Ψηφιακός κόσμος και Υπολογιστής

Συχνά λέγεται ότι ζούμε στην ψηφιακή εποχή. Πολλές από τις συσκευές που χρησιμοποιούμε στο σπίτι μας είναι ψηφιακές, όπως για παράδειγμα: η συσκευή αναπαραγωγής δίσκων DVD, τα ψηφιακά θερμόμετρα, τα ψηφιακά ρολόγια, κ.λπ.

  1. Τι εννοούμε με τον όρο «ψηφιακός»;
  2. Πότε μια συσκευή είναι ψηφιακή;
  3. Γιατί ο υπολογιστής χαρακτηρίζεται ως ψηφιακή μηχανή;
  4. Τι σημαίνει ότι τα δεδομένα μας αποθηκεύονται σε ψηφιακή μορφή;

Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα, όπως και τις αρχές στις οποίες έχει βασιστεί η κατασκευή του υπολογιστή μπορείτε να βρείτε και να διαβάσετε ΕΔΩ, και να δείτε τα παρακάτω βίντεο:

Υπολογιστές και διακόπτες
Οι πρώτοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές κατασκευάστηκαν στα μέσα του 20ου αιώνα και έφεραν πραγματική επανάσταση στην τεχνολογία. Σήμερα μοιάζουν παράξενοι. Δεν είχαν youtube, internet αλλά ούτε πληκτρολόγιο! Για να γράψεις έναν αριθμό έπρεπε να χρησιμοποιήσεις διακόπτες. Να γιατί ακόμα και σήμερα οι υπολογιστές χρησιμοποιούν το δυαδικό σύστημα. ​Κάνε κλικ στην εικόνα για να παίξεις.

Picture

Παίζω με το δυαδικό σύστημα
Το δυαδικό σύστημα είναι η παγκόσμια γλώσσα των υπολογιστών. Μάθε να τη μιλάς με τον πιο διασκεδαστικό τρόπο: παίζοντας!

Picture

Αγορές στη Ρομποτοπία
Στην εξωτική ΡΟΜΠΟΤΟΠΙΑ κάτοικοι και επισκέπτες αντί για ευρώ χρησιμοποιούν τα bits, το νόμισμα της ΡΟΜΠΟΤΟΠΙΑΣ. Κυκλοφορεί σε χαρτονομίσματα των 1, 2, 4, 8, 16 και 32 bits. Προσοχή όμως, δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί το ίδιο νόμισμα 2η φορά!
Θα τα καταφέρεις να αγοράσεις  παιχνίδια στο παιχνιδάδικο της ΡΟΜΠΟΤΟΠΙΑΣ;

Picture

Δραστηριότητες

  1. Μεταβείτε στο λογισμικό υποστήριξης πληροφορικής Γυμνασίου  > Αναχωρήσεις Β' Γυμνασίου > 1η ενότητα «Γνωρίζω τον Υπολογιστή σαν ενιαίο σύστημα» > «Αναπαράσταση της πληροφορίας στον Υπολογιστή» > κλικ στον αριθμό 1 της βαλίτσας > μετά τον αριθμό 2 > μετά τον αριθμό 3
  2. Μάθε πως γίνεται η αναπαράσταση των χαρακτήρων στον Υπολογιστή Κωδικοποίηση χαρακτήρων στο Δυαδικό Σύστημα.

Ασκήσεις

  1. Μόλις μελετήσετε όλα τα προηγούμενα και το Φύλλο Πληροφοριών ΕΔΩ, ανοίξτε και απαντήστε στις δραστηριότητες του Φύλλου Εργασίας ΕΔΩ.

Ο Υπολογιστής ΕΣΩΤΕΡΙΚΑ και ΕΞΩΤΕΡΙΚΑ

Οι υπολογιστές αποτελούνται από διάφορα μέρη. Με μια πρώτη ματιά μπορούμε εύκολα να ξεχωρίσουμε τις περιφερειακές συσκευές ενός υπολογιστή, όπως το πληκτρολόγιο και το ποντίκι. Στο εσωτερικό, όμως, της Κεντρικής Μονάδας κρύβονται τα σημαντικότερα εξαρτήματά του.

1. Τι θα βλέπαμε άραγε στο εσωτερικό του, αν ανοίγαμε το κουτί του υπολογιστή;
2. Από ποια βασικά μέρη αποτελείται εσωτερικά ο υπολογιστής;
3. Πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζουμε τη χρησιμότητα των εσωτερικών μερών του υπολογιστή;

Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα μπορείτε να βρείτε και να διαβάσετε ΕΔΩ, και ΕΔΩ και να δείτε τα παρακάτω βίντεο:

Δραστηριότητες

  1. Μόλις μελετήσετε όλα τα προηγούμενα, ανοίξτε και απαντήστε στις δραστηριότητες του Φύλλου Εργασίας ΕΔΩ.
  2. Ξεχώρισε τις περιφερειακές Μονάδες Εισόδου – Εξόδου
  3. Σύνδεσε τις Περιφερειακές Συσκευές στις κατάλληλες θύρες του υπολογιστή
  4. Το εσωτερικό του Υπολογιστή
  5. Συσκευές εισόδου και παραγόμενα ψηφιακά αρχεία δεδομένων
  6. Μονάδες αποθήκευσης ψηφιακών δεδομένων
  7. Η Κεντρική Μονάδα ενός Προσωπικού Υπολογιστή

 

Βασικές έννοιες της Πληροφορικής

Στις μέρες μας καθημερινά ακούμε να γίνεται λόγος για Νέες Τεχνολογίες, για τη Λεωφόρο των Πληροφοριών και για μια νέα επιστήμη την Πληροφορική.
Συχνά η κοινωνία μας χαρακτηρίζεται ως Κοινωνία της Πληροφορίας.

  1. Τι είναι οι πληροφορίες στις οποίες βασιζόμαστε, για να παίρνουμε αποφάσεις ή για να οργανώνουμε καλύτερα τις δραστηριότητές μας;
  2. Τι μελετά η επιστήμη της Πληροφορικής;
  3. Γιατί ο υπολογιστής χαρακτηρίζεται ως ψηφιακή μηχανή;
  4. Τι σχέση έχει ο υπολογιστής με όλα όσα αναφέραμε;

Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα μπορείτε να βρείτε και να διαβάσετε ΕΔΩ, και να δείτε το παρακάτω βίντεο:

Δραστηριότητες

  1. Μεταβείτε στο λογισμικό υποστήριξης πληροφορικής Γυμνασίου  > Αναχωρήσεις Α' Γυμνασίου > 1η ενότητα «Γνωρίζω τον Υπολογιστή σαν ενιαίο σύστημα» > «Βασικές Έννοιες Πληροφορικής» > κλικ στον αριθμό 3 της βαλίτσας
  2. Παίξε και κέρδισε Βασικές έννοιες Πληροφορικής ΕΔΩ.

Η Μεγάλη απόφαση του @Παπάκη

Η μεγάλη απόφαση του @Παπάκη» – Εκπαιδευτικό παραμύθι της Lindsay Buck

Διαβάστε στα παιδιά σας το νέο μας εκπαιδευτικό βιβλίο για μικρά παιδιά “Η Μεγάλη απόφαση του @Παπάκη”. Πραγματεύεται τα συναισθήματα των παιδιών στο διαδίκτυο και πόσο εύκολα μπορεί κάτι το οποίο εμείς θεωρούμε αστείο τελικά να πληγώσει τους φίλους μας.

Μπορείτε να το διαβάσετε ηλεκτρονικά από ΕΔΩ και να το κατεβάσετε το από ΕΔΩ.

Την αγγλική έκδοση του @Παπάκη από το Childnet International μπορείτε να τη βρείτε ΕΔΩ.

Ο Διάσημος φίλος του @Παπάκη

Ο διάσημος φίλος του @Παπάκη» – Εκπαιδευτικό παραμύθι της Lindsay Buck

Διαβάστε στα παιδιά σας το νέο μας εκπαιδευτικό βιβλίο για μικρά παιδιά “Ο Διάσημος φίλος του @Παπάκη”. Πραγματεύεται τις διαδικτυακές φιλίες αλλά και κανόνες ότι δεν πρέπει να μιλάμε με κανέναν άγνωστο ούτε στον πραγματικό κόσμο αλλά ούτε και στο διαδίκτυο.

Μπορείτε να το διαβάσετε ηλεκτρονικά από εδώ και να το κατεβάσετε το από εδώ.

Την αγγλική έκδοση του @Παπάκη από το Childnet International μπορείτε να τη βρείτε εδώ.

Χριστούγεννα

Χριστουγεννιάτικα Παιχνίδια

Από το Santa Tracker 🙂

  • Ρίξε τα δώρα στις καμινάδες ΕΔΩ
  • Οδηγούμε το έλκηθρο του Άγιου Βασίλη με εντολές πλακιδίων ΕΔΩ 
  • Σκι Ξωτικών ΕΔΩ
  • Βάλε τα δώρα στον σάκο του Άγιου Βασίλη χρησιμοποιώντας ιμάντες και ελατήρια ΕΔΩ
  • Ισορροπία με χριστουγεννιάτικες ζαχαρωτές μπάλες ΕΔΩ
  • Δημιουργούμε το δικό μας χιονισμένο χριστουγεννιάτικο χωριό ΕΔΩ
  • Χριστουγεννιάτικη Ζωγραφομαχία ΕΔΩ

Από άλλες πηγές

  • Χριστουγεννιάτικη Ζάχαρη ΕΔΩ
  • Ταίριασμα στολιδιών ΕΔΩ

Χριστουγεννιάτικα e-books

  • Χριστουγεννιάτικα Διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη ΕΔΩ
  • Το μαγικό σεντόνι της Πρωτοχρονιάς, της Δανάης Στεργίου ΕΔΩ
  • «Τα ιδιαίτερα Χριστούγεννα του παππού Πανώφ» – Διήγημα του Λέοντος Τολστόι ΕΔΩ
  • Τα Χριστούγεννα των Ποιητών – Λεύκωμα ΕΔΩ
  • Τα Χριστούγεννα στα αναγνωστικά από το 1927 μέχρι το 1977 ΕΔΩ
  • Ονειρεύτηκα λευκά Χριστούγεννα, του Θ. Τριαρίδη ΕΔΩ
  • Η Πολιτεία που δεν είχε Χριστόυγεννα, Ευρυδίκη Αμανατίδου ΕΔΩ
  • Ο Άγιος Βασίλης ο Κάραβος και το ψάρεμα ΕΔΩ

Χριστουγεννιάτικα Scratch

  • Χριστουγεννιάτικο χιονισμένοι τοπίο (πέφτουν νιφάδες) 🙂 ΕΔΩ
  • Christmas e-card remix ΕΔΩ
  • Λαμπάκια και Χριστουγεννιάτικες μουσικές ΕΔΩ
  • Ζώα που χορεύουν στο χιόνι ΕΔΩ
  • Χριστουγεννιάτικο χορευτικό ΕΔΩ

Χριστουγεννιάτικα Pixel Puzzles

Λύστε χριστουγεννιάτικα και χειμωνιάτικα χρωματικά παζλ για να κατανοήσετε για το πως γίνεται η αναπαράσταση μιας εικόνας στο εσωτερικό του υπολογιστή.

Άγιος Βασίλης

Ρομπότ Ρούντολφ

Ρομπότ Χιονάνθρωπος

Ξωτικό των Χριστουγέννων

Ευχαριστώ πολύ τον συνάδελφο Πληροφορικό Philippo Koutsaka

Παίζω με το πληκτρολόγιο

1. Μαθαίνω το πληκτρολόγιο (Photodentro)
Κάνε κλικ στην παρακάτω εικόνα για να πληκτρολογήσετε κείμενο. Διαλέξτε τη γλώσσα (Ελληνικά/Αγγλικά) και το επίπεδο δυσκολίας και ξεκινήστε:

2. ΠΑΙΖΩ ΜΕ ΤΟ ΠΛΗΚΤΡΟΛΟΓΙΟ - ΓΡΑΜΜΑΤΟΕΙΣΒΟΛΕΙΣ
Κάνε κλικ στην παρακάτω εικόνα για να παίξεις το παιχνίδι. Δείτε τις οδηγίες.

 

Ο Υπολογιστής μου

Κάντε κλικ στην εικόνα για να μάθουμε τα μέρη του Υπολογιστή

Ρομποτάκι “Lightbot”

Κάντε κλικ στην εικόνα για να παίξετε με το ρομποτάκι LightBot, δίνοντας τις κατάλληλες εντολές.

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο (11-14 ετών)

Βασικοί κανόνες
Παιδιά, κατά την πλοήγηση σας στους χώρους του Διαδικτύου είναι καλό να έχετε υπόψη σας τα παρακάτω:

  • Το Διαδίκτυο είναι κυρίως μια κοινωνία ανθρώπων και κρύβει τους ίδιους κινδύνους που κρύβει κάθε κοινωνία, ιδιαίτερα όταν ο τρόπος επικοινωνίας των ανθρώπων μεταξύ τους μπορεί να γίνει άμεσα και με διάφορους τρόπους.
  • Οι πληροφορίες που παρουσιάζονται στο Διαδίκτυο δεν είναι πάντα έγκυρες.
  • Η κοινοποίηση των προσωπικών στοιχείων σας ή του γονέα (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο, φωτογραφία, κωδικοί πρόσβασης, αριθμός πιστωτικών καρτών, e-mail κ.λπ.) είναι καλό να αποφεύγεται.
  • Η τοποθέτηση του υπολογιστή (εάν είναι δυνατόν) σε κοινόχρηστο χώρο και όχι αποκλειστικά στο παιδικό δωμάτιο ενθαρρύνει τη χρήση του Διαδικτύου σε οικογενειακό περιβάλλον και βοηθά στην επίβλεψη των ιστοσελίδων τις οποίες επισκέπτεστε.
  • Η καλή επικοινωνία μεταξύ σας (γονείς-παιδιά) είναι απαραίτητη, ώστε να ενθαρρύνεστε να μιλάτε για αυτούς με τους οποίους επικοινωνείτε, ανταλλάσσετε μηνύματα και να ενημερώνετε εάν ποτέ γίνετε θύματα απειλών, εκφοβισμού ή παρενόχλησης οποιασδήποτε μορφής.
  • Η χρήση του υπολογιστή ως μέσου απασχόλησης χωρίς την παρουσία ενηλίκου είναι καλό να αποφεύγεται. Ο υπολογιστής δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως ηλεκτρονική babysitter!!!
  • Η δημιουργία ενός συνόλου από κανόνες χρήσης του υπολογιστών πρέπει να γίνεται αποδεκτή από όλους και η ανάρτηση τους σε εμφανές σημείο δίπλα στον υπολογιστή βοηθάει ώστε να προστατευτούν όλοι οι χρήστες.
  • Στη διεύθυνση www.safeline.gr, βρίσκεται ίσως η μοναδική ελληνική ανοικτή γραμμή για καταγγελία παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο. Μη διστάσετε να τη χρησιμοποιήσετε.

Αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο

Ασφαλής αναζήτηση

Η τεράστια δεξαμενή πληροφοριών και εργαλείων του Διαδικτύου είναι διάσπαρτη σε δισεκατομμύρια ιστοσελίδες που πρακτικά είναι αδύνατον να ερευνηθούν από εσάς χωρίς τη βοήθεια εξειδικευμένων προγραμμάτων, όπως οι μηχανές αναζήτησης. Οι μηχανές αναζήτησης χρησιμοποιούν ειδικά προγράμματα, τις λεγόμενες αράχνες (spiders), τα οποία «χτενίζουν» τις ιστοσελίδες αναζητώντας τα κείμενα και τις διευθύνσεις τους. Τα κείμενα και οι διευθύνσεις τους συγκεντρώνονται και καταγράφονται. Με άλλα προγράμματα συγκεντρώνονται πληροφορίες από τα κείμενα, το είδος των οποίων ποικίλει από μηχανή σε μηχανή, και αποθηκεύονται σε βάσεις δεδομένων, ώστε να είναι εύκολο να ανακτηθούν.

Όταν ξεκινάει μια αναζήτηση, με την χρήση πολλών λέξεων-κλειδιά, ερευνάται πρώτα η βάση δεδομένων και στη συνέχεια συγκεντρώνονται όλες οι διευθύνσεις που περιέχουν αυτές τις λέξεις. Τα αποτελέσματα αναζήτησης, έτσι όπως εμφανίζονται στον χρήστη, συνήθως περιέχουν (1) την διεύθυνση της ιστοσελίδας, (2) ένα δείγμα του κειμένου μέσα στο οποίο υπάρχουν οι λέξεις που αναζητήθηκαν, (3) μια σύντομη περιγραφή και (4) την κατηγορία στην οποία έχει καταγραφεί η ιστοσελίδα στην συγκεκριμένη μηχανή αναζήτησης.

Ο τρόπος σωστής αναζήτησης μέσα από τις μηχανές αναζήτησης, τους θεματικούς καταλόγους και τις μεταμηχανές αναζήτησης είναι από τις πλέον βασικές δεξιότητες που πρέπει να διαθέτετε, τόσο για να μη χαθείτε στις λεωφόρους των πληροφοριών του Διαδικτύου, όσο και για να βρίσκετε ταχύτερα τις πληροφορίες που αναζητάτε. Είναι επομένως βασικός στόχος της εκπαίδευσης των νέων ανθρώπων, πολιτών της κοινωνίας της πληροφορίας. Λέγεται ότι ένας δωδεκάχρονος μαθητής μπορεί να συγκεντρώσει σήμερα σε πολύ μικρό χρόνο τόσες πληροφορίες, όσες θα συγκέντρωνε ένας ερευνητής του μεσαίωνα σε όλη του την ζωή.

Βασικοί κανόνες σωστής αναζήτησης

Υπάρχουν τρεις βασικοί κανόνες οι οποίοι καθορίζουν έναν συγκεκριμένο τρόπο συμπεριφοράς του χρήστη και βοηθούν στη σωστή αναζήτηση, έτσι ώστε να αποφεύγεται η προσπέλαση σε ακατάλληλο υλικό ή να ελαχιστοποιούνται οι συνέπειες όταν αυτό έχει συμβεί. Κάθε κανόνας αναφέρεται σε γνώση και δεξιότητες:

Διάβασε, σκέψου και μετά κάνε κλικ

Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι, όταν ψάχνετε στο Διαδίκτυο για μια αποδεκτή λέξη, τα αποτελέσματα μπορεί να σας οδηγήσουν σε εντελώς ακατάλληλες ιστοσελίδες.

Συχνά κάνετε κλικ στα αποτελέσματα της αναζήτησης χωρίς να διαβάσετε την περιγραφή. Αυτή η συμπεριφορά κρύβει κινδύνους. Πρέπει να ξέρετε ότι, πριν κάνετε κλικ σε ένα από τα αποτελέσματα της αναζήτησης, πρέπει να διαβάσετε προσεκτικά την περιγραφή του αποτελέσματος. Αν η περιγραφή αυτή δεν ανταποκρίνεται σε αυτό που αναζητάτε ή αν δεν είστε σίγουροι που θα σας οδηγήσει ο υπερσύνδεσμος (link), τότε δεν πρέπει να κάνετε κλικ.

Πληκτρολόγησε, έλεγξε και μετά κάνε κλικ

Μερικές φορές χρησιμοποιούνται διευθύνσεις του Διαδικτύου οι οποίες είναι μοιάζουν νόμιμες και χρήσιμες, ελπίζοντας να ξεγελάσουν ανθρώπους και να επισκεφτούν ακατάλληλες ιστοσελίδες.

Οι χρήστες συχνά πληκτρολογούν μια διεύθυνση και μετά κάνουν κλικ για να την επισκεφτούν, χωρίς να ελέγξουν αν πληκτρολογήθηκε σωστά. Θα πρέπει να αποκτήσετε την καλή συνήθεια να πληκτρολογείτε τη διεύθυνση, ύστερα να ελέγχετε για να σιγουρευτείτε αν την γράψατε σωστά, και μετά να κάνετε κλικ.

Θα πρέπει επίσης να γνωρίζετε ότι δεν είναι σωστό να προσπαθείτε να μαντέψετε μια διεύθυνση. Αν δεν την γνωρίζετε με ακρίβεια, χρησιμοποιείστε μια μηχανή αναζήτησης.

Κλείσε και συζήτησε

Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι, παρά τις προσπάθειες σας, μπορεί να βρεθείτε σε λάθος ιστοσελίδα. Επίσης, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι μερικές φορές αυτών των ειδών οι δικτυακοί τόποι χρησιμοποιούν αυτό που λέμε ποντικοπαγίδα. Δηλαδή απενεργοποιούν το κουμπί «πίσω», ανοίγουν πολλαπλά παράθυρα ή χρησιμοποιούν άλλες τεχνικές για να «παγιδεύσουν» τους χρήστες στον χώρο τους. Αν βρεθείτε σε έναν τέτοιο χώρο, η πρώτη σας αντίδραση είναι το σοκ, γιατί δε θα μπορείτε να φύγετε από εκεί. Αν δεν το γνωρίζετε μπορεί να φοβηθείτε ή να νιώσετε περιέργεια. Για να αποφύγουμε τα χειρότερα, οφείλουμε να σας πληροφορήσουμε και να σας προετοιμάσουμε για το τι πρέπει να κάνετε αν βρεθείτε σε λάθος δικτυακό τόπο. Να ξέρετε ότι θα πρέπει να κλείσετε αμέσως τον φυλλομετρητή (browser). Και αν δεν μπορείτε να το κάνετε, να κλείσετε τον υπολογιστή και να το αναφέρετε αμέσως σε κάποιον μεγαλύτερο. Το αρχείο με τα cookies του φυλλομετρητή (browser), που έχει προσπελάσει ακατάλληλη ιστοσελίδα, θα πρέπει να ελεγχθεί για να βεβαιωθεί ότι δεν έχουν τοποθετηθεί ανεπιθύμητα cookies στον υπολογιστή σας.

Σχετικά βίντεο