Δευτέρα 12 Μαΐου
Γλώσσα
Δεν κάναμε. Κάνουμε επανάληψη για το διαγώνισμα που τελικά θα γράψουμε αύριο. Θεωρία και παιχνίδια θα βρείτε εδώ.
Μαθηματικά
- Τετράδιο Εργασιών: Άσκηση 2 στη σελ. 37, προβλήματα 1 και 2 στις σελίδες 37-38. Βοήθεια θα βρούμε εδώ.
- Βοηθητικό φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/rA9oQ2zxokSdSjP Το συγκεριμένο Φύλλο εργασίας θα μας βοηθήσει να θυμηθούμε πώς κάνουμε γρήγορα, οριζόντια πράξεις με το 10, το 100, το 1.000 κτλ.
Βοήθεια για τις ασκήσεις και τα προβλήματα
Η "κλίμακα" είναι λίγο δύσκολη σαν έννοια. Για να την καταλάβουμε, πρέπει απλώς να θυμόμαστε ότι είναι ένας αριθμός που χρησιμοποιούμε για να μικρύνουμε ή να μεγαλώσουμε αποστάσεις. Πιο συγκεκριμένα, αν θέλουμε να "βάλουμε" μια περιοχή σε έναν χάρτη (π.χ., την Ελλάδα) η κλίμακα μας δείχνει πόσες φορές την έχουμε μικρύνει για να τη χωρέσουμε.
Έτσι, η κλίμακα 1 : 100 ή
σημαίνει ότι μία απόσταση την έχουμε μικρύνει 100 φορές, για να χωρέσει στον χάρτη.
Άρα, αν ξέρουμε την πραγματική απόσταση ανάμεσα σε δύο περιοχές και την κλίμακα, μπορούμε να υπολογίσουμε την απόσταση μεταξύ τους στον χάρτη.
Αν, π.χ., η απόσταση Ιωαννίνων - Αθήνας είναι: 312.000 μ. και σε έναν χάρτη η κλίμακα είναι: 1:1.000.000, τότε για να υπολογίσουμε την απόσταση Ιωαννίνων - Αθήνας στον χάρτη θα κάνουμε:
312.000 : 1.000.000 = 0,312 μ.
Δηλαδή: 312 χιλιοστά του μέτρου.
Το αντίθετο συμβαίνει αν ξέρουμε την απόσταση μεταξύ δύο περιοχών σε έναν χάρτη και την κλίμακα. Έτσι, μπορούμε να υπολογίσουμε την πραγματική απόσταση μεταξύ τους. Όμως, επειδή αυτή είναι προφανώς μεγαλύτερη από την απόστασή τους στον χάρτη θα πρέπει αντί για διαίρεση να κάνουμε πολλαπλασιασμό:
Η απόσταση δύο περιοχών στον χάρτη είναι 0,05 μ. και η κλίμακα 1:1.000.000. Η πραγματική απόσταση μεταξύ τους θα είναι:
0,05 x 1.000.000 =50.000 μ.


