Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου
Γλώσσα
- Φύλλο επανάληψης στην ενότητα 9: https://files.e-me.edu.gr/s/TBQmnPoG6ByfPx9
Μαθηματικά
Κάνουμε επανάληψη στις ασκήσεις αυτής της ενότητας. Αύριο θα συνεχίσουμε την επανάληψη που ξεκινήσαμε σήμερα, για να προετοιμαστούμε για το διαγώνισμα που θα γράψουμε την Παρασκευή.
Γεωγραφία
- Κεφάλαιο: Τα νησιωτικά συμπλέγματα της Ελλάδας
- Ερωτήσεις
1. Πόσα νησιά έχει η Ελλάδα;
2. Ποια νησιωτικά συμπλέγματα γνωρίζετε; Μαθαίνουμε να τα βρίσκουμε στον χάρτη.
3. Ποια είναι τα μεγαλύτερα νησιά της Ελλάδας;
Τρίτη 11 Φεβρουαρίου
Γλώσσα
- Τετράδιο Γλώσσας: άσκηση 2 στη σελίδα 65 του Τετραδίου Εργασιών: αξιοποιούμε τις πληροφορίες που μας δίνονται και άλλες που μπορούμε να ψάξουμε σε κάποια εγκυκλοπαίδεια ή στο ίντερνετ και γράφουμε τη βιογραφία του Μενέλαου Λουντέμη.
- Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/TtJHxXS4Woc8sLA
Μαθηματικά
- Τετράδιο Εργασιών: πρόβλημα 5 στη σελίδα 58.
- Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/Z2mKN5pB9J8RZPS
Ένα φυλλάδιο επανάληψης σε όσα μάθαμε στην ενότητα για τα κλάσματα.
Οι ασκήσεις 1 και 2 είναι εύκολες.
Στην 3 πρέπει να κάνουμε ό,τι χρειάζεται για να βάλουμε τα κλάσματα στη σειρά: δε χρειάζεται να τα κάνουμε όλα ομώνυμα. Μπορούμε απλώς να κάνουμε ομώνυμα αυτά για τα οποία δεν είμαστε σίγουροι και τα καταχρηστικά σε μεικτούς αριθμούς (π.χ., το 18/6 = 3). Στη συνέχεια, θα είναι πιο εύκολο να τα βάλουμε στη σειρά.
Οι ασκήσεις 4, 5 και 6 είναι εύκολες (πράξεις και ισοδύναμα κλάσματα)
Στην άσκηση 7 πρέπει να βρούμε τα ανάγωγα κλάσματα (αυτά που ΔΕΝ απλοποιούνται)
Η 8 είναι εύκολη. Όμως, το πρόβλημα θέλει σκέψη: πρέπει να βρούμε τις μέρος των χρημάτων της ξόδεψε η Μαρία για τον υπολογιστή και τα βιβλία και στη συνέχεια να βρούμε τι μέρος της έμεινε...
Ιστορία
- Φύλλο εργασίας: https://files.e-me.edu.gr/s/GAxstQqfdnwq8W9
Σπουδαίος αυτοκράτορας ο Ηράκλειος. Σήμερα είδαμε το σημαντικότερο έργο του: τις δύο εκστρατείες του εναντίον των Περσών. Και στις δύο χρησιμοποίησε το ίδιο τέχνασμα: κατευθύνθηκε προς την Κτησιφώντα, την πρωτεύουσα του Περσικού κράτους. Την πρώτη φορά οι Πέρσες επέστρεψαν, για να τον αντιμετωπίσουν και να προστατέψουν την πρωτεύουσά τους. Τη δεύτερη, όμως, συμμάχησαν οι ίδιοι με τους Άβαρους και πολιόρκησαν την Πόλη. Είναι η πρώτη φορά που η Πόλη αντιμετώπισε τέτοιο κίνδυνο. Μολονότι ακούγονται πολλοί αριθμοί, φαίνεται πως οι πολιορκητές ήταν λίγο περισσότεροι από 100.000 (αριθμός τεράστιος). Οι κάτοικοι της Πόλης κατάφεραν πάντως να αντισταθούν και να λύσουν την πολιορκία. Τη νίκη τους απέδωσαν στην Παναγία, για την οποία γράφτηκε ο πολύ ωραίος "Ακάθιστος ύμνος" που ακούμε ακόμη στις εκκλησίες τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή.
Στη μεγάλη μάχη της Νινευή που ακολούθησε (στο σημερινό Ιράκ) ο Ηράκλειος επικεφαλής του βυζαντινού στρατού νίκησε τους Πέρσες. Με τη νίκη αυτή πήρε πίσω τα χαμένα εδάφη (Συρία, Παλαιστίνη, Αίγυπτο) και τον Τίμιο Σταυρό, τον οποίο επέστρεψε στην Ιερουσαλήμ. Κάτι που ξέχασα να σας πω στο μάθημα ήταν ότι κάποια στιγμή στη διάρκεια της μάχης της Νινευή βρέθηκαν οι δύο αρχηγοί, Ηράκλειος και Ραζάτης, ο ένας απέναντι στον άλλον. Ο Ραζάτης προκάλεσε τον Ηράκλειο σε μονομαχία, πιστεύοντας ότι θα τον κέρδιζε εύκολα. Ο Ηράκλειος δέχτηκε, μονομάχησε και νίκησε. Μετά το συγκεκριμένο γεγονός το ηθικό των Περσών κάμφθηκε και οι Βυζαντινοί τους νίκησαν εύκολα.
Στο μουσείο του Λούβρου σε έναν σταυρό υπάρχει η παρακάτω λεπτομέρεια: ο Χοσρόης υποκλίνεται μπροστά στον Ηράκλειο.

Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου
Γλώσσα
Αύριο φέρνουμε το λογοτεχνικό βιβλίο που ξεκινήσαμε να διαβάζουμε την προηγούμενη εβδομάδα.
- Φύλλο εργασίας για το επίθετο "πολύς": https://files.e-me.edu.gr/s/LXetkoRwq327N7a
- Βιβλίο μαθητή: άσκηση 2 στη σελίδα 47. Συμπληρώνουμε τις πληροφορίες για ένα αγαπημένο μας βιβλίο.
- Τετράδιο εργασιών: άσκηση 1 στη σελίδα 64.
Μαθηματικά
- Τετράδιο εργασιών: ασκήσεις 1, 2 και 3 και πρόβλημα 1 στη σελίδα 57.
Πόσο μεγάλο και σπουδαίο μπορεί να ήταν κάποτε ένα μικρό χωριό των Ιωαννίνων;!!!
Πληροφορίες για το Γραμμένο
1. Μία ωραία ιστορία: από πού πήρε το όνομά του
Το όνομα του το πήρε ή από κάποιο οικιστή Γραμμένο ή από τους Τούρκους, που όταν ήθελαν να φορολογήσουν την περιοχή, επειδή τα εδάφη ήταν ομαλά και τα είχαν γραμμένα στα τεφτέρια τους τα ονόμαζαν Γραμμένα (σε αντίθεση με τα Άγραφα, τόπο ορεινό και δύσβατο). Το όνομα παρέμεινε το ίδιο και επειδή αργότερα το Γραμμένο ήταν το μεγαλύτερο χωριό απ' όλα, το κεφαλοχώρι, όλα τα χωριά πήραν το όνομα Γραμμενοχώρια.
Πηγή: https://www.zitsa.gov.gr/visit/villages/66-grammeno
2. Πώς συνδέεται με το σχολείο μας
Στην πρόσοψη του κτιρίου θα διαβάσετε τη φράση: Ζωσιμαία Παιδαγωγική Ακαδημία. Στον χώρο του σχολείου μας λειτούργησε Ακαδημία για δασκάλους, η οποία πήρε το όνομα της από τους αδελφούς Ζωσιμά, οι οποίοι κατάγονταν από το Γραμμένο και με δικές τους ευεργεσίες έχουν φτιαχτεί πολλά και σημαντικά κτίρια στην πόλη μας (όπως η "Ζωσιμαία Σχολή", το σημερινό 1ο Γυμνάσιο, η "Ζωσιμαία Βιβλιοθήκη" και πολλά άλλα).

Πηγή φωτογραφίας: https://2dim-peir-zosim.ioa.sch.gr/index.php/school/ktirio-akadimia
Μια ωραία ιστορία για τους αδελφούς Ζωσιμά (από τη σελίδα της βιβλιοθήκης της πόλης μας):
Το 1791 πεθαίνει ο Θεοδόσιος Ζωσιμάς.
Ο θάνατος του «οξυνούστερου» Θεοδοσίου, το 1791, αποτελεί σταθμό για τη ζωή των υπολοίπων. Ομόθυμα αποφασίζουν, ακολουθώντας τις προτροπές και το παράδειγμά του, να μείνουν άγαμοι, αφιερώνοντας τις δυνάμεις τους και τον τεράστιο πλούτο τους «εις φωτισμόν και παρηγορίαν της θλιβομένης πατρίδας».
3. Μπορεί από το μικρό αυτό χωριό να προέρχεται και άλλος ευεργέτης;
Όσο κι αν φαίνεται απίσευτο, ναι! Από το Γραμμένο προερχόταν και ο Ζώης Καπλάνης, ο οποίος επίσης χρηματοδότησε την ίδρυση και τη λειτουργία σχολείων και άλλων ιδρυμάτων στην πόλη μας, με σημαντικότερη την Καπλάνειο Σχολή (σημερινό 1ο Δημοτικό σχολείο).

Πηγή εικόνας: https://citymaps.gr/skholeio/ioannina/kaplaneios-skhole/
Με δωρεά του Καπλάνη χτίστηκε το πολύ όμορφο σχολείο στην αυλή του οποίου παίξαμε στο Γραμμένο.

Πηγή: https://www.zitsa.gov.gr/visit/villages/66-grammeno
Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου
Γλώσσα
- Ανάγνωση: "Όταν η βιβλιοθήκη συναντά τους αναγνώστες" (Βιβλίο μαθητή, σελ. 41)
- Βιβλίο μαθητή: ασκήσεις 2 και 3 στις σελίδες 42 - 43.
- Τετράδιο Γλώσσας: Κλίνουμε το επίθετο "ο πολύς - η πολλή - το πολύ" στα 3 γένη. Μπορούμε να δούμε πώς κλίνεται εδώ: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2009/Grammatiki_E-ST-Dimotikou_html-apli/index_C7a9.html
- Πρόκληση (challenge): Διαβάζουμε τα βιβλία που ξεκινήσαμε στο σχολείο. Προχωράμε την ανάγνωση, ώστε μέχρι να τελειώσουμε την ενότητα να τελειώσουμε και το βιβλίο που διαβάζουμε.
Φυσική
- Κεφάλαιο: "Θερμαίνοντας και ψύχοντας τα στερεά".
- Παρακάτω μπορούμε να δούμε το βίντεο με το πείραμα που είδαμε στην τάξη για τη διαστολή των στερεών σωμάτων, όταν θερμαίνονται.
- Παρακάτω μπορούμε να βρούμε το Συμπέρασμα που έχουμε να διαβάσουμε για την επόμενη φορά:

- Εργασίες: 1, 2 και 3 στη σελίδα 88. Ιδίως στην εργασία 3 θα δούμε ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα καταστροφής που μπορεί να προκαλέσει η διαστολή των στερεών σωμάτων. Απαντάμε, αφού σκεφτούμε τι ακριβώς συμβαίνει.
Κοινωνική Αγωγή
Στην Κοινωνική Αγωγή κάναμε μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση για την ιδιότητα του πολίτη και για τους λόγους για τους οποίους είναι σημαντικό να συμμετέχουμε στη λήψη αποφάσεων σε ζητήματα που μας αφορούν -τώρα και στο μέλλον.
Ιστορία
Δεν κάναμε, επειδή την ώρα της Ιστορίας παρακολουθήσαμε τη συναυλία από το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.
Τετάρτη 5 Φεβρουαρίου
Γλώσσα
Αύριο φέρνουμε μαζί μας το λογοτεχνικό βιβλίο που διαβάζουμε αυτόν τον καιρό.
- Ανάγνωση: "Όταν η βιβλιοθήκη συναντά τους αναγνώστες" (Βιβλίο μαθητή, σελ. 41)
- Φύλλο εργασίας: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/DZbFkofMcMActN9
- Ψάχνω στο σπίτι να δω αν έχω εγκυκλοπαίδεια. Αν έχω, την ξεφυλλίζω, για να δω τι είναι.
Μαθηματικά
- Τετράδιο εργασιών: Διερεύνηση-Επέκταση (σελίδα 56)
- Βιβλίο μαθητή: όλες τις ασκήσεις και τα προβλήματα στις σελίδες 57-58.
Φυσική
- Κεφάλαιο: "Ο βρασμός" -- Διαβάζουμε καλά το συμπέρασμα που γράψαμε στην τάξη.
- Εργασίες 1 και 2 στη σελίδα 86.
Γεωγραφία
- Κεφάλαιο: Οι θάλασσες της Ελλάδας (και επανάληψη στο κεφάλαιο "Οι ακτές της Ελλάδας")
- Ερωτήσεις
1. Τι είναι ο οριζόντιος διαμελισμός;
2. Μαθαίνουμε να βρίσκουμε στον χάρτη το Αιγαίο, το Ιόνιο και το Λιβυκό πέλαγος. - Παιχνίδι εξάσκησης: Βρίσκουμε χερσονήσους, κόλπους, ακρωτήρια, πορθμούς και ισθμούς της Ελλάδας
Τρίτη 4 Φεβρουαρίου
Γλώσσα
- Φύλλο εργασίας για τις ανεξάρτητες και τις εξαρτημένες προτάσεις: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/TXAE8FS9EcqeAgd
- Παιχνίδι εξάσκησης: βρίσκουμε κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις: https://wordwall.net/resource/86091655
Μαθηματικά
- Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 1 και 2 και πρόβλημα 1 στη σελίδα 55. Επειδή με την αναγωγή στη μονάδα μπορούμε να λύσουμε όλα τα δύσκολα προβλήματα με κλάσματα (τα προβλήματα που λύνονται με πολλαπλασιασμό και διαίρεση κλασμάτων), θα πρέπει να κάνουμε μία προσπάθεια να καταλάβουμε τη διαδικασία που ακολουθούμε. Πρέπει να καταλάβουμε ότι όταν, π.χ. ψάχνω τα 2/5 του 400. Μπορούμε πρώτα να βρούμε το 1/5 (με διαίρεση) και μετά τα 5/5 (με πολλαπλασιασμό).
Έτσι, στο πρόβλημα θα πρέπει πρώτα να βρούμε το 1/3 των 12 ετών (που είναι η ηλικία του κοριτσιού) με μία διαίρεση και στη συνέχεια τα 2/3 με έναν πολλαπλασιασμό. Για σκεφτείτε το!
Ιστορία
- Κεφάλαιο: 18. Πέρσες και Άβαροι συμμαχούν εναντίον του Βυζαντίου
- Ερωτήσεις
- Σε ποια κατάσταση βρήκε το βυζαντινό κράτος ο Ηράκλειος, όταν έγινε αυτοκράτορας;
- Πού βρήκε τα χρήματα για να οργανώσει το βυζαντινό κράτος;
- Ποια μέτρα πήρε με τα χρήματα που συνέλεξε;
Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου
Γλώσσα
- Φύλλο εργασίας για τις ονοματικές και τις ρηματικές φράσεις: μπορούμε να το βρούμε εδώ: https://files.e-me.edu.gr/s/6rPtwDj9yT3ZfFH
- Τετράδιο Εργασιών: άσκηση 6 στη σελίδα 67.
- Παιχνίδια εμπέδωσης:
α. https://wordwall.net/resource/85991170
β. https://wordwall.net/resource/85991263
γ. https://wordwall.net/resource/85991191
δ. https://wordwall.net/resource/85991149
Μαθηματικά
- Βιβλίο μαθητή: άσκηση 2 στη σελίδα 55.

Στην άσκηση πρέπει να γράψουμε ένα πρόβλημα στο οποίο θα ξέρουμε πόσα μέτρα είναι τα 2/5 του σκοινιού και θα ψάχνουμε πόσα μέτρα είναι όλο το σκοινί.
Παρασκευή 31 Ιανουαρίου
Μαθηματικά
- Τετράδιο Εργασιών: ασκήσεις 1, 2 και 3, προβλήματα 1 και 2 στις σελίδες 53 - 54.
Φυσική
- Κεφάλαιο: Εξάτμιση και συμπύκνωση
- Μαθαίνουμε τα συμπεράσματα που γράψαμε
- Απαντάμε στις ερωτήσεις 1 και 2 στη σελίδα 83.
Θρησκευτικά
Δεν προχωρήσαμε παρακάτω.
Πέμπτη 30 Ιανουαρίου
Γλώσσα
- Τετράδιο Γλώσσας: στην 1η παράγραφο: α) βρίσκουμε όλα τα ρήματα και κάνουμε αναγνώριση, β) βρίσκουμε το Υποκείμενο, το Αντικείμενο και το Κατηγορούμενο των προτάσεων.
- Ανάγνωση: "Ποιοι είναι οι συγγραφείς;" (Βιβλίο μαθητή, σελ. 36)
- Ορθογραφία: την 1η παράγραφο
Φυσική
- Κεφάλαιο: Τήξη και πήξη - Διαβάζουμε τα δύο συμπεράσματα.
- Άσκηση 3 στη σελίδα 81
Ιστορία
- Κεφάλαιο: "Οι γείτονες των Βυζαντινών" (βιβλίο μαθητή, σελ. 53)
- Ερωτήσεις
1. Ποιοι ήταν οι σημαντικότεροι εχθροί της αυτοκρατορίας μεταξύ του 7ου και του 11ου αιώνα; (αναφέρονται στη σελίδα 54, χρειάζεται να διαβάσουμε μία φορά τις πληροφορίες που έχει το βιβλίο για τους λαούς αυτούς, για να πάρουμε πληροφορίες γι' αυτούς)
2. Πώς τους αντιμετώπισαν οι Βυζαντινοί;
Η απάντηση στην ερώτηση 2 βρίσκεται στο κυρίως κείμενο του μαθήματος. Εκεί στο τέλος γράφει ότι "Οι Βυζαντινοί όμως, οχύρωναν την πόλη τους, αντιστέκονταν γενναία και κατάφερναν να τους αντιμετωπίζουν, με πολεμικά, οικονομικά και διπλωματικά μέσα". Ωστόσο, πρέπει να διαβάσουμε όλο το κείμενο της συγκεκριμένης σελίδας.
Κοινωνική Αγωγή
Μιλήσαμε για την ιδιότητα του πολίτη στην αρχαία Αθήνα. Δεν έχουμε να διαβάσουμε κάτι για την επόμενη φορά.


