Ελληνικά

Η αγάπη του Θεού και η αγάπη του εαυτού μας

Πατήρ Συμεών Κραγιόπουλος (9 Μαρτίου 1926 – 30 Σεπτεμβρίου 2015) | Πεμπτουσία

Παρακαλώ, θα ήθελα να προσέξουμε εδώ κάτι που θα πούμε. Κατά κανόνα και στα πνευματικά θέλουμε να ακούμε πολλά, που λέγονται και κατά τον ένα και κατά τον άλλο τρόπο, τα οποία κάπως μας ικανοποιούν. Έχουμε μια περιέργεια, μια διάθεση απλώς να απασχολούμαστε. Δεν ξέρω αν μπορούμε να το πιάσουμε, να το καταλάβουμε αυτό που λέμε τώρα. Συνεχίστε την ανάγνωση Η αγάπη του Θεού και η αγάπη του εαυτού μας

4.6 Βουδισμός ΦΕ1-2

α) Εισαγωγή: πολλοί Βουδισμοί
Όπως όλες οι μεγάλες θρησκείες, ο Βουδισμός δεν είναι ένα ενιαίο μέγεθος. Αποτελείται από ένα πλήθος παραδόσεων που αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια της μακρόχρονης πορείας του. Η αρχική διδασκαλία διασπάστηκε από νωρίς (περ. τέλος 4ου αι. π.Χ.), λόγω των διαφορετικών ερμηνειών της σε 18 σχολές. Από αυτές τις σχολές μια μόνο έχει επιβιώσει, η λεγόμενη Θεραβάντα (Theravada=διδασκαλία των πρεσβυτέρων). Αυτής της σχολής επίσης έχει επιβιώσει το σύνολο του κανόνα της, δηλαδή της συλλογής των βιβλίων που θεωρούσαν ορθόδοξα. Αυτός ο κανόνας είναι γραμμένος στη γλώσσα Πάλι, ένα είδος δημοτικής της σανσκριτικής και γι’ αυτό ονομάζεται Κανόνας Πάλι. Παραδινόταν επί 400 περίπου χρόνια προφορικά και τελικά καταγράφηκε στο τέλος του 1ου αι. π.Χ. Συνεχίστε την ανάγνωση 4.6 Βουδισμός ΦΕ1-2

Η ΑΣΚΗΤΙΚΗ ΕΡΗΜΩΣΗ ΤΟΥ ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟΥ και η «καρδιακή προσευχή». Τα τέρατα της σπηλιάς του ασυνειδήτου!

Του ΙΩΑΝΝΗ ΚΟΡΝΑΡΑΚΗ

Η πιο βασική κατάκτηση της ψυχολογίας υπήρξε ασφαλώς η «ανακάλυψη» του ασυνείδητου.

Η επισήμανση της άγνωστης αυτής περιοχής της ανθρώπινης προσωπικότητας άνοιξε οπωσδήποτε την πόρτα μέσα από την οποία μπορεί κανείς να ρίξει το βλέμμα του στο σκοτεινό βάθος της ψυχής. Ή τουλάχιστον, ύστερα από την ανακάλυψη αυτή, είναι σε θέση κανείς να αντιληφθεί τη σημασία του ασυνείδητου αυτού βάθους για όλη την ψυχική και πνευματική πορεία του ατόμου. Συνεχίστε την ανάγνωση Η ΑΣΚΗΤΙΚΗ ΕΡΗΜΩΣΗ ΤΟΥ ΑΣΥΝΕΙΔΗΤΟΥ και η «καρδιακή προσευχή». Τα τέρατα της σπηλιάς του ασυνειδήτου!

Το μίασμα της ακολασίας. Μια διήγηση από το βίο του αγ. Νήφωνα επισκόπου Κωνσταντιανής (4ος αι. μ.Χ.)

Φεύγοντας από κει, περάσαμε έξω από ένα πορνείο. Στο κατώφλι του καθόταν κάποιος νέος ωραίος και ευγενικός. Φαινόταν πολύ λυπημένος, κυριολεκτικά απελπισμένος. Πότε σκέπαζε το πρόσωπό του με τις παλάμες και ξεσπούσε σε λυγμούς πότε έγερνε το κεφάλι στο στήθος και στέναζε πονεμένα˙ πότε σήκωνε τα χέρια στον ουρανό και προσευχόταν με δάκρυα˙ πότε στήριζε το σαγόνι στα χέρια και βυθιζόταν σε μιαν απελπισμένη σιωπή. Συνεχίστε την ανάγνωση Το μίασμα της ακολασίας. Μια διήγηση από το βίο του αγ. Νήφωνα επισκόπου Κωνσταντιανής (4ος αι. μ.Χ.)

Δέχεται ο Θεός το διάβολο σε μετάνοια;

Η ακόλουθη διήγηση που προέρχεται μάλλον από κάποια λιγότερο γνωστή παραλλαγή της συστηματικής συλλογής του Γεροντικού σκοπό έχει να διδάξει πόσο μεγάλη είναι η φιλανθρωπία του Θεού και ότι κανένας αμαρτωλός δεν πρέπει να απελπίζεται, ακόμη κι αν νομίζει ότι έχει γίνει όμοιος στην αμαρτία με τον διάβολο. Συνεχίστε την ανάγνωση Δέχεται ο Θεός το διάβολο σε μετάνοια;

Εύχομαι να σωθείς!

Ο λόγος, ο λογισμός, η πράξη. Όλα δένονται μεταξύ τους και φτιάχνουν ένα χοντρό σκοινί, που άλλοτε μας πνίγει και άλλοτε μας σώζει. Θα σταθούμε στο λόγο, στη γλώσσα, "πού κόκκαλα δεv έχει και κόκκαλα τσακίζει", κατά τη λαϊκή έκφραση. Γιατί η γλώσσα, που είναι μικρή σε μέγεθος, αλλά προκαλεί τεράστια κακά, έχει τη δυνατότητα και vά ευλογήσει και vα καταραστεί, όπως λέγει ο Αδελφόθεος Ιάκωβος στηv Επιστολή του, κεφάλαιο 3ο, στίχος 10ος: "Εκ τού αυτού στόματος εξέρχεται ευλογία και κατάρα. Ού χρή, αδελφοί μου, ταύτα ούτω γίνεσθαι".

Και επειδή ή γλώσσα είναι ένας βασικός τρόπος επικοινωνίας με τους άλλους ανθρώπους, ας δούμε μια χαρακτηριστική περίπτωση καλής και κακής χρήσεως του λόγου. Προέρχεται από τον Βίο του Αγίου Μακαρίου τού Μεγάλου κι έχει ως εξής: Συνεχίστε την ανάγνωση Εύχομαι να σωθείς!

Πέντε καθήκοντα της ημέρας στη ζωή ενός Ινδουιστή

Εκτός από τις συνήθεις δραστηριότητες που σχετίζονται με το επάγγελμά του (varna dharma) και το στάδιο της ζωής του (shrama dharma), η καθημερινή ρουτίνα ενός πιστού Ινδουιστή είναι να εκτελεί panchamah yagnas.

Εικόνα για αναπαράσταση

Εκτός από τις συνήθεις δραστηριότητες που σχετίζονται με το επάγγελμα (varna dharma) και το στάδιο της ζωής (shrama dharma), η καθημερινή ρουτίνα ενός πιστού Ινδουιστή είναι να εκτελεί panchamah yagnas (πέντε καθημερινές υποχρεώσεις) και pancha nitya karmas (πέντε σταθερά καθήκοντα). Πρόκειται για πρακτικές που έχουν καταγραφεί στα ιερά κείμενα που θα βοηθήσουν τον άνθρωπο να καθοδηγήσει το τοπίο της καθημερινής ζωής και να εξασφαλίσει ειρήνη, υλική και πνευματική ευημερία.

Συνεχίστε την ανάγνωση Πέντε καθήκοντα της ημέρας στη ζωή ενός Ινδουιστή