Καλό καλοκαίρι
Το Σάββατο 21 Ιουνίου ήταν η μεγαλύτερη μέρα του χρόνου. Η συγκεκριμένη μέρα λέγεται η μέρα του Θερινού Ηλιοστασίου. Από την Κυριακή η μέρα μικραίνει (ελάχιστα κάθε μέρα) και η νύχτα μεγαλώνει.
Καλό καλοκαίρι, λοιπόν! Να περάσετε τέλεια το καλοκαίρι, να παίξετε με φίλους, να κάνετε μπάνια στη θάλασσα και, να βγείτε άπειρες βόλτες.
Τα μεσημέρια -που περνούν αργά- στο σπίτι ή στις διακοπές σας προτείνω να διαβάσετε βιβλία:
- Το ημερολόγιο ενός σπασίκλα του Τζεφ Κίνι (κυκλοφορούν 19 βιβλία)
- Όλα τα βιβλία της Άλκης Ζέη, της Ζωρζ Σαρή και της Κίρας Σίνου:
- Το καπλάνι της βιτρίνας της Άλκης Ζέη
- Ο πόλεμος, η Mαρία και το αδέσποτο της Ζωρζ Σαρή
- Ο θησαυρός της Βαγίας ή το Ζουμ της Ζωρζ Σαρή
- Άννα και Θεοφανώ της Κίρας Σίνου (που αναφέρεται σε δύο βυζαντινές πριγκίπισσες της Μακεδονικής δυναστείας)
- Το ασημένιο μενταγιόν της Κίρας Σίνου
- Φυσικά τα τρία βιβλία του Κυριάκου Ντελόπουλου:
- Ο Άκης και οι άλλοι
- Ο Άκλης στα όπλα
- Άκης και Δωροθέα
Αποσπάσματα από πολλά από τα παραπάνω βιβλία θα βρείτε και στα σχολικά βιβλία (Γλώσσας και Λογοτεχνίας).
Αν διαβάσετε κάτι ή γράψετε κάτι που θέλετε να μοιραστείτε με τους συμμαθητές σας -αν κάποιος, για παράδειγμα, το καλοκαίρι γράψει το πρώτο του βιβλίο και θέλει να το ανεβάσει κάπου, για να το διαβάσουν οι φίλοι του- μπορείτε πάντα να μου στείλετε email στο: geomihailidis@gmail.com
Καλό καλοκαίρι, λοιπόν, και καλές αναγνώσεις!
Σας ανεβάζω μία φωτογραφία από ένα ελληνικό νησί. Ποιο νησί είναι άραγε; 🙂

Τρίτη 10 Ιουνίου
Αύριο στην εκδρομή φέρνουμε ό,τι θα χρειαστούμε: τραπεζομάντηλα ή σεντόνια, για να στρώσουμε, μπάλες και άλλα παιχνίδια. Επειδή οι ώρες θα είναι πολλές, μπορούμε να φέρουμε και ένα βιβλίο, για να διαβάσουμε, καθώς και τα κείμενά μας για το kamishibai για τους ευεργέτες (μήπως προλάβουμε να κάνουμε κάποια πρόβα).
Γλώσσα - Μαθηματικά - Ιστορία
Στη Γλώσσα κάναμε επανάληψη στην Ενεργητική και την Παθητική σύνταξη και τις Ονοματικές και τις Ρηματικές φράσεις.
Στα Μαθηματικά είδαμε πώς μπορούμε να υπολογίσουμε το εμβαδό ενός σχήματος. Είδαμε ότι ο τύπος που χρησιμοποιούμε είναι:
Ε = β x υ

που στα τετράγωνα γίνεται
Ε = α x α (αφού η βάση και το ύψος είναι ίσα)

ενώ στα τρίγωνα γίνεται
Ε = (β x υ) : 2
επειδή κάθε τρίγωνο είναι μισό παραλληλόγραμμο.

Άρα, στα τρίγωνα χρειάζεται να σχεδιάσουμε το ύψος από μία κορυφή στην απέναντι πλευρά (που είναι η βάση).
Για το σπίτι έχουμε τις ασκήσεις 1 και 2 στη σελίδα 65.
Στην Ιστορία έχουμε να διαβάσουμε το κεφάλαιο 36.


Το μάθημα είναι σημαντικό. Με αυτό ολοκληρώνεται η ιστορία της μεγάλης Βυζαντινής αυτοκρατορίας με την κατάκτηση της πρωτεύουσάς της, της πόλης που ίδρυσε ο Μέγας Κωνσταντίνος και για 1.000 χρόνια (ίσως, και για 2.000 χρόνια) ήταν και είναι η ομορφότερη πόλη που υπήρξε ποτέ. Αν διαβάσετε το κείμενο, θα μάθετε πώς γίνονταν εκείνη την εποχή οι πολιορκίες των πόλεων και γιατί όλες οι μεγάλες πόλεις είχαν γύρω τείχη, θα δείτε με ποιο τέχνασμα ο Μωάμεθ κατάφερε να περάσει τα πλοία του στον Κεράτιο κόλπο, καθώς και πώς τελικά οι Τούρκοι παρά τον ηρωικό αγώνα του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Παλαιολόγου κατάφεραν να κυριεύσουν (να κάνουν δική τους την Πόλη.
Παρασκευή 6 Ιουνίου
Μαθηματικά
- Κεφάλαια: 45. Μονάδες μέτρησης μήκους , 46. Γεωμετρικά σχήματα - Η περίμετρος
- Ασκήσεις:
- Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 1 και 3 και προβλήματα 1 και 3 στις σελίδες 59-60, ασκήσεις 1-2, προβλήματα 1, 3 και 5 στις σελίδες 61-62.
Φυσική
- Κεφάλαια: Άνθρωπος και ήχος - Το αφτί μας, Ηχορρύπανση - Ηχοπροστασία
- Εργασίες: 1 και 2 στη σελίδα 157, κάνουμε το πείραμα στη σελίδα 158, βλέπουμε τις εικόνες και γράφουμε τι παρατηρούμε σε αυτές στη σελίδα 159.
Για την εκδήλωση στον Φρόντζο
Δεν έχουμε κάποια ενημέρωση ακόμη για το αν η αποψινή εκδήλωση θα γίνει τελικά. Μόλις ξέρουμε κάτι από την Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που διοργανώνει την εκδήλωση θα ενημερώσουμε την ιστοσελίδα του σχολείου που μπορείτε να βρείτε εδώ: https://8dim-ioann.ioa.sch.gr/
Πέμπτη 5 Ιουνίου
Ιστορία
- Κεφάλαιο 35. Οι Τούρκοι πολιορκούν την Κωνσταντινούπολη
- Διαβάζουμε μία φορά όλο το κεφάλαιο.
Φυσική
- Κεφάλαιο: Απορρόφηση του ήχου
- Στο κεφάλαιο αυτό είδαμε άλλο ένα πλεονέκτημαμ του να έχει μία περιοχή πολλά δέντρα.
- Εργασίες 1 και 2 στο τετράδιο εργασιών (σελ. 154)
Τετάρτη 4 Ιουνίου
Γλώσσα
- Φυλλάδιο προετοιμασίας για διαγώνισμα στην ενότητα 16: https://files.e-me.edu.gr/s/cKKecm7LjwX3zqG
Μαθηματικά
- Φυλλάδιο προετοιμασίας για διαγώνισμα στην ενότητα 7: https://files.e-me.edu.gr/s/rXx8SRT5cqTYr6i
Γεωγραφία
- Φυλλάδιο εξάσκησης στους νομούς της Ελλάδας: https://files.e-me.edu.gr/s/KoTpQYXCWdqJJLa(στην 3η σελίδα μπορούμε να βρούμε τις απαντήσεις). Γεωγραφία δε θα ξανακάνουμε. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το φυλλάδιο για να εξασκηθούμε στο να βρίσκουμε τους νομούς της χώρας μας.
- Παιχνίδι: Βρίσκουμε τους νομούς της Ελλάδας
Φυσική
Δεν προλάβαμε να κάνουμε, οπότε έχουμε το ίδιο μάθημα για την επόμενη φορά.
Τρίτη 3 Ιουνίου
Γλώσσα
- Τετράδιο Εργασιών:
- Ανάγνωση: το κείμενο στη σελίδα 48
- Ορθογραφία: την 1η παράγραφο του κειμένου
- Ασκήσεις: 1 στις σελίδες 49-51, 2 και 5. Στην 1 κάνουμε ένα μικρό αφιέρωμα σε έναν αγαπημένο μας αθλητή.
Μαθηματικά
Δείτε τις διορθώσεις που έκανα στις ασκήσεις επανάληψης στο βιβλίο και το τετράδιο εργασιών. Βοήθεια για τις ασκήσεις αυτές:
1 στο Βιβλίο μαθητή: είχαμε δει στο κεφάλαιο για τον Προσανατολισμό ότι γράφουμε πρώτα τον αριθμό στον οριζόντιο άξονα και μετά στον κάθετο. Άρα, η Δανάη έχει βάλει το πρώτο σημείο στη θέση (1, 3) και το δεύτερο στη θέση (1, 1). Ο Αντρέι το πρώτο στη θέση (3, 2) και το δεύτερο στη θέση (2, 2).
2 στο Βιβλίο: Χρειαζόμαστε την απόσταση Θεσσαλονίκης - Κομοτηνής στον χάρτη. Είναι 0,21 μ. Επίσης, η κλίμακα του χάρτη είναι 1:1.000.000. Χρησιμοποιώντας αυτές τις πληροφορίες βρίσκουμε την πραγματική απόσταση μεταξύ των δύο πόλεων.
3 στο Βιβλίο: Δείτε στο βιντεάκι πώς σχεδιάζουμε γωνίες:
4 στο βιβλίο: Το να σχεδιάσουμε ένα ισοσκελές τρίγωνο είναι εύκολο: φροντίζουμε μόνο να έχει τις δύο πλευρές ίσες. Σε ένα ορθογώνιο ισοσκελές τρίγωνο φροντίζουμε οι δύο κάθετες πλευρές να είναι ίσες. Όμως, ο σχεδιασμός ενός ισόπλευρου τριγώνου είναι πιο απαιτητικός. Ο 1ος τρόπος είναι με το μοιρογνωμόνιο:
Υπάρχει και ένας άλλος που θέλω να δείτε με τη χρήση ενός διαβήτη (είναι ο τρόπος των αρχαίων Ελλήνων -του Ευκλείδη- ο οποίος είναι πιο εύκολος, πιο ωραίος και προσωπικά τον προτιμώ και σας τον προτείνω):
Χρησιμοποιείτε όποιον τρόπο θέλετε, για να φτιάξετε το ισόπλευρο τρίγωνο.
Τετράδιο Εργασιών:
Οι άσκηση 1 και το πρόβλημα 1 είναι εύκολα. Το πρόβλημα 2 θέλει βήμα-βήμα να ακολουθήσουμε τις οδηγίες και να σχεδιάσουμε τα τρίγωνα που ζητούνται.
Πρόβλημα 3: Δεν είναι πολύ απλό. Πρέπει πρώτα απ' όλα να υπολογίσουμε το μήκος της ρόδας (που είναι φυσικά κυκλική). Υπολογίζουμε το Μήκος κύκλου ως εξής:
Μκ = π x δ
Άρα, εδώ: Μκ = 3,14 x 60 (επειδή η διάμετρος είναι 60 εκ.)
Όμως, επειδή η ρόδα κάνει 100 κύκλους, θα πρέπει αυτό που θα βρούμε να το __________________________ με το 100. Τη συνέχεια θα πρέπει να τη σκεφτείτε μόνοι σας.
Πρόβλημα 5: Είναι πολύ ωραίο. Τα τρίγωνα είναι όλα ισόπλευρα. Άρα, μπορώ να υπολογίσω όλες τις πλευρές τους (η μία πλευρά του ενός μικρού τριγώνου είναι 10 εκ.). Βάλτε φαντασία και σκέψη και θα βρείτε όλες τις πλευρές όλων των τριγώνων, για να βρείτε στη συνέχεια και την περίμετρο (το γύρω-γύρω) του σχήματος.

Ιστορία
- Κεφάλαιο 35. Οι Τούρκοι πολιορκούν την Κωνσταντινούπολη
Το 1451 έχουμε έναν νέο Σουλτάνο. Πρέπει να ξέρουμε τις ενέργειες από τις οποίες φαίνεται ότι ετοιμάζεται να πολιορκήσει την Πόλη.
Δευτέρα 2 Ιουνίου
Γλώσσα
- Ανάγνωση: Και τα παιδιά αθλούνται... (Βιβλίο μαθητή, σελίδα 67)
- Ορθογραφία: την πρώτη παράγραφο του κειμένου
- Ασκήσεις: 1 (μόνο την αντιστοίχηση), 2 (πάλι μόνο την αντιστοίχηση), 3 (δε γράφουμε ολόκληρο το κείμενο, μόνο τις συνώνυμες λέξεις), 4 (την κάνουμε αφού διαβάσουμε τον κανόνα για τα παραθετικά που προηγείται), 5 (βρίσκουμε την οικογένεια κάθε λέξης)
Μαθηματικά
- Βιβλίο μαθητή: όλες τις επαναληπτικές ασκήσεις στις σελίδες 57-58
- Τετράδιο εργασιών: όλες τις ασκήσεις στις σελίδες 55-56. Η εκφώνηση του προβλήματος 4 δεν είναι σαφής. Μπορούμε να μην το κάνουμε καθόλου.
Παρασκευή 30 Μαΐου
Είπαμε και στο σχολείο πως για τη Δευτέρα έχουμε να κάνουμε όσα μαθήματα προλάβουμε. Δεν είναι πολλά, αλλά έχουμε και την εκδρομή στη Ναύπακτο. Όσα παιδιά πάτε, να περάσετε καλά.
Μαθηματικά
- Τετράδιο Μαθηματικών: Σχεδιάζουμε κύκλους με ακτίνα: α) 2 εκ., β) 3 εκ., γ) 4 εκ.
- Τετράδιο Εργασιών: άσκηση 1 και προβλήματα 1, 2 στη σελίδα 53.
Φυσική
- Κεφάλαιο: Η ανάκλαση του ήχου
- Επειδή το πείραμα στην τάξη (με τη φασαρία του σχολείου) ήταν δύσκολο να εκτελεστεί σωστά, μπορείτε να δοκιμάσετε να το κάνετε στο σπίτι σας με ένα ρολόι, ένα κουτί και έναν καθρέφτη.
- Εργασίες: 1, 2 και 3
Θρησκευτικά
- Κάναμε την πρόβα για την παράσταση της Τετάρτης και δεν προλάβαμε να κάνουμε.
Πέμπτη 29 Μαΐου
Γλώσσα
- Ανάγνωση: Σύγχρονος αθλητισμός (διαβάζουμε πάλι την ιστορία του Αμπέμπε Μπικίλα, του ξυπόλυτου δρομέα)
- Τετράδιο Παραγωγής Γραπτού Λόγου: κάνουμε την άσκηση 1. Στο κείμενο που θα γράψουμε περιγράφουμε τον αγώνα του Μπικίλα ή έναν αγώνα που έχουμε παρακολουθήσει ή έχουμε λάβει μέρος και εμείς οι ίδιοπι. Θυμόμαστε: χωρίζουμε σε παραγράφους, γράφουμε Θεματική Πρόταση + Λεπτομέρειες, κάνουμε συναρπαστική την περιγραφή μας.
- Βιβλίο μαθητή: ασκήσεις 5 και 6 στο βιβλίο.
Φυσική
- Κεφάλαιο: Η διάδοση του ήχου
- Εργασίες 1 και 2 από το βιβλίο.
Ιστορία
- Κεφάλαιο 34. Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος προσπαθεί να σώσει την πρωτεύουσα
Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος είναι ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου. Έκανε ό,τι μπορούσε για να σώσει την αυτοκρατορία. Όμως, αυτό δεν ήταν εύκολο. Την ιστορία της ενθρόνισής του μπορούμε να διαβάσουμε στο βιβλίο και στο σχεδιάγραμμα που συμπληρώσαμε στην τάξη. - Ερωτήσεις
1) Πότε έγινε αυτοκράτορας ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος; Ποιον διαδέχτηκε;
2) Με ποιες ενέργειες προσπάθησε να ανασυγκροτήσει την αυτοκρατορία ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος;
3) Ποιος έγινε Σουλτάνος μετά τον Μουράτ Β, πότε' και τι έλεγε ότι είχε υποσχεθεί στον πατέρα του;
Κοινωνική Αγωγή
Μιλήσαμε λίγο για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μας. Έχουμε την άσκηση


