενώ όταν παθαίνει αποκοπή, γράφεται
→ μες π.χ. μέσα στο σπίτι → μες στο σπίτι

ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΠΟΣΤΡΟΦΟ

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΠΑΙΔΙΩΝ

Διαβάστε παρακάτω δύο ποιήματα του Οδυσσέα Ελύτη,

ο οποίος έγραψε πολλά έργα για τη φύση:

Ο ήλιος ο ηλιάτορας

ο πετροπαιχνιδιάτορας

από την άκρη των ακρώ

κατηφοράει στο Ταίναρο

Φωτιά 'ναι το πιγούνι του

χρυσάφι το πιρούνι του

Ο ΗΛΙΟΣ

Ε σεις στεριές και θάλασσες

τ' αμπέλια κι οι χρυσές ελιές

ακούτε τα χαμπέρια* μου

μέσα στα μεσημέρια μου

«Σ' όλους τους τόπους κι αν γυρνώ

μόνον ετούτον αγαπώ!»

 

ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ -Ν

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ Ή ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ;

ΟΡΙΣΤΙΚΗ-ΥΠΟΤΑΚΤΙΚΗ-ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ 6ΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

              ΑΣΦΑΛΩΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΩ

Μαθαίνω τα σήματα κυκλοφορίας της Ελένης Κάκου

"ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ" - Ο Δ.Σερρών φέρνει την Άνοιξη

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΟΤΗΤΑ

Παραγωγή και σύνθεση-για δρόμος

Ουδέτερα ουσιαστικά σε -μα

ΤΡΟΧΟΛΕΞΕΙΣ!

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ - ΒΡΕΣ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ (Δημιουργός: Έλενα Γιαννακοπούλου)

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ - ΒΡΕΣ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ (Δημιουργός: Έλενα Γιαννακοπούλου)

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Ελλειπτικές προτάσεις

EMENA ME NOIAZEI

ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ

Πόσα χρόνια χρειάζονται για να διαλυθούν τα σκουπίδια; ΔΙΚΤΥΟ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ-ΒΡΕΣ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΟΥ-ΠΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕ ΤΟ ΞΑΝΑ ΚΑΙ ΞΑΝΑ

ΑΔΥΝΑΜΟΙ ΤΥΠΟΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΑΝΤΩΝΥΜΙΩΝ-ΑΡΘΡΑ-ΚΤΗΤΙΚΕΣ ΑΝΤΩΝΥΜΙΕΣ

       

  • Μετά τα άρθρα υπάρχει ουσιαστικό. Π.χ.: του φίλου ή διαφορετικά πριν από τα ουσιαστικά υπάρχει πάντα άρθρο.
  • Η κτητική αντωνυμία υπάρχει πάντα μετά από ένα ουσιαστικό.  Π.χ. τους (άρθρο) φίλους τους (κτητική αντωνυμία).
  • Ο αδύναμος τύπος της προσωπική αντωνυμίας υπάρχει πάντα πριν ή μετά από το ρήμα της πρότασης. Π. χ. Μιλησέ της (προσωπική αντωνυμία).ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ:

    Οριστικό άρθρο ή αδύνατος τύπος της προσωπικής αντωνυμίας;(Κίτσιου Σωτηρία)

    Πώς χρησιμοποιούμε τους αδύναμους τύπους προσωπικών αντωνυμιών;

    ΠΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΘΥΜΗΘΕΙΣ ΤΙ ΚΑΝΑΜΕ ΠΕΡΥΣΙ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

ΣΤΑΣΗ ΒΡΟΧΟΣΤΑΛΙΔΩΝ

Γιατί οι βροχοσταλίδες κάνουν ΑΠΕΡΓΙΑ - ΣΤΑΣΗ και δεν θέλουν να κατέβουν στη γη; Μα φυσικά γιατί οι άνθρωποι δεν προσέχουν το περιβάλλον και προκαλούν  διατάραξη της φύσης, όπως την κλιματική αλλαγή που οδηγεί στην λειψηδρία. Παρακάτω μπορείς να παρακολουθήσεις δύο βίντεο σχετικά με τον καταστροφικό τρόπο που επεμβαίνει ο άνθρωπος στην φύση.

Όταν μια λέξη σχηματίζεται από μια άλλη λέξη,έχουμε παραγωγή.Η «πρώτη» λέξη από την οποία παράγεται μια άλλη λέξη,λέγεται πρωτότυπη, π.χ. κίνδυνος.Η λέξη που παράγεται από την πρωτότυπη λέγεται παράγωγη, π.χ. κινδυνεύω.

ΠΑΡΑΓΩΓΑ ΡΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ

 

Παροξύτονα ονομάζονται οι λέξεις που τονίζονται στην προπαραλήγουσα.Oρισμένα προπαροξύτονα ου-σιαστικά σε –ος κατεβάζουν τον τόνο στην παραλήγουσα στη γενική του ενικού και στη γενική και αιτιατική του πληθυντικού αριθμού, π.χ. ο άνθρωπος.  

Kάποια άλλα διατηρούν τον τόνο στην προπαραλήγουσα σε όλες τις πτώσεις του ενικού και του πληθυντικού αριθμού, π.χ. ο ανεμόμυλος.

Kάποια άλλα μπορούν και να διατηρήσουν τον τόνο και να τον κατεβάσουν π.χ. ο διάδρομος.

ΠΟΙΟ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΟΞΎΤΟΝΟ;

Ορισμένα ουδέτερα ουσιαστικά τελειώνουν σε -υ και κλίνονται διαφορετικά όπως:βράδυδίχτυ, στάχυδάκρυ, δόρυ,οξύ

  • η λέξη δάκρυ διατηρεί το υ σε όλες τις πτώσεις των δύο αριθμών
  • η λέξη βράδυ σχηματίζει γενική ενικού και τον πληθυντικό με ι
  • ΟΥΔΕΤΕΡΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΣΕ -Υ

 ΜΕΡΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ:

ΠΑΤΑ ΣΤΙΣ ΕΙΚΟΝΕΣ:

 

ΡΩΤΑ ΤΟ ΝΕΡΟ...ΤΙ ΤΡΕΧΕΙ

Το νερό είναι απαραίτητο σε όλους τους ζωντανούς οργανισμούς. Όπου υπάρχει ζωή, υπάρχει νερό και όπου υπάρχει νερό, μπορεί να υπάρξει ζωή. 

 Ο κύκλος του νερού

    Ο κύκλος του νερού, γνωστός και ως υδρολογικός κύκλος, είναι η συνεχής ανακύκλωση του νερού της γης μέσα στη υδρόσφαιρα και στην ατμόσφαιρα. Το συνεχές της κυκλικής διαδικασίας του κύκλου του νερού επιτυγχάνεται εξαιτίας της ηλιακής ακτινοβολίας.
    Το νερό του πλανήτη αλλάζει συνεχώς φυσική κατάσταση, από τη στερεά μορφή των πάγων στην υγρή μορφή των ποταμών, λιμνών και της θάλασσας και την αέρια κατάσταση των υδρατμών.
    Πιο συγκεκριμένα, λόγω της θέρμανσης και των ανέμων στην επιφάνεια της γης τα νερά της εξατμίζονται και εμφανίζονται ως υδρατμοί δημιουργώντας τα σύννεφα. Οι υδρατμοί συμπυκνώνονται, υγροποιούνται και στη συνέχεια πέφτουν ως βροχή ή άλλες μορφές υετού, εμπλουτίζοντας έτσι τις αποθήκες νερού της γης, είτε είναι αυτές επιφανειακές, όπως οι θάλασσες και οι λίμνες, είτε είναι υπόγειες. 

Στον σύνδεσμο που ακολουθεί μπορείτε να δείτε πως δημιουργούνται τα ποτάμια:https://youtu.be/n2TkIoNuH7o 

και παρακάτω να γνωρίσετε τον κύκλο του νερού:

             ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΒΡΕΙΣ ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ

                    ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΥ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ;

     ΠΑΤΗΣΕ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΙΚΟΝΑ: 

                         

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΣΥΝΝΕΦΟ ΚΑΙ ΒΡΟΧΗ (teacherland educadion)- ΕΥΑΘ

             

ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ

Κατηγορούμενο είναι η λέξη ουσιαστικό ή επίθετο που δίνει μία ιδιώτητα ή ένα χαρακτηριστικό βρίσκεται σε μία κατάσταση στο υποκείμενο πχ: Το νερό είναι καθαρό. Τα ρήματα που συνήθως συνδέουν το υποκείμενο με το κατηγορούμενο ονομάζονται συνδετικά και είναι: είμαι, γίνομαι, φαίνομαι, λέγομαι, βρίσκομαι, καλούμαι, ονομάζομαι, θεωρούμαι κ.ά.

ΕΞΑΣΚΗΣΟΥ ΣΤΟ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΣΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΔΙΠΛΑ: ΤΟ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ------- 

ΞΕΧΩΡΙΣΕ ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕΝΟ

ΕΝΑ ΑΚΟΜΑ ΣΚΑΛΙ

ΕΠΙΘΕΤΑ ΣΕ -ΙΝΟΣ, -ΙΝΗ, -ΙΝΟ

Πολλά επίθετα που λήγουν σε -ίνος, -ίνη, -ίνο και -ινός, -ινή, -ινό γράφονται με - ι -. Διαφορετικά γράφονται τα επίθετα φωτεινός, σκοτεινός, ορεινός, υγιεινός, φτηνός, υπεύθυνος, ανεύθυνος, ταπεινός, επικίνδυνος.

ΑΣΤΡΑΔΕΝΗ ΕΝΑ ΥΠΕΡΟΧΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΗΣ ΕΥΓΕΝΙΑΣ ΦΑΚΙΝΟΥ

Η Ευγενία Φακίνου γεννήθηκε το 1945 στην Αλεξάνδρεια. Μεγάλωσε στην Αθήνα και σπούδασε γραφικές τέχνες και ξεναγός. Εργάστηκε για μερικά χρόνια σε περιοδικά ως γραφίστρια. Το 1976 δημιούργησε το κουκλοθέατρο "Ντενεκεδούπολη".'Εχει γράψει και έχει εικονογραφήσει πολλά παιδικά βιβλία. Το 1982 κυκλοφόρησε το πρώτο της μυθιστόρημα "Αστραδενή". Τα μυθιστορήματα της έχουν μεταφραστεί και κυκλοφορούν στα γερμανικά, αγγλικά, ρωσικά, ουγγρικά, δανέζικα, γαλλικά, ολλανδικά, ιταλικά και σερβικά.Το μυθιστόρημα Αστραδενή αναφέρετε για ένα κορίτσι από τη Σύμη όπου αντιμετωπίζει την εσωτερική μετανάστευση με  την αλλαγή σχολείου και των συνθηκών της ζωή της. Έρχεται αντιμέτωπη με πολλά συναισθήματα όπως: νοσταλγία, αγωνία, αδικία, μοναξιάςαλλά και ελπίδα.        

ΔΙΣ Ή ΔΙΣ 

Πώς γράφονται οι λέξεις που αρχίζουν από δισ ή δυσ;

Είναι απλό! 

Με δι(σ)- γράφονται οι λέξεις που δείχνουν κάτι διπλό π.χ: δίπατος, δισέλιδο

Με δυσ- γράφονται οι λέξεις που δείχνουν κάτι δύσκολο ή κακό π.χ: δύσκολος, δύσβατος

ΠΑΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΣΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΜΕ ΔΙΣ Ή ΔΥΣ

ΒΑΣΙΚΟΙ ΟΡΟΙ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ

Ρήμα λέγεται η λέξη που φανερώνει τι κάνει, τι παθαίνει ή σε ποια κατάσταση βρίσκεται το υποκείμενο.

π.χ. Ο μαθητής διαβάζει τα μαθήματά του.

Για να βρούμε το Ρήμα, κάνουμε την ερώτηση «τι κάνει;»

Υποκείμενο λέγεται το πρόσωπο, το ζώο ή το πράγμα που κάνει ή παθαίνει κάτι ή βρίσκεται σε μια κατάσταση.

π.χ. Ο μαθητής διαβάζει τα μαθήματά του.

Για να βρούμε το Υποκείμενο, κάνουμε την ερώτηση «ποιος».

Αντικείμενο είναι η λέξη της πρότασης που μας δείχνει πού «πηγαίνει» αυτό που κάνει το υποκείμενο.

π.χ. Ο μαθητής διαβάζει τα μαθήματά του.

Για να βρούμε το Αντικείμενο, κάνουμε την ερώτηση « τι; ποιον; »

Εξασκήσου στους βασικούς όρους της πρότασης στις παρακάτω ον λινε ασκήσεις:

ΒΡΙΣΚΩ ΤΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ ΠΟΥ ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ

ΠΑΤΗΣΕ ΣΤΙΣ  ΕΙΚΟΝΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΡΕΙΣ ΤΟ ΡΗΜΑ-ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ-ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΜΟ (Pnevmar2021) ------>

Ας θυμηθούμε τους μήνες και τις εποχές με ένα παιχνίδι ον λινε από Lambtsi. Πάτησε στην εικόνα για να εξασκηθείς:

ΜΗΝΕΣ-ΕΠΟΧΕΣ

ΞΕΧΩΡΙΖΟΥΜΕ ΤΑ ΕΠΙΘΕΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΑ ΡΗΜΑΤΑ

ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ → Είναι οι λέξεις που δηλώνουν:
πρόσωπα (θείος, Πέτρος)
ζώα (σκύλος)
τόπους (Βερολίνο, Γερμανία)
πράγματα (δέμα, γραμματόσημα)
ενέργειες (αποστολή)
καταστάσεις (ησυχία)
ιδιότητες (ταχύτητα, ασφάλεια)
Χρησιμοποιούμε τα ουσιαστικά λοιπόν για να αναφερθούμε σε κάποια από
τις παραπάνω οντότητες ή έννοιες του κόσμου γύρω μας.
ΕΠΙΘΕΤΑ → Είναι οι λέξεις που συνοδεύουν τα ουσιαστικά και μας λένε κάθε φορά πώς ακριβώς είναι το ουσιαστικό, δηλαδή τι ποιότητα ή ιδιότητα έχει. Τα επίθετα είναι πολύ χρήσιμα, γιατί μας βοηθούν να ξεχωρίζουμε και να καταλαβαίνουμε καλύτερα κάθε φορά για τι είδους/λογής ουσιαστικό μιλάμε.Τα επίθετα παίρνουν το γένος των ουσιαστικών που προσδιορίζουν. Έτσι έχουν τρία γένη, αρσενικό, θηλυκό και ουδέτερο, που έχουν ξεχωριστές καταλήξεις το καθένα.

Λέω να πάρω αυτό τον μακρύ ροζ φιόγκο, εκείνη τη μακριά γαλάζια φούστα και αυτό το μικρό γκρι τσαντάκι

ΡΗΜΑ → Είναι κλιτό μέρος του λόγου που το χρησιμοποιούμε για να εκφράσουμε
μια ενέργεια ή κατάσταση. Είναι το πιο κεντρικό μέρος του λόγου γιατί γύρω του
χτίζουμε προτάσεις.

ΑΣΚΗΣΗ->  Πάτησε στην εικόνα για να εξασκηθείς στα παραπάνω :       

H γραμμή του χρόνου  - ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ -ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ -ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΤΙΚΟΣ ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ          

Εξασκηθείτε παρακάτω σε ονλινε ασκήσεις!!!