Ελληνικά

ΙΣΤΟΡΙΑ

ΙΣΤΟΡΙΑ Δ' ΔΗΜΟΤΙΚΟ

ΚΛΑΣΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ

Η ΘΗΒΑ ΚΑΙ Η ΒΟΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ

Οι βοιωτικές πόλεις είχαν σχηματίσει συμμαχία και χρησιμοποιούσαν δικό τους νόμισμα. Από τις πόλεις αυτές η πιο σημαντική ήταν η Θήβα. Δε δέχτηκαν να υπογράψουν την Ανταλκίδεια ειρήνη, γιατί δεν ήθελαν να διαλυθεί η βοιωτική συμμαχία.Στη βοιωτική συμμαχία δε συμμετείχαν οι Πλαταιείς.

Ο Ογχήστιος Ποσειδώνας στο μονοπάτι των θεοπρόπων

ΚΟΥΙΖ ΓΙΑ ΤΗ ΒΟΙΩΤΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ

Η ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ

Oι Σπαρτιάτες τοποθετούν δικές τους κυβερνήσεις, ενώ στη Μ. Ασία στέλνουν στρατό. Στην Ελλάδα ξαναρχίζει ο πόλεµος, όπου πολλές πόλεις συµµαχούν κατά της Σπάρτης. O Αγησίλαος επιστρέφει από τη Μ. Ασία. Oι Σπαρτιάτες κάνουν συµµαχία µε τους Πέρσες και ο πόλεµος τελειώνει.

ΚΟΥΙΖ -ΗΓΕΜΟΝΙΑ ΤΗΣ ΣΠΑΡΤΗΣ

                                                                                     ΑΙΤΙΕΣ ΚΑΙ ΑΦΟΡΜΕΣ ΤΟΥ ΠΕΛΛΟΠΟΝΗΣΙΑΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ

Ο Πελλοπονησιακός πόλεμος ήταν ένας εμφύλιος πόλεμος (μεταξύ των Ελλήνων) που κράτησε 27 χρόνια. Η υπεροψία της αθηναϊκής ηγεμονίας και άλλες αιτίες, οδήγησαν σε αυτό το θλιβερό γεγονός που κανένας δε θα έβγαινε κερδισμένος.

Η Αθήνα, μετά την πλήρη κυριαρχία στο Αιγαίο, στρέφει τις βλέψεις της και προς τη Δύση, το Ιόνιο και την Αδριατική. Αυτό τη φέρνει σε σύγκρουση με την Κόρινθο, κύρια σύμμαχο της Σπάρτης, η οποία θεωρούσε ως χώρο επιρροής της τις δυτικές θάλασσες και βλέπει τώρα τα οικονομικά της συμφέροντα να απειλούνται.

Σύμφωνα με τον Θουκυδίδη, η ανάμειξη των Αθηναίων στη διαμάχη ανάμεσα στην Κέρκυρα και την Κόρινθο για την Επίδαμνο (Δυρράχιο), αποτελεί την πρώτη αφορμή του πολέμου. Την αποικία αυτή την ήθελαν και οι Κορίνθιοι και οι Κερκυραίοι για εμπορικούς λόγους.  Γι αυτό οι Κορίνθιοι ως αντίποινα ωθούν σε αποστασία από την Αθηναϊκή συμμαχία την Ποτίδαια. Τα παραπάνω όμως αποτέλεσαν την αφορμή του πολέμου καθώς τα αίτια και οι διαφορές μεταξύ των δύο πόλεων ήταν βαθύτερες. 

Οι Αθηναίοι κατά τη διάρκεια του πολέμου για να  διασφάλισουν πως η Αθήνα δεν θα είχε πρόβλημα ποτέ με τις προμήθειες, όσο αυτή έλεγχε τη θάλασσα, έχτισαν τα 'Μακρά Τείχη" τα οποία έφταναν από το λιμάνι του Πειραιά μέχρι και την πόλη της Αθήνας.

Οι σημαντικότερες πόλεις του μαθήματος

Οι δύο πόλεις είχαν ισότιμη δύναμη

             ΜΑΚΡΑ ΤΕΙΧΗ

ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΤΩΡΑ!

ΚΟΥΙΖ Ο ΠΕΛOΠOΝΝΗΣΙΑΚOΣ ΠOΛΕΜOΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 25

Αιτίες και αφορμές του πολέμου

Η ΑΘΗΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ           

Ο Σωκράτης (Αθήνα, 470 π.Χ.– 399 π.Χ.) ήταν Αθηναίος φιλόσοφος, που θεωρείται ο ιδρυτής της Δυτικής φιλοσοφίας. Δεν συνέγραψε κάποιο φιλοσοφικό έργο όσο ζούσε· η διδασκαλία του επιβίωσε μέσω των καταγραφών που έκαναν μαθητές του όπως ο Πλάτων και ο Ξενοφών, μετά τον θάνατό του. O φιλόσοφος Σωκράτης σε διάφορα σημεία της πόλης έπιανε κουβέντα κάθε μέρα με τους απλούς ανθρώπους. Η ζωή, έλεγε, θα γίνει πιο καλή, αν οι άνθρωποι γίνουν δίκαιοι και τίμιοι. Κάποια άλλα λόγια που έλεγε:

“Δεν μπορώ να διδάξω τίποτα σε κανέναν. Μπορώ μόνο να τον μάθω να σκέφτεται”

“Να είσαι ευγενικός, κάθε άνθρωπος που συναντάς μάχεται μια σκληρή μάχη’

Γνώθι σ ‘αυτόν’

“Αυτός που θέλει να αλλάξει τον κόσμο πρέπει να αλλάξει πρώτα τον εαυτό του.

ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕ ΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ

Ο Ηρόδοτος (484 π.Χ. - Θούριοι 425 π.Χ.) ήταν αρχαίος Έλληνας ιστορικός, περιηγητής, και γεωγράφος του 5ου αιώνα π.Χ.. Θεωρείται ο θεμελιωτής της επιστήμης της ιστορίας. Είναι γνωστός για τη συγγραφή του έργου Ιστορίαι. O Ηρόδοτος καταγόταν από την Αλικαρνασσό της Μ. Ασίας, έζησε όμως χρόνια στην Αθήνα. Ταξίδεψε σε πολλές χώρες, όπου είδε και άκουσε πολλά και περίεργα. Πιο πολύ όμως τον συγκίνησαν τα κατορθώματα των Ελλήνων εναντίον των Περσών. Όλα αυτά που του έκαναν εντύπωση θέλησε να τα γράψει. Αργότερα τον ονόμασαν «πατέρα της Ιστορίας».

Κάποια λόγια που είπε: 

Κανένας δεν είναι τόσο ανόητος ώστε να προτιμά τον πόλεμο από την ειρήνη.

Στην ειρήνη, οι γιοι θάβουν τους πατεράδες τους. Στον πόλεμο, οι πατεράδες θάβουν τους γιους.

Καθώς αυξάνεται το σώμα αυξάνεται και το μυαλό, όταν γερνάει δε το σώμα, γερνάει και αυτό μαζί.

Ο Θουκυδίδης (455 π.Χ. - περ. 399 π.Χ.) ήταν αρχαίος ιστορικός και στρατιωτικός (στρατηγός),  γνωστός για τη συγγραφή της Ιστορίας του Πελοποννησιακού Πολέμου, έγραψε για τις συγκρούσεις ανάμεσα στους Έλληνες. Παρ' όλο που οι συμπατριώτες του οι Αθηναίοι τον εξόρισαν, αυτός έγραψε χωρίς μίσος γι' αυτούς

Το έργο του άσκησε μεγάλη επιρροή σε ιστορικούς και μελετάται ως σήμερα από πολιτικούς επιστήμονες. Κάποια λόγια του

Δυο πράγματα είναι αντίθετα στη λήψη σωστής απόφασης, η βιασύνη και η οργή.

Η ισχύς της πόλης είναι οι άντρες και όχι τα τείχη ούτε τα άδεια πλοία.

Το μυστικό της ευτυχίας είναι η ελευθερία ... Και το μυστικό της ελευθερίας είναι το θάρρος.

ΔΙΑΛΕΞΕ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Ο ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

ΠΟΛΗ -ΚΡΑΤΟΣ

Ένωση συνοικισµών σε µία πόλη (ἄστυ)
γύρω από την ακρόπολη (ἄκρον+πόλις =
ψηλότερο σηµείο της πόλης).
● Πάνω στην ακρόπολη χτίζονταν οι ναοί
και τα δηµόσια κτίρια.
● Κάτω και γύρω από την Ακρόπολη
χτίζονταν οι κατοικίες και τα καταστήµατα

Ο ΧΩΡΟΣ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ

ΠΑΤΗΣΕ ΣΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΕΙΚΟΝΙΔΙΟ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΕΙΣ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ

Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ

Η κατασκευή του Παρθενώνα ξεκίνησε το 447 και ολοκληρώθηκε το 438 π.Χ η διακόσμηση του ναού όμως συνεχίστηκε μέχρι το 432. Χτίστηκε από τους αρχιτέκτονες Ικτίνου και Καλλικράτη υπό την εποπτεία του γλύπτη Φειδία.

ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΣ ΜΙΑ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΣΣΗ 3D ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ ΠΑΤΑ ΣΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ: ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ

 

ΤΟ ΕΡΕΧΘΕΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΡΥΑΤΙΔΕΣ

 

Τα χρόνια που η Ελλάδα ήταν στα χέρια των Τούρκων, επισκέφτηκε την Αθήνα ο Άγγλος λόρδος Έλγιν. Με τη βοήθεια των Τούρκων αφαίρεσε ένα μέρος από τα γλυπτά του Παρθενώνα και τα μετέφερε στην πατρίδα του. Μια μέρα, ένας Άγγλος άρχοντας ανέβηκε στην Ακρόπολη για να βγάλει και να πάρει μαζί του τις έξι μαρμαρένιες κόρες.Πήρε τη μια κι άφησε παραγγελιά στους Τούρκους να πάνε τη νύχτα να βγάλουν και να του κουβαλήσουν και τις άλλες. Πραγματικά, τη νύχτα πήγαν οι Τούρκοι να πάρουν τις κόρες αλλά, όταν ανέβηκαν στο Κάστρο, κόντεψαν να τρελαθούν από το φόβο τους. Oι μαρμαρένιες κόρες έκλαιγαν και φώναζαν την αδελφή τους που την είχε πάρει ο μιλόρδος κι όλος ο τόπος αντηχούσε από τα μοιρολόγια τους. Το 'βαλαν στα πόδια οι Τούρκοι κι ούτε που θέλησαν ποτέ να ξαναπάνε να πειράξουν τις κόρες.

Η καθημερινή ζωή και η εκπαίδευση των Αθηναίων

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

ΚΟΥΙΖ-Η καθημερινή ζωή και η εκπαίδευση των Αθηναίων

ΚΟΥΙΖ-Η καθημερινή ζωή και η εκπαίδευση των Αθηναίων

ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ ΤΙΣ ΛΕΞΕΙΣ

ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ

  ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ

ΚΟΥΙΖ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΕΡΙΚΛΗ

ΠΟΙΑ ΛΕΞΗ ΛΕΙΠΕΙ;

ΠΑΤΑ ΣΤΑ ΚΟΥΤΑΚΙΑ ΚΑΙ ΕΠΕΛΕΞΕ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Η ΑΘΗΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΠΙΟ ΙΣΧΥΡΗ ΠΟΛΗ

ΚΟΥΙΖ 1

ΚΟΥΙΖ 2

ΚΟΥΙΖ 3

Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΠΛΑΤΑΙΩΝ ΚΑΙ Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΜΥΚΑΛΗΣ

O Ξέρξης εγκατέλειψε την Ελλάδα. Άφησε όμως το γαμπρό του το Μαρδόνιο να συνεχίσει την προσπάθεια για υποταγή των Ελλήνων. Μια νέα σύγκρουση έγινε στις Πλαταιές (479 π.Χ.), όπου οι Πέρσες και πάλι ηττήθηκαν.

ΚΟΥΙΖ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ

Η ΝΑΥΜΑΧΙΑ ΤΗΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ

ΚΟΥΙΖ-Η ναυμαχία της Σαλαμίνας

Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΘΕΡΜΟΠΥΛΩΝ

Δέκα χρόνια μετά από την μάχη του Μαραθώνα οι Πέρσες επιτίθενται ξανά με νέο βασιλιά τον Ξέρξη. Αφού πέρασαν ανενόχλητοι από την Βέρεια Ελλάδα και Θεσσαλία κατευθύνονται στους Αθηναίους και τους Ερετριείς. Οι Έλληνες με αρχηγό τον Λεωνίδα προσπάθησαν να τους ανακόψουν στις Θερμοπύλες για να μην κατεύουν νοτιότερα. Τις πρώτες 2 μέρες αντιστάθηκαν ηρωϊκά απέναντι στους Πέρσες αν και αριθμητικά ήταν δεκαπλάσιοι. Την τρίτη μέρα αφού κυκλώθηκαν, περέμειναν 1000 μόνο έλληνες στρατιώτες όπου και θυσιάστηκαν.

ΚΟΥΙΖ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ

ΞΕΡΞΗΣ Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΠΕΡΣΩΝ

Τα ελληνικά φύλλα που πήραν μέρος στη μάχη των Θερμοπυλών αρχικά

Ο ΠΕΡΣΙΚΟΣ ΚΙΝΔΥΝΟΣ

Οι Πέρσες ψάχνοντας αφορμή να επεκταθούν ανατολικά λόγω τις εξέγερσης των Ελήνων στις Σάρδεις, έκαναν δύο εκστρατείες εναντίον  των Ελλήνων. Δείτε παρακάτω:

492π.Χ. οι Πέρσες με αρχηγό τον Μαρδόνιο εισβάλουν στην Ελλάδα από ξηρά και θάλλασσα. όμως σταμάτησαν γιατί τα καράβια τους καταστράφηκαν σε θαλασσοταραχή στον Άθω.

ΜΑΡΔΟΝΙΟΣ

ΔΑΡΕΙΟΣ

ΚΟΥΙΖ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ

490π.Χ οι Πέρσες με πλοία και με αρχηγό τον Δάτη κατευθύνονται στην Αθήνα. όμως οι Αθηναίοι τους κατατροπώνουν στον Μαραθώνα.

ΔΑΤΗΣ

ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ

 

ΤΟ ΠΕΡΣΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΣ Μ.ΑΣΙΑΣ

Η Περσική Αυτοκρατορία, μία από τις μεγαλύτερες και πλουσιότερες αυτοκρατορίες που γνώρισε η γη. Η Αχαιμενιδική Αυτοκρατορία (550 π.Χ.-330 π.Χ.), αποκαλούμενη επίσης Πρώτη Περσική Αυτοκρατορία, ήταν μία αυτοκρατορία στη Δυτική Ασία, που ιδρύθηκε από τον Κύρο Β΄ της Περσίας. Εκτεινόταν, τότε, έως τα βόρεια και τα ανατολικά της Μικράς Ασίας, στη Θράκη, καθώς και στην πλειοψηφία των παράκτιων περιοχών του Εύξεινου Πόντου. Στα ανατολικά εκτεινόταν έως το σημερινό Αφγανιστάν, καθώς και σε τμήμα του σημερινού Πακιστάν, ενώ στα νότια και τα νοτιοδυτικά έως το σημερινό Ιράκ, τη Συρία, την Αίγυπτο, τα βόρεια της Σαουδικής Αραβίας, την Ιορδανία, το Ισραήλ, την Παλαιστίνη, τον Λίβανο, καθώς και τα βόρεια της Λιβύης.

Για να παραμείνουν εν μέρει ανεξάρτητες οι ελληνικές πόλεις της Μικράς Ασίας ήταν υποχρεωμένες να πληρώνουν έναν βαρύ φόρο στους Πέρσες

Η Ιωνική Επανάσταση (499 π.Χ. - 494 π.Χ.), και οι σχετικές επαναστάσεις ήταν στρατιωτικές εξεγέρσεις πολλών περιοχών της Μικράς Ασίας κατά της περσικής κυριαρχίας και έληξαν με την αποφασιστική νίκη των Περσών και την κατάπνιξη της εξέγερσης. Αιτία της επανάστασης ήταν η δυσαρέσκεια των κατοίκων των ιωνικών πόλεων εναντίον των τυράννων.(σατράπες) Η Ιωνική επανάσταση υπήρξε η αφορμή για τους ελληνοπερσικούς πολέμους που ακολούθησαν

 

Ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ ΘΕΜΕΛΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΒΙΝΤΕΟ:Ιστορία για παιδιά Δ' Δημοτικού Κεφάλ. 13 - O Κλεισθένης θεμελιώνει τη δημοκρατία (Αρχαϊκά χρόνια) RainbowPlan

Αυτό που αντικρίζει όποιος επισκεφτεί τον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Αγοράς των Αθηναίων είναι μία βάση πολύ σημαντική. Εκεί στηρίζονταν αγάλµατα που παρίσταναν δέκα µυθικούς ήρωες, από τους οποίους πήρε το όνοµά της καθεµιά από τις δέκα φυλές των Αθηναίων που τους διαίρεσαι ο Κλεισθένης (508-507 π.Χ.) (Στο 7 σημείο της εικόνας) Η πολιτική πορεία του Κλεισθένη και κατά επέκταση η προσωπική του ζωή ήταν αρκετά δύσκολη. Εξορίστηκε τρεις φορές για τα πολιτικά του πιστεύω και μετά το τέλος της τυραννίδας των Πεισιστρατιδών επιστρέφει στην Αθήνα.O Κλεισθένης χώρισε τους κατοίκους της Αττικής σε 10 φυλές και 100 δήµους. Τα µέλη κάθε φυλής προέρχονταν από όλες τις τάξεις της κοινωνίας. Oι Αθηναίοι δε χωρίζονταν πια σε πλούσιους και φτωχούς που κατοικούσαν σε πλούσιες ή φτωχές περιοχές. Όλοι είχαν ίσα δικαιώµατα. Κάθε φυλή εξέλεγε ένα στρατηγό και πενήντα βουλευτές.Κάθε δήµος είχε το δήµαρχό του, το ταµείο του και καταλόγους στους οποίους ήταν γραµµένα τα ονόµατα των πολιτών.  Επιπλέον ο Κλεισθένης δημιούργησε την διαδικασία του οστρακισμού κατά την οποία οι πολίτες της Αττικής με βάση κάποια κριτήρια μπορούσαν να θέσουν σε εξορία άτομα που θεωρούσαν επικίνδυνα για το πολίτευμα. Κάθε Αθηναίος που ψήφιζε έπαιρνε ένα κοµµάτι κεραµίδι. Πάνω σ' αυτό έγραφε το όνοµα του πολίτη εκείνου που έπρεπε κατά τη γνώµη του να φύγει από την πόλη. Μετά το έριχνε σε ένα σηµείο της Αγοράς που ήταν γύρω γύρω φραγµένο µε κάγκελα.Όποιος συγκέντρωνε τα πιο πολλά κεραµίδια, έφευγε από την Αθήνα για 10 χρόνια χωρίς να χάνει την περιουσία του.

ΑΡΧΑΙΑ ΒΟΥΛΗ ΚΑΙ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ

Oι νόμοι του Σόλωνα. O Πεισίστρατος γίνεται τύραννος

Ο Σόλων  ήταν σημαντικός Αθηναίος νομοθέτης, φιλόσοφος, ποιητής και ένας από τους επτά σοφούς της αρχαίας Ελλάδος. Ως συνέπεια της βίαιης και μακροχρόνιας εξέγερσης των πολιτών ενάντια στους ευγενείς, ο Σόλων κλήθηκετο 594/3 π.Χ. με έκτακτη διαδικασία να νομοθετήσει.

Ο Πεισίστρατος υπήρξε κατά διαστήματα τύραννος στην Αρχαία Αθήνα, για συνολικά περίπου 20 χρόνια, στην περίοδο 561 έως 527 π.Χ. Προσπάθησε και κατάφερε να επιβάλει τυραννίδα τρεις φορές.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ-ΚΟΥΙΖ

.Στην Αρχαία Βουλή συνεδρίαζαν οι 500 βουλευτές από τους 10 δήμους και αποφάσιζαν κάποιες προτάσεις.Στην Εκκλησία του δήμου που γινόταν σε λόφο μαζεύονταν όλοι οι ενήλικες Αθηναίοι και .

ΤΟ ΠΑΛΙΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

Τον 13ο π.Χ αιώνα ο Θησέας αφού έφτασε στον πατέρα του τον Αιγαία που ήταν βασιλιάς της Σπάρτης, πήγε στον Μίνωα για να σκοτώσει τον Μινόταυρο. Στον γυρισμό ο Αιγαίας αυτοκτόνησε γιατί νόμιζε ότι σκοτώθηκε και τον αντικατέστησε ως βασιλιάς ο Θησέας.

ΚΟΥΙΖ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ

1100 π.Χ. O Κόδρος ήταν γιος του Μέλανθου και απόγονος του Δευκαλίωνα και του Έλληνα. Κατά την διάρκεια της βασιλείας του, οι Πελοποννήσιοι αποφάσισαν να επεκταθούν στην Αττική. Πριν εκστρατεύσουν είχαν ζητήσει χρησμό από το μαντείο των Δελφών που τους είχε προφητεύσει ότι θα καταλάμβαναν την Αθήνα αρκεί να μη σκότωναν το βασιλιά της. Έχοντας αυτά υπόψη τους ξεκίνησαν την εισβολή τους. Ο Δράκων ήταν τύραννος αλλά και ο πρώτος άνθρωπος ο οποίος κατέγραψε τους νόμους στην Αρχαία Σπάρτη με εντολή των Σπαρτιατών. Αν και συνήθως αναφέρεται ως ο πρώτος νομοθέτης των Σπαρτιατών, πριν από αυτόν, έξι άρχοντες ονομαζόμενοι Θεσμοθεταίοι, θεσμοθετούσαν άγραφους νόμους από το 428 π.Χ. Το 624 π.Χ. οι Αθηναίοι του ανέθεσαν να γράψει τους νόμους και το 621 π.Χ. τους έγραψε σε μαρμάρινες πλάκες (κύρβεις) τις οποίες τοποθέτησε στην Αγορά. Οι νόμοι αυτοί ήταν πολύ αυστηροί και από τότε η έκφραση "Δρακόντειοι νόμοι"

ΣΠΑΡΤΗ:Η ΖΩΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ

Oι Σπαρτιάτες ασχολούνταν κυρίως µε την πολιτική και την πολεµική τέχνη. Τα αγόρια και τα κορίτσια συνήθιζαν από µικρά σ' αυτό τον τρόπο ζωής. Oι Σπαρτιάτες δεν αγαπούσαν την πολυτέλεια.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

ΣΩΣΤΟ Ή ΛΑΘΟΣ

Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΣΠΑΡΤΗ-ΠΑΤΗΣΕ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ

Η κοινωνική οργάνωση της αρχαίας Σπάρτης

  1. O Λυκούργος έφτιαξε τους νόµους και µετά έφυγε από τη Σπάρτη. Μπορείς να εξηγήσεις γιατί;  ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Γιατί δεν ήθελε να αλλάξουν οι νόμοι και γι' αυτό δεν επέστρεψε ποτέ.)
  2. Ασχολούνταν οι Σπαρτιάτες µε τις τέχνες και τα γράµµατα; Μπορείς να δικαιολογήσεις την απάντησή σου;  ΑΠΑΝΤΗΣΗ: (Οι Σπαρτιάτες μόνο στην μικρή ηλικία ασχολούνταν με τις τέχνες και τα γράμματα. Γενικά όμως με τις πολεμικές τέχνες.)
  3. Γιατί πιστεύετε ότι τα χρήµατα στην αρχαία Σπάρτη ήταν σιδερένια και µικρής αξίας;  ΑΠΑΝΤΗΣΗ: ( Γιατί δεν αγαπούσαν την πολυτέλεια και τον πλούτο)

ΣΠΑΡΤΗ: Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ

Οι Δωριείς δημιούργησαν την πόλη της Σπάρτης. Κοινωνία και πολίτευμα ήταν το ίδιο, γιατί Σπαρτιάτες δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν μόνοι τους. Την κοινωνία της Σπάρτης σύμφωνα και με την δύναμη που είχαν την αποτελούσαν: οι 5 έφοροι, οι 2 βασιλιάδες, οι Σπαρτιάτες και ακολουθούσαν οι περίοικοι και τέλος οι είλωτες

ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ

Την εποχή αυτή οι ποιητές ασχολούνται με καθημερινά προβλήματα και τις χαρές των ανθρώπων. Έτσι εμφανίζεται η διδακτική και η λυρική ποίηση. Η διδακτική ποίηση θέλει να διδάξει τον άνθρωπο και ένας μεγάλος εκπρόσωπος της ήταν ο Ησίοδος. Η λυρική ποίηση µιλάει για τις χαρές και τις λύπες των ανθρώπων. Πρώτοι λυρικοί ποιητές ήταν η Σαπφώ, ο Αλκαίος από τη Λέσβο και ο Πίνδαρος από την Βοιωτία. Επίσης εμφανίζονται οι φιλόσοφοι που προσπαθούσαν να κατανοήσουν πώς γιάχτηκε ο κόσμος και οι πρώτοι ιστορικοί που έγραφαν για τα περασμένα. 

ΓΙΑΤΙ ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΙΣΤΟΡΙΑ;

Ιστορία μαθαίνουμε για να θυμόμαστε τα παλιά και τις ρίζες μας, καθώς και να μαθαίνουμε από τα προηγούμενα λάθη μας ώστε να μην τα επαναλάβουμε.

Ο Ησίοδος ήταν αρχαίος Έλληνας ποιητής, ραψωδός, συγγραφέας και μυθογράφος. Υπήρξε ο δεύτερος σπουδαιότερος ποιητής μετά τον Όμηρο. Γεννήθηκε στην Άσκρη της Βοιωτίας, όπου κατέφυγε ο πατέρας του.

ΠΑΤΑ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ-ΒΙΝΤΕΟ

ΗΣΙΟΔΟΣ         

Η Σαπφώ (~ 630 π.Χ. - 570 π.Χ.), ήταν Ελληνίδα λυρική ποιήτρια από τη Λέσβο, ιδιαίτερα γνωστή από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα για το ποιητικό της έργο.

ΕΛΕΓΧΩ ΤΙΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ- Athinaxanthakou

ΟΙ ΔΕΣΜΟΙ ΠΟΥ ΕΝΩΝΑΝ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ

Oι Έλληνες, σκορπισµένοι σε πολλά µέρη, έβρισκαν ευκαιρίες ν' ανταµώνουν. Oι πανελλήνιοι αγώνες, τα µαντεία, οι Αµφικτιονίες ήταν µερικές από τις δραστηριότητες που τους έκαναν να νιώθουν ως µέλη µιας µεγάλης οικογένειας.  Οι  κυριότεροι αγώνες ήταν τα Πύθια, Νέμεα, και Ίσθμια με κορυφαίους της αρχαίας Ολυμπίας και τα αθλήματα που έπαιρναν μέρος οι αθλητές ήταν: στάδιο, πένταθλο, ακόντιο, πάλη, πυγμαχία, παγκράτιο και ιππικοί αγώνες ήταν τα αγωνίσματα των αρχαίων Ολυμπιακών ΑγώνωνΑς γνωρίσουμε την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων:

                                 Πατήστε στην εικόνα για μια                                          διαδραστική περιήγηση σε ψηφιακό περιβάλλον της αρχαίας                   Ολυμπίας από το Φωτόδεντρο:

                               ΠΑΤΗΣΕ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ                                         ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΕΙΣ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ                                                               ΑΘΛΗΜΑΤΑ:

Τα πιο σημαντικά μαντεία της ελληνικής αρχαιότητας ήταν του Απόλλωνα στους Δελφούς, του Διός στη Δωδώνη της Ηπείρου, του Τροφωνίου στη Λιβαδιά, του Ασκληπιού στην Επίδαυρο και το νεκρομαντείο του Αχέροντα στην Πρέβεζα.

 

Η αμφικτυονία ήταν οργάνωση αρχαίων ελληνικών πόλεων, σε ενώσεις με μέλη από πολλές πόλεις, με κέντρο διάφορους ναούς. Υπήρχαν αρκετές Αμφικτυονίες, με πιο γνωστή αυτή της Κεντρικής Ελλάδας, με κέντρο τους Δελφούς. Είχαν σκοπό να ρυθμίζουν θέματα που σχετίζονταν με την λειτουργία και την ασφάλειά του. Η λέξη αμφικτυονία προέρχεται από την λέξη «αμφικτύονας» που σημαίνει «αυτός που κατοικεί τριγύρω, ο γείτονας». Η πιο σημαντική Αμφικτυονία της αρχαίας Ελλάδας ήταν των Δελφών που αποτελούσε μία ομοσπονδία δώδεκα φυλών της Κεντρικής Ελλάδας, αλλά απέκτησε πανελλήνιο χαρακτήρα.(πηγή: βικιπαίδεια)

ΝΕΕΣ ΑΠΟΙΚΙΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Ο πρώτος αποικισμός των ελλήνων υπήρξε μεταξύ του 11ου μέχρι τέλη του 8ου (ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΧΡΟΝΙΑ) και ο Β' αποικισμός έγινε οργανωμένα πλέον από τον 8ο ως τον 5ο αι. π.Χ. (Αρχαϊκά χρόνια).   Τα μέρη που έφτασαν κυρίως οι Έλληνες για να αποικίσουν  ήταν στον Εύξεινο Πόντο όπου άρχιζει και η πρώτη ιστορία των Ποντίων, στην βόρεια Αφρική και στην κάτω Ιταλία.  Ο Β' αποικισμός προκλήθηκε από την αδυναμία των παλαιών πόλεων -κρατών να θρέψουν τους πολλούς κατοίκους και έτσι οργανωμένοι πληθυσμοί άρχισαν να αναζητούν μια καλύτερη γη. Δεν έχαναν όμως ποτέ σχεδόν επαφή με την αρχική τους πόλη (μητρόπολη) από όπου έφευγαν. 

 

 

 

Οι πόλεις -κράτη είχαν μια συγκεκριμένη αρχιτεκτονική:

Η ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ Η ΓΡΑΦΗ ΣΤΗΝ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟ

ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΟ Quiz από atheo.gr: https://atheo.gr/yliko/isd/A.q/index.html

Από το μουσείο Μπενάκη

ΟΙ ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ Η ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ

Dείτε ένα βίνεο για το μάθημα από mary's toube και θυμηθείτε τους 12 θεούς του Ολύμπου με την ον λίνε άσκηση:

ΟΙ ΘΕΟΙ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΟΥ (Tratska) ΠΑΤΑ ΕΔΩ

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΑΠΟΙΚΙΕΣ

Oι µετακινήσεις πληθυσµών στην Ελλάδα ανάγκασαν διάφορα ελληνικά φύλα να µεταναστεύσουν. Αιολείς, Ίωνες και ∆ωριείς εγκαταστάθηκαν στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου και τη Μ. Ασία, όπου ανέπτυξαν σπουδαίο πολιτισµό.

                     Πάτησε στην εικόνα για να

                        ελέγξεις τις γνώσεις σου

                       για τις πρώτες αποικίες

                         των Ελλήνων

Η ΚΑΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΔΩΡΙΕΩΝ

        ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ                                       ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

      ΔΩΡΙΕΙΣ  ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ