Παίζω από το σπίτι μου αρχαίο θέατρο

6η Δραστηριότητα 

Στο τελευταίο στάδιο του σεναρίου οι μαθητές θα πρέπει να δημιουργήσουν μία ψηφιακή παράσταση αρχαίου δράματος με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού. Αφού έχουν απομνημονεύσει τον μονόλογο και ακούσει τη διδασκαλία θα πρέπει να φορέσουν τη μάσκα που έχουν οι ίδιοι έχουν κατασκευάσει και να απαγγείλουν τα λόγια τους. Για να δώσουν την αίσθηση του εφήμερου και όχι απλά την βιντεοσκόπηση θα πρέπει να συνευρεθούν ηλεκτρονικά από απόσταση τόσο με τους συμμαθητές όσο και με τον εκπαιδευτικό. Για να το πετύχουν θα πρέπει να γίνει επικοινωνία σύγχρονης διδασκαλίας. 

Οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές θα πρέπει να έχουν κάμερα, μικρόφωνο, ηχεία και σύνδεση στο διαδίκτυο. Οι μαθητές/τριες θα πρέπει να έχουν κάνει εγγραφή στην πλατφόρμα σύγχρονης εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Μετά από κάλεσμα του εκπαιδευτικού για ψηφιακή συνάντηση σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή, οι συμμετέχοντες θα πρέπει να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να ερμηνεύσουν τον ρόλο τους. Απώτερος σκοπός είναι να υπάρχει μία ηλεκτρονική συνεύρεση δίνοντας την αίσθηση του χορού στο αρχαίου δράμα.

  (Χρόνος: 15΄) 

 

 

 

Φτιάχνω τη δική μου μάσκα για το Αρχαίο Δράμα

 

5η Δραστηριότητα (Χρόνος: 15΄) 

Δημιουργώ τη δική μου θεατρική μάσκα: Οι μαθητές σε αυτή τη δραστηριότητα θα πρέπει να έχουν προμηθευτεί εκ των προτέρων τα παρακάτω υλικά: 

  1. Κόλλα χαρτί  Α4 σε λευκό χρώμα 
  1. Ψαλίδι 
  1. Λάστιχο 
  1. Συρραπτικό  
  1. Εκτυπωτή συνδεδεμένο με τον Ηλεκτρονικό Υπολογιστή 

 

Οι μαθητές/τριες θα πρέπει να κατασκευάσουν τη δική τους μάσκα εμπνευσμένη από τα αρχαία ελληνικά προσωπεία. Πηγαίνοντας στους παραπάνω συνδέσμους έχουν την δυνατότητα να κατεβάσουν το αρχείο σε μορφή PDF. Αν θέλουν μπορούν να χρησιμοποιήσουν την ψηφιακή εφαρμογή και να την χρωματίσουν (Μόνο για τον 1ο σύνδεσμο). 

Πως φτιάχνω τη μάσκα: 

  • Εκτυπώνω το αρχείο σε μία κόλλα χαρτί Α4 

 

  • Κόβω με ένα ψαλίδι τις περιοχές για τα μάτια και το στόμα 

 

  • Κόβω το λάστιχο στη μέση 

 

  • Χρησιμοποιώ το συρραπτικό για να ενώσω τις άκρες του λάστιχου από τη μέσα πλευρά της μάσκας 

 

Μαθαίνω τα λόγια για τον ρόλο μου

 

β. 2η Διδακτική ώρα (45 λεπτά) 

 

4η Δραστηριότητα (Χρόνος: 15΄) 

Σε αυτό το στάδιο θα γνωρίσουμε το θεατρικό κείμενο από το Αρχαίο Δράμα κάνοντας μία εισαγωγή στην τραγωδία του Ευριπίδη “Βάκχες” προχωρώντας στο ερμηνευτικό κομμάτι του ρόλου. Όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες θα πρέπει να διαβάσουν το παρακάτω κείμενο και να το μάθουν απ' έξω.    

Θα μεταμορφωθείς σε δράκο και η γυναίκα σου θηρίο θα γίνει, τη μορφή θα πάρει του φιδιού, η Αρμονία η κόρη του Άρη, που την παντρεύτηκες ενώ ήσουν θνητός. Σε ένα άρμα από βόδια όπως χρησμός του λέει του Δία, θα περιφέρεσαι με τη γυναίκα σου, αρχηγός των βαρβάρων και πόλεις θα λεηλατείς πολλές με ανάριθμα στρατεύματα. Αλλά όταν το μαντείο καταστρέψουν του Λοξεία, φριχτή στους τόπους τους θα βρουν επιστροφή. 

Εσένα και την Αρμονία μοναχά θα σώσει ο Άρης και θα σας φέρει για να ζήσετε στην γη των μακάρων. Αυτά σας τα λέω εγώ, που δεν γεννήθηκα από θνητό πατέρα, ο Διόνυσος του Δία ο γιος, και αν ξέρατε να δείχνατε σύνεση ακόμα κι αν δεν το θέλατε, τον γιο του Δία θα είχατε σύμμαχο και θα ήσασταν ευτυχισμένοι. 

 

Για να μπορέσουν οι μαθητές να καταλάβουν πως πρέπει να ερμηνεύσουν τα λόγια, μπορούν να κατεβάσουν το ηχητικό αρχείο και να ακούσουν τη διδασκαλία του ρόλου. Η διαδικασία είναι η εξής:  

  1. Μπαίνω στην εκπαιδευτική πλατφόρμα με τους κωδικούς που έχω.  
  2. Μπαίνω στην κυψέλη της Δ’ Τάξης 
  3. Επιλέγω τα “Αρχεία” της Κυψέλης  
  4. Ανοίγω το αρχείο ‘Βάκχες’ και το ακούω

*Σημείωση  

          Η παραπάνω διαδικασία χρειάζεται χρόνο για να μπορέσουν οι μαθητές να απομνημονεύσουν τον μονόλογο. Σε αυτό το στάδιο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μία εργασία για το σπίτι μέχρι το επόμενο μάθημα ή ως δραστηριότητα σε ασύγχρονη διδασκαλία από απόσταση. 

Παίζω με τα προσωπεία του Αρχαίου Θεάτρου

 

3η Δραστηριότητα (Χρόνος: 5΄- 10΄) 

Λίγο πριν κλείσει το μάθημα τα παιδιά απασχολούνται δημιουργικά με ένα ψηφιακό παζλ με θέμα τις μάσκες.  Το διαδραστικό παιχνίδι είναι ο συνδετικός κρίκος για την επόμενη διδακτική ώρα που Η δραστηριότητα στοχεύει, επίσης, στην άμεση αισθητική επαφή των μαθητών με προσωπεία και μάσκες του θεάτρου. Η δραστηριότητα δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να αναγνωρίσουν και να συνθέσουν τα διασπασμένα κομμάτια των φωτογραφιών. Πιο συγκεκριμένα, το μαθησιακό αντικείμενο περιλαμβάνει πέντε παιχνίδια παζλ, με εννέα κομμάτια το καθένα. οι μαθητές θα ασχοληθούν με τις μάσκες στο αρχαίο θέατρο.  

         (Χρόνος: 5’) 

 

Σε περίπτωση που κάποιο από τα παιδιά έχει τελειώσει γρήγορα και του απομένει χρόνος ή κάποιες από τις εφαρμογές δεν λειτουργεί ή δεν μπορεί να ολοκληρώσει το φύλλο εργασίας, δίνεται ένας διαδραστικός χάρτης με τα Αρχαία Θέατρα στην Ελλάδα όπου μπορεί να αντλήσει περισσότερες πληροφορίες είτε από κείμενο είτε από φωτογραφίες. 

         (Χρόνος: 5’) 

 

Τι είναι ο ρόλος;

2η Δραστηριότητα (Χρόνος: 20’) 

 

Οι μαθητές μπορούν να ρίξουν μία ματιά στη Δέκατη Τρίτη Ζώνη από το βιβλίο της Θεατρικής Αγωγής και να αντλήσουν διάφορες πληροφορίες για την πορεία της θεατρικής παράστασης και συγκεκριμένα για την έννοια του ρόλου. Αφού τελειώσει μπορεί να απαντήσει στις παρακάτω ερωτήσεις.  

          (Χρόνος:8΄) 

 

Φύλλο Εργασίας 2 (ατομικό) 

Θεατρικές Έννοιες  

Απάντηση 

 

Ρόλος …....................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 

Ύφος …........................................................................................................................................................................................................................................................................................................ 

Ήθος ........................................................................................................................................................................................................................................................................................................... 

Μόλις συμπληρώσουν τις απαντήσεις τους, μπορούν να σώσουν το αρχείο στο Word και να το ανεβάσουν στον τοίχο της Κυψέλης μας στην πλατφόρμα του e-me. 

          (Χρόνος: 7΄) 

 

Το αρχαίο θέατρο στην Ελλάδα

 

1η Δραστηριότητα (Χρόνος: 20΄) 

 

  • Στο πρωταρχικό στάδιο οι μαθητές θα πρέπει να ρίξουν μία ματιά στο συγκεκριμένο κεφάλαιο του βιβλίου της Ιστορίας τους για να έρθουν σε μια επαφή με την παράσταση αρχαίου θεάτρου. Αφού το διαβάσουν θα γνωρίσουν καινούριες έννοιες για το θέατρο και συγκεκριμένα για το πως γεννήθηκε στην αρχαία Ελλάδα.  

   (Χρόνος: 5΄) 

 

 

       (Χρόνος 5-6') 

 

  • Συμπληρωματικά μπορούν να δουν φωτογραφίες, γραφήματα και να πάρουν περισσότερες πληροφορίες για  τα Αρχαία Θέατρα στον Ελλαδικό Χώρο και το πως διατηρούνται σήμερα.  

         (Χρόνος: 3’) 

 

 

1ο Φύλλο Εργασίας (ατομικό)  

 

Οι μαθητές αφού έχουν ασχοληθεί με τους παραπάνω συνδέσμους θα μεταβούν στην περιοχή του Φωτόδεντρου για να παίξουν ένα διαδραστικό παιχνίδι γνώσεων με θέμα Τα Μέρη του Αρχαίου Θεάτρου 

 (Χρόνος:7)