
Το όραμα της πεδιάδας με τα ξερά κόκαλα
1 Ένιωσα πάνω μου τη δύναμη του Κυρίου. Μ’ έβγαλε με το Πνεύμα του έξω, μ’ έφερε σε μια πεδιάδα που ήταν γεμάτη κόκαλα 2 και με περιέφερε πάνω απ’ αυτά. Τα κόκαλα ήταν πάρα πολλά και πολύ ξερά, απλωμένα στην πεδιάδα.
3 «Άνθρωπε», με ρώτησε, «μπορούν να γίνουν ζωντανοί άνθρωποι αυτά τα κόκαλα;». Κι εγώ απάντησα: «Κύριε, Θεέ, εσύ ξέρεις». 4 Τότε μου είπε: «Μίλα εκ μέρους μου σ’ αυτά τα κόκαλα και πες τους: “κόκαλα εσείς ξερά, 5 ο Κύριος ο Θεός σάς λέει: Προσέξτε! Εγώ θα φέρω πνοή μέσα σας και θα πάρετε ζωή. 6 Θα σας δώσω νεύρα και θα κάνω να ’ρθει πάνω σας σάρκα και θα τη σκεπάσω με δέρμα∙ μετά θα σας δώσω πνοή και θα πάρετε ζωή. Τότε θα μάθετε ότι εγώ είμαι ο Κύριος”».
7 Προφήτεψα, λοιπόν, κατά πώς διατάχθηκα. Κι εκεί που προφήτευα, έγινε ένας θόρυβος κι ακούγονταν τριξίματα∙ τα κόκαλα πλησίαζαν το ένα το άλλο. 8 Ύστερα κοίταξα και είδα ότι νεύρα και σάρκες φύτρωναν πάνω στα κόκαλα και μετά ντύθηκαν με δέρμα∙ ζωή όμως δεν υπήρχε ακόμα μέσα τους.
9 Τότε μου είπε ο Κύριος: «Μίλα εκ μέρους μου στην πνοή της ζωής! Προφήτεψε, άνθρωπε, και πες της: “ο Κύριος ο Θεός λέει: Έλα, πνοή, από τις τέσσερις άκρες και μπες μέσα σ’ αυτά τα πτώματα για να ξαναπάρουν ζωή”». 10 Προφήτεψα, λοιπόν, όπως με πρόσταξε ο Κύριος. Μπήκε τότε η πνοή της ζωής στα πτώματα και αναστήθηκαν και στάθηκαν στα πόδια τους, κι ήταν ένα πάρα πολύ μεγάλο στράτευμα.
11 «Άνθρωπε», μου είπε ο Κύριος, «αυτά τα κόκαλα συμβολίζουν τους Ισραηλίτες, οι οποίοι λένε συνεχώς ότι είναι σαν ξερά κόκαλα, ότι χάθηκε κάθε ελπίδα γι’ αυτούς, ότι είναι χαμένοι πια. 12 Γι’ αυτό, προφήτεψε και πες τους ότι εγώ, ο Κύριος ο Θεός, λέω: “θ’ ανοίξω τους τάφους σας και θα σας βγάλω μες απ’ αυτούς, λαέ μου, και θα σας φέρω στη χώρα του Ισραήλ. 13 Κι όταν το κάνω αυτό, θα μάθετε ότι εγώ είμαι ο Κύριος. 14 Θα σας δώσω το Πνεύμα μου και θα ξαναβρείτε τη ζωή. Θα σας φέρω στη χώρα σας και θα μάθετε ότι εγώ είμαι ο Κύριος. Το είπα και θα το κάνω εγώ, ο Κύριος”». Ιεζεκιήλ 37, 114.
Από τη γη της Επαγγελίας στη Βασιλεία των Ουρανών
Ένας από τους κύριους σκοπούς του γ´ Ευαγγελιστή είναι να καταδείξει ότι ο Ιησούς είναι ο λυτρωτής και Σωτήρας του κόσμου από τις αμαρτίες, τις ασθένειες και όλα τα βάσανα του βίου. Ιδιαίτερη ευαισθησία δείχνει επιπλέον ο Λουκάς στις διάφορες ευπαθείς ομάδες ανθρώπων, και μάλιστα αυτών που θεωρούνταν αμαρτωλοί, διεφθαρμένοι, περιθωριακοί, ξεπεσμένοι, απόκληροι. Η προβολή της κοινωνικής διδασκαλίας του Χριστού υπό του Λουκά, όπως εκδηλώνεται στη μεγάλη συμπάθειά του προς τους φτωχούς, στην ανάδειξη κάποιων Σαμαρειτών ως προτύπων κατά Θεόν ζωής, αλλά και η καταφανής προσπάθεια εξύψωσης της γυναίκας, αποτέλεσαν καθοριστικό παράγοντα στο να αποκληθεί ο Λουκάς κατεξοχήν ως ο «σοσιαλιστής» Ευαγγελιστής. Η αγάπη και ευσπλαχνία εξάλλου
του Χριστού που τονίζεται μοναδικά από τον Λουκά, έκαναν τον μεγάλο Δάντη να ανακηρύξει τον γ’ Ευαγγελιστή ως τον «γραμματέα της ευσπλαχνίας του Χριστού».
Εμφανής είναι επιπροσθέτως η επιμονή και ο τονισμός υπό του Λουκά της ιστορίας ως του χώρου στον οποίο πραγματοποιούνται οι επαγγελίες που δόθηκαν στους Πατριάρχες του Ισραήλ, και ως ο χώρος δράσης του Υιού του Θεού, αλλά και της Εκκλησίας. […] Κατά συνέπεια, το μήνυμα του γ’ Ευαγγελίου έχει σαφέστατα οικουμενικό χαρακτήρα, αφορά δηλαδή τους πάντες, ιουδαίους και εθνικούς, κάτι που με απόλυτη ακρίβεια και συνέπεια ο Λουκάς από την αρχή μέχρι το τέλος του δίτομου έργου του (Ευαγγέλιο Πράξεις) επιχειρεί να καταδείξει.
Πηγή: Αντωνόπουλος Β., Από τη Γη της Επαγγελίας στη Βασιλεία των Ουρανών: Ο Αβραάμ στο κατά Λουκάν Ευαγγέλιο, Μαΐστρος, Αθήνα, 2008, σσ. 5657.

Αφού χωριστούμε σε ομάδες και διαβάσουμε μαζί τα πιο πάνω κείμενα να εντοπίσουμε τον υπαρξιακό, κοινωνικό και οικουμενικό χαρακτήρα της λύτρωσης στον Χριστιανισμό.

Ομάδα Αμερικλανάκια
Νταραχβελίτσε Νίνο, Μπούφι Μαργαρίτα , Καράμπελα Σοφία, Ξεφτέρη Ιωάννα
Υπαρξιακός χαρακτήρας της λύτρωσης
Στο όραμα του Ιεζεκιήλ, οι Ισραηλίτες αναπαρίστανται ως ξερά κόκαλα, δηλώνοντας την απώλεια της ζωής. Ο υπαρξιακός χαρακτήρας της λύτρωσης εκφράζεται μέσα από την ιδέα ότι, παρά την φαινομενική καταστροφή και την αδυναμία της ανθρώπινης ύπαρξης, ο Θεός είναι αυτός που μπορεί να φέρει ζωή και ανανέωση. Επαναφέρει το πνεύμα της ζωής, την ελπίδα και την ταυτότητα του ανθρώπου . Όταν τα κόκαλα αναστήνονται δείχνει την υπαρξιακή αποκατάσταση του ανθρώπου μέσω της θεϊκής παρέμβασης.
Κοινωνικός χαρακτήρας της λύτρωσης
Η λύτρωση δεν αφορά μόνο την ατομική σωτηρία, αλλά και την κοινωνική αποκατάσταση. Ο Κύριος αναγνωρίζει την ανθρώπινη αδυναμία και επιδεικνύει ειδική φροντίδα για εκείνους που θεωρούνται αμαρτωλοί . Ο Κύριος επίσης τους αποδέχεται όλους ανεξαρτήτως κοινωνικής θέσης . Αυτό δείχνει τη δημιουργία ενός δίκαιου κόσμου
Οικουμενικός χαρακτήρας της λύτρωσης
Η σωτηρία δεν περιορίζεται μόνο στους Ιουδαίους αλλά είναι διαθέσιμη σε όλους τους ανθρώπους, είτε είναι Ιουδαίοι είτε ειδωλολάτρες. Η συμπάθεια του Ιησού για τους Σαμαρείτες, οι οποίοι ήταν θεωρητικά εχθροί του Ιουδαϊκού λαού, καταδεικνύει την οικουμενική διάσταση του Χριστιανισμού. Τονίζεται η καθολικότητα της θείας σωτηρίας.