“Χωρίς τη μουσική, η ζωή θα ήταν ένα λάθος” Φρ. Νίτσε

Ποια θέση έχει στη σύγχρονη εκπαίδευση η καλλιτεχνική και αισθητική παιδεία και ποιες ωφέλειες μπορούν να προκύψουν για τους νέους από τη συστηματική διδασκαλία της τέχνης;

 

13 Comments on ““Χωρίς τη μουσική, η ζωή θα ήταν ένα λάθος” Φρ. Νίτσε

  1. Η μουσική έχει ποικίλα οφέλη στην εκπαίδευση καθώς έχει αποδειχθεί επιστημονικά από ψυχολόγους και μελετητές του ανθρωπίνου εγκεφάλου πως η μουσική βοηθά στην συγκέντρωση του ατόμου, την ηρεμία του νου και θεωρείται το φυσικό φάρμακο κατά του άγχους και πηγή δημιουργίας

    • Μπορείς να μας παραθέσεις κάποιο άρθρο ή κάποιο σχετικό βίντεο;

  2. Η μουσική είναι κάτι παραπάνω από ένα μάθημα. Είναι τρόπος ζωής. Η μουσική σε εμπνέει να κανεις πολλά πράγματα. Είναι ένας τρόπος να εκφράσεις τα συναισθήματα σου. Η μουσική υπάρχει σε όλους τους πολιτισμούς. Είναι μια γλώσσα διαφορετική από τις άλλες. Δεν είναι τυχαίο που οι Αρχαίοι Έλληνες είχαν δημιουργήσει μουσικά όργανα με διαφορά αντικείμενα. Η μουσική δημιουργείται από τον άνθρωπο και υπάρχει για να εκφράσει όλες μας τις σκέψεις και τα συναισθήματα. Είναι μια γλώσσα που τη μιλάμε όλοι και εκφραζόμαστε με αυτήν. Μέσα από τη μουσική εκφραζουμε εμάς και τις καταστάσεις που ζούμε.

    • Αρα η μουσική εκπαίδευση έχει θέση στη σύγρονη εκπαίδευση ή είναι πολυτέλεια;

      • Δεν είναι καθόλου πολυτέλεια. Η μουσική εξημερώνει τα ήθη και λόγω όλων των ωφελων της θα βοηθούσε περισσότερο από αλλά μαθήματα να βγουν στην κοινωνία πολίτες καλλιεργημενοι, με όρεξη για δημιουργία και πρόοδο.

      • Ούτε εγώ πιστεύω πως η μουσική είναι πολυτέλεια για κανένα λόγο. Δεν αρέσκομαι στο γεγονός ότι παρατηρείται έλλειψη μουσικών και καλλιτεχνικών σχολείων και προσωπικά θα επιθυμούσα να υπήρχαν περισσότερα, γιατί πιστεύω πως θα κέντριζαν το ενδιαφέρων πολλών. Για παράδειγμα, αν η τοποθεσία του δικού μας σχολείου ήταν πιο κοντά στην πόλη μου θα είχε πολύ μεγαλύτερη απήχηση . Όπως έχουμε προαναφέρει, η μουσική καλλιεργεί την ψυχή αλλά και το νου και όλοι έχουν δικαίωμα σε αυτό. Κατανοώ πως το κόστος για τη δημιουργία σχολείων είναι πολύ μεγάλο, αλλά είμαι υπέρ της άποψης πως όλοι μαζί μπορούμε να τα καταφέρουμε και πιστεύω πως, αν έβγαινε ανακοίνωση προς όλους για συλλογή χρημάτων για έναν τέτοιο σκοπό, σίγουρα θα μαζεύονταν αρκετά.

  3. Η μουσική θα έπρεπε να κατέχει εξέχουσα θέση στη σύγχρονη εκπαίδευση, λόγω του ότι προσφέρει πολλά πλεονεκτήματα στους νέους που την καλλιεργούν συστηματικά. Συγκεκριμένα, η μουσική αποτελεί μέσο έκφρασης των συναισθημάτων, είναι πολύ καλή συντροφιά, παρηγοριά που καταπραΰνει τους πόνους της ψυχής, νοερό ταξίδι σε άλλους τόπους. Είναι απρόβλεπτη ζωή που περιλαμβάνει, από τη μία, ηρεμία και από την άλλη αναβρασμό και ένταση κι όλα αυτά αποτυπωμένα σε λίγα μουσικά μέτρα. Η μουσική καλλιεργεί στους νέους την πειθαρχία, την υπομονή και την επιμονή .Τέλος, είναι ένας ξεχωριστός πανανθρώπινος κώδικας επικοινωνίας. Καταφέρνει να ενώσει όλα τα έθνη, χωρίς να λαμβάνει υπ’ όψη τις επιμέρους διαφορές..

    • Αν όντως είναι έτσι, τότε γιατί είναι περιορισμένα τα μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία στην Ελλάδα;

      • Κατά τη γνώμη μου, η μουσική φυσικά και είναι ευχάριστο και συνετό να διδάσκεται στα σχολεία, εφόσον εκτός του ότι είναι παραπάνω απο επιθυμητή και αγαπητή απο τους περισσότερους μαθητές, διευρύνει και τις γνώσεις μας. Η μεγάλη απήχηση που έχει η μουσική οφείλεται στο γεγονός οτι ακόμα και σε εκείνους που δεν εχουν μουσικές δεξιότητες μόνο και μόνο στο άκουσμα του κατάλληλου τραγουδιού σε κάποια ίσως δύσκολη στιγμή, κατέχει ρόλο παρηγοριτικό και έτσι αγαλιάζει η ψυχη και διευκολύνεται κάθε κατάσταση, αυτό είναι κατα τη γνωμη μου το σπουδαίο με τη μουσικη! Το γεγονός οτι τα μουσικά και καλλιτεχνικά σχολεία είναι περιορισμένα στην ελλάδα οφείλεται σε δύο λόγους. Πρώτον, υπάρχουν μαθητές οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται για την εκμάθηση της μουσικής ως επιπλέον γνώση , δηλαδη στην ανάγνωση νοτών και τη θεωρία. Προτιμούν να μένουν στο συναισθημαστικό κομμάτι και αυτό είναι σεβαστό.Τέλος υπάρχουν και άτομα που δεν ενδιαφέρονται καθόλου για την μουσική ,ούτε ως γνώση, ούτε ως τρόπο έκφρασης, με αποτέλεσμα να μην προσέχουν στα μαθήματα και να ενοχλούν και εκείνους που ενδιαφέρονται. Συνοψίζοντας, η μουσική δεν είναι κάτι αναγκαστικό και ούτε πρέπει να είναι, όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να βρει και άλλους χώρους διδασκαλίας οπως τα ωδεία ή ακόμα και διαδυκτυακά, που πλέον υπάρχουν τα πάντα στο ίντερνετ για όποιον ενδιαφέρεται και είναι δωρεάν.

  4. Γι αυτό ακριβώς τον λόγο, γράφω στην απάντηση μου πως ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ στη σύγχρονη εκπαίδευση να κατέχει εξέχουσα θέση η μουσική. Πιστευω πως οι ώρες που αφιερώνονται στη μουσική στα γενικά σχολεία που απευθύνονται σε ένα ευρυ φάσμα μαθητών είναι απαξιωμενες και το ίδιο το μάθημα παραμελημένο. Δε νομίζω να χρειάζεται να αυξηθούν τα μουσικά σχολεία, απλά να αναβαθμιστουν τα γενικά. Να γίνονται περισσοτερες προσληψεις μουσικών και να αφιερώνονται τουλάχιστον δύο ώρες στη μουσική παιδεία. Αν το εκπαιδευτικό σύστημα είχε επηρεαστεί από αυτό των αρχαίων σε αυτό τον τομέα, ακόμη το μέλλον της χώρας θα ήταν διαφορετικό.

  5. Στη σύχρονη εποχή η μουσική καλλιέργεια, καθώς και η καλλιτεχνική παιδεία, κατέχουν σημαντικό ρόλο στη ζωή των νέων από τα νηπιακά τους χρόνια μιας και τους προσφέρουν πολλές ωφέλειες. Από τους γονείς τους μαθαίνουν τις πρώτες τους λέξεις με παιδικά τραγούδια και, όταν έρχεται η ώρα να πάνε στο σχολείο, συμμετέχουν σε μαθήματα όπως η μουσική, τα εικαστικά και η θεατρική αγωγή. Αυτό συμβαίνει επειδή τα θετικά που έχουν να αποκομίσουν από την ενασχόληση με τις τέχνες ειναι πολλά και πολύ κερδοφόρα για εκείνους, αφού συμπεριλαμβάνονται σε αυτά η ψυχική ξεκούραση και ηρεμία, η διάπλαση ολοκληρωμένου χαρακτήρα, η δημιουργηκότητα και κατ΄ επέκταση η παραγωγικότητα, ο αυτοέλεγχος, η παρηγοριά, η ψυχαγωγία και η κοινωνικότητα. Τέλος, αποτρέπει με τον καλύτερο τρόπο τους πειρασμούς της νεότητας!

  6. “Ότι είναι για το σώμα η γυμναστική, είναι για την ψυχή η μουσική” αναφέρει o Πλάτων στην Πολιτεία. Η μουσική είναι μία ιδιαίτερη τέχνη, η οποία μπήκε στη ζωή του ανθρώπου από τα πρώτα χρόνια της ιστορίας του. Έτσι λοιπόν από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα αποτελεί ένα πολύ σημαντικό στοιχείο για την ανθρωπότητα, καθώς επηρεάζει τον εγκέφαλο και την ψυχολογία μας με διάφορους θετικούς τρόπους. Είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, μέρος της καθημερινότητάς μας, και καθώς όλοι την έχουμε μέσα μας, είναι κάτι που μας ενώνει. Για παράδειγμα ακόμα και ο χτύπος της καρδιάς μας είναι μουσική. Η μουσική όπως και όλες οι τέχνες βγάζουν το καλό στους ανθρώπους , αφού τους απελευθερώνει από την δύσκολη καθημερινότητα και τους προσφέρει ηρεμία .«Η μουσική δίνει ψυχή στις καρδιές και φτερά στη σκέψη» (Πλάτων), ενισχύει τη δημιουργικότητά μας και αποτελεί έναν ιδιαίτερο τρόπο έκφρασης των ανθρώπινων σκέψεων και συναισθημάτων. Μέσα από αυτή δημιουργούνται εικόνες και συναισθήματα που μας κάνουν να ξεχάσουμε το παρόν και να βυθιστούμε σε έναν κόσμο φαντασίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την τόνωση της πνευματικής μας εγρήγορσης και έμπνευσης. Συμπέρασμα όλων των παραπάνω η μουσική πρέπει να κατέχει σημαντική θέση στην σύγχρονη εκπαίδευση καθώς μόνο θετικά μπορεί να προσφέρει στους νέους από την διδασκαλία της.

  7. Στη σύγχρονη εκπαίδευση η καλλιτεχνική και αισθητική παιδεία συνεχώς βελτιώνεται.Η μουσική,ο χορός,το θέατρο,η ζωγραφική δεν είναι μόνο μορφές έκφρασης που παίρνει μέρος το σώμα αλλά κυρίως το μυαλό.Άρα κάθε προσέγγιση στην καλλιτεχνική αγωγή ενεργοποιεί τον εγκέφαλο και τον ψυχισμό μας.Στο μάθημα της μουσικής η ακρόαση,ο αυτοσχεδιασμός και η δημιουργία βοηθούν τους μαθητές να αποκτήσουν εικόνες μέσα από τα τραγούδια,την χρήση μουσικών οργάνων κλπ.Όλα αυτά στοχεύουν στη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων.Οπότε μέσα από την σχολική εκπαίδευση τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν τις δεξιότητές τους.

Leave a Reply