Ελληνικά

Ο λειαντής φακών (Βαρούχ Σπινόζα)

Φιλ194: Μπαρούχ Σπινόζα (3) - Vigla

Σήμερα πρόκειται να μάθουμε:
  • για τον φιλοσοφικό τρόπο σκέψης του Βαρούχ Σπινόζα
  • την άποψη του για το Θεό και τη φύση
  • για την ελευθερία του ανθρώπου στις πράξεις και τις επιλογές του (ελεύθερη βούληση)
  • το μονισμό
  • και τον πανθεϊσμό.

Οι περισσότερες θρησκείες διδάσκουν πως ο Θεός υπάρχει κάπου εκτός κόσμου, ίσως στον παράδεισο. Ο Μπαρούχ Σπινόζα (1632-1677) έκανε την ασυνήθιστη σκέψη ότι ο Θεός είναι ο κόσμος. Έγραφε για «τον Θεό ή τη Φύση», με την έννοια ότι οι δύο λέξεις αναφέρονται στο ίδιο πράγμα. Ο Θεός και η φύση είναι δύο τρόποι περιγραφής του ίδιου πράγματος: Ο Θεός είναι φύση και η φύση είναι Θεός. Αυτό είναι μια μορφή πανθεϊσμού - η πίστη ότι ο Θεός είναι τα πάντα. Πρόκειται για μια ριζοσπαστική ιδέα που του προξένησε ένα σωρό προβλήματα.  Read more

Μήπως ονειρεύεστε; (Ρενέ Ντεκάρτ ή Καρτέσιος)

χαρτονόμισμα καρτέσιος | Enetpress

Στην ενότητα αυτή πρόκειται να:
  • συνειδητοποιήσουμε τη συμβολή των σκεπτικιστικών αποριών ως κινήτρων "δράσης" στη διαδικασία απόκτησης γνώσης,
  • εξοικειωθoούμε και ν' αφομοιώσουμε βασικές φιλοσοφικές έννοιες, που τις συναντά κανείς πολύ συχνά στον ευρύτερο χώρο του στοχασμού, όπως την έννοια του δογματισμού, του σκεπτικισμού κ.α.
  • κατανοήσουμε ότι, παρ' ότι ο σκεπτικισμός, ως γνωσιολογικό σύστημα, θεωρεί ανέφικτη την απόκτηση κάποιας γενικά ισχύουσας αλήθειας, εντούτοις αποτελεί αφετηρία γόνιμης κριτικής και ανταλλαγής επιχειρημάτων,
  • εκφράσουμε τις δικές μας σκεπτικιστικές αμφιβολίες για το πως πραγματικά είναι ο κόσμος και το πως μας φαίνεται πως είναι.

Η πεποίθηση «Τώρα είμαι ξύπνιος και διαβάζω αυτό» μοιάζει μάλλον σίγουρη σ' εσάς. Είστε ξύπνιοι, ελπίζω, και διαβάζετε. Πώς γίνεται να αμφιβάλλετε; Έχουμε όμως ήδη αναφέρει ότι μπορεί να σκέφτεστε ότι είστε ξύπνιοι σε ένα όνειρο. Πως ξέρετε ότι δεν ονειρεύεστε τώρα; Μπορεί να νομίζετε ότι οι εμπειρίες σας παραείναι ρεαλιστικές και λεπτομερείς για να αποτελούν όνειρα· αλλά πολλοί άνθρωποι βλέπουν άκρως ρεαλιστικά όνειρα. Είστε σίγουροι ότι δε βλέπετε τώρα ένα όνειρο; Πως το ξέρετε; Ίσως τσιμπήσατε τον εαυτό σας για να δείτε αν κοιμάστε. Αν δεν το κάνατε, κάντε το. Τι αποδεικνύει; Τίποτα. Θα μπορούσατε να ονειρεύεστε πως τσιμπάτε τον εαυτό σας. Συνεπώς, μπορεί να ονειρεύεστε. Ξέρω ότι δεν το νιώθετε και ότι μοιάζει άκρως απίθανο, αλλά υπάρχει μια ελάχιστη αμφιβολία για το αν είστε ξύπνιοι ή όχι. Έτσι, εφαρμόζοντας τη Μέθοδο Αμφιβολίας του Ντεκάρτ, πρέπει να απορρίψετε τη σκέψη «Τώρα είμαι ξύπνιος και διαβάζω αυτό» ως όχι απολύτως βέβαιη. Read more

Βάλτε στοίχημα!

Blaise Pascal - Christianity Today

Αν ρίξετε ένα νόμισμα, θα έρθει κορόνα ή γράμματα. Η πιθανότητα για το καθένα είναι πενήντα τοις εκατό, εκτός αν το νόμισμα είναι πειραγμένο. Έτσι, δεν έχει σημασία σε ποια πλευρά ποντάρετε, αφού η πιθανότητα να έρθει κορόνα είναι ίδια με την πιθανότητα να έρθουν γράμματα. Αν δεν είστε σίγουρος για την ενδεχόμενη ύπαρξη του Θεού, τι πρέπει να κάνετε; Μοιάζει άραγε η επιλογή σας με τη ρίψη του νομίσματος; Πρέπει άραγε να στοιχηματίσετε ότι ο Θεός δεν υπάρχει και να ζήσετε όπως θέλετε; Ή θα ήταν πιο ορθολογικό να δράτε ωσάν να υπάρχει ο Θεός, ακόμα κι αν δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν αυτό είναι αληθές; Ο Μπλαιζ Πασκάλ (1623-1662), που πράγματι πίστευε στον Θεό, στοχάστηκε βαθιά αυτό το ζήτημα. Read more

Έχω ένα πόνο. Ο Βιτγκενστάιν και η γλώσσα μας!

Τα όρια ενός ανθρώπου καθορίζονται από τα όρια της γλώσσας του.

Δεν ξέρω γιατί βρισκόμαστε εδώ, αλλά είμαι σχεδόν σίγουρος ότι ο λόγος δεν είναι για να περάσουμε καλά.

Τα όρια της γλώσσας είναι τα όρια του ανθρώπινου μυαλού. Όσα ξέρω είναι αυτά για τα οποία έχω λέξεις.

Η κόλαση δεν είναι οι άλλοι. Είναι ο εαυτός σου.

Λούντβιχ Βιτγκενστάιν: «Η κόλαση δεν είναι οι άλλοι. Είναι ο εαυτός σου..»

Read more

Ο άνδρας που έθετε ερωτήματα

Πριν από 2.400 χρόνια στην Αθήνα, ένας άνδρας θανατώθηκε επειδή έθετε υπερβολικά πολλά ερωτήματα. Φιλόσοφοι υπήρχαν και πριν από αυτόν, αλλά με τον Σωκράτη η φιλοσοφία πραγματικά απογειώθηκε. Αν η φιλοσοφία έχει έναν προστάτη άγιο, αυτός είναι ο Σωκράτης.

Socrates Illustrations & Vectors

Πλακουτσομύτης, κοντόχοντρος, ατημέλητος και κάπως παράξενος, ο Σωκράτης δεν ταίριαζε στο περιβάλλον του. Ήταν άσχημος και συχνά άπλυτος, αλλά είχε μεγάλο χάρισμα και λαμπρό μυαλό. Όλοι στην Αθήνα συμφωνούσαν πως δεν υπήρξε ποτέ κάποιος όμοιός του, και πιθανόν δε θα εμφανιζόταν ποτέ ξανά στο μέλλον. Ήταν μοναδικός. Ήταν όμως και τρομερά ενοχλητικός. Έβλεπε τον εαυτό του σαν μια αλογόμυγα που τσιμπάει άσχημα – σαν ένα τσιμπούρι που ενοχλεί, αλλά δεν προκαλεί σοβαρή ζημιά. Σε αυτό δε συμφωνούσαν πάντως όλοι στην Αθήνα. Κάποιοι τον αγαπούσαν, ενώ άλλοι θεωρούσαν την επιρροή του επικίνδυνη. Read more

Ένα τρένο εκτός ελέγχου

Ένα τρένο εκτός ελέγχου

Ας υποθέσουμε ότι είστε ο οδηγός ενός τρένου που τρέχει στις γραμμές με ταχύτητα εξήντα μίλια την ώρα. Μπροστά σας βλέπετε πέντε εργάτες που στέκονται στις γραμμές, με τα εργαλεία στο χέρι. Προσπαθείτε να σταματήσετε, αλλά δεν μπορείτε. Τα φρένα δεν δουλεύουν. Είστε απελπισμένος, γιατί γνωρίζετε ότι, αν πέσετε πάνω στους πέντε εργάτες, θα πεθάνουν
όλοι. (Ας υποθέσουμε ότι το γνωρίζετε με βεβαιότητα.) Read more

Η αρχή της μεγαλύτερης ευτυχίας: ωφελιμισμός.

Η αρχή της μεγαλύτερης ευτυχίας: ωφελιμισμός.

Το καλοκαίρι του 1884, τέσσερις Άγγλοι ναύτες βρέθηκαν ναυαγοί μεσοπέλαγα στον Νότιο Ατλαντικό, μέσα σε μια μικρή σωστική λέμβο, πάνω από χίλια μίλια μακριά από την ξηρά. Το πλοίο τους, η Mignonette, είχε βυθιστεί σε μια θύελλα, και διασώθηκαν με τη λέμβο, έχοντας δύο μόνο κονσέρβες γογγύλια και καθόλου πόσιμο νερό. Ο Thomas Dudley ήταν ο πλοίαρχος, ο Edwin Stephens ο υποπλοίαρχος, και ο Edmund Brooks ένας ναύτης - «όλοι άνδρες εξαίρετου χαρακτήρα», σύμφωνα με τις περιγραφές των εφημερίδων. Read more

Υποστηρίζοντας τις θετικές διακρίσεις

Υποστηρίζοντας τις θετικές διακρίσεις

Η Cheryl Hopwood δεν ήταν από πλούσια οικογένεια. Είχε μεγαλώσει μόνη με τη μητέρα της και ήταν αναγκασμένη να εργάζεται όταν φοιτούσε στο γυμνάσιο, στο κολέγιο της κοινότητάς της και στο Πανεπιστήμιο της Πολιτείας της Καλιφόρνια στο Σακραμέντο. Πήγε στη συνέχεια στο Τέξας και έκανε αίτηση για να εισαχθεί στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου του Τέξας, την καλύτερη νομική σχολή της πολιτείας και μια από τις πιο διακεκριμένες νομικές σχολές στη χώρα. Αν και η Hopwood είχε γενικό βαθμό πτυχίου 3,8 [με άριστα το 4] και τα πήγε αρκετά καλά στις εισαγωγικές εξετάσεις της νομικής (με βαθμολογία 83%), δεν έγινε δεκτή. Read more

Το νόημα των λέξεων (του Γιώργου Χρυσουδάκη)

Πριν από 2000 χρόνια περίπου, ο Αντισθένης, ο ιδρυτής των κυνικών φιλοσόφων, σημείωνε προφητικά ότι «αρχή παιδεύσεως η των ονομάτων επίσκεψις». Με άλλα λόγια, η αρχή της γνώσης, της μάθησης, της διαπαιδαγώγησης, των ιδεών και της κοσμοθεωρίας που διαμορφώνουμε, περνάει μέσα από τη γνώση «των ονομάτων», δηλαδή των λέξεων. Όχι τόσο στο επίπεδο της αυστηρής γραμματικοσυντακτικής τους θεώρησης, όσο στο επίπεδο της διαχρονικής εννοιολογικής τους βαρύτητας ή των σημασιολογικών αποχρώσεων που περιέχουν. Έτσι, οι λέξεις γίνονται λόγος που καθορίζει τις σκέψεις μας και, συνεπώς, την πραγματικότητά μας. «Το αδιόριστον των λέξεων γεννά το ακατάστατον των ιδεών και τούτο πάλιν το ακατάστατον των πράξεων», έγραφε ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, ο Αδαμάντιος Κοραής.Η παραπάνω θεώρηση ισχύει, πιστεύω, στην ελληνική γλώσσα, ως κατεξοχήν εννοιολογική, σε αντίθεση με άλλες σημειολογικές γλώσσες. Στη γλώσσα μας το σημαίνον (η λέξη) και το σημαινόμενο (η έννοια) βρίσκονται σε μία σχέση αλληλεξάρτησης, σχεδόν «βιολογική», όπως ο ομφάλιος λώρος που συνδέει το έμβρυο με την μητέρα του. Τα παραδείγματα ατελείωτα και χαρακτηριστικά: δημοκρατία, χειραγωγώ, ωραίος, ώριμος, αγέρωχος, άγχος (άγχω: πνίγω, σφίγγω / αγχόνη), λεωφόρος (αρχ. λαοφόρος / λεωφόρος), σύρραξη, σφυγμός, φιλαλληλία… Η ελληνική γλώσσα, λοιπόν, μας διδάσκει το προφανές: ότι, δηλαδή, ο λόγος επηρεάζει και διαμορφώνει τη σκέψη του ανθρώπου και αυτή με τη σειρά της γίνεται πράξη… Φιλία, αγάπη, έρωτας, πόλεμος… Read more

Είμαι σε εγρήγορση! (του Roberto Pecchioli)

Είναι εννέα η ώρα το πρωί του Σαββάτου, αλλά οι δρόμοι και οι πλατείες της συνοικίας - από τις πιο πολυπληθείς και πολυσύχναστες της πόλης - είναι έρημοι. Η εβδομαδιαία αγορά είναι σχεδόν ανύπαρκτη: λίγοι πάγκοι, οι τολμηροί μικροπωλητές -σχεδόν όλοι ξένοι- ελπίζουν για τις επόμενες ώρες. Στην πραγματικότητα, δεν βρέχει, παρά τον μελαγχολικό ουρανό και τον πορτοκαλί συναγερμό που εξέδωσαν οι αρχές. Θα έπρεπε να βρέχει σαν τρελός, αλλά μια νεροποντή μέτριας έντασης και μικρής διάρκειας δεν θα φτάσει παρά μόνο μετά το μεσημέρι. Ο φίλος εφημεριδοπώλης είναι έξαλλος με τις χαμηλές πωλήσεις, αλλά καταλαβαίνει ότι οι άνθρωποι έχουν κλειστεί στα σπίτια τους από φόβο. Για την κακοκαιρία, φυσικά, αλλά τελικά για να ζήσουν κανονικά, να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα όπως έκαναν πάντα. Οι σπάνιοι περαστικοί έχουν σχεδόν όλοι άσπρα μαλλιά- είναι εντυπωσιακό ότι οι νέοι είναι οι πιο κομφορμιστές, οι πιο πιστοί στον λόγο της εξουσίας. Read more